nog steeds niet vergeten...

18-02-2009 21:19 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
4 jaar geleden woonde en werkte ik in Oeganda, een jaar als vrijwilliger, samen met een vriendin. We werkten daar o.a. in een weeshuis voor een Nederlandse vrouw. In het weeshuis zat een meisje van 10 jaar. Ze had een baby broertje van een paar maanden. Het mannetje woonde bij ons in huis want met 6 maanden was hij nog te klein voor een plekje in het weeshuis. Hij was zo lief en zwart en schattig! Mijn vriendin en ik zorgden voor het ventje, samen met de huishoudster van de Nederlandse vrouw. 7 maanden later zette hij voor het eerst een paar stapjes alleen. Diezelfde avond viel hij in de badkuip en raakte bewusteloos. Ik bracht hem met de huishoudster naar het ziekenhuis, wat daar amper een ziekenhuis te noemen is. 's Nachts is hij overleden. Komende vrijdag is dat 4 jaar geleden. Ik heb heel veel verdriet gehad om 'mijn' zwarte vriendje, maar nu denk ik met een glimlach aan hem terug. Wat ik alleen zo jammer vind is dat er hier (in nl) weinig mensen zijn die hem hebben gekend, alleen ik, mijn vriendin, haar ouders en mijn moeder. We sturen elkaar ieder jaar een kaart op 20 februari. Hij is nog steeds niet vergeten en ik zal hem ook nooit vergeten! Ik zou willen dat er meer mensen waren die hem hadden gekend en zodat ik ook nog vaker over hem had kunnen praten. Ik weet ook niet waarom ik dit schrijf. misschien gewoon om even te vertellen dat er ooit een heel lief zwart weesbabytje was en dat ik zo graag had gewild dat hij nog leefde zodat ik hem nog heel vaak op had kunnen zoeken in oeganda!
Mooi!

Heel mooi dat jullie nog allemaal aan dit kleine mannetje denken.
Mooi! Jij bent hem in ieder geval niet vergeten...
heb je nog wel contact met 't zusje?
Nog iemand in nederland die stil staat bij dit kleine ventje!

Lief!
Nou, nou, het feit dat het lieve jongetje zwart was heeft nogal indruk op je gemaakt. Waarom benadruk je dit zo?
wat een verdrietig en mooi verhaal tegelijk.

lief dat je zo aan hem denkt nog steeds en dat je dit met ons deelt zodat wij hem nu ook een beetje gedenken
Wat een lullige reactie Awabuki!
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
@elninjoo, heb nog steeds wel contact met alle weeskinderen uit het weeshuis, niet alleen het zusje. Ik stuur ze nog wel eens een kaart of wat klein speelgoed.

@awabuki, tis niet de bedoeling daar zo de nadruk op te leggen

@de rest, thanx
Getver wat een verhaal.

Dat kleine zinnetje "Nachts is hij overleden.", kippevel.

Wat moet dat verdrietig zijn om een (klein) kindje te verliezen waar je voor bent gaan zorgen. Je gaat toch automatisch van zo'n kindje houden, waar ook ter wereld het geboren is. Dus kan me goed voorstellen dat je het kleine mannetje niet kunt en wílt vergeten. Dus schrijf over hem.

Wat naar dat een val in een bad hem het leven heeft gekost. Had dit dan ook te maken met het slechte ziekenhuis? Ben dan toch wel geïntrigeerd hoe zo'n klein kind om het leven kan komen, ook als dat in Nederland zou zijn gebeurd. Heb je het daar nog lang moeilijk mee gehad?

Fijn dat je aan hem blijft denken royanne!

Wat kun je van die kleintjes gaan houden he? En wat is het toch altijd oneerlijk als kindjes overlijden. Ik had er ook zo eentje (in Guatemala) die gelukkig niet is overleden, maar wel met haar moeder en oma is verhuisd waardoor ik nu niet weet hoe het met haar is. Ik denk nog vaak aan haar....
'k zit hier gewoon te huilen. Je schrijft het recht uit het hart, kan geen film tegenop.
Setter, ik vroeg me gewoon oprecht af wat voor toegevoegde waarde het heeft om steeds te vermelden dat het jongetje zwart was. Dat zegt toch niets over het jongetje als persoon? Of over wat er met hem gebeurd is? Misschien kwam mijn reactie wat geïrriteerd over, maar ik heb tijdens mijn werk in ontwikkelingslanden zo vaak te maken met een denigrerende houding van blanke mensen naar de lokale bevolking dat zulke opmerkingen mij een naar gevoel geven. Dat maakt overigens niet dat ik het verhaal van Royanne niet ontzettend sneu vind.
joh, ze noemt het woord zwart 3 keer in haar post. Je wilt niet weten hoe vaak ik Kruimel, mijn lieve blonde kereltje noem...
ik vind het woord zwart in dit verhaal nergens denigrerend overkomen of bedoeld, juist heel lief en respectvol.

ik krijg het ook erg warm van deze post...

nu zit hij ook even in mijn gedachten!
Tjongejonge Awabuki, wat een achterdocht!

Zo te lezen schreef Royanne haar bericht vanuit haar gevoel, lijkt me logisch dat je dan niet stilstaat bij hoe vaak je een bepaald woord gebruikt en hoe dat wel niet kan overkomen.

Beetje vergezocht...
The time is now
Eens met Awabuki, het stoorde mij ook.
Ontroerend verhaal Mooi dat hij nog steeds in jou gedachten is

En om eerlijk te zijn, het viel mij ook op dat je vaak "zwart" zegt.

Is niet lullig bedoeld
jep mij ook! maar misschien moet je dit zelf mee maken om de andere kant (het nare gevoel) hierbij te kunnen begrijpen.

al hoewel ik denk dat je verdriet heel oprecht is, dus sterkte ermee.
Ik blijf meer hangen bij die val in de badkuip.

Voel je je schuldig?
Frankly my dear, I don"t give a damn
Erg indrukwekkend verhaal Royanne. En logisch dat het kleine mannetje niet meer uit je gedachten te bannen is. Sterkte ermee.

Mijn ervaring is dat mensen sowieso niet graag over overleden personen praten, ook al hebben zij ze wel gekend. Als ik iets over mijn vader zeg wordt daar door mijn vriendinnen toch snel overheen gepraat. Zij herkennen mijn gevoel niet omdat hun eigen ouders nog leven.

Het woord zwart viel mij overigens ook wel op maar ik heb heb meer gelezen als beschrijving van het mooie knulletje, ik zag een heel donker jongetje voor mij en koolzwarte ogen, totaal afhankelijk van zijn verzorgers. Ik heb het niet negatief opgevat eerder als iemand die het beeld wat zij voor zich ziet duidelijk beschrijft. Misschien had zwart beter vervangen kunnen worden door donker maar misschien was dat ook niet niet juiste kleur die zij voor zich zag.
Ik doe mijn best
Ik snap niet zo goed waarom de term 'zwart' meteen als negatief wordt gezien. Hoevaak hebben we de afgelopen tijd op het nieuws, in kranten e.d. wel niet gehoord: Obama, de eerste zwarte president van Amerika. Daar valt toch ook niemand over, terwijl het wel degelijk steeds benadrukt wordt
The time is now
Verdrietig, maar lief. Heel veel sterkte ermee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven