Nog niet zindelijk in de nacht (6)
dinsdag 30 juni 2020 om 20:28
Mijn zoontje van 6 is nog niet zindelijk in de nacht. Hij was nog net geen 4 toen hij overdag zindelijk was. We hebben de nacht toen ruim een half jaar zo gelaten omdat hij enorm moe was na school en hem in de nacht niet wakker wilde maken. Daarna zijn we rustig aan begonnen met hem in de nacht een keer eruit te halen om te plassen. Hij heeft dan een luierbroekje aan. Nu 1,5 jaar verder zijn we nog niks opgeschoten. De ene keer is hij twee nachten droog en dan zit er weer een week tussen dat hij iedere dag een natte luier heeft en soms ook nog eens goed doorlekt. Hij slaapt heel erg vast en bijna niet wakker te krijgen en zijn echt een paar minuten bezig om hem enigszins wakker te krijgen. Slaapdronken sturen we hem dan naar de wc en dan moet hij altijd wel plassen. Eenmaal weer terug in bed slaapt hij weer zodra zijn hoofd z’n kussen aanraakt.
Wat kunnen we nog proberen of is het echt gewoon een kwestie van afwachten? Ik weet dat er een plaswekker bestaat maar daar hoor ik ook veel wisselende verhalen over en ik wil dat eigenlijk bewaren tot de laatste optie. Dit omdat ik hoor dat heel het gezin ervan wakker wordt als dat ding afgaat.
Wat kunnen we nog proberen of is het echt gewoon een kwestie van afwachten? Ik weet dat er een plaswekker bestaat maar daar hoor ik ook veel wisselende verhalen over en ik wil dat eigenlijk bewaren tot de laatste optie. Dit omdat ik hoor dat heel het gezin ervan wakker wordt als dat ding afgaat.
woensdag 1 juli 2020 om 09:18
Hoeft niet hoor. Mijn zoontje, 6jr, heeft soms ook echt een flinke plasluier, en de nacht erna droog. En dan is er geen verschil in wat hij gedronken heeft. Soms drinkt hij s avonds nog thee en heeft ie een droge luier. Soms drinkt ie dat niet en heeft ie wel een natte luier. Ik zie er geen logica in.
Mijn zoon is dus ruim 6 en nog niet altijd droog. Ik doe er niets aan, maak m niet wakker ofzo. Mn andere kind was ook laat en daar kwam t ook goed, dus waarom bij hem niet.
Sinds een tijdje is ie nu regelmatig droog. Gaat heel soms uit zichzelf ook s nachts naar de wc. Dus gaat veel beter nu. Denk 4 of 5 vd 7 nachten droog. Waarom t die andere nachten niet lukt, geen idee. Ligt niet aan hoeveelheid drinken in ieder geval. Dat is elke dag redelijk hetzelfde.
woensdag 1 juli 2020 om 09:44
Mijn jongste zoon is 7 en pas sinds een paar maanden 's nachts droog. Overdag al vanaf 2 jaar en 5 maanden.
Mijn oudere kinderen werden vanzelf ook 's nachts droog, binnen 3 maanden na overdag. Bij jongste werkte dat niet. Uiteindelijk hebben we vanalles geprobeerd, van zelf wakker maken (wat bijna niet lukte) tot een plaswekker. Dat laatste was een drama. Hele huis rechtop in bed en hij sliep gewoon door. Niet wakker te krijgen.
Uiteindelijk lekte hij ook door alle luiers heen. Echt niet fijn, paar keer per week nat wakker. Maar ineens was hij droog paar maanden geleden. Een keer in de zoveel weken heeft hij niet een nat bed. M'n op momenten dat hij heel moe is of in spannende periodes.
Het is 's nachts gewoon lastig omdat je niks kunt oefenen. Maar tm 7 jaar was normaal volgens onze huisarts. En zo bleek het dus wel te zijn.
Mijn oudere kinderen werden vanzelf ook 's nachts droog, binnen 3 maanden na overdag. Bij jongste werkte dat niet. Uiteindelijk hebben we vanalles geprobeerd, van zelf wakker maken (wat bijna niet lukte) tot een plaswekker. Dat laatste was een drama. Hele huis rechtop in bed en hij sliep gewoon door. Niet wakker te krijgen.
Uiteindelijk lekte hij ook door alle luiers heen. Echt niet fijn, paar keer per week nat wakker. Maar ineens was hij droog paar maanden geleden. Een keer in de zoveel weken heeft hij niet een nat bed. M'n op momenten dat hij heel moe is of in spannende periodes.
Het is 's nachts gewoon lastig omdat je niks kunt oefenen. Maar tm 7 jaar was normaal volgens onze huisarts. En zo bleek het dus wel te zijn.
woensdag 1 juli 2020 om 10:14
komt vanzelf. Hier ook laat: ruim 7 en 9 jaar. Zolang het kind er niet al te veel last van heeft, lijken de meeste middelen me erger dan de kwaal.
Onze jongste vond het op een gegeven moment wel wat vervelend worden om met logeren of op kamp nog een luierbroekje aan te moeten, maar dat loste ze dan ook zelf weer op (kort broekje erover, pas op het laatste moment aan en 's ochtends meteen uit, vertellen aan vriendinnetjes die dat dan nooit raar bleken te vinden).
Op een gegeven moment vanzelf droog.
Onze jongste vond het op een gegeven moment wel wat vervelend worden om met logeren of op kamp nog een luierbroekje aan te moeten, maar dat loste ze dan ook zelf weer op (kort broekje erover, pas op het laatste moment aan en 's ochtends meteen uit, vertellen aan vriendinnetjes die dat dan nooit raar bleken te vinden).
Op een gegeven moment vanzelf droog.
donderdag 2 juli 2020 om 17:36
Zoon hier is bijna 13 en nog niet zindelijk... Inmiddels alle vormen van trainingen/medicatie en andere ondersteuning wel geprobeerd...
Een van de minder intensieve tips is om je zoon een half uur voor het slapen gaat te laten plassen, dan (voor)lezen of op een andere ontspannende manier een half uurtje wachten en dan vlak voor het slapen gaan nog een keer plassen.
En wat je zou kunnen proberen is om hem overdag eens in een maatbeker te laten plassen. Dan weet je hoe groot zijn blaascapaciteit is. Als die nog nog te klein is (zeg, minder dan 200cc) dan kan de blaas ook nog geen nacht overbruggen en is laten plassen 's nachts nog noodzakelijk. En ondertussen blaas trainen door hem een grote hoeveelheid in een korte tijd te laten drinken en dan proberen om met een ontspannen blaas zo lang mogelijk te wachten om te gaan plassen.
Het is vervelend, maar op 6 jarige leeftijd nog niet heel onoverkomelijk... Het komt vast. En hoewel het vervelend is, zijn er echt ergere dingen dan 's nachts niet zindelijk zijn.
Een van de minder intensieve tips is om je zoon een half uur voor het slapen gaat te laten plassen, dan (voor)lezen of op een andere ontspannende manier een half uurtje wachten en dan vlak voor het slapen gaan nog een keer plassen.
En wat je zou kunnen proberen is om hem overdag eens in een maatbeker te laten plassen. Dan weet je hoe groot zijn blaascapaciteit is. Als die nog nog te klein is (zeg, minder dan 200cc) dan kan de blaas ook nog geen nacht overbruggen en is laten plassen 's nachts nog noodzakelijk. En ondertussen blaas trainen door hem een grote hoeveelheid in een korte tijd te laten drinken en dan proberen om met een ontspannen blaas zo lang mogelijk te wachten om te gaan plassen.
Het is vervelend, maar op 6 jarige leeftijd nog niet heel onoverkomelijk... Het komt vast. En hoewel het vervelend is, zijn er echt ergere dingen dan 's nachts niet zindelijk zijn.
vrijdag 3 juli 2020 om 18:21
Mijn kind was overdag met 2 jaar zindelijk.
S nachts was hij zindelijk met 7.
Volgens mij zijn er best veel jongens die op 6 jarige leeftijd s nachts nog niet zindelijk xijn.
Daar hoor je andere moeders alleen nooit over. Van mijn kind mocht ik ook alleen maar luierbroekjes kopen onder schooltijd . Want hij wilde niet dat een klasgenootje zag dat zijn moeder nog luierbtoekjes voor hem kocht.
S nachts was hij zindelijk met 7.
Volgens mij zijn er best veel jongens die op 6 jarige leeftijd s nachts nog niet zindelijk xijn.
Daar hoor je andere moeders alleen nooit over. Van mijn kind mocht ik ook alleen maar luierbroekjes kopen onder schooltijd . Want hij wilde niet dat een klasgenootje zag dat zijn moeder nog luierbtoekjes voor hem kocht.
vrijdag 3 juli 2020 om 18:35
Wakker maken werd door arts afgeraden omdat hij dan niet leert om wakker te worden van het signaal dat hij moet plassen. En dat is wat je wil. Zijn lichaam zegt te moeten plassen en dat hij dan wakker wordt. Hier met acht jaar een plaswekker, na overleg met huisarts. Die gaat piepen bij de eerste druppel. Het traint de hersenen in het herkennen van signaal en bij ons was bijkomend effect dat zoon meteen stopte met plassen als piep ging. Dus geen nat bed alleen droog broekje aan doen. Met twee weken was het gedaan.