Ontevreden over gastouder

08-01-2020 07:23 90 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze kinderen gaan sinds een aantal maanden een paar uur per dag naar een gastouder. Nu zijn er meerdere dingen voorgevallen waardoor ik een er een slecht gevoel bij heb. Elke keer als ze geweest zijn zijn mijn dochters thuis huilerig, tegendraads en agressief. Ik heb dit al een paar keer bij de gastouder ter sprake gebracht maar die haalt haar schouders op.
Het is nu al meerdere keren voortgekomen dat 1 of beide kind(eren) nog niet gegeten had als ik ze op kwam halen terwijl de andere kinderen wel gegeten hadden. Wij betalen een vast bedrag per kind per maand voor de maaltijden. Ook schreeuwt ze tegen de kinderen (niet alleen de mijne) als ze volgens haar niet luisteren. Het voorval van gisteren spande de kroon: er zit op de groep nog een meisje met dezelfde naam als mijn jongste en zij werd tegelijkertijd opgehaald. Tegen dat meisje zei ze: kom maar lieve XYZ, je mama is er. Mijn jongste kreeg te horen: kom maar chagrijnige XYZ je gaat eindelijk naar huis. Het kind is 14 maanden.
Een andere opvang zoeken is hier niet makkelijk (ik woon in Berlijn, er heerst een groot tekort aan pedagogisch medewerkers). Ik denk er nu dus over om de contracten te ontbinden. Ik werk uit gezondheidsredenen sowieso niet. Het enige dat me tegenhoud is de Duitse taal. We hebben er heel bewust voor een Duitse opvang gekozen zodat ze goed Duits leren en niet onze fouten overnemen. Voor mij zijn de momentjes dat ze bij de gastouder zijn het moment om een beetje op te laden maar daarna kost het meer energie dan dat ik ze de hele dag bij me heb. Ik sta dus vreselijk in dubio. Mijn omgeving vind dat ze beter thuis kunnen blijven en ik eigenlijk ook maar doe ik ze dan niet tekort?

Wat zou jij doen?

Totaal aantal stemmen: 220

Lekker thuis houden (100%)
Gewoon doorzetten en niet miepen (0%)
"Nee" is ook een antwoord.
Het klinkt als een ongezonde omgeving voor je kinderen en ik zou ze dus zeker thuis houden. Je kunt dan natuurlijk wel om je heen gaan kijken naar een andere gastouder of kinderdagverblijf.
Hoe leren andere ouders in dezelfde situatie de kinderen Duits? Er zijn toch vanaf 2.5 jaar “ Voorscholen”
Voor geen goud zou ik kinderen daar nog naar toe brengen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik denk eerder dat je ze juist 'nu' tekort aan het doen bent.
Aangaande het goed aanleren van de taal, en een paar uurtje rust voor jou, begrijp ik je keuze voor een gastouder.. maar deze is gewoon ongeschikt.
Waarom naar een gastouder als jij thuis bent??
Lekker bij je houden uiteraard.
Lekker thuishouden.? Nee thuishouden omdat deze vrouw niet goed voor je kinderen is. Schreeuwen tegen ze is voir mij echt een no go. Dat je het hier nog moet vragen..
beetjegek schreef:
08-01-2020 07:35
Waarom niet af en toe? Even heerlijk wat tijd voor jezelf toch?
We staan inmiddels op zo’n 60 wachtlijsten van kinderdagverblijven maar het is hier echt heel moeilijk. Ik krijg er ook steeds een slechter gevoel bij om ze weg te brengen. Eerst kon mijn oudste in haar ogen maar weinig goed doen en nu heeft ze mijn jongste in het vizier. Ze heeft geprobeerd mijn jongste gisteren bijna een kilometer te laten lopen maar die was het er niet mee eens (ze loopt sinds 2 maanden ongeveer). Ze is dus op de stoep gaan zitten en weigerde om nog maar 1 stap te zetten. Ik weet niet wat er gebeurd is en ik wil ook geen aannames doen of beschuldigingen uiten maar sinds ik haar gisteren opgehaald hen loopt ze een beetje mank.

De kinderen gaan naar de opvang om Duits te leren en zodat ik een beetje op kan laden. Mijn gezondheid laat me nogal in de steek en ik gebruik de tijd om nog wat te slapen, dingen te regelen en ik plan mijn medische afspraken in die tijd.
Jeetje doe ff normaal dat het nog een vraag is of je ze daar nog heen moet brengen, dan neem je ze maar mee nasr je medische afspraken, onhandig misschien maar mijn kinderen liet ik daar geen minuut nog achter
Onmiddellijk stoppen met de opvang. Hier krijg je spijt van.
Saivash schreef:
08-01-2020 07:42
Waarom niet af en toe? Even heerlijk wat tijd voor jezelf toch?
Elke dag een paar uur vind ik best veel als to thuis is. Maar misschien lees ik verkeerd. To, werk je zelf? Werk je thuis?
Sowieso zou ik ze hier niet meer naartoe brengen. Veel te veel voorbeelden van wat je niet wil. En terecht denk ik.
Echt, het is toch geen dilemma? Hoezo in dubio? Natuurlijk gaan je kinderen daar niet meer naar toe en ik zou nog melding maken ook.
Oh ik zie het al. Ik had iets verder moeten lezen.
Maar dat verandert mijn mening over de opvang niet.
Ik ben echt van de 'kinderen zijn niet van porcelein' brigade maar NEE.
Thuishouden en opzeggen.
En ik zou hierover ook een gesprek aangaan met die dame en overal klagen waar dat relevant is.
Ik heb gehoord dat de situatie in Berlijn dramatisch is qua opvang maar ik zou dit toch niet over mijn kant laten gaan.
Als je keuze zou hebben zou je ook proberen dit te veranderen toch?
Je moeder was toch bij jullie ingetrokken? Kan die niet oppassen zodat jij naar je medische afspraken kan of bij kan komen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik ga straks de contracten erbij pakken en de brief schrijven. Dit was net het zetje wat ik nodig had. Ik wist niet of ik me aanstelde als overbezorgde moeder (dat kreeg ik van de gastouder ook nog naar m’n hoofd geslingerd toen ik aangaf dat mijn oudste niet aan haar armen opgetild mag worden wegens hypermobiliteit) of dat er meer mensen zijn met de mening dat dit niet goed is. Ik ben blij dat jullie zo eensgezind zijn. Vandaag hou ik ze al thuis maar als het aan mij ligt gaan ze helemaal niet meer.
Bedankt allemaal! :bigkiss:
beetjegek schreef:
Moet ze aan jou verantwoording afleggen?

TO, ik zou de kinderen daar niet naartoe brengen. Dit klinkt niet als een stabiele gastouder en ook niet als een gezonde omgeving voor je kinderen.
himalaya schreef:
08-01-2020 07:59
Je moeder was toch bij jullie ingetrokken? Kan die niet oppassen zodat jij naar je medische afspraken kan of bij kan komen?
Die werkt meer dan fulltime en ze heeft bijna 3 uur reistijd per dag dus daar valt eigenlijk niet omheen te plannen.
Dat je je nog afvraagt wat je moet gaan doen... sta ik echt van te kijken. Natuurlijk breng je ze niet meer als je de mogelijkheid daartoe hebt! Goed dat je die keuze inmiddels ook hebt gemaakt.

Wat betreft de taal: jonge kinderen pikken dat zo op. Laat ze lekker veel spelen met andere kinderen (bijv. speeltuin), Duitse tv kijken enz. Ik ben duitse en woon in Nederland. Thuis spreken we nederlands, maar als we een week in Duitsland zijn geweest op vakantie spreken ze goed Duits. Daar zou ik me in jou geval echt niet zo druk over maken. Ik zou ze naar de ‘Vorschule’ laten gaan vanaf 4 jaar, dan pikken ze het echt zo op.
anoniem_388784 wijzigde dit bericht op 08-01-2020 08:05
11.87% gewijzigd
Of je het contract op kunt zeggen of niet. Als je dochter mank loopt sinds ze opgehaald is bij de gastouder, breng je haar toch zeker niet meer. Dat is toch geen twijfel.
beetjegek schreef:
Hier was het om even lekker uit te brakken na een nachtje doorhalen, of om te shoppen of eens lekker vreemd te gaan, maar zo heeft ieder zijn eigen redenen.
Heb je zulke zaken ook al besproken met de gastouder? wat zeg je dan als je je kind komt halen en ze blijkt niet gegeten te hebben? Welke reden geeft gastouder daarvoor aan?
En als je je kind ophaalt, en gastouder zegt “ sjagrijnig XYZ” tegen je kind, hoe reageer jij dan?
Heb je aangegeven dat kind mank loopt en gevraagd of er misschien iets is gebeurd gister?

Ik lees een gastouder die nare dingen doet en zou mijn kind er ook niet graag brengen, zeker niet als ik zelf thuis ben. Maar ik lees nergens dat je in gesprek gaat, behalve over her gedrag als de kids eenmaal thuis zijn. Misschien toch goed om eens te doen.
Ik heb het thema eten meerdere keren aangesproken, de ene keer “sliep” ze, de andere keer was ze niet lief genoeg geweest. Ik heb aangegeven dat ik dit geen gang van zaken vind en dat het haar taak is om er voor te zorgen dat mijn kinderen een volle buik hebben als ik ze op kom halen. Op de opmerking van gisteren reageerde ik met een verontwaardigde sorry?! Ze probeerde zich eruit te kletsen maar dat lukte niet. Ook hier heb ik aangegeven dat je zo niet met kinderen omgaat omdat ze meer snappen dan je denkt. Ik ben juist iemand die in gesprek blijft gaan omdat ik vaak denk dat het aan mij en de taal barrière ligt hoewel mijn Duits wel echt goed is. Ik denk erover om een klacht neer te leggen bij de overkoepelende instantie omdat er nog veel meer dingen zijn die niet kloppen. Ja die paar uur voor mezelf is echt lekker maar kinderen terug krijgen die overstuur en agressief zijn is het allemaal niet waard.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven