ontbijt 4 jarige

19-05-2009 21:37 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi moeders.

Even kijken of er meer moeders zijn die hetzelfde probleem hebben met hun kleuter..

Mijn ventje gaat sinds een paar weken naar school en ook al plan ik best wat tijd in de morgen en ga ik met hem aan een gedekte tafel zitten, hij weigert gewoon te eten!!!

Zelfs een pannenkoek gaat er niet in, zelfs een danoontje niet.... helemaal niets! Ik dacht ik probeer een danoontje dan heeft hij toch iets in zijn maag maar nee hoor... Alleen maar strijd .. en tja dan moet hij toch naar school.. En voor straf thuisblijven zou hij alleen maar leuk vinden..

Hoe doen jullie dit? ben benieuwd naar ervaringen.

Groetjes een wanhopige ontbijt moeder
Roelfien, wat mij betreft is zonder eten naar KDV geen optie. Kind heeft energie nodig aan het begin van de dag. Niet ontbijten is gewoon ongezond, ook voor kinderen. Als ze geen zin heeft in lunch of avondeten maakt me dat niet uit. Ontbijten moet. Al is het maar met een banaan.
quote:Suze2 schreef op 19 mei 2009 @ 22:21:

Roelfien, wat mij betreft is zonder eten naar KDV geen optie. Kind heeft energie nodig aan het begin van de dag. Niet ontbijten is gewoon ongezond, ook voor kinderen. Als ze geen zin heeft in lunch of avondeten maakt me dat niet uit. Ontbijten moet. Al is het maar met een banaan.Maar als ze nou echt niet willen, wat doe je dan? Neus dicht en banaan naar binnen proppen?
Tsja het is wat met dat ontbijten.. Nou ik ga er van tussen.. Morgenochtend ga ik het proberen met de TV aan en dan rustig ongemerkt een broodje voor zijn neus schuiven..

Ik hou jullie op de hoogte!

Bedankt voor de tips So far!!
Hier ontbijten we ook voor de tv, heerlijk relaxed, ik kijk eerst het nieuws en dan mag ie op Snaaktv. Ontbijten doen we met een boterham, of een danoontje. Word het een toetje ontbijt dan gaat er een krentebol/brood mee voor op school, beginnen we de dag met brood dan gaat er fruit mee. Danoontje en een appel vind ik echt te weinig om de ochtend mee door te komen, vandaar dan de krentebol/het brood.

We nemen alle tijd voor het ontbijt, zijn meestal rond half 8 beneden, dan in pyjama eten, tandjes poetsen, kleren aan, haartjes doen en kwart over 8 naar school.
Koffie drinken en wakker worden, Suze. Brood smeren voor de lunchpakketjes, al heb ik die taak succesvol kunnen uitbesteden -haalt opgelucht adem-

Wekker op kwart voor zeven, snoozen tot kwart over zeven vijf voor half acht, opstaan en aankleden -douchen 's avonds-, naar beneden, tafel is vrij snel gedekt met cornflakes, eten tot ca tien over acht/kwart over acht, naar school om tien voor half negen.

Ik word erg druk in mijn hoofd van haasten 's ochtends en doe dat dus maar niet.

melanieb: hij gaat dus nog maar een paar weken naar school en is heel druk met indrukken verwerken. Helpt het om de schooldag met hem door te spreken -even met de juf overleggen over de dingen die hij doet zodat je gericht vragen kunt stellen- Of is het een idee om voor een tijdje 's avonds even bij hem te gaan liggen tot hij in slaap is? Ik heb dat jaren gedaan met de kinderen en daar gaan ze in elk geval tijdig van slapen. Kan altijd t.z.t. weer teruggedraaid worden als het niet meer nodig is.

Anyway, stel dat hij 's ochtends 'te vroeg' wakker wordt, dan haalt hij dat 's middags of door eerder te gaan slapen 's avonds wel in. Daar hoef je je echt geen zorgen om te maken.
Toch even kijken wat die s'ochtends nog wel naar binnen zou

kunnen krijgen,hij moet het uiteindelijk zelf kauwen.Hier ging het nog wel met biskwie en drinkyoghurt of ontbijtkoek.En dan de boterham mee naar school.Hier nog geen ontbijtkind maar dit gaat nog.
quote:Roelfien schreef op 19 mei 2009 @ 22:24:

[...]

Maar als ze nou echt niet willen, wat doe je dan? Neus dicht en banaan naar binnen proppen?Nee hoor, dreigen dat ik de tv uit zet als ze niet heel snel die banaan/boterham op eet. Zit hij er zo in hier... :-)
Ik denk toch dat je hem wat eerder wakker moet maken even "ontdooien"dan wat eten en aankleden ...neem iets meer tijd misschien werkt het hier is alles om 7 uur beneden ....hebben we ruim de tijd .......

succes
quote:mamzelle schreef op 19 mei 2009 @ 22:30:

Koffie drinken en wakker worden, Suze. Brood smeren voor de lunchpakketjes, al heb ik die taak succesvol kunnen uitbesteden -haalt opgelucht adem-

Wekker op kwart voor zeven, snoozen tot kwart over zeven vijf voor half acht, opstaan en aankleden -douchen 's avonds-, naar beneden, tafel is vrij snel gedekt met cornflakes, eten tot ca tien over acht/kwart over acht, naar school om tien voor half negen.

Ik word erg druk in mijn hoofd van haasten 's ochtends en doe dat dus maar niet.Ik snap het. Ik ben een ander type want geen rust in de kont 's morgens. Ik zou echt van alles gaan lopen doen en dat is dan ook weer niet zo handig om kind te stimuleren aan tafel haar brood (oid) te eten.
TO: lust je zoontje brinta?

Mijn zoontje heeft tot z'n zesde jaar brinta uit een (pap)fles gedronken 's-ochtends. Bij papa en mama in bed, terwijl de tv aan stond. Als hij onze wekker hoorde werd hij ook wakker, slofte met knuffel onder z'n arm naar onze kamer toe, kroop op mijn plek in ons bed. Ik ging dan naar beneden, koffie voor man en mezelf en brinta en pakje sap voor zoon op een dienblad en weer naar boven. En dan nog lekker een half uurtje soezen met z'n 3-tjes. Heerlijk dat warme slaaplijfje van m'n zoon tegen me aan gekruld, ik een bakje koffie en hij intens tevreden z'n pap aan het lurken uit die fles. Geen stress, die pap was meestal zó op en als het halve uurtje om was op ons gemak aankleden en weg.

Nu is hij inmiddels al làààng 7 zoals hij zelf zegt, en vindt hij zichzelf te groot voor een papfles. Vanwege de kruimels in bed geen boterham bij paps en mams maar beneden voor de tv. En mams met de koffie op de bank er bij. Ook relaxt, maar toch waren die ochtenden in bed met die papfles wel heel speciaal... *snik* kleine kinderen worden groot
Iets anders
Een kind van zes met een papfles??
.
ding wijzigde dit bericht op 19-05-2009 23:50
Reden: LAAT MAAR
% gewijzigd
quote:Roelfien schreef op 19 mei 2009 @ 22:45:

Of het dan in een bord ligt of uit een fles op drinkt, het kind krijgt wat naar binnen toch? Je kunt ook overal moeilijk over gaan doen.,

wordt het ook niet gezelliger op.Bovendien als ze wat ouder zijn willen ze het uit hun zelf al niet meer.
quote:ding schreef op 19 mei 2009 @ 22:50:

[...]

Dat vroeg ik mijn eigen ook af. Jij vraagt je af waarom mensen bepaalde dingen als ontbijt geven. Ik vraag me af hoe je dit taaltechnisch uit je toetsenbord gekregen hebt.
Hier ook een 3-jarige zoon die zijn ontbijtje in bed voor de tv eet. Lekker van die kruimels in bed !

En bij mij maakt het niet uit hoeveel tijd ik er vooruit trek, meneertje eet zijn ontbijtje eigenlijk pas als we bijna de deur uit moeten.

Nu circa 1 uur de tijd voor ons beiden (wassen, aankleden, ontbijten).
quote:Roelfien schreef op 19 mei 2009 @ 22:45:

Yups, zijn eigen vrije keuze. Vanaf dat hij een jaar of twee was elke dag gevraagd of hij pap wilde of een boterham. En als hij dan pap wilde of hij die uit een kommetje wilde eten met een lepel, of uit de fles. Steevast hetzelfde antwoord: pap uit de fles.

Met lunch en avondeten pikte hij de tafelmanieren goed genoeg op, met vier jaar at hij zelfstandig behoorlijk netjes met mes en vork dus daarvoor hoefde ik 'm die papfles niet te ontnemen.

En tja, voor die boterham of pap uit een kommetje moest hij wel uit bed komen, dan gingen we naar beneden om te eten. Denk dat hij die momentjes 's-ochtends ook wel lekker vond, bij papa en mama in het grote bed. Komt ook wel bij volgens mij dat hij best moeite had met alle veranderingen toen hij naar school ging. School was prima, maar daar moest hij ineens zo "groot" zijn, en dan is het toch heerlijk om eventjes, een half uurtje per dag, bij papa en mama eventjes nog klein te kunnen zijn?

Echt, ze laten uit zichzelf die papfles heus wel een keer staan. In ieder geval voor ze 't huis uitgaan
Iets anders
Ik vind de tv ook een uitkomst, ik heb 's ochtends echt geen tijd om uitgebreid aan tafel te zitten. Bovendien eten ze dan niks, ik heb het namelijk wel geprobeerd.

Ik sta op, ga met de kinderen naar beneden, smeer 2 boterhammen die ze lekker opeten terwijl ze Sesamstraat oid kijken. Ondertussen wacht ik tot m'n eerste kopje koffie klaar is. Zoon 1 wil dan vaak nog een boterham, zoon 2 wil vaak nog een cracker. Als ze dan nog iets willen, dan mogen ze ontbijtkoek of een eierkoek.

Mijn kinderen gaan dus goed gevoed naar kdv en school, dat vind ik belangrijk. Dat daar tv voor nodig is, so be it.
Beter een papfles dan zonder ontbijt de deur uit is mijn persoonlijke mening.
hoi hoi

gewoon dan maar niks geven

maar dan ook geen snoepje meer de rest van de dag

dan leert hij het snel af hoor

hij heeft natuurlijk trek op school dat spreekt voor zig maar voor een dagje gaat dat best wel goed komen hoor

het gaat er om dat jij je er niet aan toe gaat geven hij weet jou te pakken door te zeggen ik eet niet

nu ben jij de baas door te zeggen dan maar niet

ik spreek uit ervaring overigens

gewoon de tafel dekken laat hem evt de keus wat wil je op brood smeerworst of pasta of zo niet meer dan 2 dingen

zegt hij niks dan maak jij gewoon een keus is dit ook niet goed en wil hij ook dit niet dan maar niks en hup zonder strijd naar school

zo zal hij merken dat het geen zin heeft en dat gaat het echt wel over hoor

misschien een troost op school eten ze ook nog wat om half 10 geef hem dan iets voedends mee een grote liga of zo met bijv een beker yogi zo weet je dat het wel goed komt met hem

ontbijten is belangrijk maar vechten om 1 hapje is ook niet alles
nou vanmorgen dus de tv aangezet en voorzichtig een broodje onder zijn neus gesnoven, nou nee hoor... Wachten wachten wachten... zeggen, eet je een stukje brood schat.. Nee hoor hij schoof zijn bord naar de andere kant van de bank. Werd zo woest!!! ik weet het dat moet je dus niet worden!!! Maar dat gevoel bekruipt je dan gewoon. Gedreigd dat ik de tv dan uitdoe. Nou dat vond hij geen probleem... aaaaaaaahhhhh

Uiteindelijk heeft hij wel een knijpdanoontje gegeten. maar echt heel blij wordt ik daar nou ook weer niet van. heb hem wel een compliment gegeven dat hij IETS gegeten heeft. Maar drinken wilde hij vervolgens ook al niet.

Het probleem op zijn school is dat ze om 10 uur ALLEEN maar fruit willen , niks anders. Heb het probleem voorgelegd bij de Juffrouw vanmorgen maar ik mag echt niks anders meegeven.

Nou ja, ga in ieder geval proberen niet meer woest te worden. Want vanmorgen kreeg ik ook nog eens ruzie met mijn vriend die zei"dan eet hij toch niks, geen strijd maken" . nou die heeft het natuurlijk ook flink van langs gekregen...;-) dus echt heel gezellig was het vanmorgen niet.

Hij is nu 4 dagen vrij van school dus maandag maar weer proberen. HEb wel alvast van die kleijne pakjes hagelslag in huis gehaald, wie weet vind hij dat wat... En beschuit.... Eet misschien makkelijker weg.... We gaan het maandag maar weer proberen.
Dan eet hij toch niet?

Dan zeg je van te voren dat ie dan honger krijgt in de klas, en dan geef je hem ipv een schoolkoek een boterhammetje mee?

En licht de juf even in.

Hoe groter punt de moeder ervan maakt, hoe leuker het spel voor het kind natuurlijk wordt...

Mijn zoontje van 4 wil altijd wel ontbijten, maar soms geen trek. prima, dan niet. Maar hij weet wel dat ie nu honger krijgt, en snapt ook waarom dat dan komt...

Succes!
Ik zou het persoonlijk veel minder erg vinden dat mijn kind niet onbtijt (hoewel ik het belang van ontbijten zeker niet onderschat), dan dat ik er in meega dat mijn kind zulke eisen ontwikkelt wat betreft het eten (pannenkoeken of danootje als ontbijt, fruit alleen als knijpfles-fruit, een papfles tot zijn zesde, etc).

Enige flexibiliteit en keuzevrijheid voor een kleuter vind ik prima, maar bij sommige dingen die hier genoemd worden vind ik het middel erger dan de kwaal.

Kinderen hongeren zich echt niet uit, en ik vind dat wel duidelijk moet zijn dat IK de regie voer. Maar ja, dat is mijn mening. Verder geen oordeel over anderen, hoor, maar het zou niet mijn aanpak (of advies) zijn.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Die school bepaald toch niet wat jouw kind eet?!

dat er standaard een fruitdag is, kan ik me goed voorstellen, maar dit is dan even een 'geval apart'.

En je vriend heeft in ijn ogen gelijk...

Lekker belonen met toetjes en zoet beleg, succes!
tsja broedkippetje; Knijpfles fruit komt overeen met 1 stuk fruit zeggen ze. Mijn voorkeur is ook VERS fruit hoor.. Maar als je kind 4 jaar lang geen 1 stuk fruit wilt (niet eens wilt proberen) maar wel knijpfruit wilt , Tja dan kan ik mijn poot wel stijf houden maar dan gaan we weer een jaar tegemoet waarin hij geen fruit eet. Ik heb heel lang geen knijpfruit gegeven hoor.. alle pogingen gedaan om mijn kind aan fruit te laten wennen. Zelfs IJS van gemaakt. nee meneertje moest het niet.... Nu ben ik super blij dat hij wel knijpfruit wilt , ben veel duurder uit maar goed, dat is mijn keus.

En wat betreft een pannenkoek voor het ontbijt... (ik maak ze altijd zelf, meergranen) tja je probeert gewoon alles om te kijken wat hij wel wilt s'morgens. Het is misschien een beetje verwend maar was echt niet van plan om iedere dag verse pannenkoeken voor hem te gaan bakken! zie me al staan

Maar meer een test om te kijken wat er wel in gaat s'morgens..

Nou ja een danoontje dus wel.. Volwassenen eten soms natuurlijk ook alleen een schaaltje yoghurt. Ach je moet wat.

Ik ga nu een beloningsysteem bedenken. Knikkers sparen bij iedere gegeten boterham s'morgens. kreeg ik als tip. En dan bij 5 gespaarde knikkers iets leuks doen, naar de kinderboerderij ofzo... Even kijken of dat lukt!!
ben trouwens blij dat hij sávonds wel een goede eter is!! brocoli , spinazie, bloemkool... gaat er allemaal goed in. Dus dat scheelt weer!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven