ONdergewicht bij babies

04-07-2010 10:20 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op het gevaar af ook als hysterische jonge moeder over te komen toch maar besloten een topic te openen. De titel geeft al aan waar het over gaat; ondergewicht bij babies.

Kai, mijn zoon van 4,5 week, had een geboorte gewicht van 31170 gram. Geen forse kerel dus. Hij was 50 cm. Op 30-6, tijdens het eerste officiele bezoek (bij 4 weken) aan het consultatie bureau woog hij 3395 gram en mat hij 53 cm.

Omdat de borstvoeding in het begin wat moeilijk op gang kwam, is hij tussendoor ook een paar keer extra gewogen. Hij heeft nooit minder dan 90% van zijn geboortegewicht gewogen (was wel erg dicht in de buurt, 91%. Kindjes mogen 10% verliezen)

Toch maken de "vakmensen", zoals indertijd de verloskundige en nu de kinderarts van het CB zich zorgen. Mij is al 2 keer verteld;"kom nog maar eens extra wegen en als hij niet voldoende is aangekomen, maken we een plan."

Als ik op de grafiek van het CB kijk, zit hij net boven/net onder de ondergrens (moelijk te zien). Ik las ergens dat deze grafieken zijn gebaseerd op flesgevoede babies, dus heb ik er ook de groeigrafiek van het WHO bijgehaald. Daar zit hij ook in de "gevaren zone".

Nu is het ook zo dat hij al 3 dagen niet heeft gepoept. Plassen kan hij als de beste. Een stuk of 8 luiers per dag. Over dat poepen lopen ook de meningen uit een. Sommige vinden minimaal 1 keer per dag. Anderen hebben me verteld dat het meer dan eens per dag moet, en weer anderen geven aan; och, kan ook wel een weekje uitblijven.

Maar omdat Kai toch in de "gevaren zone" zit (ondergewicht bij babies schijnt gevaarlijker te zijn dan overgewicht), toch maar eens een topic geopend om de ervaringen van andere ouders te vragen.

Kai doet het trouwens prima verder; lekker actief wanneer hij wakker is, grijpt al dingetjes, kijkt om zich heen, raakt heerlijk gefrustreerd als kruipen niet lukt (hij loopt wat hard van stapel, die vent van me) en kan al omrollen.

Kai krijgt borstvoeding (meestal live, soms gekolfd) We proberen ook na een voeding waar ik het idee hebt dat hij nog wat extra zou kunnen drinken een flesje kunstvoeding aan te bieden (kom maar op BV-maffia!), maar daar ziet hij de lol meestal niet zo van in. Hij drinkt hooguit nog een 80-90 cc kunstvoeding per dag bij.

Ik voed op verzoek. Dit was, voor de hitte begon, om de 2,5 a 3 uur overdag en om de 5/6 uur 's-nachts. Nu is het overdag om de 1,5 a 2 uur en 's-avonds/'s-nachts om de 3 a 4 uur.

Ik geef geen water bij.

Mijn melkproductie lijkt mij voldoende. Om de 2 uur zijn mijn borsten zo vol dat het er gewoon uitspuit en Kai drinkt meestal met grote slokken en is voldaan na een voeding.

Heeft er iemand ervaring met zo'n jong kindje dat te licht was? Wat heb je gedaan?

Ik hoor het graag. En dan bij voorkeur nog tips en suggesties waarbij ik borstvoeding (live) kan blijven geven ipv over te stappen op kunstvoeding of alleen gekolfde melk.

Alvast bedankt!
onze dochter is met 28 weken en 630 gram geboren. met 28 weken had ze het dubbele moeten wegen ze had dus een ernstige groeiachterstand.

ook wij zitten altijd onder of net op de onderste lijn op de groeicurve, er is een tijd geweest dat ze allerlei digen extra kreeg zoals bmf (om de borstvoeding te verrijken) en ook kreeg ze fantomalt.

tsja nu wordt ze in augustus drie en weegt 11,8 kilo (ze valt ook met een kleine tegenslag weer wat af dat gaat erg snel bij haar).

het CB maakt zich al snel druk en geeft adviezen, onze kinderarts die haar door en door kent vind dat het prima gaat en ze haar eigen lijn volgt. we hoeven ons niet druk te maken.
oef, met 28 weken bevallen. Dat zal schrikken zijn geweest! Is ze verder wel gezond? Ik heb namelijk gehoord dat kindjes die zo veel te vroeg geboren zijn, nog best lang last kunnen hebben van het een of het ander.

Dat van die "eigen lijn" volgen heb ik inmiddels zo vaak gehoord, dat ik daar maar op vertrouw. Kai is meestal vrolijk (gisteren had hij zijn dag niet. Ben tot de conclusie gekomen dat ik paprika's maar moet weren uit mijn dieet. Kai is nu in de 5 weken dat hij oud is, 2 dagen uit zijn hum geweest. Allebei de dag nadat ik iets met paprika gegeten had. Genoeg reden om die dingen dus maar even te schrappen) De andere 4w+6 is hij hartstikke tevreden geweest en eet hij goed.

Daarbij is bij zulke jonkies de afstand tussen "gemiddeld", "te dik" en "te dun" volgens mij zo klein dat 1 luier al het verschil kan maken....
hoi hoi, hier ook een moeder die zich zorgen maakt, de groeicurve van bv.com geeft het ook aan (lukt me niet mijn eigen plaatje te plakken), mijn dochter gaat tegen de ondergrens van de groene strook zitten.

Woog bij geboorte 3200 gram en ongeveer 49 cm, na een maand 4125 gram en 53 cm geloof ik, na twee maanden 4685 gram en 57 cm en nu gingen we eens wegen en was er na 3 weken maar 110 gram bij gekomen maar wel 2.5 cm. Geef nu gekolfde voeding bij tijdens de voeding rond het avondeten, ongeveer 50 cc.

Wel heeft ze last van diarree en groene poep (soms), wat betekent die groene ontlasting dan??
Becky stel je vraag anders even op het borstvoedingstopic. Ik heb begrepen dat groene ontlasting kan duiden op overproductie.

Heb je al contact gehad met een Lactatiekundige? Die kan je vast goede tips geven en je geruststellen. Bijv wat te doen als het idd overproductie is...

Succes!
already done sophy, thanx!!
Ja, ze is helemaal gezond. wel erg vatbaar maar verder helemaal in orde. artsen gaven haar 5 % kans op overleven en gezond zijn dus het is een wonder!

ze heeft wel altijd veel minder willen eten (en destijds flessen willen drinken) dan normaal hoort. daar grote zorgen om gehad.
Hier ook nog een kleintje. Onze zoon is met 38 weken geboren en woog 2650 gram. Ik maakte me in het begin ook een beetje zorgen, maar hij groeit goed en het is een heel vrolijk ventje. Een lager geboortegewicht is overigens bij mijn (Chinese) schoonfamilie gebruikelijk. Ook mijn man was 5 pond bij zijn geboorte. Omdat het een mix is had ik toch verwacht dat onze zoon wat zwaarder zou zijn. Het CB heeft ons vanaf het begin meegegeven dat het maar een gemiddelde is en dat iedere baby z'n eigen groeicurve heeft. Als je een tevreden baby hebt dan zal het waarschijnlijk niet aan de voeding liggen maar grote kans dat je kindje gewoon zijn eigen groeicurve volgt.

Becky26, ik sluit me aan bij Sophy. Een lactatiekundige kan je met je vragen helpen. Overigens kan het zo zijn dat ik een hongerige baby heb, maar bij 3 maanden had hij niet genoeg aan 50cc gekolfde melk bij een voeding.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven