Nieuwe baby brengt cadeau mee voor grote broer of zus?

28-06-2008 14:43 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bracht jullie nieuwe kindje een cadeautje mee voor de grote broer of zus? Hier een kleintje op komst en voor mijn stiefkinderen willen we de baby een cadeau mee laten nemen. Maar wat? Wat voor cadeau hebben jullie gegeven en ging het om een broer of zus en hoe oud was die?
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het een beetje een rare gewoonte om de andere kinderen ook een cadeautje te geven als er één jarig is, trouwens. Ze hebben toch hun eigen verjaardag? Het is voor hun ook leuk dat er feest is met veel lekkers etc, dat is toch leuk genoeg? Ik vind het bovendien een beetje inflatie van de verjaardag als jij niet het middelpunt bent maar de andere kinderen ook cadeautjes krijgen. Ik weet niet of jullie nog zin hebben om hierover te discussieren hoor, en het is natuurlijk ook erg offtopic, maar ik verbaas me er over dat sommige mensen dat doen.



Met kraamvisite is dat heel anders trouwens, dat wordt zelfs geadviseerd in bepaalde opvoedboeken en dat vind ik ook begrijpelijk. Ik zou mijn visite er niet speciaal om vragen, maar het wel leuk vinden, en in elk geval zelf iets geven (niet namens het kind trouwens, maar gewoon namens mezelf).
Alle reacties Link kopieren
Supersmollie1 schreef op 28 juni 2008 @ 16:11:

[...]





Ontzettend toepasselijk ja! Ik zie het helemaal voor me. Ik op de bank met kind aan de borst, zij naast met pop en flesje. Om de beurt op de commode de baby's verschonen. En inderdaad kunnen we de kraamvisite vragen om die extra attributen te geven. Maar het is wel een enorm cadeau. Zeker als ik het vergelijk met de zaklamp en de dvd praten we hier wel over een mega cadeau, en dat in 2-voud. Plus, eigenlijk wil ik weer niet aan de kraamvisite vragen om een cadeau voor hun mee te nemen. Als ze dat niet zelf bedenken wil ik ze er ook niet toe verplichten.




Hoi Smollie, hier kwam mijn kraamvisite verhaal vandaan. Grappig dat je het noemt want jouw knuffel leeft hier in grote belangstelling van de dames,..dus uitzonderingen zijn er zeker. Ook jouw leuke vloerpuzzel is een schot in de roos maar geloof me dat er ook hele andere zaken de voordeur zijn ingedragen.



Oke,..La India gaat haar hoofd breken over wat ze gaat meenemen voor de supersmollie kinderen als ze op kraamvisite komt. Dat had ik echt zelf niet bedacht hoor,.... :whoops:
Alle reacties Link kopieren
Supersmollie1 schreef op 29 juni 2008 @ 16:04:

[...]





Grappige post... want ik zou denken dat je zoon gek wordt van al het uitpakken van de cadeautjes. Vorig jaar met Sinterklaas hier gezien dat de overvloed aan cadeautjes en sint-vieringen geen positief effect had op de manier van cadeaus ontvangen. Daarmee bedoel ik dat nadat er op school, op de BSO, bij mama en bij ons sint was gevierd het sint cadeautje wat bij opa en oma door sint voor hun was achtergelaten na 1 zeer verveelde blik in een hoek werd gesmeten. En, hihi, heel toevallig was dat een stickerboek :rolling: .

Maar goed, ik zou overwegen in jouw geval om gewoon aan te geven, hoor, aan de kraamvisite dat het ook te veel kan zijn. En, misschien denkt jouw kraamvisite ook erover na. En nu een "grote broer" cadeau en straks een verjaarscadeau, ik weet niet of ik dat zou doen.



Kijk, ik weet nu dat La India er niet om staat te springen dat ik straks op kraamvisite kom met een leuk setje kleertjes van de V&D en nog voor de oudsten een knuffel (haha, had ik dat laatst niet meegenomen?) en een pak viltstiften. Maar... ik vind de reden nog anders dan de jouwe, want haar reden is dat ZIJ struikelt over alle meuk. Jouw reden is dat het te dol wordt voor je zoon. Dus, in het geval van La India zou ik, als ik afspreek wanneer ik op bezoek kom, vragen waarmee ik haar een plezier doe als kraamcadeau (en als dat een pak luiers is neem ik die met liefde mee) en dan zou ik kijken of ik voor de 2 oudsten niet iets leuks samen kan kopen. Bijv een spelletje wat ze heel goed met zijn 2-tjes kunnen spelen, of zoiets. En in jouw situatie zou ik het zeker kunnen waarderen als je me gewoon aangeeft dat al die cadeaus te veel zijn voor je kind en dat het voor hem leuker is als ik ter plekke een spelletje met hem doe, of wat dan ook.
Ik ga dat zeker niet aangeven, want ik denk dat het voor zoon wel heel leuk is om ook iets te krijgen als de baby iets krijgt. Het gaat mij er meer om dat ik vind dat we dan zoveel 'troep' in huis hebben, waar moet ik het allemaal laten! Dus volgens mij is de reden bij La India precies hetzelfde als de mijne? En daarbij natuurlijk de reden dat het voor hem best overdone is denk ik om zoveel en zo vaak cadeaus te krijgen. Maar dat is dan ook maar weer 1 keer in zijn leven, hij overleeft het vast wel zonder van het pad te raken. Maar feit blijft dat ik wel benieuwd ben hoe dat allemaal zal verlopen!
Alle reacties Link kopieren
[quote]Supersmollie1 schreef op 29 juni 2008 @ 12:57:

Calvijn!!! Geweldig!!!



Vind het verhaal van de oranje zelfgemaakte knuffel geweldig zoet!



quote]



Zal ik het dan nog even afmaken? Iemand in het ziekenhuis (een verpleegster?) moet me in mijn oor gefluisterd hebben dat ik hem sleepy moest noemen, vanwege zijn grote slaapogen. Ik heb het beest jarenlang "sliepie" genoemd, zonder enig benul te hebben wat het betekende. Pas toen ik een jaar of 12 was, denk ik, kwam ik erachter dat het een Engels woord was ;-)
Alle reacties Link kopieren
La India schreef op 29 juni 2008 @ 10:31:



Ben dus druk op zoek naar een soort goed doel en zag bij artsen zonder grensen iets over "baby zonder grenzen". Misschien dat dat iets is maar geen idee hoe ik dat aan de man moet brengen.





Mooi inititiatief! Kreeg laatst een geboortekaartje met daarop de wens om geen kraamkadootjes mee te brengen, maar een gift te storten op rekeningnr van (naambaby)zondergrenzen. De ouders maken het uiteindelijke bedrag over naar babyzondergrenzen.

Je kan ook het gironr van babyzondergrenzen zelf op het kaartje zetten en dan over laten maken ovv van naam van jouw baby.



Hier staan nog meer tips.

http://www.artsenzondergrenzen.nl/index.php?pid=792
Alle reacties Link kopieren
Wat toevallig dit onderwerp! Heb het hier gisteren nog over gehad.

Een stagiaire bij ons op de praktijk is bezig met een onderzoek naar de reactie van broertjes en zusjes op de 'nieuwe baby' en bij de ouders die een kadootje gaven uit naam van de baby, was er veel minder sprake van jaloezie.

Toeval misschien, maar ik ga het zeker wel proberen.
Alle reacties Link kopieren
Winterlelie, interessant!



Morrie, dan heb ik je verkeerd begrepen. Dacht dat het jou erom ging dat het wel eens een beetje te veel van het goede kon worden met al die cadeaus.



La India, je hoeft zeker je hoofd niet te breken over een cadeau voor de "groten" hier. Want daar gaat het uiteindelijk niet om, ten slotte. Het gaat erom dat de baby al in de buik aan hun heeft gedacht en iets voor ze "meeneemt". Ik zou zelf op kraamvisite wel iets meenemen voor de andere kinderen, maar goed, ik wil het liefst ook altijd nog een cadeau ook voor de moeder meenemen en dan vind ik dat ik ook iets mee moet nemen voor de vader... Kortom, misschien draaf ik hierin ook wel een beetje door af en toe...



Elev, op verjaardagen vind ik het weer wat anders, hoor. Maar toch kan ik me ook weer voorstellen dat je als oom of tante zijnde en als je de kinderen weinig ziet dan ook voor broertjes of zusjes iets meeneemt. Maar dat is dan niet omdat de broertjes of zusjes jaloers worden omdat de jarige overstelpt wordt of zo. Voor wat betreft het voorbeeld wat hier gegeven werd eerder, over een jarige tweeling met een kleiner broertje/zusje waarvan expliciet om extra cadeautjes werd gevraagd ter voorkoming van de jaloezie bij de kleinste, daarvan denk ik dat je als ouders daar anders mee om zou moeten gaan. Want het is niet meer dan normaal dat je, als je niet jarig bent, ook geen cadeautjes krijgt. Dus, als ouders zet je dan het andere kind, of de andere kinderen, op een andere manier positief in de belangstelling. Diegene mag dan helpen met de koffie en de taart en de kaarsjes enz enz, of die mag voor iedereen de deur opendoen. Als er maar aandacht is, dat lijkt me het belangrijkste.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven