Omgangsregeling ineens veranderen

19-01-2009 09:41 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,

mijn zwager was hier gister en vertelde dat zijn ex ineens de omgangsregeling met hun 2 kinderen wil veranderen.

Ze zijn al ong. 2 jaar uitlkaar en sindsdien hebben ze co-ouderschap, tot dec. vorig jaar woonden de kinderen de ene week bij de vader en de andere week bij de moeder.

2,5 week geleden kreeg hij ineens een brief van haar advocaat dat ze allimentatie wil, waarom snapte hij niet want tot die tijd deelde ze alle kosten.

Vervolgens mocht hij de kinderen niet meer mee nemen....??

Kan dit zomaar, ik vind het maar bizar hoor.

Mijn zwager is overigens al naar een advocaat gegaan en heeft alles uitgelegd.

Gister wilde hij ze ophalen, maar toen kreeg hij ze ook niet mee.

Mijn zwager gaat hier echt aan onder door en ik ben eigenlijk helemaal verbaasd dat een moeder dit haar kinderen aan doet..

(Ik ben zelf ook een moeder en ik moet er niet aan denken.)

Heeft iemand hier ervaring mee?
Heeft een van beiden sinds kort een nieuwe liefde ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Is er misschien iets gebeurd waar jij niets van af weet?
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
Dat mag zijn ex niet zomaar doen. Hij kan bezoekrecht, zeker als het in hun echtscheidingsconvenant is vastgelegd afdwingen. Lastige daarbij is dat ex natuurlijk altijd redenen kan gaan bedenken waarom bezoek niet mogelijk zou zijn en degene die kinderen niet te zien krijgt vaak onderspit delft. Zie hele Dwaze Vaders gebeuren. Die hebben trouwens een website, misschien kan hij daar info vinden?

Zelfde geldt voor alimentatie. Als in convenant staat dat jij niet hoeft te betalen en ze kosten delen kan ze dit niet ineens afdwingen. Maar, als er standaard verhaal in zou staan waarin staat dat hij bedrag ad... moet betalen, maar ze onderling hadden afgesproken dat dit niet nodig was, kan ze er wel om vragen.

Ik neem trouwens aan dat Co-ouderschap dus ook in convenant vast ligt. Dat hoop ik voor hem, want anders, als erin staat dat kinderen bij moeder gaan wonen, heeft hij weinig rechten, vrees ik.
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)
Bij mij staat er trouwens in dat ik alimentatie krijg, maar gebeurt niet/nauwelijks.

Bezoekregeling ook geregeld en hij mag zelfs elke week dochter zien ipv 1x in de twee weken, maar hij laat verstek gaan

Vraag me af ik zijn bezoek niet kan afdwingen
Het is toendertijd uitgegaan omdat zij een andere liefde had, binnen een half jaar woonde ze met die nieuwe liefde samen.

Helaas voor hem staat het co-ouderschap niet vastgelegd (wij hadden het toen wel tegen hem gezegd, maar hij zei dat ze er heus samen wel uit zouden komen.)

Tuurlijk kan er iets gebeurd zijn wat hij ons niet verteld heeft.

Hij had ook aan zijn advocaat verteld dat er niets is gebeurd, ik neem aan dat hij daar wel eerlijk is.

Er kunnen natuurlijk allerlei dingen gebeurd zijn waar wij niets van af weten, ik vind het alleen dat ze ineens zo ver gaat.

Hij zei dat ze het waarschijnlijk doet, zodat ze kan verhuizen. Haar vriend komt niet uit deze buurt en zij ook niet, toendertijd hadden ze afgesproken dat ze allebei in deze stad zouden blijven wonen zodat de kinderen gewoon naar hun eigen school konden gaan.

Wanneer zij de kinderen heeft zou ze natuurlijk kunnen verhuizen.

Bedankt voor jullie reactie's.

@ Inad, wat waardeloos dat de vader verstek laat zeg, bah. Kan dat soort dingen ook niet uitstaan.

Mijn zwager wil de kinderen het liefst bij hem, maar er is hem verteld dat dat heeeeellll moeilijk wordt, omdat (schijnbaar) aangetoont moet worden dat zij een slechte moeder is voor haar kinderen. Toch raar dat het andersom niet zo is.
Ach wat sneu! Als hij getekend heeft voor alleen maar bezoekregeling van een standaard 1x in de twee weken heeft hij slechts daar recht op denk ik. Maar, dan kan ze bezoek en eventueel bij hem logeren enzo niet echt weigeren.
En het is andersom ook zo hoor, in die zin dat als hij de ouder zou zijn waarbij kinderen zouden wonen en daar voor getekend zou zijn door ex, zou ze ook moeten bewijzen dat hij een slechte ouder is voor ze bij haar zouden kunnen wonen.

Oja, wat hij wel kan proberen: bewijzen dat kinderen nu eigenlijk gewend zijn aan een co-ouderschap en dat dan alsnog proberen af te dwingen.
Maar of dat zo in het belang van de kinderen is.. bedoel, als ze dan in midden staan en gedwongen worden verklaringen af te leggen enzo..
misschien nog sneuer, er staat helemaal niets vastgelegd!!

Zijn advocaat vertelde hem dat; omdat het de afgelopen 2 jaar goed was gegaan zij dit niet zomaar kan veranderen.

Daar houdt hij zich nu aan vast.

Maar ik lees zovaak verhalen, dat ik af en toe denk van nou zou dat zo zijn...

Zijn advocaat vertelde ook dat ze niet mag verhuizen naar een andere stad, tenzij ze daar een baan heeft. Maar ja voor hetzelfde geld is ze nu al aan het zoeken....

Ik vind het gewoon zo sneu voor hem en ik heb mijn nichtjes dit jaar ook nog maar 1x gezien en ze kwamen altijd elke week wel een keer langs.
Ik denk dat hij het dan inderdaad daar op moet gooien, een rechtzaak, aangeven dat er al twee jaar sprake is van co-ouderschap en dan hopen dat rechter hem dat co-ouderschap laat houden.

Begrijp ik goed dat er dus ook geen bezoekregeling is vastgelegd??
Het lijkt me (maar ja, das meer mijn gevoel) dat je zo'n omgangsregeling inderdaad niet zomaar op eigen houtje kunt veranderen. (iets van "gewoonterecht"meen ik).

Maar niet mogen verhuizen naar een andere stad? Dat lijkt me toch wel erg sterk hoor. Je bent toch niet verplicht om ergens te blijven wonen vanwege je ex?

Buiten dat is het inderdaad triest dat ouders dit hun kinderen aandoen.........
quote:Liv schreef op 19 januari 2009 @ 10:29:

Maar niet mogen verhuizen naar een andere stad? Dat lijkt me toch wel erg sterk hoor. Je bent toch niet verplicht om ergens te blijven wonen vanwege je ex?

Nou, een omgangsregeling die is vastgelegd mag je denk ik niet zomaar onmogelijk maken door heel ver weg te verhuizen. Het gebeurt wel en misschien moeilijk aan te vechten, weet niet.
Inad, je begrijpt het helemaal goed.

Ze woonden samen, gingen uitelkaar en hebben toendertijd niets vastgelegd.

Liv, dat vertelde zijn advocaat, ik weet er ook het fijne niet van, maar ja wanneer ze een andere baan heeft is het natuurlijk snel gebeurd.

Het lijkt me vreselijk wanneer ht tot een rechtzaak komt.

Ja, ik vind het ook erg triest dat dit gebeurd, ik had het ook nooit verwacht vna haar.
je bent niet verplicht ergens te blojven wonen vanwege je ex, maar in dit geval vanwege je kinderen.
quote:Inad schreef op 19 januari 2009 @ 10:39:

[...]

Nou, een omgangsregeling die is vastgelegd mag je denk ik niet zomaar onmogelijk maken door heel ver weg te verhuizen. Het gebeurt wel en misschien moeilijk aan te vechten, weet niet.

Je maakt het de ander idd wel moeilijk, dat is wel zo. Maar niet mogen verhuizen klinkt me zo, kweenie, zo "vrijheidsberovend" (beetje zwaar woord) in de oren.

Nou ja, in overleg kan natuurlijk altijd veel. (maar dat is hier niet aan de orde begrijp ik)
quote:ingmagh schreef op 19 januari 2009 @ 10:43:

je bent niet verplicht ergens te blojven wonen vanwege je ex, maar in dit geval vanwege je kinderen.Maar die verhuizen dan toch mee? Of in dit geval misschien niet, vanwege het co-ouderschap?
Dan is het enige dat hij kan doen inderdaad proberen via rechtzaak alsnog co-ouderschap of in elk geval bezoekrecht af te dwingen...
En, er is ook nog zoiets als familierecht, zelf als je geen ouder bent van een kind, maar bijv stiefouder of oma/opa heb je recht op een bezoekregeling als je minstens 6 maanden een huishouden/leven met kinderen hebt gedeeld.
Normaliter verhuizen de kinderen dan mee, alleen nu kan zij niet verhuizen ivm de kinderen, het co-ouderschap.

Ja dat zal het dan waarschijnlijk worden, een rechtzaak.

Ik vraag me wel eens af wat er zou gebeuren, als hij hetzelfde flikt. Als het goed is, komen de kinderen aankomend weekend bij hem, wat als hij dan op zondag zegt, je kan ze niet halen want we zijn er niet.... en hij ze gewoon de hele week bij zich houdt?
Ja, maar als hij verstandig is doet hij dat niet. Klinkt misschien heel rechtvaardig hoor ("dan hou ik ze ook gewoon"), maar wat je dan krijgt is een nog veel grotere strijd en getouwtrek en degene die daar het meeste last van gaan krijgen zijn uiteraard de kinderen..........(maar kan me wel voorstellen dat die gedachte in je opkomt hoor)
quote:Inad schreef op 19 januari 2009 @ 09:55:

Bij mij staat er trouwens in dat ik alimentatie krijg, maar gebeurt niet/nauwelijks.

Bezoekregeling ook geregeld en hij mag zelfs elke week dochter zien ipv 1x in de twee weken, maar hij laat verstek gaan

Vraag me af ik zijn bezoek niet kan afdwingen

Inad, wij zitten in hetzelfde schuitje.

Heb jij alles op papier staan? Zo ja, dan kan je voor de achterstallige alimentatie het LBIO inschakelen. Die gaan het dan voor je innen. Mijn probleem is dat mijn ex freelancer is en er daarom geen beslag gelegd kan worden op zijn salaris en ik het zelf moet zien te krijgen. Ingewikkeld verhaal want er speelt nog meer. Wil er hier niet op ingaan vanwege de herkenbaarheid.

Helaas kun je zijn bezoek niet afdwingen. Het is een bezoekrecht en als hij daar geen gebruik van wenst te maken dan is dat zijn recht. Het is wel alimentatieplicht dus daaraan moet hij wel voldoen.
Liv, nee hoor hij gaat het ook niet doen, maar gister waren we daar over aan het praten. Hij houdt zich rustig ivm de kinderen. Hij is ook nog niet naar haar toe gegaan om verhaal te halen, omdat hij nog te boos is en zelf al zei dat wanneer hij haar ziet hij niet weet wat hij zou doen.

Gelukkig is hij daarin slim bezig.
Estelle, ik weet het hoor, van bezoekRECHT, daarom stond er ook een knipoog achter. Goed om te weten van LBIO, maar ik vrees dat hier zelfde geldt. Ex nu baanloos, adresloos, doet zogezegd uitzendwerk... Denk dat ik ernaar kan fluiten.

Sparta, dat is goed van je zwanger inderdaad!
Sparta, zij kan dit niet zomaar doen. Als ze al twee jaar een co-ouderschap voeren waarin de tijd gelijkelijk ik verdeeld, heeft hij evenveel rechten als zij. Hij kan zelfs een kort geding aanspannen om moeder te dwingen de kinderen weer mee te geven volgens de regeling die al twee jaar zo gaat. Zijn advocaat kan het beste beoordelen of dat zin heeft in dit geval. In een co-ouderschap mag je inderdaad ook niet zomaar verhuizen zodat het co-ouderschap onmogelijk wordt. Dit hoor je in overleg te doen en anders via de rechter wijziging van de regeling te vragen.

Dit zal inderdaad wel op een rechtzaak uitlopen. En als er wordt gevochten om de kinderen, is co-ouderschap vaak geen optie meer. Beide ouders zullen dan waarschijnlijk gaan voor het hoofdverblijf. De kans zit erin dat er dan een onderzoek komt door de Raad voor de Kinderbescherming, om te kijken bij wie de kinderen het beste kunnen gaan wonen.

In een rechtzaak zal het niet gaan om de rechten van moeder of vader, maar om de rechten van de kinderen. Wat is in hun beste belang?

Vreselijk triest als het zo moet. De kinderen zijn weer eens de dupe.
oh that purrrrrrrrrfect feeling

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven