Onze dochter eet heel slecht

20-11-2019 11:00 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij maken ons zorgen over onze dochter. Ze is 10 en eet erg slecht. Het enige wat ze eigenlijk lekker vindt is brood. Ik maak voor het ontbijt altijd havermout voor haar en dat vond ze altijd heel lekker maar dat gaat nu ook ineens veel minder. Ze gaat dan super langzaam eten en klagen dat ze vol zit. Dat doet ze bij het avondeten ook. Ik schep haar al heel weinig op en daar gaat ze dan een beetje in zitten roeren en alles eruit vissen. Ze wil ook niks proberen, dus allerlei dingen die de meeste kinderen wel lusten zoals ei (in welke vorm dan ook), zoet fruit (zoals kersen, perzik, aardbei, ananas, etc) of bv snoeptomaatjes, dit heeft ze allemaal nog nooit geprobeerd laat staan dat ze het dus eet.
Er is altijd met alles wel een probleem, of het ziet er gek uit, of het voelt raar in haar mond, het is vies, gek, enz.
Ze eet dus zo langzaam dat het altijd koud wordt en daar wordt het uiteraard ook niet lekkerder op.

We hebben alles al geprobeerd om haar dingen te laten eten, en dan bedoel ik niet een heel bord maar gewoon een keer iets proeven. Boos worden, omkopen, straffen, laten zitten aan tafel totdat het op is, maar niks helpt. Ze heeft een ijzeren wil en als zij het niet wil gebeurt het ook niet.
Het is een heel stil en introvert kind (altijd al geweest) en ik weet vaak echt niet wat er in haar hoofd om gaat. Ik probeer wel altijd veel met haar te praten en haar duidelijk te maken dat ze bij mij/ons altijd terecht kan.

Ik maak me echt zorgen en ben bang dat het een soort anorexia kan worden, omdat ik weet dat dat een controle ding is, en daar begint dit ook op te lijken. Ik heb haar geprobeerd uit te leggen dat je dingen echt 10 of twintig keer moet proeven om aan de smaak te wennen en dat ze zo nooit aan smaken kan wennen maar dan kijkt ze me alleen maar aan en er verandert niks.
Veel mensen zeggen dat het maar een fase is: is dat zo? Is dit normaal en gaat het vanzelf weer over? Want het wordt alleen maar erger, en niet minder erg.

Elke maaltijd is stressvol en als ze een keer niet mee-eet is dat echt een verademing. Onze andere dochter eet alles.

Hoe moet ik hier mee omgaan!!! Ik had nu besloten om tot het einde van het jaar misschien haar maar te laten bepalen wat ze eet, zodat we weer normaal aan tafel kunnen zitten en eten weer gezellig kan zijn. Wat vinden jullie hier van?
Helaas herkenbaar al is mijn dochter een stuk jonger. Wij hebben wel hulp aan de huisarts gevraagd. De huisarts heeft bij dochter bloed geprikt om te kijken of er geen tekorten waren. Daarnaast kregen wij het advies om het helemaal los te laten en niets meer te zeggen. Ze moet alleen bij de maaltijden aan tafel zitten en verder is het haar keus wat en of ze eet. Misschien dat dat bij jullie ook helpt? Niets meer over eten zeggen behalve bij de maaltijden aanwezig zijn? Mijn dochter heeft daarnaast ook hulp en daar wordt hierbij ook aandacht aan besteed. Ik denk dus dat een afspraak bij de huisarts een goed idee is en tot die tijd zal ik het persoonlijk loslaten en dochter laten kiezen of ze wel of niet eet en of ze wel of niet proeft.
@Rozentuin234: ja, dat is wat we nu hebben besloten te gaan proberen. Toen ze gisteren thuis kwam hebben we het haar verteld en haar gezicht sprak echt boekdelen: een en al opluchting.
We hebben besloten om dat dus tot het einde van het jaar te proberen en dan ook ECHT los te laten, en dan kunnen we daarna altijd nog naar de huisarts mocht het niet beter worden.
sugarmiss schreef:
20-11-2019 18:41
Ik zit er helemaal niet naast.
To heeft dochter zelfs geld geboden als ze haar eten zou eten. Centjes zoals ze het zelf noemt.
Dat is dus heel erg dwingrn.
En dat heeft dus heel erg slecht uitgepakt.
Sugarmiss ik vind je erg negatief. Ik heb van alles geprobeerd, en dan zat ook wel eens bij: 'als je dit proeft, krijg je een centje.' Bij mij is dat niet dwingen, maar belonen. En zo gaat dat hier in huis, als je een klusje doen kunnen ze iets (zakgeld) verdienen. Dat was al weer jaren geleden, toen 'een centje' nog heel interessant was.
Ik begrijp ook wel dat dat niet de manier is, maar ik wilde alleen aangeven dat ik ALLES geprobeerd had, pedagogisch verantwoorde en wellicht minder verstandige aanpakken. Maar als je een kind van vier iets vraagt en ze vertikken het gewoon keihard, wat doe je dan? Sraffen? Belonen als je het wel doen? Vanaf het moment dat ze een soort van eigen wil kreeg wilde ze niet meer proeven. Tja.
En waarom moet ze persé warm eten als ze perfect gezond lijkt en groeit?

Dan pakt ze maar een boterham als avondeten en eet ze desnoods maar 3 keer brood per dag als ze dat brood wel eet.

Eet ze soep of pasta-saus?
Elke avond / Af en toe een kom soep bij dat brood?
Elke week een keer spaghetti op 't menu?
Mix je desnoods de groenten zodat ze ze niet hoeft te zien.
Heel zorgelijk.

Consequent blijven en niet toegeven. Ze manipuleert jullie om zo de controle zelf te kunnen houden; wat inderdaad kan resulteren in anorexia. Zorg dat ze beseft dat ze niet haar zin krijgt omdat voeding niet als controlemiddel kan worden ingezet. De discipline die ze nu toont wat eten aangaat kan ze ook toewenden in sport of andere zaken. Begeleid haar daarbij.

Let ook op autisme of andere psychische zaken, dat moet ook gelijktijdig meegenomen worden.

Jullie zullen haar een alternatief moeten geven waar ze wel zonder risico controle op kan uitoefenen om zo haar eigenwaarde en autonomie te kunnen houden. Daar gaat het om.

Deze documentaire toont hoe het begint en waar ouders spijt van hebben achteraf:

https://www.bnnvara.nl/zembla/artikelen ... den-in-bed

Als het alleen gaat om eten op tafel wat ze niet lust (vind ze jouw kookkunsten niet lekker?) en daarom draait en plukt dan is het een ander verhaal.

Ook snap ik niet waarom het hele spectrum aan eten uitgeprobeerd moet worden. Geef haar gewoon wat ze wel lust (van de schijf van vijf).
sugarmiss schreef:
20-11-2019 18:41
Ik zit er helemaal niet naast.
To heeft dochter zelfs geld geboden als ze haar eten zou eten. Centjes zoals ze het zelf noemt.
Dat is dus heel erg dwingrn.
En dat heeft dus heel erg slecht uitgepakt.
Je zegt letterlijk dat het de pest is dat ouders van een kind met een eetprobleem advies vragen aan andere ouders van een kind met een eetprobleem ipv aan ouders van een kind dat geen problemen heeft met eten. Het is heel duidelijk dat je daarmee impliceert dat het aan de ouders ligt en zeker wel dat je de plank misslaat.

En echt, in welke wereld is ergens geld voor bieden dwang? Zijn alle werkenden slaven ofzo in jouw ogen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven