Ondersteuning bij opvoeding: wat helpt nou echt?

11-12-2019 20:22 87 berichten
Ik loop tegen wat dingen aan in met name de opvoeding van mijn jongste kind (3 jaar). Ik wil daar graag hulp bij, maar dan wel de juiste hulp.

Je hebt bij het consultatiebureau van die opvoedcursussen die uitgaan van triple p en ik betwijfel of dat helemaal mijn stijl is.
Verder heb je natuurlijk talloze kindercoaches en dat soort mensen maar ja... geen idee of dat wat is.
En ik zou zelf naar een psycholoog oid kunnen denk ik?

Kortom ik kom er niet uit. Heeft iemand tips waar ik kan beginnen met zoeken?

(Ik snap dat het misschien handig is om te weten waar ik dan precies tegenaan loop, maar ik heb geen behoefte om dat te delen nu, als ik dat heb dan zal ik daar tzt wel een topic over openen)
anoniem_370114 wijzigde dit bericht op 11-12-2019 20:26
15.86% gewijzigd
Heb je een wijkteam in jouw gemeente? Daar kan je ook terecht voor laagdrempelige opvoedondersteuning van een jeugd- en gezinscoach.
Vaak heeft de huisarts een goed beeld van de ondersteuners in de regio en kan zij/hij je ook iets vertellen over hun manier van aanpak, misschien is dat een idee? Als het om een specifiek iets gaat, zijn er vaak ook lotgenotengroepen (klinkt zwaar, maar je begrijpt wat ik bedoel) waar bepaalde mensen worden aanbevolen.
Via de huisarts is idd ook een goeie weg!
Heb je op de peuterschool goede ervaringen gehoord met cursus X of kinderpsycholoog Y?
Mond-tot-mondreclame is er niet voor niets.

Natuurlijk kan je zelf naar een psycholoog. Hier in de stad zijn er wel wachtlijsten (6 tot 8 weken wachten).

Je kan ook aan de praktijkondersteuner van de huisarts vragen wat hij/zij adviseert. Zij kennen je regio.
Odense2 schreef:
11-12-2019 20:26
Heb je op de peuterschool goede ervaringen gehoord met cursus X of kinderpsycholoog Y?
Mond-tot-mondreclame is er niet voor niets.

Natuurlijk kan je zelf naar een psycholoog. Hier in de stad zijn er wel wachtlijsten (6 tot 8 weken wachten).

Je kan ook aan de praktijkondersteuner van de huisarts vragen wat hij/zij adviseert. Zij kennen je regio.
Peuterschool?
De kinderopvang bedoel je? Nee, daar hoor ik nooit wat van, maar nu je het zegt staat me wel iets bij dat ze ook zoiets aanbieden, of beter gezegd een iemand. Ik zal es checken...
noctua schreef:
11-12-2019 20:25
Heb je een wijkteam in jouw gemeente? Daar kan je ook terecht voor laagdrempelige opvoedondersteuning van een jeugd- en gezinscoach.
Geen idee. Ik zal eens zoeken.

Ik zoek inderdaad iets laagdrempeligs. Want ik denk niet dat het een uniek probleem is, maar ik word er inmiddels doodmoe van en weet niet meer hoe dit te doorbreken.
Is er een Centrum voor Jeugd en Gezin in jullie gemeente of een sociaal/wijkteam? Zij kennen de zorgaanbieders in jullie gemeente die jeugdhulp bieden. Wellicht biedt jullie gemeente ook lichte opvoedondersteuning vanuit zo'n team?
Alle reacties Link kopieren
Kinderpsycholoog heb je volgens mij wel een doorverwijzing voor nodig van de huisarts.
Betty_Slocombe schreef:
11-12-2019 20:25
Vaak heeft de huisarts een goed beeld van de ondersteuners in de regio en kan zij/hij je ook iets vertellen over hun manier van aanpak, misschien is dat een idee? Als het om een specifiek iets gaat, zijn er vaak ook lotgenotengroepen (klinkt zwaar, maar je begrijpt wat ik bedoel) waar bepaalde mensen worden aanbevolen.
Ik zal eens een afspraak maken bij de huisarts. Dat is wel een fijne man en vrij jong ook nog dus geen vastgeroest figuur met zo'n houding van "dat nieuwerwetse opvoedgedoe altijd".
Mocht je in Rdam wonen: ik ken de sociale kaart daar redelijk goed. Dan mag je me een pb sturen als je wilt :-). Anders: succes to!
staafmixer schreef:
11-12-2019 20:32
Kinderpsycholoog heb je volgens mij wel een doorverwijzing voor nodig van de huisarts.
Klopt of verwijzing vanuit de gemeente. Of je moet het zelf willen betalen zonder vergoeding. Valt onder de jeugdwet.
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
11-12-2019 20:28
Peuterschool?
De kinderopvang bedoel je? Nee, daar hoor ik nooit wat van, maar nu je het zegt staat me wel iets bij dat ze ook zoiets aanbieden, of beter gezegd een iemand. Ik zal es checken...
Wilde ik idd ook zeggen. Vaak heeft kdv (of speelzaal, waar kind dan ook naar toe gaat...) wel contacten, die kunnen dan evt ook in de opvang observeren en kijken hoe kind zich daar gedraagt.

Heb je de problemen waar jullie tegenaan lopen ook al besproken met KDV, en herkennen die kind daarin?
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn voor een gesprek geweest bij Centrum Jeugd en Gezin, fijn gesprek was dat. We mochten vanuit daar ook in een traject, maar dan moesten we wel een echte hulpvraag hebben. Er was heel veel mogelijk in ieder geval! En alles zou van ons uit gaan, geen Veilig Thuis toestanden. Wij zijn er (nog?) niet mee verder gegaan, alleen al de tips en tricks van dat gesprek hebben geholpen. Maar ik sluit niet uit dat we er in de toekomst nog verder mee gaan.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben destijds via Jeugdzorg hulp en ondersteuning gekregen (onze kinderen hebben autisme) , vonden wij heel fijn. We hebben er veel aangehad iig.
thee_leutje101 schreef:
11-12-2019 20:43
Wij zijn voor een gesprek geweest bij Centrum Jeugd en Gezin, fijn gesprek was dat. We mochten vanuit daar ook in een traject, maar dan moesten we wel een echte hulpvraag hebben. Er was heel veel mogelijk in ieder geval! En alles zou van ons uit gaan, geen Veilig Thuis toestanden. Wij zijn er (nog?) niet mee verder gegaan, alleen al de tips en tricks van dat gesprek hebben geholpen. Maar ik sluit niet uit dat we er in de toekomst nog verder mee gaan.
Veilig Thuis is dan ook een hele andere organisatie met een heel ander doel. Waarom benoem je VT? Een CJG is vrijwillige hulpverlening, niks engs of spannends aan.
ditte_ schreef:
11-12-2019 20:30
Is er een Centrum voor Jeugd en Gezin in jullie gemeente of een sociaal/wijkteam? Zij kennen de zorgaanbieders in jullie gemeente die jeugdhulp bieden. Wellicht biedt jullie gemeente ook lichte opvoedondersteuning vanuit zo'n team?
Ja, CJG is er (dat is toch overal?) Maar daar las ik alleen triple p.
ditte_ schreef:
11-12-2019 20:50
Veilig Thuis is dan ook een hele andere organisatie met een heel ander doel. Waarom benoem je VT? Een CJG is vrijwillige hulpverlening, niks engs of spannends aan.
Maar die schakelt lijkt me wel met VT als ze dat nodig achten?
noctua schreef:
11-12-2019 20:33
Mocht je in Rdam wonen: ik ken de sociale kaart daar redelijk goed. Dan mag je me een pb sturen als je wilt :-). Anders: succes to!
Nee daar woon ik niet, maar lief aangeboden!
COtweepuntnul schreef:
11-12-2019 20:52
Ja, CJG is er (dat is toch overal?) Maar daar las ik alleen triple p.
Nee dat ligt echt aan hoe de gemeente de jeugdzorg inricht, dit ligt dus niet bij de huisarts zoals veel mensen denken. De ene gemeente heeft een CJG, de andere een sociaal of wijkteam waar de inzet van jeugdzorg wordt geregeld door jeugdzorgprofessionals. Ook daar heeft iedere gemeente weer andere namen voor om het nog ingewikkelder te maken, jeugdconsulent, casusregisseur, casemanager etc.

Iedere gemeente heeft de jeugdzorg ook anders ingekocht, het ligt aan de gemeente waar je woont hoe de lichte opvoedingsondersteuning zoals TO vraagt is geregeld. Bijvoorbeeld een jeugdverpleegkundige die via triple p werkt, een maatschappelijk werker die met jeugd werkt etc die TO verder kunnen helpen. De huisarts verwijst door maar heeft niet de jeugdexpertise zoals de professionals die bij het CJG, sociaal team of wijkteam werken.
COtweepuntnul schreef:
11-12-2019 20:52
Ja, CJG is er (dat is toch overal?) Maar daar las ik alleen triple p.
Goed zoeken. Ik had voor de oudste en de jongste verschillende ondersteuners. Die van de oudste was heel fijn en meedenkend, de ander zat echt in de Triple P hoek en dat is totaal ongeschikt voor temperamentvolle kinderen. Bij ons ging het via een GGZ-instelling, maar dan moet er volgens mij wel ‘iets aan de hand’ zijn.
thee_leutje101 schreef:
11-12-2019 20:43
Wij zijn voor een gesprek geweest bij Centrum Jeugd en Gezin, fijn gesprek was dat. We mochten vanuit daar ook in een traject, maar dan moesten we wel een echte hulpvraag hebben. Er was heel veel mogelijk in ieder geval! En alles zou van ons uit gaan, geen Veilig Thuis toestanden. Wij zijn er (nog?) niet mee verder gegaan, alleen al de tips en tricks van dat gesprek hebben geholpen. Maar ik sluit niet uit dat we er in de toekomst nog verder mee gaan.
Dit klinkt wel goed. Ik wil overigens best iets doen qua traject en zo. Daar gaat het niet om. Moet er alleen dan wel in geloven (en ik ben bang dat ik nogal een kritische ouder ben, ook door mijn opleiding).

Wat is een 'echte' hulpvraag dan?
COtweepuntnul schreef:
11-12-2019 20:57
Maar die schakelt lijkt me wel met VT als ze dat nodig achten?
Ja want iedere professional die met jeugd werkt werkt met de verplichte meldcode kindermishandeling waaronder de school van je kind, de huisarts etc. Dus ook het CJG zij zijn verplicht bij ernstige zorgen de meldcode volgen en een melding te doen bij VT.
ditte_ schreef:
11-12-2019 20:58
Nee dat ligt echt aan hoe de gemeente de jeugdzorg inricht, dit ligt dus niet bij de huisarts zoals veel mensen denken. De ene gemeente heeft een CJG, de andere een sociaal of wijkteam waar de inzet van jeugdzorg wordt geregeld door jeugdzorgprofessionals. Ook daar heeft iedere gemeente weer andere namen voor om het nog ingewikkelder te maken, jeugdconsulent, casusregisseur, casemanager etc.

Iedere gemeente heeft de jeugdzorg ook anders ingekocht, het ligt aan de gemeente waar je woont hoe de lichte opvoedingsondersteuning zoals TO vraagt is geregeld. Bijvoorbeeld een jeugdverpleegkundige die via triple p werkt, een maatschappelijk werker die met jeugd werkt etc die TO verder kunnen helpen. De huisarts verwijst door maar heeft niet de jeugdexpertise zoals de professionals die bij het CJG, sociaal team of wijkteam werken.
Wij hebben in ieder geval een CJG hier.
ditte_ schreef:
11-12-2019 21:00
Ja want iedere professional die met jeugd werkt werkt met de verplichte meldcode kindermishandeling waaronder de school van je kind, de huisarts etc. Dus ook het CJG zij zijn verplicht bij ernstige zorgen de meldcode volgen en een melding te doen bij VT.
Maar dan vind ik het niet zo gek dat het CJG benoemt dat ze niet direct iets met VT doen, zoals ik ergens in die post las.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven