ONdergewicht bij babies

04-07-2010 10:20 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op het gevaar af ook als hysterische jonge moeder over te komen toch maar besloten een topic te openen. De titel geeft al aan waar het over gaat; ondergewicht bij babies.

Kai, mijn zoon van 4,5 week, had een geboorte gewicht van 31170 gram. Geen forse kerel dus. Hij was 50 cm. Op 30-6, tijdens het eerste officiele bezoek (bij 4 weken) aan het consultatie bureau woog hij 3395 gram en mat hij 53 cm.

Omdat de borstvoeding in het begin wat moeilijk op gang kwam, is hij tussendoor ook een paar keer extra gewogen. Hij heeft nooit minder dan 90% van zijn geboortegewicht gewogen (was wel erg dicht in de buurt, 91%. Kindjes mogen 10% verliezen)

Toch maken de "vakmensen", zoals indertijd de verloskundige en nu de kinderarts van het CB zich zorgen. Mij is al 2 keer verteld;"kom nog maar eens extra wegen en als hij niet voldoende is aangekomen, maken we een plan."

Als ik op de grafiek van het CB kijk, zit hij net boven/net onder de ondergrens (moelijk te zien). Ik las ergens dat deze grafieken zijn gebaseerd op flesgevoede babies, dus heb ik er ook de groeigrafiek van het WHO bijgehaald. Daar zit hij ook in de "gevaren zone".

Nu is het ook zo dat hij al 3 dagen niet heeft gepoept. Plassen kan hij als de beste. Een stuk of 8 luiers per dag. Over dat poepen lopen ook de meningen uit een. Sommige vinden minimaal 1 keer per dag. Anderen hebben me verteld dat het meer dan eens per dag moet, en weer anderen geven aan; och, kan ook wel een weekje uitblijven.

Maar omdat Kai toch in de "gevaren zone" zit (ondergewicht bij babies schijnt gevaarlijker te zijn dan overgewicht), toch maar eens een topic geopend om de ervaringen van andere ouders te vragen.

Kai doet het trouwens prima verder; lekker actief wanneer hij wakker is, grijpt al dingetjes, kijkt om zich heen, raakt heerlijk gefrustreerd als kruipen niet lukt (hij loopt wat hard van stapel, die vent van me) en kan al omrollen.

Kai krijgt borstvoeding (meestal live, soms gekolfd) We proberen ook na een voeding waar ik het idee hebt dat hij nog wat extra zou kunnen drinken een flesje kunstvoeding aan te bieden (kom maar op BV-maffia!), maar daar ziet hij de lol meestal niet zo van in. Hij drinkt hooguit nog een 80-90 cc kunstvoeding per dag bij.

Ik voed op verzoek. Dit was, voor de hitte begon, om de 2,5 a 3 uur overdag en om de 5/6 uur 's-nachts. Nu is het overdag om de 1,5 a 2 uur en 's-avonds/'s-nachts om de 3 a 4 uur.

Ik geef geen water bij.

Mijn melkproductie lijkt mij voldoende. Om de 2 uur zijn mijn borsten zo vol dat het er gewoon uitspuit en Kai drinkt meestal met grote slokken en is voldaan na een voeding.

Heeft er iemand ervaring met zo'n jong kindje dat te licht was? Wat heb je gedaan?

Ik hoor het graag. En dan bij voorkeur nog tips en suggesties waarbij ik borstvoeding (live) kan blijven geven ipv over te stappen op kunstvoeding of alleen gekolfde melk.

Alvast bedankt!
Ten eerste: overstappen op alleen gekolfde melk lijkt me geen goed plan. Je zegt dat hij goed drinkt, dan is daar toch absoluut geen reden voor?

Verder mogen borstvoedingsbaby's inderdaad eens in de tien dagen poepen, die van mij doet het ook zo weinig. Geen punt, blijkbaar gebruiken ze alle bestanddelen van de melk heel efficient.

Wat wel bij me op komt, als je schrijft dat je borsten na twee uur al weer zo vol zitten dat de melk eruit spuit: heb je geen overproductie? Als dat zo is, dan zou je zoon vooral de licht verteerbare voormelk binnen krijgen en niet de voedzamere achtermelk. Dat zou verklaren waarom hij langzaam groeit. Heeft hij wel eens groene poepluiers?

Bij overproductie zou je kunnen gaan blokvoeden: in een blok van vier uur steeds dezelfde borst aanbieden, zodat hij meer achtermelk binnenkrijgt. Daarna weer een blok van vier uur de andere borst, enz.
Als je kind goed drinkt, veel plast en lekker actief is zou ik me geen zorgen maken.

Bij mij zei het 'consternatiebureau' ook regelmatig dat miojn zoon 'niet klopte'

Natuurlijk is het, zeker met dit weer, uitkijken en opletten os je zoon genoeg drinkt. Dat merk je aan het voldoende plassen en aan het goed actief bliven.

Ik zou lekker gewoon blijven voeden, niet kolven.
4,5 week en dan al omrollen en willen kruipen???

Ik weet niet of ik het CB een plan zou laten maken, vaak hebben ze bedroevend weinig kennis van BV. Ik vind het 'kom maar op BV-maffia' wel een beetje een irritante zin, maar ik zou er inderdaad geen FV bij geven als je zo'n goede productie hebt. Zonde. Vooral als je zegt dat je kindje nu al zo druk is, misschien verbrandt hij al heel veel van zijn voeding. Meeste baby's van 4.5 week liggen de hele dag op hun gat
Stressed is just desserts spelled backwards
Bedankt Magica, voor je reactie.

Overproductie? Als dat zo is, heb ik wel heel het scala gehad, van onder productie tot overproductie.

Geen groene poepluiers gezien hier. Voor de visueel ingestelde mensen; de poepluiers waren meerstal gelig/bruinig. Zeg maar als een dunne dijon mosterd.

Over de voormelk versus achtermelk; Wat ik meestal doe, is Kai aan borst 1 aanleggen terwijl borst 2 fonteintje speelt. Als borst 2 opgehouden is met lekken, leg ik Kai aan die borst te drinken. Volgens mij voorkom ik zo dat hij alleen voormelk krijgt, of niet?
quote:Honingbijtje78 schreef op 04 juli 2010 @ 10:36:

Geen groene poepluiers gezien hier. Voor de visueel ingestelde mensen; de poepluiers waren meerstal gelig/bruinig. Zeg maar als een dunne dijon mosterd.

Dat klinkt als perfecte borstvoedingspoep

(dat had ik tien jaar geleden toch niet gedacht, dat ik het hier serieus over zou hebben....)
mijn dochter was ook een kleintje 2800 gram. Viel af tot 2500 gram en kwam daarna ook steeds kleine beetjes aan. Nu is ze 1,5 en weegt 9300 gram. In het begin was ik ook continue bezig met haar gewicht. Ze viel inmers nooit in de 'groene zone' in het groeiboek. Maar gelukkig hebben we hier een fijn Cb die me vertelde de boel eens los te laten en gewoon te kijken naar mijn kind. Ze was alert, vrolijk, ontwikkelde zich goed, at en dronk goed. Dus waarom reden tot zorgen? En ja ze is klein, maar wel gezond en das het belangrijkste. Zolang ze niet afvalt.

Bij bv is het heel normaal dat ze niet elke dag poepen.

Ik zou naast bv geen extra kunstvoeding aanbieden. In bv zit voldoende voor hem. De tip van magica is wel een goeie.

maar omrollen en kruipen bij 4,5 week?

(verder is je geboortegewicht in je OP denk ik een getalletje teveel)
Tsja, ik kan als moeder natuurlijk wel zeggen dat ik me in jouw geval niet zo heel veel zorgen zou maken. Want hij lijkt het prima te doen. Niet zo vak poepen is bij baby's die bv krijgen heel normaal. Zolang het goede soepele ontlasting is, is er meestal geen probleem. Als hij goed plast krijgt hij in ieder geval genoeg vocht binnen, dus kun je er wel vanuit gaan dat hij ook genoeg voeding binnen krijgt. Het komt maar hoogst zelden voor dat er in bv niet genoeg voedingsstoffen zitten. Je moet alleen wel zorgen dat hij genoeg achtermelk binnenkrijgt, daar zit meer vet in dan in de voormelk. Hoe lang drinkt hij bij je?

Een kind groeit volgens zijn eigen lijntje. Ik heb zelf een hele mollige baby gehad, kreeg altijd commentaar op het cb dat hij te zwaar was. Zijn twee broertjes en zijn zusje kregen altijd commentaar dat ze te licht waren. Mijn dochter heeft een tijd sondevoeding gehad omdat ze weigerde te drinken. In het ziekenhuis werd ze te licht bevonden, waarna ze letterlijk volgepompt werd met nutrilon, terwijl ze alleen bv gewend was. want dat gewicht moest en zou omhoog. Met als gevolg dat ze helemaal niets meer wilde eten en we nog verder van huis waren.

Ik zou me niet zo heel druk maken om dat gewicht. Zo te lezen is hij een hele actieve baby, wat hem dus ook weer calorieën kost. Hij drinkt goed en vaak genoeg, ik zou de kunstvoeding achterwege laten, tenzij de kinderarts anders zegt.
Mijn dochtertje was 3050 en 49 cm. Een kleintje en ze zit nog steeds onderaan de curve. Maar ze volgt wel haar eigen groeilijn. Is dat bij jouw zoontje ook? Ze zit echt onderaan de curve, maar groeit wel met een stijgende lijn. Zolang dat het geval is maak ik me geen zorgen. En de cb arts ook niet.

Ik zou ook niet bijvoeden met kv, eerder wat afgekolfde bv nageven met een fles. Dus bij deze meldt de maffia zich (ik geef overigens al 2 mnd geen bv meer en heb bijgevoed met kv, maar dat terzijde). Bijvoeden is natuurlijk heel goed als het nodig is en ik snap ook dat je het doet, maar zo te lezen ligt het probleem niet in te weinig productie. Dan zou kv bijgeven juist averechts kunnen werken, want dit brengt je productie mogelijk uit balans.

De overproductietheorie klinkt inderdaad aannemelijk. Net als het idee dat hij heel beweeglijk is en daardoor veel verbrandt. Dat is bij mijn dochtertje ook het geval.

Nog even een maffia opmerking bel anders even een Lactatiekundige. Die heeft misschien tips over wat te doen. En kan beter beoordelen of het idd overproductie is en of blokvoeden daar handig voor is.

Succes, je zorgen maken over de groei van je kindje sucks.
Honingbijtje: het is belangrijk dat hij de hele borst leegdrinkt. Dus ik zou niet wisselen voordat borst 1 helemaal leeg is. Als hij daarna meer wil kun je borst 2 aanbieden. Of begrijp ik je verkeerd?

Hoe lang doet hij over 1 borst?
Wauw! Die reacties komen snel zeg. Ben bezig om antwoord te geven op Magica en zie dan al meer reacties van jullie! Super bedankt!

@Nak: Dat leek mij nou ook; zolang als hij lekker actief is, lekker door blijven gaan. Maar ja, soms schiet je dan toch even in de twijfel he. Vooral bij opmerkingen als: dan maken we een PLAN.

@Maleficent: jep. Van rug naar buik, van buik naar rug. Blijkbaar heeft hij mijn geduld en wil hij niet wachten tot mam van de keuken naar de woonkamer (box) is gelopen om hem te helpen. Het ziet er trouwens nog niet echt vloeiend uit, dat omdraaien. Best een cool gezicht

De opmerking over de BV-mafia; je moet met mee eens zijn dat sommige een beetje erg ver doorgeschoten zijn in hun promotie daarvan. Begrijp me niet verkeerd, ik heb om veel redenen bewust gekozen voor BV (waaronder die van: "het is zo gezellig" ook niet onbelangrijk is. Maar soms krijgen vriendinnen die voor flesvoeding gekozen hebben wel heel vervelende opmerkingen van pro-borstvoeders. De gemeenste die ik hoorde was: hou je dan niet van je kind. Nou ja zeg!

@Teddy: Fijn te horen dat kindjes buiten de groene zone ook gezond kunnen zijn. Dat stelt wel gerust. Betekend dan toch dat ik niet direct aan het alarm moet trekken. Het kruipen is ook een beetje overdreven hoor. Het is meer; op de buik liggen, benen optrekken, benen uitstrekken en over het kleed naar voren schuiven. Goh, dat irriteert hem dat hij niet snel genoeg vooruit komt

En je hebt gelijk, het was inderdaad 3170 gram....

@Luna: Hoelang hij drinkt? Dat verschilt. Soms is hij met een 20 minuten klaar, soms ligt hij 45 minuten op zijn gemak te sabbelen. Dan begint hij gulzig te drinken, sabbelt na een minuut of 15 een beetje en gaat na een minuut of 10 weer echt in de weer. Die flesvoeding heeft inderdaad weinig tot geen toegevoegde waarde. Het is maar zelden dat hij daar enthousiast van drinkt.
Hoi,

Mijn dochter was bij de geboorte 2600 gram, ca. 52 cm. en zakte af naar 2400 gram. Ze is op de uitgerekende datum geboren en was dus dismatuur. Ik heb ook gevoed op vraag, de eerste week ging het moeizaam maar daarna begon ze goed te drinken en groeide goed. Ze zat altijd net in de "witte baan" in het groeiboekje, net iets boven de onderrand.

Mijn oudste dochter was overigens ruim 2800 gram bij de geboorte en groeide niet zo goed omdat ze heel veel huilde (zo'n 12 uur per dag). Zij zat echt op de onderrand en qua lengte helemaal bovenin. Na 3 maanden was het extreme huilen over en groeide ze wat harder. Beide meisjes zijn altijd tengere babies gebleven.

Zolang jouw zoon gestaag blijft groeien - ook al is het niet hard - en voldoende levendig is zou ik me maar niet te druk maken, het is natuurlijk anders als de groeilijn plotseling afbuigt. (Ik heb weleens het idee dat ze op de consultatiebureau's dikke kinderen willen kweken).

Ben je zelf misschien ook tenger van bouw? En oogt jouw zoontje ook mager (huid "los" om de botten, had mijn dochter bij de geboorte), of is hij gewoon tenger en zit er voldoende vlees op.

Het enige wat je verder nog kunt doen met borstvoeding is goed op je eigen voeding letten, goed en volwaardig eten, volle melkprodukten gebruiken.

Hopelijk heb je hier iets aan, susses!
Vergeet ook niet dat er kinderen zijn die klein en licht zijn. Die curves zijn gebaseerd op gemiddelden, en dat betekent ook dat er kinderen zijn die altijd onder het gemiddelde zullen zitten. Als een kind geen rare knik vertoont in de lijn of gestaag daalt, kan het ook gewoon een licht kind zijn.

Als je zoveel productie hebt, lijkt bijvoeden me overbodig, dat kan later weer tegen je gaan werken. Dan weet je lichaam immers niet dat er nog meer nodig is.

Je zou kunnen proberen om te gaan blokvoeden: elke drie uur dezelfde borst als eerste aanbieden. Daarmee kun je overproductie tegengaan en weet je zeker dat er voldoende vette melk binnenkomt.

En een lactatiekundige inschakelen kan ook heel handig zijn!
Ik heb trouwens even je gegevens ingevuld op mijn eigen WHO-groeicurve, en volgens mij zit hij nog gewoon in het groene gebied toch?

Je kunt heel onzeker gemaakt worden door CB en dergelijke, maar als je kind goed plast, alert en vrolijk is, niet doorlopend schreeuwende honger lijkt te hebben en het voor jou goed aanvoelt, is de kans niet heel groot dat er iets raars aan de hand is. Natuurlijk heeft het CB het liefst allemaal gemiddeld groeiende kinderen, maar zo werkt het nu eenmaal niet in de echte wereld
Dat zal zeer gedaan hebben! Een baby van 31 kilo!
.
honingbijtje; wij hebben ook een heel lichte dochter. Daar heb ik me de eerst maanden behoorlijk druk om gemaakt, maar dat was nergens voor nodig. Ze volgt keurig het onderste lijntje van de groeicurve. Zolang je een blije, actieve baby met genoeg plasluiers heeft (en niet opeens van het groeilijntje afwijkt) is er niets aan de hand! Gewoon bv blijven aanbieden! Bv regelt zich zelf namelijk. Je hebt inprincipe nooit te kort.
Nou, de poepluier is inmiddels ruimschoots ingehaald. Meneer heeft gewoon de afgelopen paar dagen opgespaard.

Weet iemand waar de babydoekjes in de aanbieding zijn?

Over het gewicht, ik ga maar gewoon op mijn moederinstinct vertrouwen. Hij ligt te glunderen, wil nog steeds de staart van de poes pakken en wil veel spelen en dansen (ok, over dat dansen; ik dans, met hem op mijn arm. Als hij nu ook al zou dansen, dan had ik echt een supernatural baby)

Qua borstvoeding; net in ongeveer 40 minuten een voeding gedaan. 1 borst leeg laten drinken (althans, ik denk dattie leeg is, ik kan het helaas niet zien) en dan nog even 'proberen' aan de andere. Daar wou hij ook nog wel eea van.

Nu ligt hij te kirren, dus ik denk dat ik maar eens met hem ga knuffelen
.
Honingbijtje, maak je over het poepen maar geen zorgen. Mijn jongste poepte ook maar eens in de week, en inderdaad, net als jij beschrijft, alsof ze alles had opgespaard, en dat kwam er dan in 1 of 2 dagen (2 of 3 luiers) uit, om vervolgens weer een weekje over te slaan.

En wat betreft de groeicurve, ik kan me aansluiten bij de overigen, zolang je kindje tevreden is, goed poept en plast, en wel aankomt is het meestal goed, ieder kindje volgt z'n eigen curve. Mijn oudste is ook en klein en licht ding, en hoewel gemiddeld bij geboorte zweeft ze nu (3,5 jaar) ook onder het groene vlak van het groeiboekje. Ik ben overigens bij de oudste vanaf een maand of 4 flesvoeding bij gaan geven, en vanaf 7 maanden volledig, maar dat hielp echt niets.....

Overigens is het advies van een lactatiekundige niet slecht. Als na 2 uur de melk er weer uit spuit, is het misschien mogelijk dat je zoontje teveel voormelk binnekrijgt, en ze groeien op de vettere achtermelk. Maar dat hoeft niet de situatie te zijn bij jou hoor, mijn jongste (nu 5,5 maand) drinkt ook nog steeds iedere 3 uur (of vaker), maar slaapt de nachten wel door.
als hij zich goed ontwikkeld en goed plast zou ik me geen zorgen maken. Het is wel bekend dat kinderen die bv krijgen veel minder poepen omdat ze pakken wat ze nodig hebben en niet meer.

Mijn dochter zat ook altijd onder de onderste lijn (was 2240 gram en 44 cm en 3 weken te vroeg) maar haar eigen lijn was wel stabiel oplopend en dus goed.

Zolang ze niet futloos zijn en helder als ze wakker zijn is het goed. Als je bv goed loopt zou ik niet bijvoeden, hij pakt wat hij nodig heeft. En een baby van 4,5 week doet wat langer over de voeding, vind ik niet extreem lang hoor.
je zou de voormelk kunnen afkolven en hem daarna de volle melk laten drinken. Dat kreeg ik als advies van mijn lactatie deskundige. Ze zijn nog zo jong en drinken kost energie, dus dan krijgen ze door de voormelk eruit te kolven, voedingsrijke melk binnen.
Ook hier een licht kindje. Bij de geboort 3025 gram, na een paar dagen rond de 2750 gram (bv kwam niet goed op gang). Ze is altijd licht en dun gebleven. Met een half jaar 6 kilo, met een jaar 8 kilo (75 cm). Nu is ze 3,5 en nog geen 14 kilo. Het komt vast goed. Ik heb me er vaak druk over gemaakt maar het jammere daarvan was dat ik soms vergat om gewoon te genieten. Weinig poepen kan juist heel goed bij bv, daar hoef je je geen zorgen over te maken. Soms poepen bv-kindjes slechts een keer per week (of nog minder vaak); ze kunnen alles gewoon gebruik van het spul ;).
ben ik weer!

bedankt voor alle reacties. Fijn te horen dat het lichte gewicht geen probleem hoeft te zijn. Ik ga gewoon op mijn gevoel vertrouwen. Ook met het poepen zit het wel snor; 2 voole luiers in een paar uur.

Vanmiddag nog even niet-voorgekolfde borsten gegeven. We waren aan de wandel en in het bos kolven is wat lastig maar ik ga zeker eens proberen of het helpt als ik de blauwe melk weg kolf. Voelt wel raar hoor, nu te kolven terwijl een paar weken terug iedere druppel telde
Mijn oudste dochter was 3000 gr. toen ze geboren was. Ik ben begonnen met borstvoeding, ze viel nauwelijks af en groeide iedere dag een beetje. Toen de kraamhulp een dag of 2 weg was begon ze te huilen en te huilen. Ik haar zelf gewogen, ik dacht nog dat de weegschaal niet goed was, dus naar het cb. Ze was toen veel afgevallen. En daarom moest ze flesvoeding erbij. Waarschijnlijk was mijn borstvoeding heel snel terug gelopen en ik vermoed door de pnd die ik toen bezig was te ontwikkelen.

Ze is nu 4 jaar en nog steeds weegt ze weinig, ongeveer 17 kilo. Ze viel toen ook echt aan op de fles die ik haar gaf.

Mijn dochter was toen geen vrolijke, blije en actieve baby.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven