op de computer, vanaf welke leeftijd?

25-10-2009 21:39 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoonlief is 5 (en een half), dochter bijna 3. man en ik zijn beide niet zo heel er van de computer (zit de hele dag op kantoor al achter dat ding) en doen er vrij weinig mee. Zoon en dochter komen daardoor thuis ook niet echt in aanraking met de PC (of laptop eigenlijk). Op school heeft zoon doet zoon wel eens werkjes op de computer, maar niet heel veel.

Soms vraag ik me wel eens af of ik mijn zoon niet te kort doe. Buurjongetje van nu 8, maar ook ooit 5, is superhandig op de PC, en ook met de WII en de Nintendo DS. Ook dit soort gameconsoles is hier niet in huis.

Vraag van mij aan jullie: hoe oud waren jullie kinderen toen ze kennismaakten met de computer? En op welke sites zitten ze dan (qua internet). Spelletjes? En doe ik zoon (en dochter) tekort door ze niet actief wegwijs te maken op de PC? Worden ze straks zwaar uitgelachen door klasgenoten die wel retehandig zijn? Zoonlief vraagt er overigens totaal niet naar. Dus vanuit hem komt de interesse niet echt. Al vind hij de WII van de buurjongen reteinteressant als we daar zijn.
Ik vind helemaal niet dat je je kinderen tekort doet! Met een computer komen alle kids tegenwoordig wel in aanraking. Bij vriendjes, op school.... Misschien vragen ze er straks zelf om, dan kan je altijd nog kijken wat je ermee gaat doen. Maar zolang ze lekker tevreden zijn. Waarom zou dat dan moeten? Laat ze maar lekker buiten spelen, hutten bouwen, zingen, dansen, knutselen en weet ik wat doen... Computeren kunnen ze nog jáááááren!
Ik denk nog niet dat ze op die leeftijd serieus gamen. Hebben ze ook de motorische handigheid nog niet voor.

Mijn oudste is vanaf zijn laat zesde, begin zevende, gaan computeren. Op spele.nl, en dat doet hij nu nog steeds, evenals zijn broertjes. Broertje van nu zes mocht het wel dat 'ie vijf, of vier, was, maar hij kan het niet zo goed.

Playstation en gameboy zijn hier gekomen en als het een beetje meezit binnenkort weer gegaan. Al die rotzooi met snoeren en zo op de kast, terwijl ze er niet mee spelen/zorgeloos zijn met de cd's..

Weet waar je aan begint. Tip: stel vaste tijden in. Je wilt echt geen computerverslaafde kinderen.
Mijn dochter van bijna 3,5 zit wel af en toe achter de pc. Maar wel maar een halfuurtje anders vind ik het te vermoeiend.

Ze doet dan vaak minipret.nl daar vind je spelletjes voor de leeftijd van het kind die best educatief zijn (voor haar leeftijd bv tellen, memorie etc). Ook bekijken we wel eens schooltv, sesamstraat etc. Lijkt mij geen kwaad te kunnen als ze af en toe achter de pc zitten, maar als ze er niet achter zitten zal je ze vast ook niet te kort doen.

Het is maar net waar je je zelf prettig bij voelt.
Wij hebben zo'n V-techconsole met spelletjes waar ze nu eindelijk mee gaan spelen (ding staat al een jaar te verstoffen ). Dochter ( 6 ) heeft onze oude computer op haar kamer staan en daar speelt ze spelletjes mee op zappelin.nl en ze luistert naar muziek op kinderradio.fm. We hebben een aantal voor haar geschikte sites in favorieten gezet en dat kan ze verder zelf. Maar goed, als één keer per week vraagt of ze haar computer aan mag zetten is het veel.
Mijn oudste was ook rond de 5 en de jongste was al 3.

Ze hebben beide een DS, een wii en onze oude pc.

Ze zijn nu 9 en 6 en erg handig met de pc.

Ze mogen op de woensdag en zaterdag, afhankelijk van het weer en de afspraken die wij hebben op die dagen ongeveer een uur.
Mijn nichtje is nu 7 en wordt elke dag door mijn zus (haar moeder) achter de computer gezet.

Wanneer ik op haar moet gaan passen wil ze alleen maar computeren!

Leuk is anders.
Poelepoelepoelepoes!
Zwiepje heeft vorige jaar, hij was toen 3.5 ook zo'n v-smile pocket gehad. Speelt hij nog steeds heerlijk mee. Leuke leerzame spelletjes waar je zelf het niveau kan opvoeren. Hij vindt het super. Iets later is hij begonnen achter de pc. Nu doet hij voornamelijk cd rom spelletjes: Robbie konijn en leer 't lekker zelf en af en toe gewone games: mario brothers samen met Mr. Zwieber is erg populair en met mij samen Pimp my ride . Verder het gewoonlijke kinderspul.

Doe je ze tekort? Nee niets ernstigs ofzo maar ik denk wel dat ze er baat bij hebben te weten hoe een comp werkt. Op school doen ze het hier ook vanaf groep 1 al, ik dacht eerst nog: moet dat nou maar ze leren er superveel van. Ook motorisch.
Tip: installeer mybee op je pc voordat je ze op internet laat en zorg dat ze daarmee internetten en niet met je standaard browser. Deze browser is speciaal voor kinderen, waarbij je de leeftijd in kunt stellen. Komen ze op een site die niet beoordeeld is, dan kun jij als ouder d.m.v. een wachtwoord zo nodig toestemming geven.

Mijn dochter van 3 1/2 zit ook wel eens op de computer, en ook op internet, maar dan alleen via mybee.

(hier gratis te downloaden: http://www.mybee.nl/)
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Toen mijn oudste in groep 1 zat kregen we met het tien minuten gesprek te horen dat ze nog niet echt muisvaardig was....

Belachelijk vonden we toen, we hadden thuis ook geen pc toen dus ook logisch dat ze niet zo handig was met een muis.

De jongste twee zijn met de pc opgegroeid en zijn er dus erg handig mee en ik merk dat het toch verwacht wordt op school omdat ze veel op de pc doen daar.

Niet dat ze er dagelijks uren achter zitten maar toch wel geregeld.

En idd veel educatieve spelletjessites hier.

Voor kinderen met concentrateproblemen werkt een pc ook goed.

Heb een oppaskindje die met een gewoon spelletje nog geen 5 minuten oplet maar met een computerspelletje toch een half uur geconcentreerd bezig is.
Oh ja, de vraag was welke leeftijd...

Vanaf drie jaar ongeveer de jongsten en de oppaskindjes.
Maar Juul, een driejarige kan toch helemaal nog geen webadres intypen? Dat doe jij toch voor het kind als het goed is?
Zwieb, mijn jongste deed dat dus wel, www.spydermen.nl etc.

Hij was er erg vroeg bij.....
Dochter van 3 zit wel eens bij mij op schoot als ik op het forum zit en wil altijd het aapje zien (avatar van fleur) maar ze doet zelf niks , vind ik ook nog te jong.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Mijn jongste mag sinds hij ongeveer 2,5 was achter de pc. Aanvankelijk een half uur, maar tegenwoordig (hij is nu 4) soms ook wel een uurtje. Hij zit er trouwens niet dagelijks achter.

Ik heb op het werkblad een speciaal hoekje gemaakt waar hij links naar Nijntje, Bobo, Sesamstraat en de Bamboeclub (van het WNF) kan vinden, maar er staat bijvoorbeeld ook een link naar filmpjes van Molletjeop Youtube. Hij weet dus al sinds hij 3 is hoe Youtube werkt. De pc staat in de woonkamer, dus ik ben er steeds bij.

Verder hebben we spelletjes als Putt Putt die hij bij vlagen fanatiek speelt.

Volgens mij hebben kinderen uit zichzelf niet echt behoefte om achter de pc te kruipen. Als je niet weet wat je ermee kan, mis je het ook niet. Mijn oudere kinderen (de oudste is 12) vroegen er pas veel later om. Maar de jongste ziet de anderen natuurlijk spelen en is daardoor wel erg geïnteresseerd in computeren.
Mijn kinderen zijn 8, 7 en 3,5. De oudste speelt al jaren zelf op de pc, cd-games geschikt voor kinderen en af en toe een spelletje via speeleiland.nl. Dochter van 7 en zoon van 3,5 spelen alleen cd-games van Freddie Fish. Maar niet heel vaak, paar uurtjes per week ofzo. Vind het best heel goed voor hun ontwikkeling, die pc leren kennen. Dus ja, een 5,5-jarige zoon zou ik er nu wel kennis mee laten maken!
Onze zoon is nu 14 maand en wij kijken samen teletubbies,nijntje bumba enz.Op de pc.En als mijn vriend zo af en toe achter de ps3 zit wil hij altijd op de knopjes drukken.Dus ik denk dat hij straks ook een jaar of 3 zal zijn dat hij het zelf kan.
quote:Zwieber schreef op 25 oktober 2009 @ 22:29:

Maar Juul, een driejarige kan toch helemaal nog geen webadres intypen? Dat doe jij toch voor het kind als het goed is?Aan de hand van de ingevoerde leeftijd wordt een startpagina samengesteld, daar kan ze dan de plaatjes aanklikken, bv Dora, Sesamstraat, Tweenies.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
de oudste begon met 3 jaar en de jongste met 2 jaar.

beiden erg handig met computers en opstarten van spelletjes ed.

de oudste veranderd zelfs icoontjes (5 jr)

de jongste (net 4) speelt net als de oudste op spele.nl.

geheel zelfst. ze starten de spelletjes zelf op.

verder beiden een DS er is hier een wii en x-box.

@ dannas: of je je kind tekort doet weet ik niet. maar het is wel handig als je kind om kan gaan met de computer. das toch de toekomst he.
Mijn oudste twee zijn 5 en 3.5 jaar en zitten nooit achter de PC. Ze vragen er niet om en ik stimuleer het ook niet. Waarschijnlijk zitten ze hun hele leven nog genoeg achter een toetsenbord, dus hoe langer ik het uit kan stellen hoe liever. Zelf ben ik ook op latere leeftijd (wij kregen een PC thuis toen ik 12 was ofzo) pas begonnen en qua vaardigheden is het helemaal goed gekomen, dus ik maak me absoluut geen zorgen over mijn kinderen.
Hier computeren ze op onze computer, met behulp van de Krowser, ook een kinder-browser, waarbij ze zelfstandig kunnen internetten, door het aanklikken van plaatjes.

Ze zitten vaak op sesamstraat, bobo, dora, en dochter inmiddels ook op van die barbie-aankleed-opmaak-spelletjes.

Zoon doet ook wel sportspelletjes, voetbal, biljart etc.

Op die Krowser kun je ook nog favorieten instellen, leeftijd aangeven, tijdsklok instellen etc etc, echt super-ding.

Ze mogen hier alleen in het weekend computeren.
quote:anky schreef op 26 oktober 2009 @ 05:05:

Mijn oudste twee zijn 5 en 3.5 jaar en zitten nooit achter de PC. Ze vragen er niet om en ik stimuleer het ook niet. Waarschijnlijk zitten ze hun hele leven nog genoeg achter een toetsenbord, dus hoe langer ik het uit kan stellen hoe liever. Zelf ben ik ook op latere leeftijd (wij kregen een PC thuis toen ik 12 was ofzo) pas begonnen en qua vaardigheden is het helemaal goed gekomen, dus ik maak me absoluut geen zorgen over mijn kinderen.

Wij hadden thuis ook nooit een pc, en op de middelbare kwam er er nog redelijk vanaf, ik was de enige die verslagen altijd handgeschreven inleverde.

Op de vervolgopleiding kwam ik in de problemen, omdat ik niet handig was met een pc, was ik altijd mega vertraagd, ik was nooit op tijd klaar met opdrachten, wist niet eens hoe ik moest opstarten.

Kon de letters niet snel vinden, typte met mijn wijsvinger, hoofdletters wist ik niet, en zo zat ik altijd na schooltijd nog in het lokaal.

Ook werkstukken mochten niet meer handgeschreven, dus ging ik naar een klasgenoot steeds, om mijn huiswerk te doen.

Later natuurlijk wel een pc aangeschaft, maar het duurde echt heel lang tot ik er handig mee was.

Dit was in de tijd van de zipp, en diskette's (ik ben nu 30)

Onze kinderen spelen inmiddels wel eens op de pc, vooral de aankleed en make up spellen, maar mogen ook mailen, en op google (als ik er bij ben) en op you tube.

Hier op school staan er al ca. 5 pc's per kleuterklas, en vanaf groep 1 moeten ze al leerzame opdrachten maken.

En met mij is het helemaal goedgekomen, ik was zelfs computer-mama in de kleuterklas

Maar ik denk wel dat het handig is als je kind er wat weg wijs mee kan, zodra het naar de kleuterschool gaat.

Oh wij hebben inmiddels ook een ps3 en de kinderen hebben een DS (de oudste is 8 jaar)

Nog iets anders, die kinder laptop\s van vtech zijn ook wel goed denk ik, ook met een muis, en toetsen, ook naar leeftijd aan te schaffen (en dan bedoel ik dit vooral voor de kleuters) en dan heb je ook allemaal leerzame spelletjes.

Die hebben wij ook gehad, en ze hebben er ook ceel van geleerd (tellen, sommen, kleine woordjes e.a.)
Op het dak zie je kleine musjes,
je weet; ze krijgen wormen ... maar het lijken kusjes!
quote:anky schreef op 26 oktober 2009 @ 05:05:

Je vergeet echter dat tegenwoordig op de basisschool al heel veel oefeningen/testjes al op de computer worden gedaan, dus wel zo handig als je kinderen daar enige vaardigheid in hebben.

Wij hebben een apart hoekje met wat links, meestal muziekclipjes van sesamstraat e.d. en tekenfilmpjes. Verder heeft zoon er ook geen interesse in. Per week zit hij er misschien een half uur achter. Hij mag dan zelf de liedjes kiezen.
quote:Juultje schreef op 25 oktober 2009 @ 22:17:

Tip: installeer mybee op je pc voordat je ze op internet laat en zorg dat ze daarmee internetten en niet met je standaard browser. Deze browser is speciaal voor kinderen, waarbij je de leeftijd in kunt stellen. Komen ze op een site die niet beoordeeld is, dan kun jij als ouder d.m.v. een wachtwoord zo nodig toestemming geven.

Mijn dochter van 3 1/2 zit ook wel eens op de computer, en ook op internet, maar dan alleen via mybee.

(hier gratis te downloaden: http://www.mybee.nl/)

Juultje, dankjewel voor deze goede tip! Ik heb de browser gisteren gelijk geinstalleerd. Makkelijk dat je zo op allerlei plaatjes kunt klikken en bij de betreffende (gecontroleerde) site uit kunt komen.

Ik vind het tot nu toe wel 1 nadeeltje hebben; lang niet alles opent goed. Hebben anderen/jij dit ook? Sommige sites werken niet goed of helemaal niet. Ook heb ik nogal problemen met het downloaden van Flash, wat wel nodig is wil je allerlei materiaal (filmpjes e.d.) kunnen bekijken.

Ik hou me aanbevolen voor nog meer van dit soort tips (kinderbrowsers/ leuke kleuter websites etc.)

Kind heeft iig vanochtend al heel wat sprookjesboom (efteling) filmpjes gekeken
Op de pc vanaf de kleuter school af en toe een uurtje. (Op de Wii en DS in maximaal 1 uur per dag. Alle 3. Maar het komt vaker niet dan wel voor dat ze achter de computer of wii zitten.

Die uur per dag heb ik ingesteld toen de wii net nieuw was en ze er niet bij weg te slaan waren. Nu ruim een half jaar later spelen ze er allemaal zo'n 2x per week mee (op).
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven