ontbijt 4 jarige

19-05-2009 21:37 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi moeders.

Even kijken of er meer moeders zijn die hetzelfde probleem hebben met hun kleuter..

Mijn ventje gaat sinds een paar weken naar school en ook al plan ik best wat tijd in de morgen en ga ik met hem aan een gedekte tafel zitten, hij weigert gewoon te eten!!!

Zelfs een pannenkoek gaat er niet in, zelfs een danoontje niet.... helemaal niets! Ik dacht ik probeer een danoontje dan heeft hij toch iets in zijn maag maar nee hoor... Alleen maar strijd .. en tja dan moet hij toch naar school.. En voor straf thuisblijven zou hij alleen maar leuk vinden..

Hoe doen jullie dit? ben benieuwd naar ervaringen.

Groetjes een wanhopige ontbijt moeder
Ontbijt je zelf wel tegelijkertijd?
Onze dames zijn een stukkie jonger dan jouw zoon, maar hier is het standaard elke ochtend ontbijt in bed met de tv aan - ons bed welteverstaan.

Ideaal, dan kan ik mezelf in de tussentijd douchen en aankleden. En tegen de tijd dat ik klaar ben, zijn zij aan de beurt voor tandenpoetsen en wassen en aankleden.
Melanieb, ik snap je wel...

Maar ik zou dus dat fruitijs en die pannenkoeken niet eens maken om te proberen of ie dat wel eet.

Ik vind zelf dat je dan al teveel meegaat in zijn eisen.

Ik zou liever zeggen: dan maar nog een jaar zonder fruit/ontbijt, gelukkig eet ie wel groenten/avondeten.

Maar dat is gewoon een keuze, ik kan me ook voorstellen dat jij dat anders voelt en aanpakt.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Melanie, moet hij per se brood eten? Ik vind het zelf moeilijk weg te krijgen 's morgens vroeg. Misschien heeft hij dat ook. Waarom probeer je niet Brinta of zo? Of muesli/cornflakes met melk/yoghurt?

Mijn zoontje krijgt al sinds lange tijd elke ochtend de vraag: wil je brood of wil je pap? Meestal kiest hij pap, soms brood. Als kinderen een beetje invloed/keuze hebben (binnen grenzen), dan krijg je vaak veel meer voor elkaar.

(Wij ontbijten trouwens niet voor de tv op schooldagen.)
Wat eet ie dan op de dagen dat ie niet naar school hoeft? Ik snap de combinatie met naar school gaan niet zo...omdat het dan vroeger is?

Ook hier op school louter en alleen fruit. rest mag weer in de tas mee naar huis. Kleuters snappen echt niet dat hij wel mag en zij niet.
Ik kijk er hier wel van op hoeveel sommige kinderen te willen hebben. Al dat soebatten en tegemoetkomen met tv, danoontjes, knijpfruit of pannenkoeken. Volgens mij werkt dat averechts.
quote:melanieb schreef op 20 mei 2009 @ 13:00:

tsja broedkippetje; Knijpfles fruit komt overeen met 1 stuk fruit zeggen ze. Mijn voorkeur is ook VERS fruit hoor.. Maar als je kind 4 jaar lang geen 1 stuk fruit wilt (niet eens wilt proberen) maar wel knijpfruit wilt , Tja dan kan ik mijn poot wel stijf houden maar dan gaan we weer een jaar tegemoet waarin hij geen fruit eet. Ik heb heel lang geen knijpfruit gegeven hoor.. alle pogingen gedaan om mijn kind aan fruit te laten wennen. Zelfs IJS van gemaakt. nee meneertje moest het niet.... Nu ben ik super blij dat hij wel knijpfruit wilt , ben veel duurder uit maar goed, dat is mijn keus.

En wat betreft een pannenkoek voor het ontbijt... (ik maak ze altijd zelf, meergranen) tja je probeert gewoon alles om te kijken wat hij wel wilt s'morgens. Het is misschien een beetje verwend maar was echt niet van plan om iedere dag verse pannenkoeken voor hem te gaan bakken! zie me al staan

Maar meer een test om te kijken wat er wel in gaat s'morgens..

Nou ja een danoontje dus wel.. Volwassenen eten soms natuurlijk ook alleen een schaaltje yoghurt. Ach je moet wat.

Ik ga nu een beloningsysteem bedenken. Knikkers sparen bij iedere gegeten boterham s'morgens. kreeg ik als tip. En dan bij 5 gespaarde knikkers iets leuks doen, naar de kinderboerderij ofzo... Even kijken of dat lukt!!Hij wilt? Ook typisch.
Ja, ik sta daar ook zo versteld van.

Waarom hebben sommige kinderen zoveel te willen? Kinderen van deze leeftijd kúnnen nog niet eens kiezen!

Kiezen uit 2 dingen, maar meer niet. (Lijkt mij)

En idd, wat geef je em op dagen dat hij niet naar school hoeft dan?
Nou volgens mij laat ik hem niet kiezen hoor..... Ik heb hem 2 jaar lang geprobeerd fruit te laten eten maar als hij het echt niet eet. WILT... wat moet ik dan?? Je kunt het er gewoon niet inproppen..en geloof me ik heb hem echt iedere dag een bakje fruit aangeboden.... Vers fruit is natuurlijk beter dan knijpfruit maar geloof ik , ik ben blij als hij weer een knijpfruitje naar binnen heeft hoor! Idiaale oplossing voor ons. tis alleen onwijs duur maar tegenwoordig heb je ze ook bij de Aldi.

Maar goed, het ging over het ontbijten.. Ja het zal vast heel verwend overkomen dat ik mijn kind een pannenkoek voorschotel maar goed die had ik nog over van de vorige dag , wij eten hier 2 x per week pannenkoeken voor lunch. ONwijs voedzaam zo´n pannekoek dus ik zie niet echt in waarom het niet zou kunnen.

Maar goed, vanaf maandag ga ik hem belonen met een knikker als hij zijn `broodje` op heeft dus ik ga er voor!!
[quote]njb schreef op 20 mei 2009 @ 13:23:

Wat eet ie dan op de dagen dat ie niet naar school hoeft? Ik snap de combinatie met naar school gaan niet zo...omdat het dan vroeger is?

Ja dan eet hij wel een broodje op hoor! Maar dat is dan tegen 9 uur , half 10..... lijkt wel of hij het zo vroeg niet naar binnen krijgt.
Gewoon om 18,30 naar bed, 7.00 er uit en aan tafel en aan het brood.

Eet hij niet dan niet, dan maar later honger, iig geen koek/fruit meegeven naar school maar zijn onaangeraakte of beetje afgekloven brood in een zakje meegeven.
Als je weet dat ie pas lang na het wakker worden eet, waarom sta je dan niet eerder op?

Ik heb 2 trage eters, die toch gewoon naar school en creche moeten. Ik sta om kwart voor 7 op, kleed de kinderen aan (of zeg tegen oudste dat ze haar shirt verkeerd om aan heeft ), zet beneden de tv aan en geef ze meteen het de avond ervoor al gesmeerde brood. Ik ga douchen en aankleden, drink koffie, lees een beetje krant, zeg dat ze moeten eten, zeg dat nog eens en nog eens en nog eens, doe mijn en hun haar en we poetsen tanden en als we mazzel hebben zijn we dan omstreeks 0800 de deur uit, en hebben ze allebei minstens 1 1/2 boterham zonder korst gegeten.

Ik heb wel een beloningsbord gebruikt bij mijn dochter, omdat die echt bizar slecht at en dronk, en dat leek wel te werken. Ik zou het alleen met vakjes wegstrepen ofzo doen, want knikkers zijn niet alleen beloning, maar ook speelgoed, en dan is het moeilijker om aan het eind van de dag te roepen hoe goed hij het wel of niet gedaan heeft.
Hier eten ze 's ochtends ook vaak voor de TV. De jongste van twee meestal met een papfles. Mijn dochtertje van 4 eet vaak een broodje of een stuk brioche en soms cocopops. Mijn zoon van 6 eet meestal cruesli of cocopops. Alle drie wat anders dus.

Drinken is meestal sap voor de jongste twee en thee met melk voor de oudste. Ze mogen zelf aangeven wat ze willen. Daar doe ik echt niet moeilijk over.

Als ze echt niks zouden willen (ook geen danoontje, knijpfruit,toast, smoothie....) dan zou dat wel lastig zijn maar ja echt dwingen kan natuurlijk niet. Dat leidt tot een enorme strijd en ik ben niet bereid die zodanig ver te volgen dat ik ze uiteindelijk fysiek zou moeten dwingen.

Ik vind het wel raar dat je naar school niks anders mee mag geven. Daar heeft de school toch niks over te zeggen. Dat zou anders een goed alternatief zijn geweest om een broodje voor op school mee te geven.

Ik ken heel veel mensen die 's ochtends niet ontbijten en pas om 10 uur of 11 uur wakker genoeg zijn om te eten. Is helemaal niet abnormaal maar die mogelijkheid heeft je zoontje dus niet.

Zelf ben ik geen 's ochtends ook geen grote eter en neem meestal alleen van brioche of een yoghurtje.
een beloningsbord is idd. ook een goed idee!!

Daar kan ik eigenlijk meteen mee aan de slag. Kijk zo kom je nog eens aan ideeen..

En Nymeria bij jouw kindjes dus ook geen glas melk?

Ik zou wel het liefste willen dat hij het dronk maar ja, hij is verpest want Opa nam altijd van die `pyamapapjes`mee en dat gaf ik hem dan maar. maar als ik het over mocht doen had ik dat nooooit gegeven!! Zo zoet. daar wennen ze dan aan. er zit ook suiker in. Als ik ooit een tweede kindje krijg ga ik het zowieso anders doen.
Beste melanieb,

een beloningssysteem kan goed werken maar zorg er wel voor dat je hierin consequent bent en niet zijn ongewenste gedrag toch nog ook gaat bestraffen: dus niet mopperen als hij toch geen boterham eet. Dan gewoon negeren! En bij een hapje (hoe klein ook) een compliment. Eet hij toch niks, dan dus niet mopperen/ boos worden, smeken of iets anders beloven of een ander voedingsmiddel aanbieden.

Het zal lastig zijn maar: houd moed! Kinderen hongeren zichzelf echt niet uit.

Sterkte!

Ik lees graag hoe het met jou én je zoon gaat.

groetjes van een moeder-met-kleuter-die-ook-niet-bepaald-van-ontbijten-houdt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven