Niveau-verschillen groep 3

23-09-2019 20:35 209 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Mijn dochter is pas begonnen in groep 3 en mijn man en ik vinden het niet helemaal lekker lopen. Nu weet ik dat wij kritische ouders zijn en het op geen school perfect is, maar ik ben toch benieuwd naar meningen van anderen.
Onze dochter is een onzeker meisje. Wij hebben al een hulp-traject afgelegd met haar vanwege haar angstige gedrag, daarbij is ook haar iq getest (niet heel betrouwbaar, op 5-jarige leeftijd, maar om uit te sluiten dat problemen van een heel hoog of juist laag iq zouden kunnen komen) en dat was precies gemiddeld, helemaal prima dus.
Nu zit ze op een reguliere basisschool die blijkbaar bekend staat om goed onderwijs voor hoogbegaafde kinderen. Ze hebben iemand in dienst die speciaal hoogbegaafden onderwijs geeft en plusklasjes organiseert.
Nu merken wij dat er daarom relatief veel 'slimme' kinderen bij dochter in de klas zitten, dus kinderen die echt voorlopen op gemiddeld. Juist ook vriendinnetjes van mij dochter.
En ik merk dat ze daar erg onzeker van wordt nu ze in groep 3 zit. Zoals het leren lezen met maan-raket-zon aanduiding. Dochter zit in de maangroep, maar daar zitten maar 6 kinderen in (van de 23) terwijl dat toch eigenlijk het gemiddelde niveau is voor de start van groep 3.
Ze roept continue dat ze niet goed kan schrijven, dat de letters lelijk zijn, dat ze niet zo goed kan lezen. Dat de plusgroep-kindjes uit de klas mogen en leuke dingen mogen doen. Ik vind dit erg sneu voor haar, het lijkt nu net of mijn 'gemiddelde' kind niet goed genoeg presteert (voor haar lijkt dat zo) en aangezien ze al zo onzeker is, twijfelen wij zelfs over een overstap naar een andere school.
Terecht of stellen we ons aan en moet ze maar leren omgaan met deze niveau-verschillen?
vesvalli wijzigde dit bericht op 23-09-2019 21:01
0.12% gewijzigd
aaaanne schreef:
24-09-2019 23:06
Zo hee, jij bent lekker bezig om het topic naar jezelf toe te trekken of niet? Ik lees nu tot deze post en er gaat al meer over jouw geweldige kind dan over het kind van TO waar ze advies om vraagt. Als je een topic wil om te laten weten hoe ontzettend slim jouw kind is, open er dan zelf een. Hier heeft TO toch helemaal niets aan?

*zo, nu verder lezen.
Kijk, dat is dan weer leuk hè, ik heb nergens een kwalificatie aan mijn kind gehangen. Maar jij schijnbaar wel.
Suðri schreef:
24-09-2019 23:08
Kijk, dat is dan weer leuk hè, ik heb nergens een kwalificatie aan mijn kind gehangen. Maar jij schijnbaar wel.
De kwalificatie van "middenmootje" zegt genoeg.
Ik vind je heel naar en hoop oprecht dat je tegenover je kind anders praat als dat je hier doet.
Ik weet niet precies waar je probleem zit?
zecora schreef:
24-09-2019 23:14
De kwalificatie van "middenmootje" zegt genoeg.
Ik vind je heel naar en hoop oprecht dat je tegenover je kind anders praat als dat je hier doet.
Ik weet niet precies waar je probleem zit?
Haha, dat was expres.
Nee hoor, zo praat ik niet tegen mijn kind. Hij had wel al heel snel door dat anderen anders denken dan hij.

Mijn probleem zit in het ‘afgeven’ op de plusgroep en het geroep dat dat afgeschaft moet worden, omdat iedereen hetzelfde moet zijn.
Ik ben een groot voorstander van individueel gericht en passend onderwijs en dat is vooral voor het groepje hoogbegaafden ontzettend lastig te krijgen, terwijl iedereen het logisch vindt dat de kindjes met down wel naar een apart schooltje gaan om de rest van een klas niet te remmen.
Leg het probleem ook niet bij de kinderen die naar een plusklas gaan zoals TO doet, maar bevraag de leerkracht op de cultuur binnen de klas om te toetsen of dat wat haar kind zegt ook daadwerkelijk klopt en zorg voor passende ondersteuning voor haar.

En op die paar ongenuanceerde uitroepen gisteravond had ik ook zin om eens lekker ongenuanceerd te doen.
NYC schreef:
24-09-2019 21:10
Hier ook niet heel expliciet en volgens mij weet mijn zoon dat ook echt niet van iedereen. Voor zover ik weet (net twee keer geholpen op school bij het leescircuit) is hier de hele klas “maan”, m.u.v. zes kinderen die groep 3 voor de tweede keer doen en dus al veel verder zijn. Hij is wel heel erg onder de indruk van kinderen die kern 10 al kunnen lezen.
Ik ook, nog niets over gehoord van kind, dus die zijn er niet mee bezig (kind vertelt heel veel over school thuis). Wel van de juf bij de infoavond, dat bijna alle kinderen op hetzelfde niveau beginnen en ze later pas wat gaan differentieren. Terwijl ik van veel ouders van kinderen weet wat voor werk ze ongeveer doen, en gezien hun banen is het best wel een hoogopgeleide school.
Vesvalli schreef:
24-09-2019 16:41
Wat veel reacties. Het was niet per se mijn idee om een discussie te starten over het wel of niet hebben van een plusklasje. Ik vroeg me vooral af wat anderen zouden doen als hun zoon/dochter in een klas komt te zitten waar het niveau van het overgrote deel zo hoog is dat zoon/dochter die gemiddeld mee komt voelt dat het slechter is dan anderen.
En wat betreft die plusklasjes. Ik ben er geen voorstander van. Want mijn kind is heel creatief, spontaan, behulpzaam, sportief. Daar is geen plusklasje voor. Waarom dan voor lezen en rekenen wel? Ze moet ook gewoon mee doen met zwemlessen terwijl ze dat veel sneller leert dan de rest, daar is ook geen plusklasje voor. Blijkbaar worden die talenten toch als minder belangrijk beschouwd, ik ben het daar niet mee eens. Maar goed, ik kan daar zo veel over zeggen maar zo is het onderwijs nou eenmaal geregeld.

Wij hebben deze school gekozen omdat het zo goed als naast ons huis staat, het zichzelf een 'gezellige buurtschool' noemt en het gesprek met de directeur erg prettig was. Maar ik vind dit in de praktijk allemaal anders uitpakken. Maar dat zal vast bij de meeste scholen zo zijn, ik weet dat er overal wat op aan te merken valt.

Ik weet ook dat overstappen, zeker voor mijn dochter, ook best pittig zal zijn. Toch zal dat denk ik ook vast wel goed komen, ze maakt snel vriendjes. Helaas vind ik bij ons in de buurt niet echt een alternatief, en wil ik niet elke dag twee uur bezig zijn met brengen en halen. We gaan nu eerst het gesprek op deze school aan. Eerst met de leerkracht en daarna ook met directeur.

Het is ook een samenloop van omstandigheden, het is rommelig op school. Veel wisseling van leraren zonder dat dit gecommuniceerd wordt van te voren. Juf die dochters tafeltje al 3 keer heeft verplaatst waardoor ze helemaal van slag is 's ochtends. Moeders op het schoolplein met opmerkingen als "jaaa ik heb al voor de vijfde keer een moeilijker boek moeten halen voor dr, ze leest alles zo snel, ja ze kon ook al tot 100 tellen toen ze 2 was" "Ooh ja echt die van mij heeft ook uitdaging nodig, gaat nu naar vioolles, judo, Chinese les en 2 keer per week zwemmen"
Ik voel me daar dus echt niet tussen passen.

Dochter heeft het overigens best naar haar zin op school, paar vaste vriendinnetjes en op zich vindt ze het leuk om nu dingen te leren, al speelt ze het liefst nog veel buiten. Ze gaat er niet met tegenzin heen.
Ik vind dat je heel lief praat over je kind TO, en ik snap helemaal dat je niet wil dat ze onzeker wordt over 'alles' terwijl ze gewoon gemiddeld mee kan komen en in een aantal schoolse vakken gewoon minder snel is dan de meeste klasgenoten. Je gunt haar gewoon een fijne schooltijd, net als de ouders van haar klasgenoten, maar door de verdeling in de klas lijkt dat niet te gaan lukken.

Ik zou bij die vrije school gaan kijken. Ook niet mijn grootste voorkeur qua smaak, maar zoals jij beschrijft dat je dochter heel creatief is en je zou willen dat daar meer aandacht voor was, dan klinkt dat wel als iets wat bij haar zou kunnen passen. Jouw dochter heeft misschien niet jouw smaak zegmaar ;-). Kijken kan geen kwaad.
anoniem_122552 wijzigde dit bericht op 24-09-2019 23:26
0.03% gewijzigd
Suðri schreef:
24-09-2019 23:18
Haha, dat was expres.
Nee hoor, zo praat ik niet tegen mijn kind. Hij had wel al heel snel door dat anderen anders denken dan hij.

Mijn probleem zit in het ‘afgeven’ op de plusgroep en het geroep dat dat afgeschaft moet worden, omdat iedereen hetzelfde moet zijn.
Ik ben een groot voorstander van individueel gericht en passend onderwijs en dat is vooral voor het groepje hoogbegaafden ontzettend lastig te krijgen, terwijl iedereen het logisch vindt dat de kindjes met down wel naar een apart schooltje gaan om de rest van een klas niet te remmen.
Leg het probleem ook niet bij de kinderen die naar een plusklas gaan zoals TO doet, maar bevraag de leerkracht op de cultuur binnen de klas om te toetsen of dat wat haar kind zegt ook daadwerkelijk klopt en zorg voor passende ondersteuning voor haar.

En op die paar ongenuanceerde uitroepen gisteravond had ik ook zin om eens lekker ongenuanceerd te doen.
Nou, haha, even lekker gereld dan, fijn voor je. Hoop dat jij er wel lol aan beleefd.
Ik heb TO trouwens nergens zien afgeven op plusklassen, een paar anderen waren hier wel voor maar TO niet.
aaaanne schreef:
24-09-2019 23:25
Nou, haha, even lekker gereld dan, fijn voor je. Hoop dat jij er wel lol aan beleefd.
Ik heb TO trouwens nergens zien afgeven op plusklassen, een paar anderen waren hier wel voor maar TO niet.
Daar reageerde ik ook op he.

Ja, heerlijk genoten.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
24-09-2019 21:10
Hier ook niet heel expliciet en volgens mij weet mijn zoon dat ook echt niet van iedereen. Voor zover ik weet (net twee keer geholpen op school bij het leescircuit) is hier de hele klas “maan”, m.u.v. zes kinderen die groep 3 voor de tweede keer doen en dus al veel verder zijn. Hij is wel heel erg onder de indruk van kinderen die kern 10 al kunnen lezen.
Zes(!) kinderen die groep drie voor de tweede keer doen? Wat veel. Is dat normaal op school?
Suðri schreef:
24-09-2019 23:27
Daar reageerde ik ook op he.

Ja, heerlijk genoten.
Triest persoon
zecora schreef:
24-09-2019 23:30
Triest persoon
:lips:
Eze schreef:
24-09-2019 23:29
Zes(!) kinderen die groep drie voor de tweede keer doen? Wat veel. Is dat normaal op school?
Op de gemiddelde school niet.
Als ze een (erg) vroege leerling is, en ze naast tegenvallende schoolprestaties toch al niet lekker in de groep ligt, zou je kunnen overwegen haar te laten doubleren. Dit natuurlijk in overleg met de juf.

Mijn dochter is ook een vroege leerling. Floreerde niet in de groep met alleen oudere kinderen. Had na groep 3 nog geen avi-score en had moeite met automatiseren, dus een reden om haar te laten zitten.
Nu zit ze in een leuke klas, was ze midden groep 5 al avi-uit en zit ze sindsdien in de plusgroep met begrijpend lezen.
Ik geloof dat het sociale aspect eraan bij heeft gedragen dat ze weer plezier in school kreeg en haar prestaties daarom omhoog gingen.
aaaanne schreef:
24-09-2019 23:21
Ik vind dat je heel lief praat over je kind TO, en ik snap helemaal dat je niet wil dat ze onzeker wordt over 'alles' terwijl ze gewoon gemiddeld mee kan komen en in een aantal schoolse vakken gewoon minder snel is dan de meeste klasgenoten. Je gunt haar gewoon een fijne schooltijd, net als de ouders van haar klasgenoten, maar door de verdeling in de klas lijkt dat niet te gaan lukken.

Ik zou bij die vrije school gaan kijken. Ook niet mijn grootste voorkeur qua smaak, maar zoals jij beschrijft dat je dochter heel creatief is en je zou willen dat daar meer aandacht voor was, dan klinkt dat wel als iets wat bij haar zou kunnen passen. Jouw dochter heeft misschien niet jouw smaak zegmaar ;-). Kijken kan geen kwaad.
Wij hebben uiteindelijk ook de switch naar het vrije school onderwijs gemaakt, niet omdat i k zelf antroposoof ben. Okk niet omdat ik achter alle ideeen sta, wel heeft een uitspraak me aan het denken gezet.
Dat was een uitspraak die ik lang hoorde voordat dochter naar school ging.
Een toenmalige collega had haar kinderen ook op de vrije school zitten. We kwamen er over aan de praat en ergens in dat gesprek zei ik, ik weet niet of vrije school onderwijs wel bij m i j past. Haar antwoord was, het moet ook niet bij jou passen, wel bij je dochter.
Jaren later kwam ik er achter hoe waar die ene zin was.
Hier past het idd 100% bij dochter.
Mss voor 80% bij mijn idee van het perfecte onderwijs. Maar het is die 100% van dochter die telt.
Ik heb me wel eens afgevraagd waarom we vroeger genoegen namen met ‘beldienst’, breien en plantjes water geven in tijd die over was op school, en kinderen tegenwoordig uitvallen als het te makkelijk of saai is. Ik heb vroeger ‘gewoon’ 600 keer dezelfde sommen moeten maken, en rijtjes met werkwoordsvervoegingen. Mijn dochter deed alleen de toetsen, en bij een voldoende mocht ze door. Haar hoofdrekenen is dus (door te weinig oefening, vermoed ik) minder snel dan dat van haar zus en moeder, die wel gewoon alle lesjes moesten doen. Dat is dan ook weer niet erg, want zij heeft desondanks een betere werkhouding dan mijn jongste en ik bij elkaar :-)
Alle reacties Link kopieren
pantoffel81 schreef:
24-09-2019 23:34
Als ze een (erg) vroege leerling is, en ze naast tegenvallende schoolprestaties toch al niet lekker in de groep ligt, zou je kunnen overwegen haar te laten doubleren. Dit natuurlijk in overleg met de juf.

Mijn dochter is ook een vroege leerling. Floreerde niet in de groep met alleen oudere kinderen. Had na groep 3 nog geen avi-score en had moeite met automatiseren, dus een reden om haar te laten zitten.
Nu zit ze in een leuke klas, was ze midden groep 5 al avi-uit en zit ze sindsdien in de plusgroep met begrijpend lezen.
Ik geloof dat het sociale aspect eraan bij heeft gedragen dat ze weer plezier in school kreeg en haar prestaties daarom omhoog gingen.
Ja joh, bevestig haar nog eens in haar faalangst.
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
24-09-2019 23:31
Op de gemiddelde school niet.
Dat weet ik :) Vraag was bedoeld als ‘is dat normaal op jullie school?’
Alle reacties Link kopieren
Ik had gelukkig 20 jaar geleden groep 3 zonder zon-maan-ster en raket! En al deze kinderen zijn nu sterren op hun eigen niveau!
TO jullie kind is ook een ster! Ik denk niet dat een schoolwissel daaraan iets veranderd.
zecora schreef:
23-09-2019 22:55
Jij bent dus precies de soort ouder waarom wij gewisseld zijn.
Ik vind dit echt een hele sneue benaming voor ouders die ook graag het best voor hun kind willen. Maar het moet schijnbaar allemaal om jouw perfecte hb kind draaien? Zo gaat het in de werkelijke wereld ook niet zijn, dus daar kan je maar beter alvast aan wennen.
Waarom zou jouw kind het wel verdienen om op zijn wenken bediend te worden en de rest niet?
Als je dochter aangeeft wat ze precies leuk en uitdagend vindt om te doen dan moet dat toch mogelijk zijn om haar daar ook aan mee te laten doen ookal is ze nu een ster? Verder zou ik me richten aan het werken aan haar zelfvertrouwen. Er zullen altijd snellere kindjes zijn maar ook tragere en het gaat erom dat ze zich ondanks deze verschillen kan ontwikkelen. Maar jij zou ook dingen los moeten laten.
Eze schreef:
24-09-2019 23:53
Dat weet ik :) Vraag was bedoeld als ‘is dat normaal op jullie school?’
Volgens mij is het ook hier op school bovengemiddeld veel. Volgens mij zijn het er bij nader inzien trouwens vijf, maar dat is van de 35-40 die door hadden "moeten" gaan nog steeds veel.
Suðri schreef:
24-09-2019 23:18
Haha, dat was expres.
Mijn probleem zit in het ‘afgeven’ op de plusgroep en het geroep dat dat afgeschaft moet worden, omdat iedereen hetzelfde moet zijn.
Ik ben een groot voorstander van individueel gericht en passend onderwijs en dat is vooral voor het groepje hoogbegaafden ontzettend lastig te krijgen, terwijl iedereen het logisch vindt dat de kindjes met down wel naar een apart schooltje gaan om de rest van een klas niet te remmen.
Leg het probleem ook niet bij de kinderen die naar een plusklas gaan zoals TO doet, maar bevraag de leerkracht op de cultuur binnen de klas om te toetsen of dat wat haar kind zegt ook daadwerkelijk klopt en zorg voor passende ondersteuning voor haar.
Maar volgens mij zit voor TO het probleem niet zozeer in het bestaan van de plusklassen, maar het gevoel dat kinderen meekrijgen wanneer er in verhouding zoveel kinderen naar de plusklas gaan of buitengewoon goed scoren op tests.
Voor zover kinderen daarmee bezig zijn dan...

Zoals de huidige klas van mijn kind met het aantal doublanten een ander uiterste is, zo is een school met een groot aantal kinderen dat pluswerk nodig heeft dat ook.
NYC schreef:
25-09-2019 08:19
Maar volgens mij zit voor TO het probleem niet zozeer in het bestaan van de plusklassen, maar het gevoel dat kinderen meekrijgen wanneer er in verhoudingen zoveel kinderen naar de plusklas gaan of buitengewoon goed scoren op tests.
Voor zover kinderen daarmee bezig zijn dan...

Zoals de huidige klas van mijn kind met het aantal doublanten een ander uiterste is, zo is een school met een groot aantal kinderen dat pluswerk nodig heeft dat ook.
Dat valt wel mee vind ik. Veel kinderen van hoogopgeleide ouders kunnen al lezen bij de kleuters. En als je uitgaat van gemiddeld mavo, dan lopen alle toekomstige havo en vwo-kinderen voor. Het is maar net hoe hoog je de lat legt voor pluswerk. Een voorsprong in groep 3 betekent trouwens helemaal niet dat dit zo blijft. Een iq-test op die leeftijd zegt ook niet zoveel. Ik vind het altijd een beetje jammer als ouders daarin vasthouden, want zoveel zgnd hb-kinderen zakken later helemaal onderuit. Verschillende kinderen uit de klassen van mijn kinderen die in de onderbouw vooruit werkten verloren hun voorsprong later. En andersom waren er ook laatbloeiers, of kinderen die na een jaar zittenblijven ineens enorm groeiden. Het zegt zo weinig allemaal in groep 3.
Pipo8888 schreef:
25-09-2019 08:29
Dat valt wel mee vind ik. Veel kinderen van hoogopgeleide ouders kunnen al lezen bij de kleuters. En als je uitgaat van gemiddeld mavo, dan lopen alle toekomstige havo en vwo-kinderen voor. Het is maar net hoe hoog je de lat legt voor pluswerk. Een voorsprong in groep 3 betekent trouwens helemaal niet dat dit zo blijft. Een iq-test op die leeftijd zegt ook niet zoveel. Ik vind het altijd een beetje jammer als ouders daarin vasthouden, want zoveel zgnd hb-kinderen zakken later helemaal onderuit. Verschillende kinderen uit de klassen van mijn kinderen die in de onderbouw vooruit werkten verloren hun voorsprong later. En andersom waren er ook laatbloeiers, of kinderen die na een jaar zittenblijven ineens enorm groeiden. Het zegt zo weinig allemaal in groep 3.
Maar dat is ook precies wat ik bedoel. Nog niet eens over pluswerk/hoogbegaafdheid. Een kind dat scoort op "havo-niveau" in een klas waar het merendeel "vwo-niveau" laat zien zal er onzekerder door kunnen worden dan een kind met exact dezelfde schoolscores in een klas waar gemiddeld "vmbo" wordt gescoord.

Zoals er ook mensen zijn die hun auto of huis maar zozo vinden als de hele wijk vele duurdere auto's of huizen heeft maar het heel wat vinden wanneer het de duurste van de straat is.

Schijnt zelfs te zijn dat mensen liever 50.000 winnen als de buurman 25.000 wint, dan dat ze 100.000 winnen als de buurman 200.000 wint.
Wow dit bevestigt maar weer eens dat ik superblij ben dat in ieder geval mijn twee oudste kinderen groep 3 niet in Nederland hebben gedaan. Geen gezeur met zonnetjes, maantjes, raketjes maar gewoon goed onderwijs op een internationale school. In het Engels met meestal niet-Engelstalige kinderen. Overigens heb ik mijn kinderen toen we in het buitenland woonden zelf jarenlang les gegeven in het Nederlands met Veilig Leren Lezen.

Maar goed nu zitten ze op een Nederlandse basisschool en mijn jongste zit nu in groep 2 dus ik maak mijn borst maar alvast nat voor volgend jaar😲
@TO, overigens is mijn 5-jarige dochter een fervent schaakster en op de een of andere manier werkt dat bij haar om de dag te verwerken. Of negatieve ervaringen of boosheid. Ze wordt er rustig van. Misschien iets voor jouw kind?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven