Ochtendfles laten vallen?

12-10-2020 12:56 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,

Ik zit een beetje met mezelf te sukkelen wat nou het verstandigst is of niet.

Zoontje (deze week 11 maanden) krijgt nog 2 flessen. Een ochtendfles (200ml) en een flesje met rijstebloem voor het slapen (230ml) gaan.

Ik kan me herinneren dat tijdens mijn telefonisch consult met het CB een paar maanden geleden, ze me vertelden dat rond de 11 maanden de ochtendfles moet komen te vervallen.

Ons zoontje heeft tot hij 8 maanden was de nachten prima doorgeslapen. Sindsdien hebben we geluk als hij het 1 of 2x per week doet. Hij word vaker in de nacht wakker en dan kunnen we hem gelukkig sussen met de speen.

Nu is het zo dat hij zelfs de laatste tijd rond 5:00/5:30 wakker word en dan krijg ik hem niet meer rustig met de speen. Als ik hem de ochtendfles geef, dan valt hij gemakkelijk weer in slaap tot 7:00. Een wat idealer tijdstip om de dag te beginnen in mijn ogen. ;)

Nu vroeg ik me af. Toch afwachten? Of toch beginnen met afbouwen? Hoe hebben andere moeders dit aangepakt?
Bedankt dames! Denk dat ik s ochtends toch ga proberen de pap te geven als hij op een redelijk tijdstip wakker word. Word hij toch te vroeg wakker dan wil ik gewoon het flesje aanbieden. Dit zal dus iedere dag anders zijn. Maargoed we moeten iets uitproberen :shame: werkt het niet dan is het zo en krijgt hij weer volledig het flesje.

Je hebt pap met melk en met water zie ik. Neem aan dat ik de melk variant het beste kan skippen ivm de hoeveelheid zuivel?
Lacer schreef:
12-10-2020 13:31
Hij krijgt trouwens de rest van de dag water of (koude) thee zonder suiker.

Wat zou beter zijn? Pap in de ochtend of toch boterhammen? Hij krijgt in de middag ook al 2 sneetjes boterham met beleg.
Ik zou verschillende dingen proberen als ontbijt. Je merkt vanzelf wat er het beste ingaat. Zolang min kinderen nog bv kregen, ontbeten ze verder weinig. Nu het kouder is vaak warme havermout met ongezoete kokosdrink.
Lacer schreef:
12-10-2020 15:49
Bedankt dames! Denk dat ik s ochtends toch ga proberen de pap te geven als hij op een redelijk tijdstip wakker word. Word hij toch te vroeg wakker dan wil ik gewoon het flesje aanbieden. Dit zal dus iedere dag anders zijn. Maargoed we moeten iets uitproberen :shame: werkt het niet dan is het zo en krijgt hij weer volledig het flesje.

Je hebt pap met melk en met water zie ik. Neem aan dat ik de melk variant het beste kan skippen ivm de hoeveelheid zuivel?
Zit er in de pap die je met water moet aanmaken geen melkpoeder? Pap met alleen water lijkt mij niet lekker.
Lacer schreef:
12-10-2020 15:49
Wij hebben pap van de Kruidvat (deze bevat de minste suikers), vroeger gebruikten we die van Bambix. Beide worden gemaakt met melk. Toen ze nog jonger dan 1 waren gaf ik dat met melkpoeder (en daarnaast dus de scheppen pap). Nu warm ik gewoon halfvolle melk op, met lepels pap er doorheen.
We gebruikten volkoren biologische pap van de AH (vanaf 6 mnd), daar zit helemaal geen suiker in. Mengt ook heel fijn.

Wij eten als gezin nog steeds havermoutpap als ontbijt, pap eten kan ook als je volwassen bent. Gewoon beetje bij beetje wat babymelk mengen met gewone volle melk (bij kinderen altijd volle melk nemen), binnen een paar weken ben je dan over naar pap met gewone melk in een papfles.
Lekker geven. Zoon is hier tussen 1 en 2 jaar nog vrijwel elke nacht wakker geworden met honger. Hij kreeg dan een fles, soms ook een banaan geloof ik. Mocht ook niet van het CB. Jammer voor ze. Zoon sliep daarna weer in en anders niet. Zij kwamen niet helpen om hem in slaap te krijgen, dus wij deden dat wat werkte: eten erin stoppen.
Bellyflop schreef:
13-10-2020 07:40
We gebruikten volkoren biologische pap van de AH (vanaf 6 mnd), daar zit helemaal geen suiker in. Mengt ook heel fijn.

Wij eten als gezin nog steeds havermoutpap als ontbijt, pap eten kan ook als je volwassen bent. Gewoon beetje bij beetje wat babymelk mengen met gewone volle melk (bij kinderen altijd volle melk nemen), binnen een paar weken ben je dan over naar pap met gewone melk in een papfles.
Wij zijn gewoon beide keren op de eerste verjaardag in 1 dag overgegaan naar normale melk en dat ging prima. Beide kinderen leken het verschil niet te merken.

Welke havermoutpap eten jullie? Mijn dochter van bijna 4 eet namelijk nog steeds de Kruidvat baby/kinderpap en ik zoek een goed alternatief.
aikidoka schreef:
13-10-2020 09:47
Lekker geven. Zoon is hier tussen 1 en 2 jaar nog vrijwel elke nacht wakker geworden met honger. Hij kreeg dan een fles, soms ook een banaan geloof ik. Mocht ook niet van het CB. Jammer voor ze. Zoon sliep daarna weer in en anders niet. Zij kwamen niet helpen om hem in slaap te krijgen, dus wij deden dat wat werkte: eten erin stoppen.

Ja gisteren had hij door geslapen maar afgelopen nacht waren we tussen 3:00 en 4:30 weer bezig om hem in slaap te krijgen. Op een gegeven moment toch maar weer een klein flesje gegeven.

Net heeft hij als ontbijt pap gekregen. Ook met babymelk. Hij vond het lekker :applause:
fiona2018 schreef:
13-10-2020 12:22
Wij zijn gewoon beide keren op de eerste verjaardag in 1 dag overgegaan naar normale melk en dat ging prima. Beide kinderen leken het verschil niet te merken.

Welke havermoutpap eten jullie? Mijn dochter van bijna 4 eet namelijk nog steeds de Kruidvat baby/kinderpap en ik zoek een goed alternatief.

In 1 x over kan ook maar onze jongste weigerde gewone melk. Pas na een tijdje mengen en dan steeds meer gewone melk, lustte ze het.

Wij hebben havermout van AH basic. Na veel getest te hebben vinden we die het lekkerst (en supergoedkoop).
Onze dochter, 20 maanden, wil in de ochtend nog altijd graag een fles melk. Ze ontbijt pas later. En in de avond krijgt ze ook nog steeds een fles voor ze naar bed gaat. Dat is echt even “ons” momentje samen. Heerlijk knuffelen en samen rust pakken. Beide flessen drinkt meestal ze niet leeg, dat hoeft ook niet.
Het ene kind is er eerder aan toe dan de ander. No worries!!!
Bloesempje234 schreef:
15-10-2020 17:08
Onze dochter, 20 maanden, wil in de ochtend nog altijd graag een fles melk. Ze ontbijt pas later. En in de avond krijgt ze ook nog steeds een fles voor ze naar bed gaat. Dat is echt even “ons” momentje samen. Heerlijk knuffelen en samen rust pakken. Beide flessen drinkt meestal ze niet leeg, dat hoeft ook niet.
Het ene kind is er eerder aan toe dan de ander. No worries!!!
Sluit ik me helemaal bij aan, heerlijk dat momentje, dreumes heerlijk tegen je aan gelegd. Tijd gaat snel he soms :(
Chantilly21_2 schreef:
12-10-2020 14:07
Hier hebben we 2 melkmomenten op een dag, vanaf een maand of 11.
En soms zelfs 3, afhankelijk van de hoeveelheid zuivel die ze ( 3 jaar en 1 jaar oud) binnen hebben gekregen die dag.

- 's ochtends flesje/bekertje melk a 100ml ( rond 07.30 ontbijten, toen dreumes nog een baby was en na een flesje verder wilde tukken gaven we gewoon om 06.00 een fles en sliep ze tot 07.30).
- 's middags flesje/bekertje melk a 100 ml tijdens de lunch
- 's avonds yoghurt en blieven ze dat niet op dat moment, dan krijgen ze beiden nog wat melk rond 18.30 ( a 100ml).

We zitten dus keurig qua hoeveelheid binnen het advies en de ene keer is het 3x melk en het andere moment 2x melk en 1x yoghurt.

En qua lunch, mijn oudste vindt pap echt vreselijk, dus zij krijgt boterhammen of crackers als ontbijt en lunch. Soms, als ik tijd heb, banaanpannenkoekjes.

Jongste gaat daar gewoon in mee, ook geen grote papliefhebber en eet dus ook 2-4 sneetjes brood op een dag.
Hier ook zo! Gewoon een klein bekertje melk bij brood en s avonds een bakje yoghurt.
Mijn oudste heeft tot en met de ochtend van haar 6e verjaardag een papfles gekregen. Dat vond ze echt heerlijk en het was een makkelijke manier van ontbijten. Met 6 vonden we haar echt te oud worden, wat eigenlijk onzin is aangezien volwassenen ook aan een flesje of tube yoghurt lurken :)
KamilleT schreef:
16-10-2020 07:50
Mijn oudste heeft tot en met de ochtend van haar 6e verjaardag een papfles gekregen. Dat vond ze echt heerlijk en het was een makkelijke manier van ontbijten. Met 6 vonden we haar echt te oud worden, wat eigenlijk onzin is aangezien volwassenen ook aan een flesje of tube yoghurt lurken :)
Ik vind dit grappig. Wat maakt het ook uit hoe iets “moet”. Als het werkt dan werkt t.
Mijn kinderen hebben ook tot 4 pap gehad s'ochtends. Eerst in een fles, toen in een beker met lepel.
Al dat gekunstel met wat wel of niet hoort...
marielouisa schreef:
15-10-2020 22:00
Sluit ik me helemaal bij aan, heerlijk dat momentje, dreumes heerlijk tegen je aan gelegd. Tijd gaat snel he soms :(

Nou dat dus! En de knuffels met je dreumes zijn zo oprecht. Heerlijk!
Genieten hoor, want voor je het weet is het voorbij en willen ze niet meer bij je hangen
Slaap en een tevreden kind is het belangrijkst
.
Wat je ook kan doen is kijken of het voor jullie werkt om steeds een klein beetje minder in de fles doen. Bijv nu 200 en dan een tijdje 180 enzovoorts. En dan langzaamaan steeds iets minder en iets meer bij het ontbijtmoment.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven