Ongevraagd buik aanraken, en borstvoeding in het openbaar

22-01-2019 15:00 83 berichten
Dag lieve dames,

Even een vraagje, mede geïnspireerd door een ander topic :)

Hoe gaan/gingen jullie tijdens de zwangerschap om met mensen die ongevraagd je buik (willen) aanraken? Ik vind het niet fijn en wil het niet hebben, maar ik weet niet goed hoe ik erop moet reageren. Ik merk dat ik er fel op reageer (wil je van me afblijven) en merk dat alles dan meteen op scherp staat, ik krijg zelfs dan nog rare reacties alsof het aan mij ligt. Heeft iemand een rake, gevatte opmerking, waardoor de sfeer een beetje oké blijft maar je wel duidelijk je punt maakt?

En vraag twee, alvast voor straks. Als je in het openbaar borstvoeding geeft en iemand maakt daar een opmerking over, wat zeg je dan? Het hoeft hier geen discussie te worden of borstvoeding in het openbaar wel of niet oké is, voor degenen die het wel oké vinden: wat zeggen jullie bij een negatieve reactie erover?
LadyL0101 schreef:
23-01-2019 10:52
Waarom zou je iemands buik willen aanraken? Zwanger of niet? Als een hoogzwanger familielid of goede vriendin zegt 'oh, het kindje schopt! Wil je voelen?' dan wil ik dat wel misschien. Maar waarom zou iemand zomaar, uit enthousiasme, een zwangere buik willen aanraken van iemand die hij/zij vaag kent (collega, ouder van een ander kind op school zie ik hier voorbij komen)? Ik kan daar echt niet bij.
Weet ik veel. Zelf ben ik niet geneigd om spontaan (ongevraagd) de buik van zwangere vrouwen aan te raken. Blijkbaar hebben sommige andere mensen die neiging wél. Zo gek vind ik dat helemaal niet. Ze bedoelen er niets kwaads mee. Dus ik zou er persoonlijk geen probleem van maken.

Ik raak mensen uit mezelf sowieso niet zo gauw aan, alleen als ik ze troost ofzo. Maar andersom vind ik het helemaal niet erg. Dus ik begrijp een heftige aversie tegen aangeraakt worden niet. We zijn allemaal verschillend. Daarom kan je het gewoon vriendelijk benoemen als je iets niet prettig vindt.

Doen alsof het gênant is om een zwangere buik aan te raken, vind ik echt overdreven. Zelf had ik nooit een aanleiding om de buik van mijn tweelingzus en mijn beste vriendin aan te raken. Tot ze zwanger raakten. Toen heb ik regelmatig aan hun buik gevoeld, vooral als de baby’s bewogen/schopten inderdaad. Voornamelijk op hun verzoek, niet op het mijne.

Andersom -als ik tenminste zwanger mag raken in de toekomst- zouden mijn zusjes/vriendinnen/collega’s me altijd mogen vragen of ze mijn zwangere buik aan mogen raken als ze dat leuk vinden. Of uit zichzelf. Dat zou ik alleen maar heel erg lief vinden. Het zou jammer zijn als mensen dat niet durven, omdat ze bang zijn dat ze dan opdringerig zijn. Het spontane gaat er daardoor wel vanaf.
Lotus90 schreef:
23-01-2019 11:15
Weet ik veel. Zelf ben ik niet geneigd om spontaan (ongevraagd) de buik van zwangere vrouwen aan te raken. Blijkbaar hebben sommige andere mensen die neiging wél. Zo gek vind ik dat helemaal niet. Ze bedoelen er niets kwaads mee. Dus ik zou er persoonlijk geen probleem van maken.

Ik raak mensen uit mezelf sowieso niet zo gauw aan, alleen als ik ze troost ofzo. Maar andersom vind ik het helemaal niet erg. Dus ik begrijp een heftige aversie tegen aangeraakt worden niet. We zijn allemaal verschillend. Daarom kan je het gewoon vriendelijk benoemen als je iets niet prettig vindt.

Doen alsof het gênant is om een zwangere buik aan te raken, vind ik echt overdreven. Zelf had ik nooit een aanleiding om de buik van mijn tweelingzus en mijn beste vriendin aan te raken. Tot ze zwanger raakten. Toen heb ik regelmatig aan hun buik gevoeld, vooral als de baby’s bewogen/schopten inderdaad. Voornamelijk op hun verzoek, niet op het mijne.

Andersom -als ik tenminste zwanger mag raken in de toekomst- zouden mijn zusjes/vriendinnen/collega’s me altijd mogen vragen of ze mijn zwangere buik aan mogen raken als ze dat leuk vinden. Of uit zichzelf. Dat zou ik alleen maar heel erg lief vinden. Het zou jammer zijn als mensen dat niet durven, omdat ze bang zijn dat ze dan opdringerig zijn. Het spontane gaat er daardoor wel vanaf.
En ik wil dat je van me afblijft als collega, vage bekende of zelfs onbekende. Zwanger of niet. Wat is daar heel moeilijk aan te begrijpen?
Gewoon niet doen zonder te vragen. Lijkt me heel normaal.
Met buik aanraken heb ik gelukkig weinig ervaring. De paar keer dat het me overkwam heb ik het maar zo gelaten.

Borstvoeding heb ik regelmatig in het openbaar gegeven en nooit commentaar op gekregen. Hooguit dat het zo lekker makkelijk is.
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft toch niet zo boos te reageren? Gewoon afstand nemen. Of stap achteruit doen. Het is ook wat je zelf uitstraalt.

Borstvoeding kan prima zolang je het netjes bedekt doet. Als jij geen aanstootgevend gedrag laat zien zal niemand je storen en ben je misschien een positief voorbeeld voor anderen.
Alle reacties Link kopieren
Alleen mijn nichtje en een stiefoom VROEGEN of ze mijn buik mochten voelen. Nichtje is knetterenthousiast met zwangerschappen en mijn oom zou nooit voor een tweede keer vader kunnen worden, zijn vrouw en kind overleedden bijna tijdens de bevalling. Omdat ze het (voorzichtig) vroegen vond ik het prima.

Vreemden zijn gelukkig van mijn buik af gebleven, ik denk dat ik ze een oplawapper had gekocht.

Oude omaatjes die mijn baby in de wagen wilden bepotelen stuurde ik ook weg. De draagzak bleek een uitkomst daartegen.

Schoonzus heeft zoon (toen bijna 9 jaar) bij haar zwangerschap betrokken door hem de Angelsound te laten bedienen. Zoon was enorm trots toen hij de baby in de buik "vond" met dat ding.

Voor mijn mening over borstvoeding in het openbaar verwijs ik je naar dat andere topic. :)
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Merl0t schreef:
23-01-2019 02:45

Dit weekend nog in een volle lunchroom na een boswandeling. Ik zat te voeden en kon niet opschuiven voor mensen die achter me langs wilden. Dook er een oude heer om m'n hoekje 'ach, hebde ge zo'n schoon ventje op schoot.. Ach hee, ge hebt hem an de borst. Goed hoor, meissie!' En prompt kreeg ík er een aai over m'n wang bij.

Dat vind ik nog mooier dan de reactie van mijn oma en haar vrienden. "Ach, kiek, ze legt hom gewoon oan de knolle. Mooi zo, wicht, zo heurt het".

80-plussers weten tenminste nog waarvoor die borsten bedoeld zijn. Daar kunnen Viva-column-schrijvers misschien een voorbeeld aan nemen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
24-01-2019 01:31
Dat vind ik nog mooier dan de reactie van mijn oma en haar vrienden. "Ach, kiek, ze legt hom gewoon oan de knolle. Mooi zo, wicht, zo heurt het".

80-plussers weten tenminste nog waarvoor die borsten bedoeld zijn. Daar kunnen Viva-column-schrijvers misschien een voorbeeld aan nemen.
:worship:
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Lotus90 schreef:
23-01-2019 10:34
Ik vind het binnen de context passen als je zwanger bent. Als je het niet fijn vindt kan je er uiteraard iets van zeggen. Maar “wil je van me afblijven” maakt de interactie direct zeer negatief. Ik kan me er echt niets bij voorstellen dat ik zoiets vijandigs tegen een vriend(in), collega of kennis zou zeggen. Maar goed, ieder zn ding.
Mijn lichaam is niet ineens publiek bezit omdat er een kind in zit. Ik vind het niet anders dan aan iemand zijn of haar kont zitten, dat doe je toch ook niet zomaar? Net zo'n intiem lichaamsdeel, sterker nog mijn buik voelt misschien nog wel kwetsbaarder nu ik zwanger ben. En dan is degene die "Blijf van me af" zegt degene die de interactie negatief maakt? Omgekeerde wereld...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven