Nomen est omen?
donderdag 26 september 2019 om 20:20
In het afgrijselijkenamentopic blijft het een af en toe terugkerende discussie, maar die is daar niet helemaal op zijn plaats, vandaar hier.
Is een naam een voorspelling van karakter en gedrag van een kind? Bestaan er tokkienamen? Trek jij conclusies op basis van de namen van mensen die je leert kennen? Mag jouw Sophie niet met Sharona spelen? Kun je tandarts worden als je Djayden heet? Of moeten mensen accepteren dat Nederland in 2019 een diversiteit aan voornamen kent? Heb je zelf rekening gehouden met de sociaal-economische status van de voornaam van je kind?
Is een naam een voorspelling van karakter en gedrag van een kind? Bestaan er tokkienamen? Trek jij conclusies op basis van de namen van mensen die je leert kennen? Mag jouw Sophie niet met Sharona spelen? Kun je tandarts worden als je Djayden heet? Of moeten mensen accepteren dat Nederland in 2019 een diversiteit aan voornamen kent? Heb je zelf rekening gehouden met de sociaal-economische status van de voornaam van je kind?
vrijdag 27 september 2019 om 09:35
Mijn vriend heeft vroeger op een vrije school gezeten. Een aantal van zijn klasgenoten hadden van die typische vrijeschoolnamen, die in mijn plattelandsjeugd absoluut niet voorkwamen. In mijn omgeving stikte het (1e helft jaren 70 geboren) van de Mar's: Marlies, Marijke, Marjan, Marjolein, Marleen, Marloes, Marieke, Martijn, Marcel, Martin, Marco, Mark, etc etc.
Ik denk dat namen regiogebonden zijn maar zeker ook sociaal-economisch wat zeggen. Daarmee kun je niet alle Jaydens over 1 kam scheren natuurlijk. Maar ik denk dat iedereen toch een andere idee heeft over hoe Mitchell eruitziet of wat hij doet dan over Max? Je kunt jezelf daar maar beter van bewust zijn en jezelf dwingen tot het negeren van dat vooroordeel dan onbewust het vooroordeel toch een rol te laten spelen.
Ik denk dat namen regiogebonden zijn maar zeker ook sociaal-economisch wat zeggen. Daarmee kun je niet alle Jaydens over 1 kam scheren natuurlijk. Maar ik denk dat iedereen toch een andere idee heeft over hoe Mitchell eruitziet of wat hij doet dan over Max? Je kunt jezelf daar maar beter van bewust zijn en jezelf dwingen tot het negeren van dat vooroordeel dan onbewust het vooroordeel toch een rol te laten spelen.
vrijdag 27 september 2019 om 09:42
Dit!
Gisteren kwam er bij ons op school een nieuwe kleuter. Aparte naam, niet makkelijk uit te spreken. Ik had de naam nog nooit gehoord. De meeste kinderen kennen kennen na een halve dag het jongetje al bij naam en geen van de kinderen vond er iets van.
Ouders daarentegen, moesten de naam even drie keer herhalen. Op school vooralsnog gelukkig zonder oordeel, maar ik weet natuurlijk niet hoe ze daar thuis over spreken.
vrijdag 27 september 2019 om 09:46
Kinderen hebben veel minder associaties bij namen, je wordt vooroordeelloos geboren. Je bouwt die associaties gedurende je leven op.
Als kind had ik een klasgenoot die José heette. Een jongen, dus voor mij was dat altijd een jongensnaam, tot ik op de middelbare school een meisje met die naam leerde kennen.
Als kind had ik een klasgenoot die José heette. Een jongen, dus voor mij was dat altijd een jongensnaam, tot ik op de middelbare school een meisje met die naam leerde kennen.
vrijdag 27 september 2019 om 09:49
Tuurlijk, maar elk land heeft wel een type van verzuiling. Is denk ik menseigen.NYC schreef: ↑27-09-2019 07:39Eigenlijk vind ik het ook interessant waarom "sociaal-economische status" zoveel met mensen doet. En zo ook (al dan niet daarmee samenhangend opleidingsniveau).
Ooit eens een artikel gelezen over mensen die hun kind Kevin hadden genoemd en ervan "geschrokken" waren toen dat geassocieerd werd mer laagopgeleid, lage sociaal-economische status.
Dat het woord tokkie niet leuk klinkt snap ik, maar zelfs als dat niet wordt gebruikt lijken mensen het positiever/prettiger te vinden dat een naam geassocieerd wordt met hoogopgeleid en hoge S-E status dan met laagopgeleid en lage S-E status.
Zegt dit eigenlijk dan niet vooral iets over hoe we over opleiding en S-E status denken?
Nederland is in feite nog hartstikke verzuild, alleen niet op basis van religie.
Ik denk inderdaad anders over verschillende S-E afkomsten.
Weet niet goed waarom. Ik denk de combinatie van vaak dom (en dan bedoel ik echt dom, niet laagopgeleid maar gewoon totaal niet bewust zijn van de wereld om je heen, wat betreft bijv klimaat en politiek), een bende (hier achter in de sociale huurwijk kijk je gewoon je ogen uit, hoe mensen hun tuinen tegelplaatsen voldumpen), onopgevoede kinderen (geschreeuw in de supermarkt of op straat, etc).
Tja, dat zijn inderdaad zaken waar ik graag ver vandaan blijf.
phloxx wijzigde dit bericht op 27-09-2019 09:58
0.24% gewijzigd
-
vrijdag 27 september 2019 om 09:56
Ik ken iemand die bij de zedenpolitie werkt, en daar hebben ze een standaard benaming voor meisjes die slachtoffer zijn geworden van misbruik. Die noemen ze een ‘Kimberly’. Niet neerbuigend, maar meer als, we hebben weer een Kimberly. Omdat die naam heel veel voorkomt bij slachtoffers. Dat vond ik wel typisch.
vrijdag 27 september 2019 om 09:58
Een hoge sociaal-economische klasse naam kan ook nadelen geven trouwens, gezien we het hier alleen over tokkie namen hebben.
Ik heb een engelstalige naam, maar die rijkdom uitstraalt. In de categorie Charlotte Vanderbilt, Elisabeth Astor, Oliver Winston.
Mensen denken altijd dat ik arrogant en heel rijk ben, nog voor ze me kennen. Daarnaast vinden ze het raar als ze mijn baan horen, waarin ik regelmatig vieze handen krijg.
Ach, misschien heb ik ook wel resting bitch face
Ik heb een engelstalige naam, maar die rijkdom uitstraalt. In de categorie Charlotte Vanderbilt, Elisabeth Astor, Oliver Winston.
Mensen denken altijd dat ik arrogant en heel rijk ben, nog voor ze me kennen. Daarnaast vinden ze het raar als ze mijn baan horen, waarin ik regelmatig vieze handen krijg.
Ach, misschien heb ik ook wel resting bitch face
-
vrijdag 27 september 2019 om 09:59
Wat verschrikkelijk. Ik had gisteren iemand op mijn werk met PTSS door misbruik, die heette ook zo. Wel echt toevallig.Baudolino schreef: ↑27-09-2019 09:56Ik ken iemand die bij de zedenpolitie werkt, en daar hebben ze een standaard benaming voor meisjes die slachtoffer zijn geworden van misbruik. Die noemen ze een ‘Kimberly’. Niet neerbuigend, maar meer als, we hebben weer een Kimberly. Omdat die naam heel veel voorkomt bij slachtoffers. Dat vond ik wel typisch.
-
vrijdag 27 september 2019 om 10:03
Ach, daar zat ik 25 jaar geleden bij in de klas, ze (!) was inderdaad een kreng.Betty_Slocombe schreef: ↑26-09-2019 20:35Ik durf het niet te zeggen, want er zijn vast hordes forummers met een zoon met die naam, maar Kai/Kaj. Tegelijkertijd kan ik volgend jaar de allerliefste leerling hebben met die naam, natuurlijk.
vrijdag 27 september 2019 om 10:12
Ik kom bij kennissen wel eens het echtpaar Tonny en Wil (m en v) tegen, en zelfs na jaren vergeet ik steeds wie nu ook alweer wie is._Monti_ schreef: ↑27-09-2019 08:13Peter, Jan, Tim komt in mijn kring veel voor en ik kom toch wel uit een 'tokkiefamilie ' ( kamp, arbeidersmilieu)
Veel mannelijke namen eindigen op 'us'
De Jan en Jantjes komen ook nog voor in de huidige generatie.
Mijn ouders hebben mij godzijdank een normale naam gegeven die destijds heel gangbaar was.
Mijn broers hebben het minder getroffen en wel vernoemd naar de opa's , ooms ed met namen eindigend op 'us'
Ik heb mijn kinderen bewust niet vernoemend naar de Jantjes, Tonny's ( zowel vrouwelijk als mannelijk) en 'ussen' zo gezegd .
Ze hebben ook een vrij gangbare naam. Maar zou ik voor hen moeten kiezen tussen kak en tokkie dan zou ik toch gaan voor een Jantje of een Tonny ipv een Joris of Karlijn, om maar iets te noemen.
vrijdag 27 september 2019 om 10:27
Jaa dat zou mijn familie kunnen zijn en dan is het eerder Tante Tonny en ome Wil , maar andersom kan ook jaMinkeDeWit schreef: ↑27-09-2019 10:12Ik kom bij kennissen wel eens het echtpaar Tonny en Wil (m en v) tegen, en zelfs na jaren vergeet ik steeds wie nu ook alweer wie is.
vrijdag 27 september 2019 om 10:35
Mijn kinderen zitten niet op een internationale school, maar wel een die door de locatie een internationale, hoogopgeleide ouderpopulatie heeft.
Levert een leuke mix van Olivier, Arthur en Suus icm met Bashir, Milika, Ayoub en Fadlan op. Kan nou niet zeggen dat het echt iets voorspeld tot nu toe.
De hipster-tattoo ouders met een schattig zoontje Dennis helpen wel goed tegen het vooroordeel over die naam.
Levert een leuke mix van Olivier, Arthur en Suus icm met Bashir, Milika, Ayoub en Fadlan op. Kan nou niet zeggen dat het echt iets voorspeld tot nu toe.
De hipster-tattoo ouders met een schattig zoontje Dennis helpen wel goed tegen het vooroordeel over die naam.
vrijdag 27 september 2019 om 10:46
Ja, er bestaan tokkienamen net zoals er kaknamen bestaan. Sharona en Djayden worden geen advocaat, laten we wel wezen.Betty_Slocombe schreef: ↑26-09-2019 20:20Bestaan er tokkienamen? Trek jij conclusies op basis van de namen van mensen die je leert kennen? Mag jouw Sophie niet met Sharona spelen? Kun je tandarts worden als je Djayden heet?
Trends onder NRC baby’s: Sophie, Cato, Olivia, Bente, Kiki en Pippa. Toch ff andere koeck nietwaar?
vrijdag 27 september 2019 om 10:52
https://www.pelsrijcken.nl/mensen/sharona-heeroma
https://www.linkedin.com/in/sharona-lem ... bdomain=nl
Ik denk dat er nog geen volwassen Djaydens zijn, dus ook nog geen advocaten.
vrijdag 27 september 2019 om 10:54
Haha, ik neem alles terug.Marana schreef: ↑27-09-2019 10:52https://www.pelsrijcken.nl/mensen/sharona-heeroma
https://www.linkedin.com/in/sharona-lem ... bdomain=nl
Ik denk dat er nog geen volwassen Djaydens zijn, dus ook nog geen advocaten.
vrijdag 27 september 2019 om 11:05
Toen ik mijn kinderen namen gaf, heette alleen de familie Tokkie nog maar Tokkie. Wat rustig was dat toch.
Er was verder ook geen internet, waarop namen afgezeken werden, trouwens.
Naam van de oudste stond in de top 5, al jaren, maar wij hadden die naam ook al jaren in gedachte. Van jongste stond volgens mij wel in de top 10, maar ook die hadden we al voordat we überhaupt aan kinderen begonnen. Beide namen gewoon gegeven, komen in alle milieus voor, dat is dan wel weer een voordeel, denk ik.
Wat ik belangrijk vond was: makkelijk te spellen en internationaal uitspreekbaar. Hun achternaam moeten ze sowieso al spellen (en is niet eens zo heel moeilijk, kan alleen op verschillende manieren gespeld worden) dus laat de voornaam dan maar makkelijk zijn
Er was verder ook geen internet, waarop namen afgezeken werden, trouwens.
Naam van de oudste stond in de top 5, al jaren, maar wij hadden die naam ook al jaren in gedachte. Van jongste stond volgens mij wel in de top 10, maar ook die hadden we al voordat we überhaupt aan kinderen begonnen. Beide namen gewoon gegeven, komen in alle milieus voor, dat is dan wel weer een voordeel, denk ik.
Wat ik belangrijk vond was: makkelijk te spellen en internationaal uitspreekbaar. Hun achternaam moeten ze sowieso al spellen (en is niet eens zo heel moeilijk, kan alleen op verschillende manieren gespeld worden) dus laat de voornaam dan maar makkelijk zijn
Later is nu
vrijdag 27 september 2019 om 11:55
vrijdag 27 september 2019 om 11:57
Mijn buren - verschrikkelijke mensen - hebben hun zoons heel erg leuke (vind ik dan) en mooie namen gegeven, die je associeert met gewone leuke normale mensen. Ik was verbijsterd toen ik het hoorde want je associeert die namen niet met die verschrikkelijke onopgevoede laffe ettertjes die hier de straat terroriseren.
Verderop een gezin 'een graadje beter' qua optreden en moraal, gaven hun zonen dan weer Tokkie-namen.
Ik heb zelf een naam die zelden voorkomt maar wel bij me past (qua afkomst en zo). En die ik dus ook altijd moet spellen terwijl je hem gewoon spelt zoals je hem uitspreekt.
Het kan verkeren...
Verderop een gezin 'een graadje beter' qua optreden en moraal, gaven hun zonen dan weer Tokkie-namen.
Ik heb zelf een naam die zelden voorkomt maar wel bij me past (qua afkomst en zo). En die ik dus ook altijd moet spellen terwijl je hem gewoon spelt zoals je hem uitspreekt.
Het kan verkeren...
vrijdag 27 september 2019 om 13:44
Pippa is in Engeland echt een super upper class naam. Net als namen als Poppy en Izzie enzo. Het zijn wel afgeleiden van Philippa en Isabel etc., maar vaak gaan ze wel echt met die nicknames door het leven. Juist daaraan herken je de echte Britse upperclass. Op kostscholen zit het vol met dat soort namen.
vrijdag 27 september 2019 om 14:26
Oh leuk! Zulke namen vind ik mooi.MinkeDeWit schreef: ↑26-09-2019 22:33De naam van mijn oudste eindigt op -ine. Nagenoeg iedereen spreekt dat uit als -ien, wat oorspronkelijk de bedoeling was, maar zelf geeft ze de voorkeur aan -ine. De naam van jongste eindigt op -anne. Als je dat uitspreekt als -an is het niet om aan te horen, maar toch denken sommige mensen dat het zo hoort.
Ik heb ooit 1 naam gehoord waarvan ik echt dacht 'garm, daar is geen enkel excuus voor'. Maar voor de rest valt het mee, alleen de namen die in dit topic als hoogopgeleid worden gezien kom ik niet vaak tegen. De naam Mila die voorbij kwam vind ik trouwens heel mooi.
Wat ik me van mijn eigen peuter/kleuterklassen nog kan herinneren: Samantha, Kimberley, Kevin, Jeffrey, Maikel, Priscilla, Leandra. En Chantal. Voor die laatste twee namen heb ik zelf nog altijd een zwak
Michael uitgesproken als Maikel vind ik ook mooi, en Rachel uitgesproken als Reetsjul. De verbastering dus.
vrijdag 27 september 2019 om 14:26
DJ Jazzy Jeff
vrijdag 27 september 2019 om 14:29
Maar dat is precies het punt. Wat in Engeland een upper class naam is, hoeft het hier niet te zijn.Nitflex schreef: ↑27-09-2019 13:44Pippa is in Engeland echt een super upper class naam. Net als namen als Poppy en Izzie enzo. Het zijn wel afgeleiden van Philippa en Isabel etc., maar vaak gaan ze wel echt met die nicknames door het leven. Juist daaraan herken je de echte Britse upperclass. Op kostscholen zit het vol met dat soort namen.
Hetzelfde met andere buitenlandse namen. Santiago of Diego zijn in Spanje prima namen, maar hier ben je een Tokkie als je je kind zo noemt.
vrijdag 27 september 2019 om 14:50
Ik ben wel benieuwd wat mensen bedoelen als ze zeggen dat hun kind een tijdloze naam heeft. Ik kan maar heel weinig namen bedenken die al decennia lang veel aan kinderen worden gegeven.
Maarten misschien? Die was volgens het Meertens instituut constant tussen 1880 en 1940 met 200 geboortes per jaar, schiet dan naar een hoogtepunt van zo'n 800 geboortes in de jaren 80 en daarna terug naar ongeveer 80 geboortes nu. Ofwel, over twintig jaar is Maarten waarschijnlijk niet 'tijdloos' meer, maar gewoon ouderwets.
Anna dan? Die zat van 1880 tot 1960 constant op zo'n 3000 geboortes per jaar en zakte daarna af. Zit al sinds 1975 constant op zo'n 700 geboortes per jaar.
Maarten misschien? Die was volgens het Meertens instituut constant tussen 1880 en 1940 met 200 geboortes per jaar, schiet dan naar een hoogtepunt van zo'n 800 geboortes in de jaren 80 en daarna terug naar ongeveer 80 geboortes nu. Ofwel, over twintig jaar is Maarten waarschijnlijk niet 'tijdloos' meer, maar gewoon ouderwets.
Anna dan? Die zat van 1880 tot 1960 constant op zo'n 3000 geboortes per jaar en zakte daarna af. Zit al sinds 1975 constant op zo'n 700 geboortes per jaar.
vrijdag 27 september 2019 om 15:21
Als ik zo terug lees vallen de namen van onze jongens ook onder tokkie namen. terwijl we dat, in mijn ogen, niet zijn. Vonden het gewoon hele mooie namen.
Er zijn wel namen waarbij je al een vooroordeel kunt hebben, qua bij welk "soort" mensen de naam hoort, maar dat wil lang niet altijd zeggen dat dat dan ook zo is.
Er zijn wel namen waarbij je al een vooroordeel kunt hebben, qua bij welk "soort" mensen de naam hoort, maar dat wil lang niet altijd zeggen dat dat dan ook zo is.