Nieuwe schoolregel

27-08-2012 14:49 96 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon komt net thuis vertelt dat ze een nieuwe schoolregel hebben. Voor half tien mag er niet geplast worden.

Wat vinden jullie hiervan als je kind met zo'n mededeling thuis komt?
quote:xxxlondon schreef op 27 augustus 2012 @ 14:56:

Mijn zoon zit in groep 7 en hij zegt dat het voor alle groepen geldt.In groep 7 zou dat helemaal (uitzonderingen daargelaten) geen probleem moeten zijn. Maar goed, het waarom interesseert je niet. Wat Suze zegt dus; prima regel.
Een loopje naar de wc kan een prima energizer zijn voor kinderen in groep 3 bijvoorbeeld. Even afleiding en dan weer door met je werk. Maar dat moet je als leerkracht kunnen inschatten. Ik heb zo'n regel nooit nodig gehad voor een hele klas.
quote:houston77007 schreef op 27 augustus 2012 @ 15:30:

[...]

O, smaken verschillen. Ik vind het idioterie. Je zal maar ergens last van hebben (blaas, darmen of maag).

Dat een school toiletgebruik voor half tien probeert te beperken, lijkt me prima, maar er een regel van maken (en dus beleid) vind ik absurd. Laten ze zich druk maken over zaken die er werkelijk toe doen (goed basisonderwijs).Net of de school daar dan geen rekening mee houdt.
quote:appagante schreef op 27 augustus 2012 @ 15:39:

[...]

Heel normaal toch mag ik hopen? Hier wel gelukkig!!!!! Per klas naar binnen en geloof me, dat scheelt een enorme berg chaos.50 jaar geleden misschien.
quote:reisa1978 schreef op 27 augustus 2012 @ 18:32:

Een loopje naar de wc kan een prima energizer zijn voor kinderen in groep 3 bijvoorbeeld. Even afleiding en dan weer door met je werk. Maar dat moet je als leerkracht kunnen inschatten. Ik heb zo'n regel nooit nodig gehad voor een hele klas.-
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:xxxlondon schreef op 27 augustus 2012 @ 15:24:

[...]

Voor de les spelen ze op het schoolplein, dan moeten ze in de rij staan en gaan naar binnen de klas in. Denk dat dat ook niet bedoeling is...-
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
ik vind 't van de zotte dat iemand voorgeschreven krijgt wanneer en hoe vaak 'ie naar de WC mag, of het nou om een kind of een volwassene gaat. Misschien zijn er kinderen die continu gaan en dan andere dingen doen, daar moet je als leerkracht dan waarschijnlijk iets mee, en dat zal heus niet makkelijk zijn. Maar zo'n algemene regel: ik vind het belachelijk!
quote:NYC schreef op 27 augustus 2012 @ 17:45:

Ben er wel een voorstander van dat kinderen wat meer vrijheid in de klas krijgen. Niet alleen om te plassen, maar ook om naar de bibliotheek te gaan, vragen stellen aan medeleerlingen, zelf het werktempo te bepalen en de volgorde waarin de taken worden afgewerkt etc.Ik ook!
Ik weet dat ze bij mijn kinderen niet naar de wc mogen als ze uit de bijbel lezen. Dit zal ook wel een half uurtje zijn in totaal of een uurtje met daarna instructie ed. Groep 2 overigens. Ik heb daar geen problemen mee. Ze houden echt wel rekening mee met een kind met een probleem (maar hoeveel kinderen hebben dat in een klas, niet veel) en met kinderen vanaf 4 jaar kun je best afspraken maken.
Nou jongens bedankt voor de meningen. Ik ga 't er met m'n ventje nog eens over hebben. Mijn oudste zoon kwam thuis en zei dat die regel voor hem ook gold toen hij in groep 7 zat (toen alleen voor de ouste klassen zei hij). Maar blijkbaar was het niet het vermelden waard, want ik heb hem er nooit over gehoord.
quote:Enn schreef op 27 augustus 2012 @ 19:47:

[...]

Zit jouw kind wel op een school die aansluit bij jouw ideeën? De school ga je echt niet veranderen hoor, waar je kind op school zit kan je wel veranderen.

Ik vind in groepen naar binnen gaan niet persé autoritair overkomen, het kan namelijk een keuze zijn om kinderen te doen beseffen dat ze overstappen van het ongestructureerde buitenspelen naar het meer gestructureerde werken in de groep. Dat hoeft niet autoritair zijn want autoritair gedrag wordt bepaald door hoe de leerkrachten zich opstellen naar kinderen toe. Niet persé door een andere vorm van naar binnen gaan.

Klopt helemaal. De kinderen bij ons op school spelen gewoon lekker buiten voor schooltijd. Als het tijd is komen de leerkrachten naar buiten en gaan ze op een vaste plek staan. De kinderen lopoen naar de leerkracht toe. Het ziet er altijd gezellig uit De kinderen worden vriendelijk begroet ect.

Maar goed, er zijn mensen die áltijd wel iets te zeuren hebben over school. ( en dan doel ik niet persé op dit topic, maar ik merk het op het schoolplein ook. Altijd is er wel wat te zeiken )
Ik ben docent en ga ook alleen in pauzes naar het toilet. Waarom zou een 10/11 jarige dat niet kunnen in groep 7??

En de docent van je zoon zal ook niet naar het toilet gaan (kan moeilijk zijn klas alleen laten natuurlijk)
quote:Enn schreef op 27 augustus 2012 @ 19:47:

[...]

Zit jouw kind wel op een school die aansluit bij jouw ideeën? De school ga je echt niet veranderen hoor, waar je kind op school zit kan je wel veranderen.

.Mijn ideeën? Welke ideeën?
Ik had regelmatig last van mijn darmen als kind. En als je dan moet, dan moet je, dat kun je geen uur ophouden.

Of ze moeten als regel hebben dat een grote boodschap wel mag en een kleine niet Maar das ook zo lullig als je het er dan bij moet vertellen.

En sommige kinderen gaat toch ook naar Voorschoolse opvang? Dan zouden ze daar dus net zijn en dan moeten op-voor-plassen voordat ze naar school gaan. Niet handig.
Rare regel, maar ook weer niet dodelijk. Zorgen dus dat je niet moet plassen als de les begint. Je kan toch eerst aan kijken hoe het verder gaat? Hoe vaak moet jouw kind plassen tussen 8:30 en 9:30?

Als je kind last heeft van zijn darmen kan je dat altijd gewoon uitleggen aan de juf, lijkt mij. Er staat trouwens alleen dat er voor half 10 niet geplast mag worden.
Opinions are like assholes. Everybody has one.

Bedenk mij trouwens dat ons neefje van 5 vorige week op school in zijn broek heeft geplast omdat hij niet naar de wc mocht. In groep 2 mocht hij nog gewoon naar de wc gaan wanneer hij moest, maar nu in groep 3 moet hij zijn vinger opsteken en vragen of hij mag. Maar hij heeft kennelijk zo lang moeten wachten, dat hij het echt niet meer kon ophouden..

of te laat zijn vinger opgestoken.

Ben er wel een voorstander van dat kinderen wat meer vrijheid in de klas krijgen. Niet alleen om te plassen, maar ook om naar de bibliotheek te gaan, vragen stellen aan medeleerlingen, zelf het werktempo te bepalen en de volgorde waarin de taken worden afgewerkt etc.Mwa. Mijn zoon ging ook heel vaak naar de wc. De juf sprak ons aan op zijn "plaspatroon". Toen we het hem vroegen, bleek dat hij telkens naar het sportlokaal ging om daar op de trampoline te springen. Als je mijn kinderen zoveel vrijheid zou geven, werd er echt niet meer gewerkt.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
quote:xxxlondon schreef op 27 augustus 2012 @ 15:05:

[...]

Snap ik, maar ik ben niet verontwaardigd, maar ik ben...verbaasd eigenlijk.

Als jouw kind thuis komt met die regel dan haal jij je schouders op of je zegt: "ja lieverd, da's normaal?" Jij zou niet verbaasd zijn? Het logisch vinden?

Ik zou het zeker logisch vinden en ook nog uitleggen aan mijn kind waarom dat zo is. Ik zou ook hopen dat mijn kind op de leeftijd van 10/11 jaar zelf wel kan bedenken waarom deze regel is ingevoerd.

Maar ik ben leerkracht, dus ken de situatie waarschijnlijk wat meer van binnenuit.
BIj de school van dochter proberen ze het toiletbezoek tijdens de lessen ook zoveel mogelijk te vermijden, Ik snap het wel. Er zijn per klas een paar uitzonderingen van kinderen die ten alle tijden mogen gaan, omdat dat nodig is, en verder moeten ze thuis of in de pauze naar de wc. Als er te veel op de gang of in de toiletten wordt gekeet snap ik wel dat er een maatregel nodig is.

Bedenk mij trouwens dat ons neefje van 5 vorige week op school in zijn broek heeft geplast omdat hij niet naar de wc mocht. In groep 2 mocht hij nog gewoon naar de wc gaan wanneer hij moest, maar nu in groep 3 moet hij zijn vinger opsteken en vragen of hij mag. Maar hij heeft kennelijk zo lang moeten wachten, dat hij het echt niet meer kon ophouden..

Ben er wel een voorstander van dat kinderen wat meer vrijheid in de klas krijgen. Niet alleen om te plassen, maar ook om naar de bibliotheek te gaan, vragen stellen aan medeleerlingen, zelf het werktempo te bepalen en de volgorde waarin de taken worden afgewerkt etc.Dat klinkt heel leuk maar in de praktijk gaat dat echt niet voor iedere school werken, stel je een school voor waar alle klassen meer dan 30 leerlingen hebben en het wordt al gauw een chaos. Ik vind het juist wel goed dat er wat regels zijn. Volgens mij is die vrijheid alleen haalbaar bij niet te grote klassen in een school met genoeg ruimte, en eventueel de bovenbouw. Onderbouw en scholen die uit hun voegen barsten wegens ruimtegebrek en grote klassen lijken me hier dan weer niet zo geschikt voor.
Op onze school is deze regel er ook. Hiermee wordt gewoon bedoeld dat een kind naar het toilet moet zijn geweest voor het naar school gaat. Ze hebben vaak een kring moment oid. bij binnenkomst en het is natuurlijk best storend als er dan allerlei kinderen ineens moeten plassen.

En het zal in de praktijk heus niet voorkomen dat een kind dat echt duidelijk hoge nood heeft dan maar in zn broek moet plassen.
Wat een rare regel. Tuurlijk is het niet raar om even te wachten met naar de wc gaan tijdens een klassikale uitleg ofzo, maar ik vind het vrij onzinnig om daar een aparte regel voor te maken.

Ik werd trouwens vaak ongesteld tussen 8.15 en 9.15. Maar goed, een uurtje doorlekken kan makkelijk natuurlijk.
Liever elitair dan een pauper!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven