Niveau-verschillen groep 3

23-09-2019 20:35 209 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Mijn dochter is pas begonnen in groep 3 en mijn man en ik vinden het niet helemaal lekker lopen. Nu weet ik dat wij kritische ouders zijn en het op geen school perfect is, maar ik ben toch benieuwd naar meningen van anderen.
Onze dochter is een onzeker meisje. Wij hebben al een hulp-traject afgelegd met haar vanwege haar angstige gedrag, daarbij is ook haar iq getest (niet heel betrouwbaar, op 5-jarige leeftijd, maar om uit te sluiten dat problemen van een heel hoog of juist laag iq zouden kunnen komen) en dat was precies gemiddeld, helemaal prima dus.
Nu zit ze op een reguliere basisschool die blijkbaar bekend staat om goed onderwijs voor hoogbegaafde kinderen. Ze hebben iemand in dienst die speciaal hoogbegaafden onderwijs geeft en plusklasjes organiseert.
Nu merken wij dat er daarom relatief veel 'slimme' kinderen bij dochter in de klas zitten, dus kinderen die echt voorlopen op gemiddeld. Juist ook vriendinnetjes van mij dochter.
En ik merk dat ze daar erg onzeker van wordt nu ze in groep 3 zit. Zoals het leren lezen met maan-raket-zon aanduiding. Dochter zit in de maangroep, maar daar zitten maar 6 kinderen in (van de 23) terwijl dat toch eigenlijk het gemiddelde niveau is voor de start van groep 3.
Ze roept continue dat ze niet goed kan schrijven, dat de letters lelijk zijn, dat ze niet zo goed kan lezen. Dat de plusgroep-kindjes uit de klas mogen en leuke dingen mogen doen. Ik vind dit erg sneu voor haar, het lijkt nu net of mijn 'gemiddelde' kind niet goed genoeg presteert (voor haar lijkt dat zo) en aangezien ze al zo onzeker is, twijfelen wij zelfs over een overstap naar een andere school.
Terecht of stellen we ons aan en moet ze maar leren omgaan met deze niveau-verschillen?
vesvalli wijzigde dit bericht op 23-09-2019 21:01
0.12% gewijzigd
NYC schreef:
25-09-2019 08:53
Maar dat is ook precies wat ik bedoel. Nog niet eens over pluswerk/hoogbegaafdheid. Een kind dat scoort op "havo-niveau" in een klas waar het merendeel "vwo-niveau" laat zien zal er onzekerder door kunnen worden dan een kind met exact dezelfde schoolscores in een klas waar gemiddeld "vmbo" wordt gescoord.

Zoals er ook mensen zijn die hun auto of huis maar zozo vinden als de hele wijk vele duurdere auto's of huizen heeft maar het heel wat vinden wanneer het de duurste van de straat is.

Schijnt zelfs te zijn dat mensen liever 50.000 winnen als de buurman 25.000 wint, dan dat ze 100.000 winnen als de buurman 200.000 wint.
Ik vind die focus op scores heel ongezond. Hier werden kinderen helemaal niet onzeker van hun schoolscores, voor groep 8 hoorden ze die nauwelijks eigenlijk. Niemand die erin geïnteresseerd was. Daar begint het al mee.

En dat vergelijken zit toch in jezelf? Er zijn mensen die de een na mooiste auto hebben in de buurt en toch jaloers zijn op de buren met de mooiste auto. En er zijn mensen met een oude fiat, die het niet eens opvalt dat anderen een dure auto hebben. Die andere dingen belangrijker vinden, niet gefocused zijn op anderen, maar op hun eigen leven. Zelfverzekerd zijn. Ik denk dat dat de essentie is. Als je als kind (of ouders) zoveel naar andere kinderen kijkt (en vooral naar die dingen die anderen beter kunnen) dat je er onzeker van wordt, dan denk ik dat dat in jezelf zit en niet in de omgeving. Dan kun je zo’n kind in een klas zetten waar ze gemiddeld of bovengemiddeld is, maar er zijn altijd kinderen beter (of ze lijken beter). En daar zal ze dan altijd naar blijven kijken. Tenzij je het kind zelf helpt om anders naar zichzelf te kijken. En voor zulke kinderen is het juist funest om te zeggen: tja, jij bent weer beter in zwemmen. Dat kun je zeggen tegen een kind dat niet faalangstig is, maar nooit tegen een faalangstig kind.
Alle reacties Link kopieren
Pipo8888 schreef:
25-09-2019 08:29
Dat valt wel mee vind ik. Veel kinderen van hoogopgeleide ouders kunnen al lezen bij de kleuters. En als je uitgaat van gemiddeld mavo, dan lopen alle toekomstige havo en vwo-kinderen voor. Het is maar net hoe hoog je de lat legt voor pluswerk. Een voorsprong in groep 3 betekent trouwens helemaal niet dat dit zo blijft. Een iq-test op die leeftijd zegt ook niet zoveel. Ik vind het altijd een beetje jammer als ouders daarin vasthouden, want zoveel zgnd hb-kinderen zakken later helemaal onderuit. Verschillende kinderen uit de klassen van mijn kinderen die in de onderbouw vooruit werkten verloren hun voorsprong later. En andersom waren er ook laatbloeiers, of kinderen die na een jaar zittenblijven ineens enorm groeiden. Het zegt zo weinig allemaal in groep 3.
Het guitige met zo'n test is dat een kind niet per ongeluk te hoog kan scoren, wel te laag.

Onze zoon liet wat opvallende dingen zien en ik ben zelf HB (getest toen ik 12 was, zat op de vrije school en in mijn tijd hadden ze daar nog geen cito) Dus zoonlief ook maar even laten testen. Hij zou zelfs niet-te-testen zo HB zijn (volgens de test)

Ik begrijp dat je 'moet' spreken van ontwikkelingsvoorsprong bij een net 4 jarige, maar die tester zei ook: allemaal leuk en aardig, maar deze voorsprong is zo groot, die wordt niet meer ingelopen door gemiddeld intelligente kinderen.

Dus zoon heeft 1 jaar gekleuterd, was in groep drie een leuke middenmoter en lijkt dat nu in groep 4 ook te zijn. Wel is hij een beetje anders dan andere kinderen, maar gelukkig heeft hij het principe van gescheiden vriendschappen al goed door (Met de 1 doe je proefjes, met de ander ga je met de NERFS, een volgende is leuk met lego en weer een ander kan goed skateboarden of tekenen) Zijn taalgebruik is net anders en hij heeft een grotere woordenschat dan de meeste van zijn klasgenoten (en gebruikt die woorden ook in het dagelijks verkeer).

Wel zit hij in een soort plusklasje voor paradijsvogels zoals ik het noem, vanwege dat anders denken. Hij is nergens echt heel goed in, maar lijkt met alles ouder, dus zit nu goed op zijn plek.

Zonder HB test was dit niet gebeurd, was hij zich gaan vervelen bij de kleuters met alle gevolgen van dien... (Hij is net zes, maar is twee jaar verder) En of hij later terugzakt in schoolprestaties (HB ben je en blijf je) dat zien we dan wel weer. Hij is NU gelukkig op school en dat is het enige wat telt....
Ceester schreef:
25-09-2019 10:10
Het guitige met zo'n test is dat een kind niet per ongeluk te hoog kan scoren, wel te laag.

Onze zoon liet wat opvallende dingen zien en ik ben zelf HB (getest toen ik 12 was, zat op de vrije school en in mijn tijd hadden ze daar nog geen cito) Dus zoonlief ook maar even laten testen. Hij zou zelfs niet-te-testen zo HB zijn (volgens de test)

Ik begrijp dat je 'moet' spreken van ontwikkelingsvoorsprong bij een net 4 jarige, maar die tester zei ook: allemaal leuk en aardig, maar deze voorsprong is zo groot, die wordt niet meer ingelopen door gemiddeld intelligente kinderen.

Dus zoon heeft 1 jaar gekleuterd, was in groep drie een leuke middenmoter en lijkt dat nu in groep 4 ook te zijn. Wel is hij een beetje anders dan andere kinderen, maar gelukkig heeft hij het principe van gescheiden vriendschappen al goed door (Met de 1 doe je proefjes, met de ander ga je met de NERFS, een volgende is leuk met lego en weer een ander kan goed skateboarden of tekenen) Zijn taalgebruik is net anders en hij heeft een grotere woordenschat dan de meeste van zijn klasgenoten (en gebruikt die woorden ook in het dagelijks verkeer).

Wel zit hij in een soort plusklasje voor paradijsvogels zoals ik het noem, vanwege dat anders denken. Hij is nergens echt heel goed in, maar lijkt met alles ouder, dus zit nu goed op zijn plek.

Zonder HB test was dit niet gebeurd, was hij zich gaan vervelen bij de kleuters met alle gevolgen van dien... (Hij is net zes, maar is twee jaar verder) En of hij later terugzakt in schoolprestaties (HB ben je en blijf je) dat zien we dan wel weer. Hij is NU gelukkig op school en dat is het enige wat telt....
Maar daar gaat mijn post toch helemaal niet over, over die hele uitzonderlijke hb-ers. Daar zijn er niet zoveel van namelijk. TS heeft het over 70 procent van de kinderen. Die zijn echt niet allemaal hb. Er zijn kinderen die heel jong hoog scoren op zo'n test (of niet getest worden maar zo voorlijk over komen dat iedereen denkt dat ze heul slim zijn) en waarbij de verwachtingen niet uitkomen. Een iq-test bij jonge kinderen wordt ook heel erg beïnvloed door de omgeving (bijvoorbeeld als ouders veel met ze praten, boekjes lezen, dingen uitleggen). Op oudere leeftijd is dat minder. Dat jouw kind dan een echte uitschieter is doet daar niks aan af. Mijn kinderen hadden twee vriendjes waarvan de ouders in groep 3 met school in gesprek waren over een klas overslaan. Die gingen kader en mavo doen na groep 8. Gelukkig konden die ouders prima schakelen. Ik vind het altijd wat griezelig als er over iq van een jong kind als vaststaand feit wordt gepraat. Dat werkt in de hand dat kinderen worden onderschat of overschat. Wat nu als die ouders hadden vastgehouden aan hun oorspronkelijke beeld en kinderen moesten per se naar het gymnasium?

De mijne hebben beiden een iq-test gehad op de basisschool. Degene die het het beste doet op school scoorde lager ;)
Alle reacties Link kopieren
Nu begrijp ik je opmerking beter....

Als HB uit een test komen en prestaties op school hebben ook geen klap met elkaar te maken. (nav je opmerking over ouders die goed konden schakelen ;)

Nav mijn test werd ik naar het VWO gestuurd om (pas op mijn negentiende!!!!!) de HAVO af te ronden. Later (toen ik al werkte als tekstschrijver) heb ik mij vastgebeten in een MBO opleiding die voor mij onwijs moeilijk was (namelijk Boekhouden)

Ik zie mijn zoon over vijf jaar ook niet naar het gymnasium gaan, maar dat neemt niet weg dat hij nog steeds HB is en inderdaad, heul slim... Dus aan het HB en slim zijn houd ik inderdaad vast, verwachtingen over zijn schoolloopbaan heb ik echter niet ;)
Ceester, ben jij mij? Ik begon op het gymnasium en haalde op mijn negentiende de havo. (ouders niet blij) Na de havo heb ik heel veel studies gedaan op hbo en universitair niveau, maar ik heb niets afgerond. Nu werk ik als tekstschrijver.
Alle reacties Link kopieren
*TanteSjaan* schreef:
25-09-2019 11:18
Ceester, ben jij mij? Ik begon op het gymnasium en haalde op mijn negentiende de havo. (ouders niet blij) Na de havo heb ik heel veel studies gedaan op hbo en universitair niveau, maar ik heb niets afgerond. Nu werk ik als tekstschrijver.
ik als boekhouder :bonk:

mijn moeder zei, toen ik naar de HAVO ging (van 3 VWO naar 3 HAVO terwijl ik in 2 VWO ook al was blijven zitten)
'je kunt geen twee bochten tegelijkertijd nemen.'

Ik had toen verschillende dingen op mijn bordje en met HAVO kan je ook prima leven.
Bij mijn zoon heb ik hetzelde, ongeacht opleiding, kwaliteit komt wel bovendrijven :heart:
Alle reacties Link kopieren
Pipo8888 schreef:
25-09-2019 08:29
Dat valt wel mee vind ik. Veel kinderen van hoogopgeleide ouders kunnen al lezen bij de kleuters. En als je uitgaat van gemiddeld mavo, dan lopen alle toekomstige havo en vwo-kinderen voor. Het is maar net hoe hoog je de lat legt voor pluswerk. Een voorsprong in groep 3 betekent trouwens helemaal niet dat dit zo blijft. Een iq-test op die leeftijd zegt ook niet zoveel. Ik vind het altijd een beetje jammer als ouders daarin vasthouden, want zoveel zgnd hb-kinderen zakken later helemaal onderuit. Verschillende kinderen uit de klassen van mijn kinderen die in de onderbouw vooruit werkten verloren hun voorsprong later. En andersom waren er ook laatbloeiers, of kinderen die na een jaar zittenblijven ineens enorm groeiden. Het zegt zo weinig allemaal in groep 3.
De vraag is natuurlijk wel hoe dat komt. Was de oorspronkelijke voorsprong echt vertekend, of sluit het onderwijs dat ze krijgen zo slecht aan hij wat ze nodig hebben dat ze daardoor onderuit gaan? Waarschijnlijk gebeurt het allebei. Als we plusklasjes afschaffen om iedereen lekker gelijk te laten zijn, zal het aantal kinderen dat start met een voorsprong maar later onderuit gaat waarschijnlijk toenemen. Het is namelijk niet zo dat het er vanzelf wel uitkomt als het erin zit.
Een van de redenen dat HB (maar ook gewoon hele slimme kinderen) later onderuit gaan is dat ze nooit hebben leren leren.

Een keer ergens diagonaal doorheen kijken en je weet het. Leren lezen ging vanzelf.
En als het dan een keer wel moeilijk is, of je iets 3x moet proberen voordat het lukt. Dan hebben ze geen idee hoe dat moet (of dat het uberhaupt normaal is dat je iets 3x moet proberen).

Alleen daarom al is het belangrijk dat je kinderen werk op niveau aanbiedt. Zodat ze ook leren leren.
Toch verwachten de meeste mensen wel dat hb-ers op een gymnasium terecht komen. en daar horen ze denk ik ook (vwo-niveau). De kinderen waar ik het over had waren overigens niet hb maar hadden wel een flinke voorsprong op jonge leeftijd.

Maar ook de relatie tussen iq en schoolprestaties was mijn punt niet. Mijn punt is dat een iq fluide is. En niet op 5-jarige leeftijd al vast staat. Voor schoolprestaties geldt hetzelfde. Dat dit bij het kind van ts ook niet vast staat en ook niet bij de klasgenootjes in groep 3.
RMJ schreef:
25-09-2019 11:40
Een van de redenen dat HB (maar ook gewoon hele slimme kinderen) later onderuit gaan is dat ze nooit hebben leren leren.

Een keer ergens diagonaal doorheen kijken en je weet het. Leren lezen ging vanzelf.
En als het dan een keer wel moeilijk is, of je iets 3x moet proberen voordat het lukt. Dan hebben ze geen idee hoe dat moet (of dat het uberhaupt normaal is dat je iets 3x moet proberen).

Alleen daarom al is het belangrijk dat je kinderen werk op niveau aanbiedt. Zodat ze ook leren leren.
En dat alle motivatie er op het basisonderwijs al uitgeramd is.
Suðri schreef:
25-09-2019 11:45
En dat alle motivatie er op het basisonderwijs al uitgeramd is.

Precies.

De grootste fout is denken dat hb'ers school goed en makkelijk doorlopen. Integendeel zelfs. De meerderheid van de hb'ers loopt enorm vast, stroomt af en er komt echt vaak niet uit wat er in zit.

Spijtig.
*TanteSjaan* schreef:
25-09-2019 11:53
Precies.

De grootste fout is denken dat hb'ers school goed en makkelijk doorlopen. Integendeel zelfs. De meerderheid van de hb'ers loopt enorm vast, stroomt af en er komt echt vaak niet uit wat er in zit.

Spijtig.
Ik denk dat 130 of 145+ ook nog wel echt een verschil is. Ik zie mijn inmiddels puber alleen maar zakken van niveau. Frustrerend, omdat hij er zelf ook niet gelukkig van wordt.
Suðri schreef:
25-09-2019 11:58
Ik denk dat 130 of 145+ ook nog wel echt een verschil is. Ik zie mijn inmiddels puber alleen maar zakken van niveau. Frustrerend, omdat hij er zelf ook niet gelukkig van wordt.

Sneu voor je puber. :hug: Hij zal zelf ook niet af willen zakken, maar soms zie je gewoon geen andere mogelijkheid meer.

Er zit mijns inziens zeker een verschil tussen 130 en 145+. Beide exemplaren heb ik thuis en ik zie een groot verschil. Kind met 130 (134 eigenlijk :) ) heeft zich kapot verveeld op de basisschool, maar bloeide op het gymnasium helemaal op. Vrienden zijn er altijd geweest en er werd altijd wel ergens uitdaging gevonden. Kind met 145+ was knetterdepressief op de basisschool, had geen vrienden en voelde zich vooral heel raar. Op het gymnasium werden er wat gelijkgestemden gevonden en kwamen er (eindelijk) een paar vrienden om de hoek kijken, maar school heeft nooit enige uitdaging geboden.

Ik heb wel eens gelezen dat je het beste op kan schieten met mensen die maximaal vijftien punten hoger of lager scoren dan jij op een IQ-test. Dat zou verklaren waarom een kind met IQ130 makkelijk door een school en het leven kan rollen dan een kind met IQ145+. De spoeling van mensen die jou begrijpen wordt dan wel erg dun.
Alle reacties Link kopieren
Pipo8888 schreef:
25-09-2019 11:41
Toch verwachten de meeste mensen wel dat hb-ers op een gymnasium terecht komen. en daar horen ze denk ik ook (vwo-niveau).

Mijn kind is niet alleen maar een hb-er maar een compleet mensje met zijn eigen sores, kwaliteiten, zwaktes en een berg karakter.

Wat 'de meeste mensen' verwachten, interesseert hem nu al niet en van mij mag dat zo blijven. Sommige dingen zijn gewoon voor degene zelf om te bepalen/te leven/ te laten gebeuren.

En jij hebt kennelijk ook die verwachting, want je schrijft dat ze daar ook 'horen'. Dat ze het cognitief kunnen, zegt niks over waar ze horen...
Zit wel wat in denk ik, over de aansluiting.
Depressie kunnen we vanaf 5 aanvinken. Helaas is echt passende hulp ook niet zo te vinden. Mijn toen 8 jarige had zijn therapeut er al verbaal onder en nu als puber helemaal.
Aansluiting eindelijk gevonden, allemaal afzakkers. Leuk, maar ook niet altijd de meest wenselijke dynamiek ;)
Echt passende hulp vinden is lastig als het om depressieve hb'ers gaat. De meeste hulpverleners hebben totaal geen kaas gegeten van hb, ook al vinden ze zelf van wel. Na jaren leuren werd mijn depressieve kind zonniger toen er vrienden om de hoek kwamen kijken.

Wat fijn dat je zoon aansluiting heeft gevonden!
*TanteSjaan* schreef:
25-09-2019 12:18
Echt passende hulp vinden is lastig als het om depressieve hb'ers gaat. De meeste hulpverleners hebben totaal geen kaas gegeten van hb, ook al vinden ze zelf van wel. Na jaren leuren werd mijn depressieve kind zonniger toen er vrienden om de hoek kwamen kijken.

Wat fijn dat je zoon aansluiting heeft gevonden!
Precies dit :)
Passend onderwijs op de basisschool is voor de verminderd intelligente kinderen ook niet leuk. Ik had graag gezien dat mijn kind naar het speciaal onderwijs was gegaan. Haar zelfvertrouwen is erg geschaad destijds. Altijd degene zijn die moeite heeft met de stof, altijd degene die achteraan hobbelt. Hele avonden moeten troosten, moed inspreken. Dieptepunt was groep 8. Door 70% van de klasgenoten uitgescholden voor dom kutwijf....ze moest maar oprotten want ze snapte toch niks.

Nu op eigen niveau les en wat ik eerder schreef...wat bloeit ze op!! Ze werkt er hard voor en haalt fijne cijfers. Is ook eens een uitblinker...is gewoon zo gelukkig....
Polsjef schreef:
25-09-2019 12:43
Passend onderwijs op de basisschool is voor de verminderd intelligente kinderen ook niet leuk. Ik had graag gezien dat mijn kind naar het speciaal onderwijs was gegaan. Haar zelfvertrouwen is erg geschaad destijds. Altijd degene zijn die moeite heeft met de stof, altijd degene die achteraan hobbelt. Hele avonden moeten troosten, moed inspreken. Dieptepunt was groep 8. Door 70% van de klasgenoten uitgescholden voor dom kutwijf....ze moest maar oprotten want ze snapte toch niks.

Nu op eigen niveau les en wat ik eerder schreef...wat bloeit ze op!! Ze werkt er hard voor en haalt fijne cijfers. Is ook eens een uitblinker...is gewoon zo gelukkig....
Helemaal mee eens. Ook vanuit mijn beroep pleit ik hiervoor. Zoveel kinderen die zo enorm op hun tenen hebben moeten lopen dat ik ze echt eerst moet ‘resetten’ om ze weer plezier in school te laten krijgen. Ik ben dan ook echt een groot voorstander van het afschaffen van passend onderwijs. Zo fijn dat ze nu wel op haar plek zit!

Ik snap niet waarom die differentiatie pas na het PO komt.
Polsjef, wat sneu voor je dochter (en voor jou) dat er geen passend onderwijs was en wat fijn dat ze nu op haar plek zit!

Je verhaal lijkt op dat van een klasgenoot van mijn kind destijds. Hij was 'te goed' voor het speciaal onderwijs, maar het arme joch had de grootste moeite met het bijbenen van de stof op de basisschool. Hij liep structureel achter en vond zichzelf dommer dan de rest van de klas, waardoor hij weinig zelfvertrouwen had. Hij is na groep 8 naar basisberoeps gegaan en hij heeft het daar zo fijn gekregen!

Ik spreek zijn moeder nog regelmatig en haar zoon is van een angstig ventje veranderd in een zelfverzekerde knul met fijne vrienden, een leuke vriendin en hij haalt nu goede cijfers. Dit jaar doet hij eindexamen en hij heeft een leuke mbo-opleiding op het oog. We weten allemaal zeker dat hij dat gaat redden!

De basisschool is voor een hoop kinderen een kwestie van uitzitten tot ze naar het niveau mogen waar ze zich lekker kunnen ontwikkelen. Ik snap dan ook niet dat er mensen zijn die pleiten dat de 'schifting' in niveaus veel te vroeg komt. Mijn kinderen hadden baat bij direct op het gymnasium beginnen (aansluiting!), net zoals veel oud-klasgenoten van mijn kinderen baat hadden bij direct beginnen op basis/kader/mavo. (want: aansluiting!)
Suðri schreef:
25-09-2019 12:51
Helemaal mee eens. Ook vanuit mijn beroep pleit ik hiervoor. Zoveel kinderen die zo enorm op hun tenen hebben moeten lopen dat ik ze echt eerst moet ‘resetten’ om ze weer plezier in school te laten krijgen. Ik ben dan ook echt een groot voorstander van het afschaffen van passend onderwijs. Zo fijn dat ze nu wel op haar plek zit!

Ik snap niet waarom die differentiatie pas na het PO komt.

Ik snap het ook niet, maar ik vermoed dat het idee van de 'maakbare mens' en een socialistische inborst een groot aandeel heeft. Het 'iedereen is gelijk-principe' zeg maar.

- Kan je niet meekomen? Dan mag die slimme klasgenoot het aan je uitleggen. Zo leren jullie van elkaar! (onzin)
- Is het te makkelijk en verveel je je? Wees blij dat school zo makkelijk is! Uitdaging kan je na schooltijd wel in een hobby vinden! (jammer dat je vijf dagen per week je dood verveelt, maar die twee uur per week fijne uitdaging zullen vast zoden aan de dijk zetten. Niet dus)
- 'De sterken helpen de zwakkeren'. Leuk voor later, maar niet als je zelf nog keihard in ontwikkeling bent.
- Ook jij hebt talent! Onzin. De meeste mensen hebben niet veel talent en dat is ook niet erg. Door te blèren dat iedereen maar talent heeft kweek je alleen maar onzekerheden. De lat gaat door het woordje 'talent' namelijk nogal omhoog. De echt getalenteerde mensen werken keihard om dat hoge niveau maar te kunnen behouden.
Differentiatie is op de basisschool al van belang. Veel leerkrachten kunnen niet omgaan met verschillende niveaus.

Hier had ze een juf van de oude garde in groep 6. Wat een vakvrouw...kwam op huisbezoek, gaf zelfvertrouwen. Eeuwig zonde dat ze met pensioen is.
Differentiatie is op de basisschool al van belang. Veel leerkrachten kunnen niet omgaan met verschillende niveaus.

Hier had ze een juf van de oude garde in groep 6. Wat een vakvrouw...kwam op huisbezoek, gaf zelfvertrouwen. Eeuwig zonde dat ze met pensioen is.
Ik vertel ook vol trots over mijn dochter..hoe goed ze het doet. Steevast de reactie terug... misschien kan ze wel een niveau hoger als ze zo haar best doet....

Dat zeggen ze echt niet vaak over havisten.
Polsjef schreef:
25-09-2019 13:03
Differentiatie is op de basisschool al van belang. Veel leerkrachten kunnen niet omgaan met verschillende niveaus.

Hier had ze een juf van de oude garde in groep 6. Wat een vakvrouw...kwam op huisbezoek, gaf zelfvertrouwen. Eeuwig zonde dat ze met pensioen is.
Wel met wat ‘binnen de kaders’ valt, zoals die zon maan raket dingen. Maar echt differentiëren, dus onderwijs op maar aanbieden en het kind begeleiden vanuit de zonde van de naaste ontwikkeling is echt ingewikkeld. Dat moet ook als leerkracht bij je passen, want het vraagt heel veel. Vooral vertrouwen op jezelf en het durven loslaten van protocollen.
Ik kan me ook nog voorstellen dat je er als leerkracht niet zoveel zin in hebt, en dat het vaak ook gewoon niet haalbaar is in een klas van 36 lln, om nog meer extra werk op je bord te krijgen.
Daarom snap ik dat fanatisme achter het passend onderwijs niet. Het was een bezuinigingsmaatregel die gebracht werd als een verbetering. Het is het beiden niet, schaf het af.

Oja, en zorg voor een aparte opleiding leerkracht/docent speciaal onderwijs!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven