Onbetaald Ouderschapsverlof

12-05-2007 20:55 2 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo.Ik heb al even om mij heen gekeken en gegoogeld.Nu blijf ik met twee vragen zitten.Misschien dat jullie mij kunnen helpen.Ik zal eerst even mijn verhaal doen:Tijdens het gesprek over verlening van het contract in Februari is mij gevraagd hoeveel uur ik zou willen gaan werken als ik terug kom van mijn zwangerschapsverlof.Nu had ik voorgesteld in de eerste instantie 3 dagen. Daarna de ene week 3dgn en de andere week 4 dgn om en om dus of beide weken 3.5 dagen.Hiermee gingen ze niet akkoord. Ze boden me aan 4 dagen in de week.Toen tijdens mijn gesprek boden ze me een functie aan die veel interessanter was en die ik wel zag zitten. Iemand anders zou worden aangenomen voor het bedienen van de centrale en nog wat andere werkzaamheden. Ik ging hiermee akkoord. Ik zou eerst een contract krijgen voor 5 dagen in de week en als ik terug zou komen van verlof zou mijn contract omgezet worden in 4 dagen. ( dit alles was mondeling afgesproken) ( heb sinds April wel mijn contract voor onbepaalde tijd.).Nu heb ik geen andere functie gekregen en diegene die aangenomen is voor het bovenstaande heeft een andere functie gekregen… Het komt er dus op neer dat ik mijn oude functie behoud en daarbij de leuke dingen zijn weg gegeven. Het is dus echt niet meer aantrekkelijk.Nu ben ik van plan om na mijn bevalling einde Juli andere baan te zoeken die me een werkweek van 24 uur kan bieden. Eigenlijk wil ik niet meer terug, maar ja je laat niks los voordat je wat anders hebt.Stel dat ik geen andere baan kan vinden ben ik aan het kijken naar ouderschapverlof.Dan kan ik gewoon eerste half jaar drie dagen werken.Bij ons geldt het 13 x 40 uur werkweek en je moet het openen binnen 6 maanden ( ten hoogste van 6 maanden). Het is ook onbetaald.Nu is mijn vraag ben ik na mijn ouderschapsverlof:verplicht om nog een periode aan het werk te blijven, of kan ik daarna gewoon mijn contact opzeggen.Moet ik mijn werkgever een bedrag terug betalen, ondanks het onbetaald verlof is.Mijn CAO is trouwens Metaal Elektro( Mijn vriend krijgt betaald verlof 75 procent en moet als ie het heeft opgemaakt nog wel een jaar in dienst zijn anders moet hij alles terug betalen).Als ik van plan ben ouderschapsverlof op te nemen dan zorg ik er wel voor dat ik naar die tijd een 32 uur contract krijg en dit ook op papier staat en niet zoals bovenstaand een mondelinge afspraak.
Alle reacties Link kopieren
Nee, omdat het onbetaald is en je werkgever ook geen lasten hoeft af te dragen voor die uren hoef je hem niks terug te betalen.

Dus je kunt inderdaad het ouderschapsverlof gewoon opnemen en ondertussen gaan solliciteren.

Veel succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven