oorpijn dochtertje

29-08-2010 21:14 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Mijn dochtertje (11 mnd) heeft de laatste weken regelmatig oorpijn, ze slaat dan met haar handje tegen haar oor. Ik weet niet zeker waar het vandaan komt, maar ik vermoed dat er weer nieuwe tandjes doorkomen, daarnaast is ze ook nogal verkouden.

Vannacht heeft ze blijkbaar in haar oorschelp gekrabt, want er zat een beetje bloed op haar hoeslaken en een wondje in de schelp.

Heeft iemand van jullie tips hoe de pijn in haar oor te verzachten?
Go see the doctor
Ze heeft oorpijn, dus dan ga je naar de huisarts. Die zal kijken wat er nodig is: zo laten en met paracetamol behandelen, druppelen, of evt. antibiotica. Voor nu lekker een paracetamol geven. Oorpijn is voor die kleintjes echt heel vervelend. Niet meer rond blijven lopen dus
Toevallig heeft mijn dochtertje van nu 21 maanden er ook weer eens last van. Bij haar is het meestal als ze flink verkouden is raak. Ik ben wel naar de huisarts geweest om uit te sluiten dat het echt een ontsteking is, dat was het gelukkig niet in haar geval. Het enige wat je dan kunt doen is haar neus sprayen met zoutoplossing zodat de buis van Eustachius (verbinding tussen neus en oren) weer open gaat en de pijn stillen dmv paracetamol zetpillen. Verder het hoofdeinde van het ledikantje wat hoger zetten (ik leg een stapeltje boeken onder de poten) zodat de druk wat vermindert.
Ik twijfelde inderdaad of ik hiermee inderdaad naar de dokter moest. Nu 2x eenzelfde reactie dus morgen een afspraak maken.

Dankjewel!
Je kunt het de komende nacht verzachten door een druppeltje warme olie in haar oog te laten lopen. Morgen naar de dokter!
Waarom zou je daar aan twijfelen tataaa? Als het langer dan een paar dagen aanblijft dan gewoon laten checken. De beste man/vrouw heeft binnen 2 tellen gezien wat het is.
quote:Bergje65 schreef op 29 augustus 2010 @ 21:22:

Je kunt het de komende nacht verzachten door een druppeltje warme olie in haar oog te laten lopen. Morgen naar de dokter!warme olie in haar OOG bij oorpijn???? gewoon paracetamol
Ik zou - als het kan - nog even naar de dienstdoende apotheek rijden, voor pijnstillende oordruppels.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:gizz schreef op 29 augustus 2010 @ 21:24:

[...]

warme olie in haar OOG bij oorpijn???? gewoon paracetamolEn die paracetamol? In haar ooR ?
Een kussen onder haar matrasje leggen zodat ze met haar hoofdje wat hoger ligt. Dit vermindert de druk op het oor waardoor het minder zeer doet.

De combinatie tandjes/oortjes snap ik niet zo. Verkoudheid/oortjes is logisch. Zoutoplossing sprayen zodat haar neus vrij is en dat helpt dan weer tegen de druk in haar oor.

Ik ben persoonlijk erg tegen warme olie in het oor, voegt echt helemaal niets toe. Als er een ontsteking zit werkt het alleen maar tegen.

Sterkte!
Als ze hier al een aantal weken last van heeft, waarom ben je dan niet eerder met haar naar de dokter gegaan?
Ja, stom. Ik wil gewoon niet voor elke scheet die dwarszit naar de dokter rennen. En nu snap ik wel dat dit bij oorpijn iets anders is, maar ik dacht/denk dat het komt door die doorkomende tandjes/kiesjes. Dus daarom wilde ik niet zo snel lopen.
Als je last hebt van oorontsteking kook een ei hard en leg deze als die nog warm is tegen het oor en laten afkoelen. Heb het altijd bij mijn zoon gedaan en werkt echt omdat het ei in de schil blijft mocht hij hem daarna opeten zodat het nadeel ook een voordeel had.

- Francis

Heb je zware oorontsteking waarbij je zoveel pijn hebt en dat het maar niet los komt????? Doe wat olijfolie in een pannetje en warm het op. Maak het niet te heet!!! Je vinger moet er tegen kunnen! Doop een wattenstaafje in deze warme olie en draai het voorzichtig je oor in. Na verloop van tijd komt het los door de olie en de warmte. Succes!

- Anneke

heb je oorontsteking pak dan een handdoek en vouw hem dubbel. doe nu wat yoghurt in de handdoek. rasp wat uien en een stuke wierings wortel. rol de handdoek dicht doe hem om je nek en dan een das erom. ga met dit op je nek slapen en de volgende dag is het over. de wierings wortel en uien gaan namelijk tegen elkaar vechten en word het warm waardoor de ontsteking verdwijnd. dit werkt echt!

- Nicole

Veel kinderen hebben regelmatig last van oorontsteking. Ik deed het volgende bij mijn (4) kinderen: neem een niet te dik stukje ui. Kerf dit goed in met een mes, zodat de sappen gemakkelijk vrijkomen. Plak de ui achter het oor met hansaplast of pleister. Ik deed het altijd voor het slapen gaan. De pijn wordt heel snel minder en de kinderen slapen als een tierelier.

- Ineke
Ze heeft er ook niet 24/7 last van gehad. Een paar weken geleden had ze het een paar keer (dat ze met haar hand tegen haar oortje sloeg) en toen had ze ook erkomentandjesdoor-poepluiers, toen was het weer even over, toen kreeg ze het weer opnieuw, toen weer weg enz enz. Maar einde van het verhaal, de tandjes zijn er nog steeds niet helemaal (tand 7 en 8), maar kwaaltjes blijven wel.
Quote: Wanneer moet u een arts raadplegen

Kinderen beneden de twee jaar met oorpijn dienen altijd door een huisarts te worden behandeld. Oudere kinderen en volwassenen kunnen gedurende drie dagen zelf worden behandeld met geneesmiddelen. Is de pijn daarna niet weg, dan moet de arts worden geraadpleegd.

Ook wanneer de oorpijn gepaard gaat met koorts, (bij kinderen pas boven de 40ºC) kunt u het beste de huisarts inschakelen.

http://www.kring-apotheek.nl/zz/zz31.html
quote:Tataaa schreef op 29 augustus 2010 @ 21:29:

Ja, stom. Ik wil gewoon niet voor elke scheet die dwarszit naar de dokter rennen. En nu snap ik wel dat dit bij oorpijn iets anders is, maar ik dacht/denk dat het komt door die doorkomende tandjes/kiesjes. Dus daarom wilde ik niet zo snel lopen.Is het niet aan de dokter om te bepalen waar het vandaan komt? Voor hetzelfde geld heeft ze én doorkomende tanden én een oorontsteking. Of hebben die tanden er niets mee te maken. Jij kunt niet in haar oor kijken. Liever een keer teveel naar de huisarts dan te lang wachten. Dat zou mijn huisarts zeggen in ieder geval.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 29 augustus 2010 @ 21:24:

Ik zou - als het kan - nog even naar de dienstdoende apotheek rijden, voor pijnstillende oordruppels.Ik ben vrijdag ook nog naar de apotheek gereden voor oordruppels, maar die geven ze niet zomaar aan babies, alleen op doktersvoorschrift.
Mijn huisarts ook...

Maar: ik ga al, ik ga al...

(ze heeft trouwens geen koorts (ook niet gehad))
quote:layla1969 schreef op 29 augustus 2010 @ 21:33:

[...]

Ik ben vrijdag ook nog naar de apotheek gereden voor oordruppels, maar die geven ze niet zomaar aan babies, alleen op doktersvoorschrift.

En neusspray? Dat toch wel?

Een paracetamol kan ook voor de pijn, natuurlijk.
Ik zou in ieder geval nooit warme olie in het oor doen, ik denk dat je meer kwaad dan goed doet, zeker bij een baby.

Ik ga overigens ook altijd naar de huisarts als ik vermoed dat er een oorontsteking is, liever een keer te veel dan te weinig.
Ik snap wel wat je bedoelt.

Mijn dochter gaat ook aan haar oren/hoofd zitten wanneer er tandjes doorkomen.

Deed ze vandaag ook weer.

Maar ga voor de zekerheid morgen even naar de HA.

Als ze er nu last van heeft zou ik haar een zetpil doen.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 29 augustus 2010 @ 21:35:

[...]

En neusspray? Dat toch wel?

Een paracetamol kan ook voor de pijn, natuurlijk.Zoutoplossing neusspray en paracetamol uiteraard wel, maar pijnstillende oordruppels alleen op doktersvoorschrift.
Wij zijn een keer naar de nachtapotheek gereden voor hoestdrank voor zieke dochter. Dat wilde ze toen eigenlijk niet meegeven want daar zijn ze niet voor . Ik denk dat een zoutoplossing neusspray daar ook onder valt. Als ze pijn heeft zou ik paracetamol geven en morgen dan meteen naar de dokter.
quote:Tataaa schreef op 29 augustus 2010 @ 21:35:

Mijn huisarts ook...

Maar: ik ga al, ik ga al...

(ze heeft trouwens geen koorts (ook niet gehad))

Ik kan je als moeder van een voormalig oorpijn kind (8x per jaar dusdanig dat alleen antibiotica hielp, nu gelukkig niet meer) dat koorts niet altijd een goede graadmeter is of je kindje ziek is of niet.

Onze zoon heeft vrijwel nooit koorts, zelfs niet toen hij een behoorlijke longontsteking had (of bronchitus, oorontstekingen, keelontstekingen, etc).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven