Ongevraagd buik aanraken, en borstvoeding in het openbaar

22-01-2019 15:00 83 berichten
Dag lieve dames,

Even een vraagje, mede geïnspireerd door een ander topic :)

Hoe gaan/gingen jullie tijdens de zwangerschap om met mensen die ongevraagd je buik (willen) aanraken? Ik vind het niet fijn en wil het niet hebben, maar ik weet niet goed hoe ik erop moet reageren. Ik merk dat ik er fel op reageer (wil je van me afblijven) en merk dat alles dan meteen op scherp staat, ik krijg zelfs dan nog rare reacties alsof het aan mij ligt. Heeft iemand een rake, gevatte opmerking, waardoor de sfeer een beetje oké blijft maar je wel duidelijk je punt maakt?

En vraag twee, alvast voor straks. Als je in het openbaar borstvoeding geeft en iemand maakt daar een opmerking over, wat zeg je dan? Het hoeft hier geen discussie te worden of borstvoeding in het openbaar wel of niet oké is, voor degenen die het wel oké vinden: wat zeggen jullie bij een negatieve reactie erover?
Alle reacties Link kopieren
Mappie88 schreef:
22-01-2019 20:32
Altijd als ik zeg dat ik het ongemakkelijk vind dan roept dat altijd heftige reacties van (meestal) moeders op (niet perse van jou hoor, maar algemene bevinding) die dat belachelijk vinden en andere situaties erbij betrekken waarin mensen eventueel ook half bloot zijn. Maar daar ligt het niet perse aan, ik ga gewoon naar de sauna en daar in mn handdoek het restaurant in.
Ik erken ook gewoon dat het ongemak bij mij ligt, ik keur het ook niet af, voel me meer een soort ramptoerist bij een heel intiem moment en voel me daar dan vervolgens onprettig over.
Ik heb zelf geen kinderen dus misschien helpt dat ook niet mee. Weet van vriendinnen ook dat je niet altijd invloed hebt op wanneer een baby moet eten en snap dat je niet op een gore wc wil zitten.
Ik vind dat je het heel netjes zegt hoor, maar ik snap dat hele intieme eraan niet zo. Het is gewoon praktisch. Ik lig nu bijvoorbeeld ook te voeden terwijl ik forum en druiven eet en tv kijk. Ben voor mijn gevoel niet heel intiem met m’n baby aan het zijn. Hij had honger, dus hij kreeg een borst. That’s it.
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Gewoon vriendelijk zeggen: "liever niet in het vervolg, bedankt!" Mij kon het niets schelen, die enkele keer dat het gebeurde. Met doet dat niet vanuit kwade intentie (juist niet) dus ik zou er geen stampij over maken en gewoon vriendelijk zeggen dat je het niet prettig vindt.

Het lijkt mij sterk dat je negatieve opmerkingen krijgt over borstvoeden, heb ik nooit gehad, ten eerste omdat de meeste mensen het helemaal niet doorhadden en ten tweede omdat de rest het een schattig tafereel vindt of er helemaal niets van vindt en het als een gegeven zien.

Mocht het wel gebeuren: "wellicht kunt u uw hoofd even draaien dan heeft u ander uitzicht, prettige dag!"
Lotus90 schreef:
22-01-2019 20:17
Ik vind gênante situaties echt veel vervelender dan een hand op mijn buik. Maar dat ben ik. Ik heb er sowieso niet zoveel problemen mee als iemand op een vriendelijke manier fysiek contact maakt. Zolang het gepast is binnen de context.
In welke situatie is ongevraagd een hand op iemands buik leggen gepast binnen de context? Ik vind dat behoorlijk gênant...
Alle reacties Link kopieren
Malagueña schreef:
22-01-2019 20:39
Ik vind dat je het heel netjes zegt hoor, maar ik snap dat hele intieme eraan niet zo. Het is gewoon praktisch. Ik lig nu bijvoorbeeld ook te voeden terwijl ik forum en druiven eet en tv kijk. Ben voor mijn gevoel niet heel intiem met m’n baby aan het zijn. Hij had honger, dus hij kreeg een borst. That’s it.
Haha ik denk dat ik er in mijn hoofd misschien iets veel specialers van maak inderdaad. Kronkeltje waar ik nog aan werk :)
Alle reacties Link kopieren
Mappie88 schreef:
22-01-2019 20:32
Altijd als ik zeg dat ik het ongemakkelijk vind dan roept dat altijd heftige reacties van (meestal) moeders op (niet perse van jou hoor, maar algemene bevinding) die dat belachelijk vinden en andere situaties erbij betrekken waarin mensen eventueel ook half bloot zijn. Maar daar ligt het niet perse aan, ik ga gewoon naar de sauna en daar in mn handdoek het restaurant in.
Ik erken ook gewoon dat het ongemak bij mij ligt, ik keur het ook niet af, voel me meer een soort ramptoerist bij een heel intiem moment en voel me daar dan vervolgens onprettig over.
Ik heb zelf geen kinderen dus misschien helpt dat ook niet mee. Weet van vriendinnen ook dat je niet altijd invloed hebt op wanneer een baby moet eten en snap dat je niet op een gore wc wil zitten.
Je voed je baby in het begin elke 1-3 uur, kunt boterhammen smeren met een kind aan de borst. Voor een voedende vrouw is er algauw weinig intiems meer aan, als dat je ongemak wat sust.

En het gaat me niet om dát het je ongemakkelijk maakt, het gaat om zinnen als ‘als dan die borst op tafel ligt.’ Dan denk ik: wannéér gebeurt dat dan? Ik heb echt nog nóóít een borst op tafel zien liggen. Zo erg hangen ze nou ook weer niet ;)
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Anoniempjerosso schreef:
22-01-2019 18:10
Ik vond het ook niet fijn als iemand mijn buik aanraakte. Ik zij gewoon op een rustige toon dat ik dat liever niet heb.
Gewoon dit. Had ik ook. Werkt dat niet? Dan heb je nog van die shirts met 'do not touch the belly' of zoiets. Maar gewoon rustig zeggen is het beste. Want: daar train je je assertiviteit mee. Want oh boy, je krijgt straks nog véél meer opmerkingen van praktisch vreemden. De toppers die ik heb gehoord :

- zo zo, weet je zeker dat het er geen twee zijn? (Hoogzwanger )
- ongevraagd advies : heeft Keesje het niet te warm/koud? Slaapt hij nog niet door? Nou, dan moet je.... (vul irritant en ongevraagd advies in)
- wanneer komt de tweede?
- je moet wel genieten hoor, want de tijd vliegt (niet persé vervelend, maar wel drie miljard keer gehoord )
- alles wat begint met 'in mijn tijd....'
- echt, is hij al drie maanden? Is hij niet te klein dan? (Echt, wtf, wat Had ik daaraan moeten doen dan? Ik heb hem niet te heet gewassen hoor)

En zo eindeloos voort
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in mijn hele zwangerschap niemand gehad die aan mijn buik zat, dus dat hoeft zeker niet hoor.

Borstvoeding geef ik niet, en er zijn niet veel mensen die aanstoot nemen aan een fles ;-) . Maar ook daar zou ik me niet veel van aantrekken. Mensen hebben wel veel commentaar. Mijn dochter is nog geen twee maanden, dus het commentaar is tot nu toe met name ‘oh, wat een kleintje, hoe oud is ze?’. En dat vind ik alleen maar leuk (trotse moeder alert). Maar ik heb al wel een snauw gekregen van iemand dat mijn kind huilde terwijl ik op mijn telefoon zat. Wat zij niet wist, was dat ik enigszins wanhopig aan het googelen was hoe de Maxicosi in vredesnaam van de kinderwagen af moest, zodat ik mijn kind weer in de auto kon zetten en mee naam huis kon nemen :facepalm: . Dus hoe sneller ik daar achter was, hoe eerder het huilen (ze had honger) klaar was. Die vrouw vertelt thuis waarschijnlijk dat ze ‘weer zo’n moeder tegenkwam die haat telefoon belangrijker vond dan haar kind’. Ach ja.

(Goede tip trouwens: als je voor het eerst met kinderwagen etc weg gaat, check thuis nog even of je nog weet hoe alles werkt, ook als je dat al geprobeerd had toen hij binnenkwam. Blijkt na de bevalling toch iets minder goed te zijn blijven hangen,ik bleek lang niet de enige met dit probleem :proud: .)
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
22-01-2019 21:07
Ik heb in mijn hele zwangerschap niemand gehad die aan mijn buik zat, dus dat hoeft zeker niet hoor.

Borstvoeding geef ik niet, en er zijn niet veel mensen die aanstoot nemen aan een fles ;-) . Maar ook daar zou ik me niet veel van aantrekken. Mensen hebben wel veel commentaar. Mijn dochter is nog geen twee maanden, dus het commentaar is tot nu toe met name ‘oh, wat een kleintje, hoe oud is ze?’. En dat vind ik alleen maar leuk (trotse moeder alert). Maar ik heb al wel een snauw gekregen van iemand dat mijn kind huilde terwijl ik op mijn telefoon zat. Wat zij niet wist, was dat ik enigszins wanhopig aan het googelen was hoe de Maxicosi in vredesnaam van de kinderwagen af moest, zodat ik mijn kind weer in de auto kon zetten en mee naam huis kon nemen :facepalm: . Dus hoe sneller ik daar achter was, hoe eerder het huilen (ze had honger) klaar was. Die vrouw vertelt thuis waarschijnlijk dat ze ‘weer zo’n moeder tegenkwam die haat telefoon belangrijker vond dan haar kind’. Ach ja.

(Goede tip trouwens: als je voor het eerst met kinderwagen etc weg gaat, check thuis nog even of je nog weet hoe alles werkt, ook als je dat al geprobeerd had toen hij binnenkwam. Blijkt na de bevalling toch iets minder goed te zijn blijven hangen,ik bleek lang niet de enige met dit probleem :proud: .)
New mom problems :hihi: :there:

Had ik je al gefeliciteerd? Ik weet het even niet meer. Van harte!
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Mappie88 schreef:
22-01-2019 20:53
Haha ik denk dat ik er in mijn hoofd misschien iets veel specialers van maak inderdaad. Kronkeltje waar ik nog aan werk :)
Ik vind het geen kronkeltje. Vanaf jongs af aan heb je geleerd van de maatschappij dat een borst iets seksueels is en dat dat in het openbaar bedekt moet blijven. Daarom kunnen mensen het gewoon moeilijk loskoppelen van seksuele dingen ect. Maar dat is geen ramp, het gaat erom dat mensen begrijpen dat het aan henzelf ligt, en dat ze hun mond kunnen houden en de andere kant op kunnen kijken. En dat doe jij heel goed, het begint bij wat zelfreflectie. Ik vind dat je je heel netjes hebt verwoord.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog nooit bij beide zwangerschappen gehad dat er iemand zomaar aan mijn buik zat. Zou dat ook wel vreemd vinden, maar er misschien niet meteen wat van zeggen. Ligt eraan hoevaak het gebeurt en door wie.

Borstvoeding heb ik niet gegeven maar kan me ook echt niet voorstellen dat iemand daar wat van zegt als je dat gewoon discreet doet.

Wel meer dan eens meegemaakt dat moeders bij ons in de lunchroom niet discreet aan het voeden waren; dus gewoon de borst helemaal ontbloot. Tja, ik vind dat wel apart. Ik snap dan niet dat ze daar zelf comfortabel mee zijn, maar ik zou daar niks van zeggen.
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
22-01-2019 21:09
New mom problems :hihi: :there:

Had ik je al gefeliciteerd? Ik weet het even niet meer. Van harte!
Geen idee, maar bedankt!
Lilaatje_x schreef:
22-01-2019 21:22
Ik vind het geen kronkeltje. Vanaf jongs af aan heb je geleerd van de maatschappij dat een borst iets seksueels is en dat dat in het openbaar bedekt moet blijven. Daarom kunnen mensen het gewoon moeilijk loskoppelen van seksuele dingen ect. Maar dat is geen ramp, het gaat erom dat mensen begrijpen dat het aan henzelf ligt, en dat ze hun mond kunnen houden en de andere kant op kunnen kijken. En dat doe jij heel goed, het begint bij wat zelfreflectie. Ik vind dat je je heel netjes hebt verwoord.
Ik heb dat helemaal niet van jongs af aan geleerd. Borsten zijn voor eten voor de baby. Dat heb ik geleerd thuis en op school.

Pas veeeeel later kwam het seksdeel om de hoek kijken. En eerlijk is eerlijk, ik vind andermans tieten en de mijne ook weinig geil. Ondingen zijn het ;-)

Ik vind echt dat ouders ( van nu) daar een grotere rol in moeten spelen. Leer je kinderen ( jongens en meisjes) waar die dingen in eerste instantie voor zijn. En dat voeden heel normaal is.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
22-01-2019 22:12
Ik heb dat helemaal niet van jongs af aan geleerd. Borsten zijn voor eten voor de baby. Dat heb ik geleerd thuis en op school.

Pas veeeeel later kwam het seksdeel om de hoek kijken. En eerlijk is eerlijk, ik vind andermans tieten en de mijne ook weinig geil. Ondingen zijn het ;-)

Ik vind echt dat ouders ( van nu) daar een grotere rol in moeten spelen. Leer je kinderen ( jongens en meisjes) waar die dingen in eerste instantie voor zijn. En dat voeden heel normaal is.
Volgens mij leren kinderen dat ook niet hoor. Ik heb kinderen geïnterviewd voor een onderzoek naar seksuele ontwikkeling en ze zeiden zonder uitzondering als je vroeg of ze wisten wat en waarvoor ze waren: die zijn voor de baby om melk uit te drinken.

Geen een meegemaakt die zei: die zijn voor papa om aan te zuigen. Of iets in die trant.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
lux- schreef:
22-01-2019 22:16
Volgens mij leren kinderen dat ook niet hoor. Ik heb kinderen geïnterviewd voor een onderzoek naar seksuele ontwikkeling en ze zeiden zonder uitzondering als je vroeg of ze wisten wat en waarvoor ze waren: die zijn voor de baby om melk uit te drinken.

Geen een meegemaakt die zei: die zijn voor papa om aan te zuigen. Of iets in die trant.
Precies.
lux- schreef:
22-01-2019 22:16
Volgens mij leren kinderen dat ook niet hoor. Ik heb kinderen geïnterviewd voor een onderzoek naar seksuele ontwikkeling en ze zeiden zonder uitzondering als je vroeg of ze wisten wat en waarvoor ze waren: die zijn voor de baby om melk uit te drinken.

Geen een meegemaakt die zei: die zijn voor papa om aan te zuigen. Of iets in die trant.

:mrgreen: Haha, inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Nou ik weet nog best dat ik het de eerste keren gedoe vond in het openbaar hoor. Borst eruit, zo’n mini die z’n hoofd alle kanten opdraait behalve de goeie, hydrofiel erbij voor al dat lekken en spuiten.

En na een tijdje ben je zo gewend dat je te pas en te onpas je kind aan de borst plakt dat het ook buiten zó makkelijk gaat dat inderdaad niemand het ziet als je het doet. En hoe ouder je kind wordt hoe minder het wordt verwacht dus men denkt gewoon dat je je kind op schoot hebt.

Ik vind het altijd leuk als ik moeders zie voeden.
Alle reacties Link kopieren
victoria_87 schreef:
22-01-2019 15:15
1. Ik vond het wel raar, maar heb er nooit iets van gezegd. Op een gegeven moment wist ik dat onze secretaresse graag over mijn buik aaide, dus zorgde ik ervoor dat er telkens iets tussen ons in was. Het was vertedering, en het is tijdelijk, dus ik kon me erover heen zetten.

2. Nooit een nare opmerking gekregen. Ik geef weleens buitenshuis borstvoeding, maar ik knoop dan een grote hydrofiele doek om mijn nek en je ziet niks. Alleen lieve blikken gekregen.
Dit, gewoon wat afstand houden 😉.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
22-01-2019 22:12


Ik vind echt dat ouders ( van nu) daar een grotere rol in moeten spelen. Leer je kinderen ( jongens en meisjes) waar die dingen in eerste instantie voor zijn. En dat voeden heel normaal is.
Toen ik een jaar of 10 terug stage liep in een kleuterklas, vroeg een van de kleuters of ik kinderen had. Mijn antwoord was nee (ik was toen 17). Zijn reactie: waarom heb je dan borsten? Stond even met mijn mond vol tanden. Maar hij wist dus al heel goed waarvoor ze bedoeld zijn!
Alle reacties Link kopieren
Voeden in 't openbaar wordt pas ongemakkelijk als je dat zelf zo voelt. De eerste keer voor mij was met een groep medemoeders, dat hielp al, want de één na de ander zat te voeden.
Maar ik zat te hannessen en te klooien om die enorme borst bedekt te voorschijn te halen. Baby was gretig, borst zat klem tussen lagen stof en ellende, dus baby huilen. Stress! Vanaf toen voorgenomen mezelf niet meer zo druk te maken. Ik voed overal. Meestal met een losse hydrofiel tussen de bh-band, voor 't geval ik zelf wil afschermen voor de rust van m'n kind. Maar dikke pech voor mijn omgeving dat mijn volle cupmaat nu eenmaal gemaakt is voor borstvoeding.

Dit weekend nog in een volle lunchroom na een boswandeling. Ik zat te voeden en kon niet opschuiven voor mensen die achter me langs wilden. Dook er een oude heer om m'n hoekje 'ach, hebde ge zo'n schoon ventje op schoot.. Ach hee, ge hebt hem an de borst. Goed hoor, meissie!' En prompt kreeg ík er een aai over m'n wang bij.
Hips, hopsakee en pierlala.
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
22-01-2019 22:16
Volgens mij leren kinderen dat ook niet hoor. Ik heb kinderen geïnterviewd voor een onderzoek naar seksuele ontwikkeling en ze zeiden zonder uitzondering als je vroeg of ze wisten wat en waarvoor ze waren: die zijn voor de baby om melk uit te drinken.

Geen een meegemaakt die zei: die zijn voor papa om aan te zuigen. Of iets in die trant.
Plus dat veel kinderen van nature nieuwsgierig zijn hoe zo'n baby dan drinkt. Die stappen rustig op je af en kijken mee. Ik vind dat prima, kijk maar mee. Desnoods leg ik nog uit dat de melk uit de tepel komt, omdat de tepel het mondje van mijn kind herkent en dan melk gaat geven. Als een soort fabriekje, zeg maar.
Hips, hopsakee en pierlala.
Alle reacties Link kopieren
Buik aanraken door vreemden heb ik nooit gehad, en door mijn eigen dichte familie kon ik het wel hebben.

En voeden in het openbaar ging ook zoals mijn baby het bliefde en had ik weinig in te zeggen. De eerste drie maanden kon ik dat niet omdat hij niet zo vlot was en het thuis in alle rust en stilte al genoeg gesukkel was om hem juist aan te leggen.

Daarna was ik ook nogal nerveus (erg eigenlijk hé) dus ik bedacht ook eerst ach voor die keren geef ik het of vriend met flesje. Maar ik kolfde helemaal niet vloeiend af en ik zat drie dagen te sukkelen voor een flesje te hebben voor een keer, en als puntje bij paaltje kwam wilde hij helemaal niet van de fles drinken in het openbaar. Ja dan haal je de borst uit want je baby heeft nu eenmaal honger.

Ik dacht dan ook hé zo'n mooie doek waar ik hem achter kan leggen en ik mezelf netjes kan bedekken. Baby vond dat maar niks en weigerde dan ook te drinken. Dus dat ging ook niet.

Maar in vol publiek vond hij ook niks en dan dronk hij ook niet goed. Dus als ik bv in het openbaar gaf/geef, dan was dat zonder bedekking, discreet ergens in een zo stil mogelijk hoekje. Niet meer omdat ik het zo wilde maar omdat mijn baby het zo wilde.
Mik* schreef:
22-01-2019 20:51
In welke situatie is ongevraagd een hand op iemands buik leggen gepast binnen de context? Ik vind dat behoorlijk gênant...
Ik vind het binnen de context passen als je zwanger bent. Als je het niet fijn vindt kan je er uiteraard iets van zeggen. Maar “wil je van me afblijven” maakt de interactie direct zeer negatief. Ik kan me er echt niets bij voorstellen dat ik zoiets vijandigs tegen een vriend(in), collega of kennis zou zeggen. Maar goed, ieder zn ding.
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
22-01-2019 22:16
Volgens mij leren kinderen dat ook niet hoor. Ik heb kinderen geïnterviewd voor een onderzoek naar seksuele ontwikkeling en ze zeiden zonder uitzondering als je vroeg of ze wisten wat en waarvoor ze waren: die zijn voor de baby om melk uit te drinken.

Geen een meegemaakt die zei: die zijn voor papa om aan te zuigen. Of iets in die trant.
Denk dat kinderen dit inderdaad niet leren maar op latere leeftijd wel geconfronteerd worden met een maatschappij waarin borsten enorm geseksualiseerd worden waardoor borsten wel een soort ‘dubbele functie’ krijgen? Denk dat het ongemak van borstvoeding pas ontstaat op latere leeftijd.
Laatst sprak ik een vriend die borstvoeding “wel sexy” vond, dat vond ik wel heel verontrustend en beetje ziekig.
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
22-01-2019 20:59
Je voed je baby in het begin elke 1-3 uur, kunt boterhammen smeren met een kind aan de borst. Voor een voedende vrouw is er algauw weinig intiems meer aan, als dat je ongemak wat sust.

En het gaat me niet om dát het je ongemakkelijk maakt, het gaat om zinnen als ‘als dan die borst op tafel ligt.’ Dan denk ik: wannéér gebeurt dat dan? Ik heb echt nog nóóít een borst op tafel zien liggen. Zo erg hangen ze nou ook weer niet ;)
Haha oké ja misschien was dat wat overdriven, dat gebeurd bijna nooit. Was overigens wel gebaseerd op een waargebeurde situatie; ik zat in een café met mn quiche en tegenover me een vrouw aan zon hoge tafel die letterlijk haar borst op tafel legde :lol: ik was toen voornamelijk verrast.
Alle reacties Link kopieren
Lotus90 schreef:
23-01-2019 10:34
Ik vind het binnen de context passen als je zwanger bent. Als je het niet fijn vindt kan je er uiteraard iets van zeggen. Maar “wil je van me afblijven” maakt de interactie direct zeer negatief. Ik kan me er echt niets bij voorstellen dat ik zoiets vijandigs tegen een vriend(in), collega of kennis zou zeggen. Maar goed, ieder zn ding.
Toch nog even hoor, sorry voor de off-topic TO. Waarom zou je iemands buik willen aanraken? Zwanger of niet? Als een hoogzwanger familielid of goede vriendin zegt 'oh, het kindje schopt! Wil je voelen?' dan wil ik dat wel misschien. Maar waarom zou iemand zomaar, uit enthousiasme, een zwangere buik willen aanraken van iemand die hij/zij vaag kent (collega, ouder van een ander kind op school zie ik hier voorbij komen)? Ik kan daar echt niet bij.

Borstvoeding in het openbaar vind ik heel normaal, zeker bij een baby. En meestal zie je er niks van, behalve idd die ene seconde bij het aan- en afkoppelen zeg maar. En nee, ik heb zelf geen kinderen. Maar toch, heel normaal.
The owls are not what they seem

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven