Onze dochter eet heel slecht

20-11-2019 11:00 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij maken ons zorgen over onze dochter. Ze is 10 en eet erg slecht. Het enige wat ze eigenlijk lekker vindt is brood. Ik maak voor het ontbijt altijd havermout voor haar en dat vond ze altijd heel lekker maar dat gaat nu ook ineens veel minder. Ze gaat dan super langzaam eten en klagen dat ze vol zit. Dat doet ze bij het avondeten ook. Ik schep haar al heel weinig op en daar gaat ze dan een beetje in zitten roeren en alles eruit vissen. Ze wil ook niks proberen, dus allerlei dingen die de meeste kinderen wel lusten zoals ei (in welke vorm dan ook), zoet fruit (zoals kersen, perzik, aardbei, ananas, etc) of bv snoeptomaatjes, dit heeft ze allemaal nog nooit geprobeerd laat staan dat ze het dus eet.
Er is altijd met alles wel een probleem, of het ziet er gek uit, of het voelt raar in haar mond, het is vies, gek, enz.
Ze eet dus zo langzaam dat het altijd koud wordt en daar wordt het uiteraard ook niet lekkerder op.

We hebben alles al geprobeerd om haar dingen te laten eten, en dan bedoel ik niet een heel bord maar gewoon een keer iets proeven. Boos worden, omkopen, straffen, laten zitten aan tafel totdat het op is, maar niks helpt. Ze heeft een ijzeren wil en als zij het niet wil gebeurt het ook niet.
Het is een heel stil en introvert kind (altijd al geweest) en ik weet vaak echt niet wat er in haar hoofd om gaat. Ik probeer wel altijd veel met haar te praten en haar duidelijk te maken dat ze bij mij/ons altijd terecht kan.

Ik maak me echt zorgen en ben bang dat het een soort anorexia kan worden, omdat ik weet dat dat een controle ding is, en daar begint dit ook op te lijken. Ik heb haar geprobeerd uit te leggen dat je dingen echt 10 of twintig keer moet proeven om aan de smaak te wennen en dat ze zo nooit aan smaken kan wennen maar dan kijkt ze me alleen maar aan en er verandert niks.
Veel mensen zeggen dat het maar een fase is: is dat zo? Is dit normaal en gaat het vanzelf weer over? Want het wordt alleen maar erger, en niet minder erg.

Elke maaltijd is stressvol en als ze een keer niet mee-eet is dat echt een verademing. Onze andere dochter eet alles.

Hoe moet ik hier mee omgaan!!! Ik had nu besloten om tot het einde van het jaar misschien haar maar te laten bepalen wat ze eet, zodat we weer normaal aan tafel kunnen zitten en eten weer gezellig kan zijn. Wat vinden jullie hier van?
Alle reacties Link kopieren
Lastig! Ik snap je zorg. Ik heb hier ook een slechte eter. Bij hem helpt het om mee te gaan om boodschappen te doen. Dan mag hij uitkiezen wat we eten en hij helpt dan met koken. Hij is er dan trots op en eet het beter.

Maar ik zou zonder dochter naar de huisarts gaan en om hulp vragen. Leg die bij de mensen neer die er verstand van hebben.
Alle reacties Link kopieren
Zijn jullie al eens bij een professional geweest? Er zijn verschillende oorzaken mogelijk.

De strijd aangaan is in ieder geval zinloos, dus laat haar zelf kiezen wat ze eet. En zoek naar positieve momenten buiten het eten om. Fijn contact en waardering is goed voor je eetlust en mentale gezondheid.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar en inderdaad vervelend en iets waar je je echt zorgen om kunt maken.
Onze dochter is 9 en eet al slecht vanaf dat ze werd geboren (flessen gingen nooit leeg en later werd eten ook een drama).

Brood lust onze dochter ook, dus dat eet ze 's morgens en als lunch. Misschien je dochter gewoon brood geven als ontbijt?

Daarnaast eten we 1 avond per week ook brood als avondmaaltijd. Dat deden wij vroeger thuis al, ik ben echt gek op brood, dus voor mij is dit geen straf (mijn man vindt het minder en zorgt vaak voor een bakkie eten van de dagen ervoor). Zo hebben we in ieder geval 1 avond geen gedoe...

De andere avonden moet onze dochter gewoon mee eten met wat wij eten. Ze krijgt echt heel weinig en daarna ook gewoon toetje. Ze moet het opeten en nu we dat consequent volhouden eet ze het op... Met moeite, zeker, maar ze eet...

Sterkte!
Ik lees mee, misschien komen er tips voorbij waar ik ook wat aan kan hebben...
Alle reacties Link kopieren
Overleggen met je huisarts. Hoef je dochter niet eens mee te nemen, maar gewoon eens van gedachten wisselen.
Heb je wel eens gehoord van ARFID?
https://www.google.nl/amp/s/www.psyq.nl ... id%3famp=1
.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou hulp inschakelen. Vooral omdat je zegt dat ze heel introvert is. Het klinkt wat als ARFID, een selectieve eerstoornis. Niet dat ze dat meteen heeft;) maar mogelijk geeft het wat herkenning.

Onze dochter is een stuk jonger (1 jaar), maar ook een slechte eter. We proberen niet de nadruk op het eten te leggen (positief of negatief) en geven haar meerdere opties.

Hoe is haar groei en energie?
Alle reacties Link kopieren
Hoe lang heeft ze het al in deze mate? Ik vind het wel dermate ernstig klinken dat ik er hulp voor zou inschakelen, er zijn veel kinderen die weinig lusten, maar dit klinkt toch anders. Haar laten bepalen wat ze wil eten lijkt me niet wenselijk als ze alleen brood lust, plus dat je dan misschien een groter probleem krijgt als je weer wel voor haar gaat bepalen wat ze te eten krijgt. Ik zou dus naar de huisarts gaan, in ieder geval eerst een keertje zonder haar, gewoon voor advies.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
20-11-2019 11:12
Haar laten bepalen wat ze wil eten lijkt me niet wenselijk als ze alleen brood lust, plus dat je dan misschien een groter probleem krijgt als je weer wel voor haar gaat bepalen wat ze te eten krijgt. Ik zou dus naar de huisarts gaan, in ieder geval eerst een keertje zonder haar, gewoon voor advies.
Eens!
Als ik mijn dochter zou laten bepalen wordt het héél eenzijdig en ongezond.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
20-11-2019 11:06
Overleggen met je huisarts. Hoef je dochter niet eens mee te nemen, maar gewoon eens van gedachten wisselen.
Heb je wel eens gehoord van ARFID?
https://www.google.nl/amp/s/www.psyq.nl ... id%3famp=1
Ga nou niet op internet zoeken. Het kan van alles zijn, zowel somatisch als psychisch. Ga naar de huisarts en laat je doorverwijzen.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
ik liet de kinderen altijd mee beslissen en beiden groente uitzoeken.

Verder hadden we altijd een bordspel zoals mens erger je niet op tafel staan wat we ook wel tijdens het eten speelden. Dat leidde af en we hadden geen geklier.
Alle reacties Link kopieren
Er is veel te doen rondom het beeld en beter inzicht in anorexia. Het schijnt bij meisjes ook veel voor te komen in combinatie met autisme. Daar werd vroeger niet aan gedacht omdat autisme veel meer bij jongens voorkwam.

Ik zou hulp zoeken. Ik kan me voorstellen dat je dochter dit ook geen prettige situatie vindt.
Alle reacties Link kopieren
Hi,
Ik was als kind ook een hele slechte eter, al lustte ik grotendeels wel wat er op tafel stond, maar weinig eetlust. Mijn moeder heeft het hiermee zwaar te stellen gehad, maar in mijn pubertijd sloeg het om en ben ik veel gaan eten.

Ik snap dat je je zorgen maakt, gezien de nodige voedingsstoffen, maar het kan ook met de jaren beter worden. Maak er inderdaad geen strijd van :-)
Mijn nichtje heeft de trekjes ook en eet ook alleen als zij dat wil. Maar is verder een gezond en gelukkig kind. Jouw dochter is dus zeker niet de enige. Succes!
Alle reacties Link kopieren
als jij verwacht, dat het een "controle" aspect heeft... dan juist wel loslaten. Ja Moeilijk!
Dan eet ze maar brood, dat is echt niet erg.

Toen onze oudste tien was, deed ze dit ook, toen werd ze ook principieel, en wilde geen vlees meer. Dat begon vanaf haar 9e
We hebben toen afgesproken: vegetarisch is oke, maar je eet wat wij dan special voor jou maken
Dat heeft ons door de slechte eetperiode heengeholpen
Alle reacties Link kopieren
bedankt allemaal voor jullie reacties!!

Het is idd tijd voor de huisarts denk ik, ik vind het gewoon heel lastig omdat ik niet goed kan bepalen of dit 'normaal' is en vanzelf weer over gaat of niet. Mijn moeder zegt bv dat ik er gewoon niet op moet letten en het vanzelf over gaat en alle extra aandacht het alleen maar erger maakt.

O en misschien moet ik mijn bericht een beetje nuanceren: ze eet ook wel wat andere dingen dan alleen brood, en koeken en taart etc vindt ze zelfs lekker!! Dus misschien lijkt het iets erger dan het is.
Wat ik vooral zo vervelend vind is dat ze weigert dingen te proeven, alleen al om hoe ze eruit zien. Nu zijn er bv weer overal mandarijnen, welk kind lust die nou niet, heeft zij gewoon nog nooit geprobeerd! dat vind ik zo raar.
Alle reacties Link kopieren
sophia_K schreef:
20-11-2019 11:39

. Nu zijn er bv weer overal mandarijnen, welk kind lust die nou niet, heeft zij gewoon nog nooit geprobeerd! dat vind ik zo raar.
een kind dat graag gezien wordt, graag aandacht krijgt
en weet dat ze jou over de snot krijgt met haar rare gedrag
Alle reacties Link kopieren
Laat het los, laat het gaan. Ik heb natuurlijk geen zicht op het gewicht van je kind, maar in het algemeen is het zo dat hoe meer jij er oplet ,hoe minder je kind eet. Je loopt het risico dat het een machtspelletje wordt. Ik heb ook een slechte en zeer selectieve eter in huis. Ik besteed er maar zo weinig mogelijk aandacht aan. De ene avond eet ze beter dan de andere. Wat ik niet accepteer aan tafel is gejammer over vies eten. Ze mag ook mee beslissen over wat er op tafel komt, dus zij mag ook suggesties aandragen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Waarom mag ze bij de het ontbijt en de lunch niet gewoon brood eten?
Alle reacties Link kopieren
Hoe kan het dat ze 10 is en zoveel verschillende soorten fruit nog nooit geproefd heeft?

Toen ze als baby met een fruithaxpje mocht beginnen heb je toen dan niet steeds verschillende soorten fruit en groente aangeboden?

Het klinkt alsof dit echt een serieus probleem is geworden waar jullie zonder professionele hulp in te schakelen nooit meer uit gaan komen.
Alle reacties Link kopieren
Twee ideetjes om je mee te geven:
- een vriendin van me had een zoon van 11 die anorexia had. Is dat het misschien?
- in de familie twee slechte eters (17 en 19) (croissants, pizza, patat, frikadellen). Haaruitval, suf, mager en wit, slechte ogen. Die zijn naar een boerderijkliniek gestuurd voor een therapietijd, sindsdien eten ze bijna alles.

Succes met je meisje! ♥
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter eet echt geen mandarijnen hoor... En ja die heeft ze heus wel gehad vroeger, maar ergens ontstaat toch de duidelijke wil/afkeer en krijg ik dat er niet meer in bij haar...
Die van mij eet soms een appel...joepie! ;) Verder geen fruit, geen komkommer, snoeptomaatjes oid... Echt niet...

Ik heb hier ooit gelezen dat een moeder tegen haar kind had gezegd dat als hij/zij niet ging eten hij/zij dood zou gaan. Heel onpedagogisch, maar voor mij heel begrijpelijk. Je bent soms de wanhoop nabij... Bij haar kind werkte het! Ik heb het nooit gezegd, schat toch in dat dit verkeerd gaat aankomen...
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
20-11-2019 11:42
Hoe kan het dat ze 10 is en zoveel verschillende soorten fruit nog nooit geproefd heeft?

Toen ze als baby met een fruithaxpje mocht beginnen heb je toen dan niet steeds verschillende soorten fruit en groente aangeboden?

Het klinkt alsof dit echt een serieus probleem is geworden waar jullie zonder professionele hulp in te schakelen nooit meer uit gaan komen.
Jawel en die fruithapjes at ze wel gewoon goed!
Maar ze is altijd naar de kinderopvang gegaan en de dagen dat ze dan thuis was mocht ze van mij het fruit eten dat ze lekker vond (dat is peer, appel en banaan). En zo is het een beetje ontstaan denk ik?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat hulp inschakelen inderdaad een goed idee is.

De dochter van een kennis heeft zich bijvoorbeeld een keer op jonge leeftijd verslikt met het eten. Voor dochter blijkbaar een super heftige gebeurtenis/soort trauma, terwijl de ouders het zich amper herinnerden omdat het allemaal meeviel. In de jaren daarna heeft ze een eetprobleem ontwikkeld. Angst voor eten van onbekende dingen, heel langzaam en heel weinig eten, geen dingen eten met een bepaalde textuur.
De ouders zijn daar pas achter gekomen toen ze met dochter in therapie zijn gegaan.

Het kan natuurlijk zijn dat je dochter gewoon een slechte eetperiode heeft of dat het een fase is, maar het kan dus ook dat er meer aan de hand is.
Alle reacties Link kopieren
Stokkie schreef:
20-11-2019 11:06
Herkenbaar en inderdaad vervelend en iets waar je je echt zorgen om kunt maken.
Onze dochter is 9 en eet al slecht vanaf dat ze werd geboren (flessen gingen nooit leeg en later werd eten ook een drama).

Brood lust onze dochter ook, dus dat eet ze 's morgens en als lunch. Misschien je dochter gewoon brood geven als ontbijt?

Daarnaast eten we 1 avond per week ook brood als avondmaaltijd. Dat deden wij vroeger thuis al, ik ben echt gek op brood, dus voor mij is dit geen straf (mijn man vindt het minder en zorgt vaak voor een bakkie eten van de dagen ervoor). Zo hebben we in ieder geval 1 avond geen gedoe...

De andere avonden moet onze dochter gewoon mee eten met wat wij eten. Ze krijgt echt heel weinig en daarna ook gewoon toetje. Ze moet het opeten en nu we dat consequent volhouden eet ze het op... Met moeite, zeker, maar ze eet...

Sterkte!
Ik lees mee, misschien komen er tips voorbij waar ik ook wat aan kan hebben...
Bij jou is het al fout gegaan met de instelling dat het een prgibleenm was dat je dochter de flessen niet leeg dronk.

Voor meelezers met baby's dring nooit maar dan ook echt nooit eten op. Je kind ontwikkeld zo een aversie tegen eten en je helpt het natuurlijke verzadiging systeem om zeep.

En ook voor Julie dochter geld stop met dwingen.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
20-11-2019 11:42
Hoe kan het dat ze 10 is en zoveel verschillende soorten fruit nog nooit geproefd heeft?

Toen ze als baby met een fruithaxpje mocht beginnen heb je toen dan niet steeds verschillende soorten fruit en groente aangeboden?
Foei TO, Foei, Foei, Foei
jij slechte moeder!
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
20-11-2019 11:49
Bij jou is het al fout gegaan met de instelling dat het een prgibleenm was dat je dochter de flessen niet leeg dronk.

Voor meelezers met baby's dring nooit maar dan ook echt nooit eten op. Je kind ontwikkeld zo een aversie tegen eten en je helpt het natuurlijke verzadiging systeem om zeep.

En ook voor Julie dochter geld stop met dwingen.
Fijn dat jij het zo goed weet...

We hebben nooit een probleem gemaakt van die flessen. Pas bij kind 2 dacht ik 'hé deze drinkt alles op, dat kan dus ook'...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven