Ondersteuning bij opvoeding: wat helpt nou echt?

11-12-2019 20:22 87 berichten
Ik loop tegen wat dingen aan in met name de opvoeding van mijn jongste kind (3 jaar). Ik wil daar graag hulp bij, maar dan wel de juiste hulp.

Je hebt bij het consultatiebureau van die opvoedcursussen die uitgaan van triple p en ik betwijfel of dat helemaal mijn stijl is.
Verder heb je natuurlijk talloze kindercoaches en dat soort mensen maar ja... geen idee of dat wat is.
En ik zou zelf naar een psycholoog oid kunnen denk ik?

Kortom ik kom er niet uit. Heeft iemand tips waar ik kan beginnen met zoeken?

(Ik snap dat het misschien handig is om te weten waar ik dan precies tegenaan loop, maar ik heb geen behoefte om dat te delen nu, als ik dat heb dan zal ik daar tzt wel een topic over openen)
anoniem_370114 wijzigde dit bericht op 11-12-2019 20:26
15.86% gewijzigd
COtweepuntnul schreef:
11-12-2019 21:00
Wij hebben in ieder geval een CJG hier.
Dan kun je bij hun aankloppen met je vragen mbt de opvoeding. Zij kunnen je verder helpen of eventueel doorverwijzen.
COtweepuntnul schreef:
11-12-2019 21:01
Maar dan vind ik het niet zo gek dat het CJG benoemt dat ze niet direct iets met VT doen, zoals ik ergens in die post las.
Klopt want je doet als professional niet zomaar een melding en je moet altijd eerst je zorgen met ouders bespreken en kenbaar maken dat je gaat melden. De meldcode is er niet voor niks.
Alle reacties Link kopieren
Wees voorzichtig met kindercoaches...iedereen kan z’ n bordje op de deur spijkeren....beroep is niet beschermd.....
Vlaginvaas schreef:
11-12-2019 21:05
Wees voorzichtig met kindercoaches...iedereen kan z’ n bordje op de deur spijkeren....beroep is niet beschermd.....
Zoek dan iig een kindercoach die een contract heeft met je gemeente. Zij worden getoetst op hun kennis en kunde voordat ze gecontracteerd worden.
Het ligt er toch wel aan wat het probleem is. Hebben we het echt over opvoeden? Niet in eigen bed willen slapen, niet willen eten, veel strijd, dat soort dingen? Dan denk ik dat je goed op je plek bent bij Centrum Jeugd en Gezin.

Gaat het veel verder dan dat, dan zou ik beginnen bij de huisarts.

Uit je teksten die ik hier lees lijk ik wel te lezen dat je een duidelijke visie hebt. Toch zou ik open in de gesprekken zijn. Niet te kritisch bedoel ik. Sta open voor andere ingangen.
Ik ben toevallig vandaag bij de huisarts langs geweest met exact deze vraag. Hij heeft doorverwezen naar centrum jeugd en gezin!
Omdat je zelf naar een psycholoog gaan ook als optie noemt, zou ik je aanraden eens te kijken naar een kinderpsycholoog. Sommigen daarvan richten zich niet alleen op het kind zelf maar (juist) ook op het gezin eromheen of op alleen jou als je dat zou willen. Is mijn ervaring althans. Als je meer wilt weten kan dat via een pb!
Noerie schreef:
11-12-2019 21:08
Het ligt er toch wel aan wat het probleem is. Hebben we het echt over opvoeden? Niet in eigen bed willen slapen, niet willen eten, veel strijd, dat soort dingen? Dan denk ik dat je goed op je plek bent bij Centrum Jeugd en Gezin.

Gaat het veel verder dan dat, dan zou ik beginnen bij de huisarts.

Uit je teksten die ik hier lees lijk ik wel te lezen dat je een duidelijke visie hebt. Toch zou ik open in de gesprekken zijn. Niet te kritisch bedoel ik. Sta open voor andere ingangen.
Het komt neer op veel strijd ja, dus wat mij betreft is het opvoeden. Hoewel ik ook denk dat het voor een (groot?) deel ook aan mij ligt. Vandaar idee van de psycholoog.

Maar ja, kind is 3 dus eigenlijk ligt de sleutel sowieso bij mij natuurlijk.
Decadence schreef:
11-12-2019 21:16
Ik ben toevallig vandaag bij de huisarts langs geweest met exact deze vraag. Hij heeft doorverwezen naar centrum jeugd en gezin!
Hm, nou dan kan ik beter meteen daar beginnen wellicht.
Je schrijft dat je dit probleem hebt met je jongste kind. Ik neem dus aan dat er grotere kinderen zijn (of een natuurlijk)

Als die op school zit kan je mogelijk daar eens informeren. Onze school biedt pedagogische hulp bij allerlei vragen of problemen, ook voor kinderen die nog niet op school zitten
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
biol schreef:
11-12-2019 21:32
Je schrijft dat je dit probleem hebt met je jongste kind. Ik neem dus aan dat er grotere kinderen zijn (of een natuurlijk)

Als die op school zit kan je mogelijk daar eens informeren. Onze school biedt pedagogische hulp bij allerlei vragen of problemen, ook voor kinderen die nog niet op school zitten
Klopt, er zijn meer kinderen. Opvang en school zijn een samenwerking in hetzelfde pand dus ik zal eens kijken. Staat me wel iets van bij namelijk.
Wij hebben een tijdje thuis begeleiding van een pedagogisch medewerker van het consultatiebureau gehad. Ik heb niks gemerkt van triple p. Het waren gewoon een aantal gesprekken waarin ze observeerde en tips gaf. Volgens mij stonden er standaard 5 afspraken voor.
Ik volg even. Wij zitten met onze oudste (4,5) een beetje in hetzelfde schuitje denk ik.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Zelf vind ik https://ontspannenopvoeden.nl en de manier waarop daar naar de interactie tussen ouder en kind wordt gekeken erg prettig. Veelal gebaseerd op de Gordon-methode.
Er staan veel opvoedtips op de site zelf. Ook veel gericht op uit de strijd blijven met je kind. Met de coaching, die je ook via die site kunt aanvragen, heb ik geen ervaring.

Misschien heb je er wat aan. Succes!
COtweepuntnul schreef:
11-12-2019 21:25
Hm, nou dan kan ik beter meteen daar beginnen wellicht.
Ja, ik heb een fijn gesprek gehad met de huisarts. Hier ook veel strijd met een kind van 3,5 jaar. Hij was begripvol en ik kon even mijn verhaal kwijt, hij vertelde nog een verhaal over strijd met zijn eigen kinderen wat ook weleens fijn is om te horen. Soms lijkt het om je heen zo makkelijk te gaan, voor mij is het elke dag kei en keihard werken om alleen al rustig en redelijk te blijven. De dagen dat ik naar mijn werk ga voelen daarbij als vakantie.
Sterkte ermee! Weet niet hoe nuchter jij eronder kan blijven maar ik vind het heftig.
Wisinus schreef:
11-12-2019 21:44
Zelf vind ik https://ontspannenopvoeden.nl en de manier waarop daar naar de interactie tussen ouder en kind wordt gekeken erg prettig. Veelal gebaseerd op de Gordon-methode.
Er staan veel opvoedtips op de site zelf. Ook veel gericht op uit de strijd blijven met je kind. Met de coaching, die je ook via die site kunt aanvragen, heb ik geen ervaring.

Dat is inderdaad meer de lijn waar ik wat mee kan, en wat goed werkt behalve bij dit kind...
Hier hielp een kinderpsychologe die werkte met familie consultaties.
Het was iets kleins maar heeft in een paar sessies zoveel duidelijk gemaakt, enorm waardevol.

Werkt door in al onze onderlinge relaties en zoon (toen bijna 4, nu 6) heeft nog altijd baat bij de tips toen gekregen.
Wisinus schreef:
11-12-2019 21:44

Ja klopt! Heel erg gericht op samenwerken met je kind en het goeie in je kind zien. Zij geeft ook online cursussen maar ik vind die nogal prijzig, ik geloof meer dan 600 euro, en dat is dus alleen online. Ik zou liever een cursus volgens met een groepje ouders die tegen hetzelfde aanlopen. Een bijeenkomst eens in de zoveel weken. Daar zou ik veel liever in willen investeren, maar zoiets is er dan weer niet, in ieder geval niet dat ik heb kunnen vinden.
Decadence schreef:
11-12-2019 21:46
Ja, ik heb een fijn gesprek gehad met de huisarts. Hier ook veel strijd met een kind van 3,5 jaar. Hij was begripvol en ik kon even mijn verhaal kwijt, hij vertelde nog een verhaal over strijd met zijn eigen kinderen wat ook weleens fijn is om te horen. Soms lijkt het om je heen zo makkelijk te gaan, voor mij is het elke dag kei en keihard werken om alleen al rustig en redelijk te blijven. De dagen dat ik naar mijn werk ga voelen daarbij als vakantie.
Sterkte ermee! Weet niet hoe nuchter jij eronder kan blijven maar ik vind het heftig.
Nou ja dit is een beetje wat er hier ook speelt. En ik lijk een beetje de enige te zijn die er last van heeft - bij anderen is ie veel meegaander, ik weet even niet het juiste woord. Ook bij zijn vader, die toch echt 50% van de opvoeding doet.
Ik wil dit gewoon niet zo. Ik wil graag wat relaxter en ook wat liefdevoller met hem omgaan. Ik ben hem alleen maar aan het corrigeren en dat komt niet eens binnen...
Dus ja ik vind het ook heftig.
Decadence schreef:
11-12-2019 21:52
Ja klopt! Heel erg gericht op samenwerken met je kind en het goeie in je kind zien. Zij geeft ook online cursussen maar ik vind die nogal prijzig, ik geloof meer dan 600 euro, en dat is dus alleen online. Ik zou liever een cursus volgens met een groepje ouders die tegen hetzelfde aanlopen. Een bijeenkomst eens in de zoveel weken. Daar zou ik veel liever in willen investeren, maar zoiets is er dan weer niet, in ieder geval niet dat ik heb kunnen vinden.
Ik weet dat how2talk2kids wel workshops enzo doen.
Ik heb zojuist het boek gekocht. Ben benieuwd.
Als je laagdrempelig zoekt : pinkcloud is een e-learning die in sommige gemeenten gratis wordt aangeboden.
Google even op pinkcloud.
She was brave and strong and broken, all at once.
COtweepuntnul schreef:
11-12-2019 21:53
Nou ja dit is een beetje wat er hier ook speelt. En ik lijk een beetje de enige te zijn die er last van heeft - bij anderen is ie veel meegaander, ik weet even niet het juiste woord. Ook bij zijn vader, die toch echt 50% van de opvoeding doet.
Ik wil dit gewoon niet zo. Ik wil graag wat relaxter en ook wat liefdevoller met hem omgaan. Ik ben hem alleen maar aan het corrigeren en dat komt niet eens binnen...
Dus ja ik vind het ook heftig.
Shake hands, dit is precies mijn verhaal. Hoewel mijn kind ook wel een karaktertje heeft bij anderen, ben ik de enige die er echt bij tijd en wijlen geen kant mee op kan. De ene periode wat minder dan de andere. Maar we zitten nu weer in een heftige periode. Die heftige periodes heeft hij alleen bij mij, niet bij zijn vader of op andere plekken, of althans, in veel mindere mate. Corrigeren helpt bij mijn kind ook niet, zonder te overdrijven heb ik al tientallen opvoedboeken gelezen de afgelopen jaren, niks maar dan ook niks werkt. Om moedeloos van te worden. Ben ik dan zo’n slechte moeder dat ik niet de juiste snaar weet te vinden bij mijn eigen kind? Ik breek mijn hoofd hier iedere dag over. Ik hoop echt dat met thuisbegeleiding verbetering komt hierin, het enige wat ik wil is een liefdevolle band met kind die zich veilig en geborgen voelt bij mij. Ik vind het vreselijk dat ik hem dat niet kan bieden blijkbaar.
COtweepuntnul schreef:
11-12-2019 21:56
Ik weet dat how2talk2kids wel workshops enzo doen.
Ik heb zojuist het boek gekocht. Ben benieuwd.
Dat boek heb ik ook gelezen, ik heb er niet zoveel aan gehad. Hopelijk kan jij er wat mee!! Ik wist niet dat zij workshops deden, ik ga eens googelen
Decadence schreef:
11-12-2019 22:04
Shake hands, dit is precies mijn verhaal. Hoewel mijn kind ook wel een karaktertje heeft bij anderen, ben ik de enige die er echt bij tijd en wijlen geen kant mee op kan. De ene periode wat minder dan de andere. Maar we zitten nu weer in een heftige periode. Die heftige periodes heeft hij alleen bij mij, niet bij zijn vader of op andere plekken, of althans, in veel mindere mate. Corrigeren helpt bij mijn kind ook niet, zonder te overdrijven heb ik al tientallen opvoedboeken gelezen de afgelopen jaren, niks maar dan ook niks werkt. Om moedeloos van te worden. Ben ik dan zo’n slechte moeder dat ik niet de juiste snaar weet te vinden bij mijn eigen kind? Ik breek mijn hoofd hier iedere dag over. Ik hoop echt dat met thuisbegeleiding verbetering komt hierin, het enige wat ik wil is een liefdevolle band met kind die zich veilig en geborgen voelt bij mij. Ik vind het vreselijk dat ik hem dat niet kan bieden blijkbaar.
Je moet er in geloven, maar ik herken het. Het bleek een eigen onbewust trauma te zijn wat mijn kind spiegelde.
Probeer bij jezelf (evt met hulp) na te gaan wat het is dat jou zo triggert.
Ik zou vooral niet uitsluitend inzetten op opvoedingsondersteuning, maar ook zorgen dat er gekeken wordt naar je kind.
Ik heb zelf om opvoedingsondersteuning gevraagd toen mijn oudste 4 was en dat heeft vooral averechts gewerkt, omdat ze nauwelijks naar mijn kind gekeken hebben.
Pas een jaar of 5 later kreeg hij de diagnose autisme en kon ik met terugwerkende kracht inzien waarom die opvoedingsondersteuning niet werkte (tips als: zorg dat je oogcontact hebt met je kind voordat je hem iets vraagt, of: tik hem even op zijn schouder als je zijn aandacht wilt. Van die eenvoudige tips die bij autisme nou juist niet handig zijn.)

Denk niet te snel dat het aan jezelf ligt en bedenk ook dat opvoeding niet de oorzaak hoeft te zijn als het met een kind moeizaam gaat.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven