Ongevraagd buik aanraken, en borstvoeding in het openbaar

22-01-2019 15:00 83 berichten
Dag lieve dames,

Even een vraagje, mede geïnspireerd door een ander topic :)

Hoe gaan/gingen jullie tijdens de zwangerschap om met mensen die ongevraagd je buik (willen) aanraken? Ik vind het niet fijn en wil het niet hebben, maar ik weet niet goed hoe ik erop moet reageren. Ik merk dat ik er fel op reageer (wil je van me afblijven) en merk dat alles dan meteen op scherp staat, ik krijg zelfs dan nog rare reacties alsof het aan mij ligt. Heeft iemand een rake, gevatte opmerking, waardoor de sfeer een beetje oké blijft maar je wel duidelijk je punt maakt?

En vraag twee, alvast voor straks. Als je in het openbaar borstvoeding geeft en iemand maakt daar een opmerking over, wat zeg je dan? Het hoeft hier geen discussie te worden of borstvoeding in het openbaar wel of niet oké is, voor degenen die het wel oké vinden: wat zeggen jullie bij een negatieve reactie erover?
Alle reacties Link kopieren
little_angel89 schreef:
22-01-2019 15:26
Kleine kinderen zijn sowieso een publiekelijk bezit geloof ik.. Hoe vaak er niet in de wagen gekeken werd enzo, verschrikkelijk. Tot aanraken aan toe.. Al stinkende naar de rook en al... Heb best wel is sprakeloos gestaan.
Ik had zoon in de draagdoek en hij zat lekker om zich heen te kijken, komen 2 vrouwen met hele viezige, eeltige handen kirrend over zijn wangetjes aaien. Zoon zette het op een krijsen van jewelste, dus die vrouwen: ‘nou nou wat is er mis met dat kind?’
Ik, druipend van sarcasme: ‘Misschien wil hij niet dat jullie aan hem zitten... :lightbulb:
Een van die vrouwen ook nog: ‘Maar ALLE baby’s vinden dat toch leuk?’

Echt hoor.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
22-01-2019 16:43
Ik had zoon in de draagdoek en hij zat lekker om zich heen te kijken, komen 2 vrouwen met hele viezige, eeltige handen kirrend over zijn wangetjes aaien. Zoon zette het op een krijsen van jewelste, dus die vrouwen: ‘nou nou wat is er mis met dat kind?’
Ik, druipend van sarcasme: ‘Misschien wil hij niet dat jullie aan hem zitten... :lightbulb:
Een van die vrouwen ook nog: ‘Maar ALLE baby’s vinden dat toch leuk?’

Echt hoor.
Verschrikkelijk!!
Wil jij door iedereen geaaid worden? Ik niet hoor dus waarom mijn kind wel?

Ik liep laatst een vrouw tegemoet, die ging helemaal omdraaien en mee teruglopen om in de wagen te kijken. En nog vragen of er wel iemand in lag.. nee ik loop met een lege wagen rond...

Of als hij huilt gaan vertellen wat hij nodig heeft. 'O die heeft honger/wil slapen/heeft kramp/vul iets in'.

Iedereen vindt wel iets van je kind...
Alle reacties Link kopieren
Hier stoor ik me ook mateloos aan. Iedereen die maar aan je baby wil zitten. Vooral hun handjes aanraken wordt ik boos om. Mijn zoontje is extreem prematuur en in de griepseizoen wil je dit gewoon niet maar men staat daar echt niet bij stil. Vind het desondanks toch heel lastig om dat te verwoorden omdat men het niet slecht bedoeld.
little_angel89 schreef:
22-01-2019 15:26
Kleine kinderen zijn sowieso een publiekelijk bezit geloof ik.. Hoe vaak er niet in de wagen gekeken werd enzo, verschrikkelijk. Tot aanraken aan toe.. Al stinkende naar de rook en al... Heb best wel is sprakeloos gestaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vier kinderen en jarenlang zelf gevoed. Maar ik kan me geen opmerkingen of aanrakingen herinneren. Waarschijnlijk omdat er 'niet knuffelbaar' op mijn voorhoofd staat?
Voeden deed ik overal. Mijn kleding paste ik wel aan dmv een vestje of sjaal. Meestal merkten mensen om me heen het niet eens.
yette schreef:
22-01-2019 16:52
Ik heb vier kinderen en jarenlang zelf gevoed. Maar ik kan me geen opmerkingen of aanrakingen herinneren. Waarschijnlijk omdat er 'niet knuffelbaar' op mijn voorhoofd staat?
Voeden deed ik overal. Mijn kleding paste ik wel aan dmv een vestje of sjaal. Meestal merkten mensen om me heen het niet eens.
Staat ook op mijn voorhoofd en toch wel eens gebeurt/geprobeert. Niet vaak maar toch wel eens. Het ligt echt bij de ander en of ze hoofd goed bekekenen hebben voor ze hun handen naar voren doen.
Alle reacties Link kopieren
Giraffe90 schreef:
22-01-2019 16:51
Verschrikkelijk!!
Wil jij door iedereen geaaid worden? Ik niet hoor dus waarom mijn kind wel?

Ik liep laatst een vrouw tegemoet, die ging helemaal omdraaien en mee teruglopen om in de wagen te kijken. En nog vragen of er wel iemand in lag.. nee ik loop met een lege wagen rond...

Of als hij huilt gaan vertellen wat hij nodig heeft. 'O die heeft honger/wil slapen/heeft kramp/vul iets in'.

Iedereen vindt wel iets van je kind...
Moet zeggen dat ik het verder niet echt vaak heb meegemaakt maar dat is me altijd zo bij gebleven. Vooral omdat ze echt handen hadden die eruit zagen alsof ze net aan een auto hadden staan klussen ofzo. En ik dacht alleen maar: blijf met die gore tengels van mijn schone kind :whip:

Ik loop trouwens met regelmaat met een lege wagen :P als ik haast heb breng ik zoon met wagen naar kdv, anders doen we over 300 meter rustig 6.5 uur, want hé, een takje, hé, een steentje, hé, mama, kijk, nog een takje! Enz.
Dus dan loop ik terug met een lege wagen en dat voelt altijd wel een beetje gek haha.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Lemon_tree schreef:
22-01-2019 16:19
Ik heb mijn kind tot 2 jaar in het openbaar gevoed. Daarna tot 3 jaar alleen binnenshuis/ bij familie. Nooit een opmerking gehad. Ook nooit een doek of iets gebruikt trouwens, ik eet zelf ook niet met een tafellaken over mijn hoofd.
Je ligt wel nog zelf aan de borst, begrijp ik hieruit? Omdat je jezelf vergelijkt met de baby?

Zijn toch hele andere situaties.

Als jij zit te eten ontbloot je niet een lichaamsdeel dat je doorgaans bedekt houdt in het openbaar. (Lijkt mij, maar ik ken je niet hoor, weet niet hoe jij eet)

Veel vrouwen ontbloten in het openbaar niet hun borst en als ze eenmaal voeden letten ze daar dus gewoontegewijs ook een beetje op.
Hoeft niet, maar is helemaal niet gek.
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
22-01-2019 17:13
Moet zeggen dat ik het verder niet echt vaak heb meegemaakt maar dat is me altijd zo bij gebleven. Vooral omdat ze echt handen hadden die eruit zagen alsof ze net aan een auto hadden staan klussen ofzo. En ik dacht alleen maar: blijf met die gore tengels van mijn schone kind :whip:

Ik loop trouwens met regelmaat met een lege wagen :P als ik haast heb breng ik zoon met wagen naar kdv, anders doen we over 300 meter rustig 6.5 uur, want hé, een takje, hé, een steentje, hé, mama, kijk, nog een takje! Enz.
Dus dan loop ik terug met een lege wagen en dat voelt altijd wel een beetje gek haha.
Haha ja maar dat is niet de wiegbak meer neem ik aan? Want de buggy's zie ik in de buurt van kdv ook wel rondlopen. Maar toch niet om boodschappen te doen? Ja oke toen baby er niet was wel, maar dan liep peuter er naast.
Alle reacties Link kopieren
Lemon_tree schreef:
22-01-2019 16:19
Ik heb mijn kind tot 2 jaar in het openbaar gevoed. Daarna tot 3 jaar alleen binnenshuis/ bij familie. Nooit een opmerking gehad. Ook nooit een doek of iets gebruikt trouwens, ik eet zelf ook niet met een tafellaken over mijn hoofd.
Afbeelding
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het ook niet fijn als iemand mijn buik aanraakte. Ik zij gewoon op een rustige toon dat ik dat liever niet heb.
Alle reacties Link kopieren
Giraffe90 schreef:
22-01-2019 17:44
Haha ja maar dat is niet de wiegbak meer neem ik aan? Want de buggy's zie ik in de buurt van kdv ook wel rondlopen. Maar toch niet om boodschappen te doen? Ja oke toen baby er niet was wel, maar dan liep peuter er naast.
Nee die gebruiken we al bijna 1.5 jaar niet meer haha. En nee als ik nog naar de supermarkt wil na het wegbrengen zet ik ‘m eerst thuis af :P
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
[quote=Malagueña post_id=29502622 time=1548176432 user_id=374045]


Volgens mij gaat het quoten niet helemaal goed. Maar wat een geweldig plaatje 😂
Gelukkig dat het veel vrouwen wel mee is gevallen met buik aanraken en opmerkingen over borstvoeding. Ik moet inderdaad maar gewoon mijn rust vinden en rustig zeggen waar ik niet van gediend ben....en hopelijk heb ik ook zon tekst op mn voorhoofd van ‘do not touch’ haha
Alle reacties Link kopieren
Alleen een naaste collega en een oude vriend raakten ongevraagd mijn buik aan. Ik vond het lief en niet erg.

Borstvoeding heb ik zelf noot in et openbaar gegeven. Ik deed dat thuis of heel discreet met doeken in een hoekje. Ik zou graag een geëmancipeerde vrije vrouw zijn daarin maar ik ben helaas heel preuts :"-(
Alle reacties Link kopieren
Ik heb trouwens wel vriendinnen die overal vrij hun tiet eruit haalden om te voeden. Zonder doek ofzo. Bij mijn weten heeft nog nooit iemand daar wat van gezegd.
Je bent zwanger en mensen vinden dat leuk en willen een zwangere buik voelen, dat was 11 jaar terug ook al zo en toen waren we er allemaal heel verontwaardigd over.
Die mensen die dat vaak doen zitten dus niet te forummen blijkt.
Ja het is raar, je doet er niks aan want je hebt de keuze tussen even een hand op je buik en een blij praatje van zo iemand, of een negatieve interactie nadat je die hand al hebt gehad, ik koos dus maar voor het eerste die drie keer dat ik er niet onderuit kwam.
er zijn ergere dingen op de wereld denk ik.

Ik vond zwangerschapsyoga erger, toen moesten we minutenlang de hand op elkaars buik doen om connectie met de andere baby te maken. Ik stond echt inwendig te krijsen en daarna schuldgevoel omdat ik misschien negatieve vibes naar dat andere kindje had gestuurd.
Alle reacties Link kopieren
Bedjeindezon schreef:
22-01-2019 19:40
Ik heb trouwens wel vriendinnen die overal vrij hun tiet eruit haalden om te voeden. Zonder doek ofzo. Bij mijn weten heeft nog nooit iemand daar wat van gezegd.
Dat vind ik zelf altijd wat ongemakkelijk, zeker als je in een eetgelegenheid bent en ik mn quiche wegprik terwijl recht voor me iemands borst op tafel ligt. Met een doek is het toch wel anders. Ik zou er niet wat van zeggen, denk dat weinig mensen dit doen omdat we zelf ook ergens wel beseffen dat we zelf het ongemak veroorzaken?

Ongevraagd iemand aanraken lijkt me altijd een no go.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
22-01-2019 19:41

Ik vond zwangerschapsyoga erger, toen moesten we minutenlang de hand op elkaars buik doen om connectie met de andere baby te maken. Ik stond echt inwendig te krijsen en daarna schuldgevoel omdat ik misschien negatieve vibes naar dat andere kindje had gestuurd.
:rofl: (en het klinkt inderdaad vreselijk, tenzij het je beste vriendin is ofzo)
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Alle reacties Link kopieren
Mappie88 schreef:
22-01-2019 19:50
Dat vind ik zelf altijd wat ongemakkelijk, zeker als je in een eetgelegenheid bent en ik mn quiche wegprik terwijl recht voor me iemands borst op tafel ligt. Met een doek is het toch wel anders. Ik zou er niet wat van zeggen, denk dat weinig mensen dit doen omdat we zelf ook ergens wel beseffen dat we zelf het ongemak veroorzaken?

Ongevraagd iemand aanraken lijkt me altijd een no go.


Ik voel me dan ook ongemakkrlijk en ben zelf dus heel preuts daarin maar ik realiseer me wel dat dat een stukje cultuur is en zo wil ik eigenlijk helemaal niet zijn!

Borstvoeding is natuur, en seksualisering en ongemak eromheen zou niet moeten. Ik vind het dus eigenlijk heel stoer van die vrouwen. Zou willen dat ik ook zo was!
Het-groepje schreef:
22-01-2019 19:41
Je bent zwanger en mensen vinden dat leuk en willen een zwangere buik voelen, dat was 11 jaar terug ook al zo en toen waren we er allemaal heel verontwaardigd over. Die mensen die dat vaak doen zitten dus niet te forummen blijkt. Ja het is raar, je doet er niks aan want je hebt de keuze tussen even een hand op je buik en een blij praatje van zo iemand, of een negatieve interactie nadat je die hand al hebt gehad, ik koos dus maar voor het eerste die drie keer dat ik er niet onderuit kwam.
er zijn ergere dingen op de wereld denk ik.
Dit. Je vindt het zó verschrikkelijk dat iemand eventjes een hand op je buik legt, dat je het ervoor over hebt om er zo’n ontzettend gênante en negatieve situatie van te maken? Oké. Persoonlijk zou ik nooit iemand ongevraagd aanraken hoor. En ik zou het niet eens vragen aan iemand met wie ik niet super close ben (zoals mijn zusje of beste vriendin).

Ik vind het eigenlijk een beetje gek om er een drama van te maken. Mensen doen het uit enthousiasme. De intentie is goed. Jammer om dat zo hard af te straffen. Maar goed, ik hoef niet te begrijpen wat er zo vreselijk aan is. Als jij het niet fijn vindt kan je dat gewoon zeggen. Op een vriendelijke manier.

Ik vind gênante situaties echt veel vervelender dan een hand op mijn buik. Maar dat ben ik. Ik heb er sowieso niet zoveel problemen mee als iemand op een vriendelijke manier fysiek contact maakt. Zolang het gepast is binnen de context.
Alle reacties Link kopieren
Mappie88 schreef:
22-01-2019 19:50
Dat vind ik zelf altijd wat ongemakkelijk, zeker als je in een eetgelegenheid bent en ik mn quiche wegprik terwijl recht voor me iemands borst op tafel ligt. Met een doek is het toch wel anders. Ik zou er niet wat van zeggen, denk dat weinig mensen dit doen omdat we zelf ook ergens wel beseffen dat we zelf het ongemak veroorzaken?

Ongevraagd iemand aanraken lijkt me altijd een no go.
Alsof mensen dat doen. Kom op. De meeste vrouwen dragen een voedingstop of een hemdje en een shirt en dan gaat het shirt omhoog, het hemdje een klein stukje omlaag, je ziet 1 seconde een tepel en dan zit de baby er al voor en zie je niks meer. Nooit gesnapt wat zo’n doek eroverheen nog toevoegt. Je ziet net zoveel als van iemand in bikini op die ene seconde na. Of eet je ook niet op het strand omdat je dat onsmakelijk vindt?

Als een vrouw zich wil bedekken en zich dan fijner voelt moet ze dat lekker doen. Maar voor de omstanders maakt het toch nauwelijks verschil.

Ik heb echt nog nooit gedacht bij iemand die voor mijn neus voedde: tjeeeeeee wat een blote tieten zeg!!! Kan er niet omheen gewoon.

Kan me bijvoorbeeld wel voorstellen dat het voor mijn zwager die binnenliep toen ik zonder shirt aan een dubbele kolf hing op de bank even heel erg ‘in your face’ was, maar dat heb ik nog nooit gezien in een restaurant iig.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Waarom zou je iemands buik aan willen raken, zeker van een vreemde? Dat babies schattig zijn snap ik nog, maar mijn buik is gewoon mijn buik alleen een beetje dikker? Gelukkig nog niet meegemaakt, en als iemand het probeert kan diegene een hand op zijn/haar buik verwachten.
Het-groepje schreef:
22-01-2019 19:41
Ik vond zwangerschapsyoga erger, toen moesten we minutenlang de hand op elkaars buik doen om connectie met de andere baby te maken. Ik stond echt inwendig te krijsen en daarna schuldgevoel omdat ik misschien negatieve vibes naar dat andere kindje had gestuurd.
Vreselijk, behalve dat dat 'connectie maken' echt enorm zweverig klinkt, waarom zou je een connectie met iemand anders haar ongeboren kind willen maken?

Over borstvoeding in het openbaar:
https://pics.onsizzle.com/if-you-need-t ... 696257.png
https://pics.onsizzle.com/if-you-cant-s ... 182590.png
https://pics.me.me/prishita-prishita-ma ... 342801.png
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
22-01-2019 20:26
Alsof mensen dat doen. Kom op. De meeste vrouwen dragen een voedingstop of een hemdje en een shirt en dan gaat het shirt omhoog, het hemdje een klein stukje omlaag, je ziet 1 seconde een tepel en dan zit de baby er al voor en zie je niks meer. Nooit gesnapt wat zo’n doek eroverheen nog toevoegt. Je ziet net zoveel als van iemand in bikini op die ene seconde na. Of eet je ook niet op het strand omdat je dat onsmakelijk vindt?

Als een vrouw zich wil bedekken en zich dan fijner voelt moet ze dat lekker doen. Maar voor de omstanders maakt het toch nauwelijks verschil.

Ik heb echt nog nooit gedacht bij iemand die voor mijn neus voedde: tjeeeeeee wat een blote tieten zeg!!! Kan er niet omheen gewoon.

Kan me bijvoorbeeld wel voorstellen dat het voor mijn zwager die binnenliep toen ik zonder shirt aan een dubbele kolf hing op de bank even heel erg ‘in your face’ was, maar dat heb ik nog nooit gezien in een restaurant iig.
Altijd als ik zeg dat ik het ongemakkelijk vind dan roept dat altijd heftige reacties van (meestal) moeders op (niet perse van jou hoor, maar algemene bevinding) die dat belachelijk vinden en andere situaties erbij betrekken waarin mensen eventueel ook half bloot zijn. Maar daar ligt het niet perse aan, ik ga gewoon naar de sauna en daar in mn handdoek het restaurant in.
Ik erken ook gewoon dat het ongemak bij mij ligt, ik keur het ook niet af, voel me meer een soort ramptoerist bij een heel intiem moment en voel me daar dan vervolgens onprettig over.
Ik heb zelf geen kinderen dus misschien helpt dat ook niet mee. Weet van vriendinnen ook dat je niet altijd invloed hebt op wanneer een baby moet eten en snap dat je niet op een gore wc wil zitten.
Alle reacties Link kopieren
Ik lig in een deuk om die eerste :rofl:
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Pandax schreef:
22-01-2019 16:02
Ik heb vier jaar borstvoeding gegeven in het openbaar en ik heb nog nooit een opmerking gekregen. Ik denk ook niet dat iemand het ooit gezien heeft, mensen letten vooral op zichzelf of op hun telefoon. Ik zou me er niet druk om maken :)
Dit.

En anders bied je diegene een hydrofiel aan voor over zijn/haar hoofd als ze er last van hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven