Opmerkelijke kraamcadeaus

20-12-2010 21:18 365 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij kregen als kraamcadeau voor onze in 2010 geboren zoon een pyama met het oude oude logo van de Hema erop. Het logo dat verdween rond 1992! Ik vraag me voornamelijk af waar iemand zoiets vandaan haalt. Het is overigens een dikke winterpyama, die onze zoon zal passen rond juni.

Wie kreeg er nog een hoogst opmerkelijk cadeau?

Natuurlijk zijn we blij met alle aandacht voor onze zoon. Dus reacties dat we niet zo ondankbaar moeten zijn zal ik naast me neer leggen.
quote:RosaP schreef op 21 december 2010 @ 13:51:

Wolkewitje, ik vind het ook apart eerlijk gezegd om een cadeau suggestie op een geboortkaartje te zetten. Vind dat eerlijk gezegd behoorlijk hebberig. Je kondigt de geboorte van je kind notabene aan met dat kaartje!

In Belgie is het heel gebruikelijk om een lijst bij een babywinkel te leggen, waarvan mensen iets kunnen kiezen. Dat is misschien hebberig, maar het voorkomt wel dat mensen geld uitgeven aan iets dat de kersverse ouders al hebben.

We hebben twee zonen die in hetzelfde seizoen geboren zijn en we hebben veel familie en vrienden met iets oudere kinderen waar we veel tweedehands spullen van krijgen. We hebben echt heel erg veel spullen gekregen voor onze oudste zoon, met name omdat mijn man veel zakelijke relaties heeft en we bij een aantal clubjes zitten. Het is leuk om cadeautjes te krijgen, maar we hebben alles al, vandaar de cadeausuggestie.

Misschien is dat hebberig, maar ik heb liever dat mensen niks kopen dan dat het ongebruikt meteen doorgesluisd wordt naar de kringloopwinkel.
Mijn zus had bij haar derde zoon ook al veel spullen, ik heb haar toen een nieuwe bril gegeven. We vonden dat allebei goed, maar nu ik er over nadenk is het ook best een opmerkelijk cadeau.
Wij kregen bij de geboorte van onze dochter een Fur Real kat.. die zijn voor 4+! Niet het allerergst denkbare cadeau (alhoewel ik ze foeilelijk vind, en als je nog ziet wat dat kost), maar toch.. 't is nog wel een héle tijd wachten
quote:wishmeluck schreef op 21 december 2010 @ 18:05:

Hier geen kinderen, dus niet zo thuis in dat soort dingen.

Had met liefde voor een tweeling twee leuke pakjes uitgekozen. Beiden in dezelfde print, maar allebei in een andere kleur.

In maat 80/86 (84? zoiets, kan dat?). En nee, ik had er geen rekening mee gehouden dat de tweeling van zichzelf al heel klein was. Zegt de moeder in kwestie bits tegen de vader: "nou, we hebben een zoveelste pakje gekregen, ze kunnen het vast wel aan over 1 1/2 jaar" (waar we bijzaten..)

Daarna belde er visite op die nog zou langskomen en ze zei (waar we ook nog bijzaten): "nee, geen kleertjes... daar worden we mee doodgegooid, .. iets van luiers of shampoo ofzo is wel leuk, daar heb je tenminste wat aan..". De boodschap was duidelijk, we zijn ook snel weer weggegaan.

Tsss... dat vond ik wel lullig hoor!Wat ontzettend onbeschoft!!!! Mensen hoeven geen cadeau te geven en doen dan toch moeite... wij hebben veel gehad wat zoontje niet aan bleek te kunnen toen het seizoen zich ervoor aandiende. Dat vond ik gewoon heel zonde, maar veel heb ik toch bewaard. Gewoon voor hem, om later te kunnen zien hoeveel moeite mensen voor hem gedaan hebben. Allstars bv. Zoontje heeft zo´n hoge wreef, ik kreeg gewoon zijn voetjes er niet in. Die Havannedingesslippers, zo schattig. Paste hem hartje winter. Familie van een goede vriendin had uit Iran spulletjes opgestuurd, die kindertjes zijn kennelijk veel tengerder (geen goed woord ) heeft hij nooit aangekund. Ik heb het allemaal bewaard. Omdat het met zoveel liefde uitgezocht en gegeven is.
quote:RosaP schreef op 21 december 2010 @ 13:51:

Wolkewitje, ik vind het ook apart eerlijk gezegd om een cadeau suggestie op een geboortkaartje te zetten. Vind dat eerlijk gezegd behoorlijk hebberig. Je kondigt de geboorte van je kind notabene aan met dat kaartje!Ja dat vind ik ook stom apart!

Kreeg ook een geboortekaartje waarop stond.

Cadeautip; geld..

Ik vind dat echt belachelijk om op het kaartje zelf te zetten..
quote:Tomatensoep schreef op 21 december 2010 @ 15:27:

[...]

Haha oh echt? Wat kunnen smaken toch verschillen, als ik zoiets zou krijgen zou dat dus in dit topic terecht komen

Net als van die buikbanden met 'houdbaar tot en met dd/mm/jj' en '50& mama 50% papa 100% ikke'

Ja het is maar goed dat smaken verschillen!

Die buikbanden vind ik sowieso niks met teksten erop.

Ik had alleen de naam groot erop laten zetten hoor, de andere teksten waren zo klein erop dat je heel erg dichtbij moet staan wil je ze lezen..

Ik ga er maar vanuit dat zij het wel leuk vond aangezien ze het der dochter aangetrokken heeft :-)

Wat ik trouwens niet begrijp is dat sommigen zeggen dat ze juist snakken naar kleertjes in de allerkleinste maat (niet prematuur).

Ik vraag me af hebben jullie dan zelf niet genoeg kleertjes gekocht? Ben je er gewoon vanuit gegaan dat je dat wel zou krijgen?

Als ik zwanger zou zijn, zou ik me namelijk helemaal gek shoppen, al die lieve kleine kleertjes..
Julia, je weet niet hoe groot je kindje wordt. Mijn dochter bleek bij de laatste echo bij de gynaecoloog een kleintje. Toen ben ik alsnog wat kleins in maat 50 gaan kopen, omdat alles wat we al hadden maat 56 of 62 was (dat raden ze namelijk aan om te kopen). Maar heel veel krijgen geen echo meer, of er wordt een ruwe schatting gemaakt die niet klopt.

De beredenatie is: als je kind klein blijkt te zijn is er vaak zo wat bijgekocht. Maar als je een groot kind krijgt heb je soms niks aan maat 50/56. Dan zou het toch zonde zijn als jij met al die leuke kleertjes blijft zitten?

Kortom: natuurlijk ga je er niet vanuit dat je iets wel zal krijgen.
quote:wolkewitje schreef op 21 december 2010 @ 23:15:

[...]

In Belgie is het heel gebruikelijk om een lijst bij een babywinkel te leggen, waarvan mensen iets kunnen kiezen. Dat is misschien hebberig, maar het voorkomt wel dat mensen geld uitgeven aan iets dat de kersverse ouders al hebben.

We hebben twee zonen die in hetzelfde seizoen geboren zijn en we hebben veel familie en vrienden met iets oudere kinderen waar we veel tweedehands spullen van krijgen. We hebben echt heel erg veel spullen gekregen voor onze oudste zoon, met name omdat mijn man veel zakelijke relaties heeft en we bij een aantal clubjes zitten. Het is leuk om cadeautjes te krijgen, maar we hebben alles al, vandaar de cadeausuggestie.

Misschien is dat hebberig, maar ik heb liever dat mensen niks kopen dan dat het ongebruikt meteen doorgesluisd wordt naar de kringloopwinkel.Een lijst bij een babywinkel leggen, a la. Maar dát dan op je kaartje zetten vind ik hebberig overkomen. Als mensen er naar vragen kun je die suggestie doen. Het draait toch niet allemaal om de cadeaus? Daar lijkt het nl wel om. Lekker boeien of je iets krijgt dat niet je smaak is, dan maak je er iemand anders blij mee!
In Nederland heb je ook zat winkels met cadeaulijst hoor! Een lijst is in bepaalde streken meer gebruikelijk dan in de andere. Ik zou er zelf niet voor kiezen, maar als iemand anders wel zo'n lijst zou hebben zou ik dat prima vinden.

Om het hebberig te noemen vind ik weer zo typisch passen bij de Nederlandse gedachtengang: 'doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.' Ik denk dat het juist praktisch is bedoeld!

En je voorkomt toch ook die teleurstelling om kraamcadeaus die je hier zo veel leest!
Wij kregen babykleding maat 92 voor onze zoon. Hij was alleen drie maanden te vroeg geboren en had maat 44 toen hij na 3 maanden ziekenhuis eindelijk thuis kwam. Nu is hij anderhalf en heeft hij maat 74. De babykleding is zomerkleding en als de groei zo doorgaat, heeft hij in september maat 92. Geen nuttig kado dus helaas!

En verder hebben we ook nog meisjeskleding gekregen. Een bruine broek met een bijpassend shirt in een soort paarsige tint. Ik kon me voorstellen dat oudere mensen (dat waren ze dus ook) het als jongenskleding zouden zien, maar een shirt met een boom met vlindertjes, hartjes en bloemetjes trek ik mijn zoon niet aan :-)
Wat een leuk topic.

Bij ons viel het erg mee met de vreemde cadeaus. Natuurlijk wel kleertjes die je niet zo mooi vindt. Vooral van de oudere generatie (vrienden van ouders etc). Ik heb iedereen altijd vriendelijk bedankt. Kleertjes die ik echt te lelijk vind legde ik altijd op de creche als reserve. Dan zie je ze alleen als kind een ongelukje had of gespuugd had ofzo. In de wasmachine en weer terug naar de creche haha..

Wat grotere maten betreft: ik vind dat altijd erg fijn! Dat je eens in de zoveel tijd die doos doorgaat en dan denkt 'o ja, dat hadden we ook nog!'. Net alsof je weer een cadeautje krijgt. Natuurlijk is het ook wel eens gebeurd dat je iets 'terugvindt' dat dan inmiddels niet meer past. Oeps.

Seizoensgebonden is dan weer niet handig, maar dat viel bij ons gelukkig mee.
Sokken, maatje 25...
Nu iedereen over de schoentjes begint bedenk ik me ineens dat ik ook nog van een collega een paar kleine Adidasjes heb gekregen die van haar zoontje zijn geweest. Het waren zijn eerste schoentjes en hij had ze van haar broer gekregen. Die schoentjes ga ik hem zeker aantrekken en als hij er uit is vraag ik of ze ze terug wil.

Ook van een vriendin heb ik wat dingetjes gekregen die van haar meiden zijn geweest. Wat rompertjes en broekjes en ook een pakje uit 1 stuk. Dat heeft hij ook een keertje aangehad. En van een digidinnetje hier van Viva hele leuke kleertjes die van haar zoontje zijn geweest. Gelukkig ook wat in maat 50 want dat had ik zelf niet durven kopen. Zoon is nu 7 weken en krijgt nu de kleine kleertjes van maat 56 aan. Man kom dus meteen naar de winkel op dag 3 om nieuwe kleertjes uit te zoeken.
quote:GeorgetteDansLeTabac schreef op 22 december 2010 @ 09:04:

Julia, je weet niet hoe groot je kindje wordt. Mijn dochter bleek bij de laatste echo bij de gynaecoloog een kleintje. Toen ben ik alsnog wat kleins in maat 50 gaan kopen, omdat alles wat we al hadden maat 56 of 62 was (dat raden ze namelijk aan om te kopen). Maar heel veel krijgen geen echo meer, of er wordt een ruwe schatting gemaakt die niet klopt.

De beredenatie is: als je kind klein blijkt te zijn is er vaak zo wat bijgekocht. Maar als je een groot kind krijgt heb je soms niks aan maat 50/56. Dan zou het toch zonde zijn als jij met al die leuke kleertjes blijft zitten?

Kortom: natuurlijk ga je er niet vanuit dat je iets wel zal krijgen. Ja het is wel zonde natuurlijk, maar iemand hier geen zin om op te zoeken zei dat ze aan het einde van de kraamweek al moest shoppen omdat ze geen kleertjes had.

Ik denk dat ik liever xx euro extra uitgeef aan verschillende maten dan dat ik na een week al moet gaan shoppen..

Nu ben ik nooit bevallen, maar ik kan me voorstellen dat je er niet op zit te wachten na een week al weg te moeten.

Dan liever voor die paar euro meer, gerust thuis zitten..
Van de werkster van mijn moeder:

Een gifgroenjurkje van de markt, de maat staat er niet op, maar mijn dochter zal dit passen als ze ongeveer 1 jaar is.

Op zich is dit helemaal niet erg om als cadeautje te krijgen, maar het erge is dat die vrouw zelf een sticker van de HEMA op het jurkje heeft geplakt.

Hoe ik dat weet?

Op de sticker staat: maat 62-68, en dan een plaatje van een broek...

Haha maar ja, het gaat om het gebaar...
Julia, het is maar net hoe je er zelf in staat. Je moet helemaal niet na een een week al shoppen. Diegene die dat zei is niet dè standaard! Je kan ook online iets bestellen, je (schoon)moeder op pad sturen of je partner. Niks geen probleem! En zou jij echt van plan zijn meerdere pakjes in de kleinste maat te kopen met het risico dat je ze niet eens gebruikt? Dat is toch zonde, het is nou ook weer niet dat kleertjes gratis zijn.
quote:julia7 schreef op 22 december 2010 @ 12:09:

[...]

Ja het is wel zonde natuurlijk, maar iemand hier geen zin om op te zoeken zei dat ze aan het einde van de kraamweek al moest shoppen omdat ze geen kleertjes had.

Ik denk dat ik liever xx euro extra uitgeef aan verschillende maten dan dat ik na een week al moet gaan shoppen..

Nu ben ik nooit bevallen, maar ik kan me voorstellen dat je er niet op zit te wachten na een week al weg te moeten.Dan liever voor die paar euro meer, gerust thuis zitten..

Nee, daar zit je inderdaad niet op te wachten. Mij werd van alle kanten ingepeperd dat ik géén maat 50 moest kopen. Zonde van het geld, kind zou het toch niet passen, maat 50 was echt te klein voor de gemiddelde baby, ik was toch niet zo dom om maatje 50 te kopen? en ik, blue als ik was als verse moeder, dacht: 'okee, zij zullen het wel weten'. Not.

Mijn dochter was 3640 en 53 cm. Groter dan gemiddeld dus, en ze verzoop in maat 56. Ik heb mijn man er in de kraamweek op uitgestuurd om extra kleertjes te gaan kopen. Dus nee, moeders zonder maat 50 zijn geen knieperts die het fijn vinden om in de kraamweek nog babykleertjes te moeten regelen, moeders zonder maat 50 hebben braaf geluisterd naar de onzin die hun omgeving uitkraamde.

Oja, mijn enige tip aan verse moeders is om maat 50 te kopen. En om niet te luisteren naar mensen die menen dat je hiermee zinloos geld uitgeeft.
Jee, er klinkt wel veel frustratie uit mijn post

Ik was achteraf best pissig op een aantal mensen. Ze gedroegen zich alsof ik als een kip zonder kop geld over de balk aan het smijten was toen ik opperde om ook wat maat 50 te kopen. Ach ja, leerpuntje. Niet naar andere mensen luisteren
quote:RosaP schreef op 22 december 2010 @ 09:33:

[...]

Het draait toch niet allemaal om de cadeaus? Daar lijkt het nl wel om. Lekker boeien of je iets krijgt dat niet je smaak is, dan maak je er iemand anders blij mee!

Dingen die mijn smaak niet zijn geef ik juist niet aan een ander, dan denkt die ander dat ik een slechte smaak heb.

De tekst op het kaartje was "Een cadeau is leuk, maar hoeft niet. Een bijdrage voor een mooi speeltoestel voor in de tuin is welkom." Het gaat mij helemaal niet om de cadeaus. Ik heb liever dat mensen niks geven dan dat ze veel geld uitgeven aan iets dat ik meteen weer weggeef, ongebruikt verkoop of dat op onze speelgoedberg belandt. Ben ik ondankbaar als ik na het tiende ongebruikte knuffelbeest vind dat we er genoeg hebben? Ik consuminder graag, helaas valt dat niet te rijmen met kraamvisite die niet graag met lege handen komt.
quote:kjong schreef op 21 december 2010 @ 10:46:

Wat moet je nou met een zilveren rammelaar?Dat vind ik dan wel weer leuk. Ik ben in verwachting en krijg van mijn oma (heeft ze al laten weten) een zilveren rammelaar. Heb ik zelf ook van oma gekregen bij de geboorte. Juist leuk, op die manier ook een soort van traditie.
quote:AlettaJacobs schreef op 22 december 2010 @ 14:52:

Jee, er klinkt wel veel frustratie uit mijn post

Ik was achteraf best pissig op een aantal mensen. Ze gedroegen zich alsof ik als een kip zonder kop geld over de balk aan het smijten was toen ik opperde om ook wat maat 50 te kopen. Ach ja, leerpuntje. Niet naar andere mensen luisteren

Niet zo druk maken wat anderen vinden , het is jouw geld al verbrand je het in de open haard.

ik had wel 20 rompers per maat gekocht, ik dacht dat zo'n baby er wel een paar per dag van gebruikte en ik zit nooit graag zonder textiel. Ik heb sommigen echt ongedragen in de weggeefzak gestopt
quote:AlettaJacobs schreef op 22 december 2010 @ 14:46:

[...]

Nee, daar zit je inderdaad niet op te wachten. Mij werd van alle kanten ingepeperd dat ik géén maat 50 moest kopen. Zonde van het geld, kind zou het toch niet passen, maat 50 was echt te klein voor de gemiddelde baby, ik was toch niet zo dom om maatje 50 te kopen? en ik, blue als ik was als verse moeder, dacht: 'okee, zij zullen het wel weten'. Not.

Mijn dochter was 3640 en 53 cm. Groter dan gemiddeld dus, en ze verzoop in maat 56. Ik heb mijn man er in de kraamweek op uitgestuurd om extra kleertjes te gaan kopen. Dus nee, moeders zonder maat 50 zijn geen knieperts die het fijn vinden om in de kraamweek nog babykleertjes te moeten regelen, moeders zonder maat 50 hebben braaf geluisterd naar de onzin die hun omgeving uitkraamde.

Oja, mijn enige tip aan verse moeders is om maat 50 te kopen. En om niet te luisteren naar mensen die menen dat je hiermee zinloos geld uitgeeft.

Thanks. Bij mij (nu 18 weken zwanger) werd ook verteld vooral niks in maat 50 te kopen. Nou ik heb dus wel gewoon een aantal rompertjes en pakjes in maat 50 gekocht. Wel niet superveel, maar ik wil toch graag dat mijn baby'tje straks in kleertjes past i.p.v. er in verzuipt.

Nog zo een...nee joh je hoeft zelf bijna geen kleertjes e.d. te kopen, je krijgt na de bevalling genoeg. Mijn steevaste antwoord is dan, 'ja, maar ik wil ook graag kleertjes waarvan ik zeker weet dat ik ze leuk vind'.
Hier hetzelfde met maat 50, in mijn omgeving was iedereen zo stellig dat die maat echt niet nodig was. Voor de zekerheid had ik wel twee setjes, maar dat vond ik bar weinig voor ons zoontje van 54 cm en 3620 gram. Wat baalde ik als ik die wijde kleding zag om zijn lijfje...
Ik had wel een paar setjes in maat 50 omdat bij de groeiecho al wel duidelijk was dat het geen groot kindje zou worden. En toch mensen die zeggen dat je dat niet nodig hebt....uhuh, ze past er toch niet in, nee dat klopt. Het was nog te groot.... (50 cm en bijna 2800 gram) Nu na bijna vier weken past ze er redelijk in, ligt aan het merk. 1 romper is ze bijna uitgegroeid. Geen spijt dus van mijn aankopen maatje 50!

En zoveel kleertjes hebben we op zich niet gehad, omdat iedereen inderdaad roept dat je er zoveel krijgt na de bevalling dacht ik, laat ik me niet wild kopen, dat is ook zonde, maar het viel mee. Alleen is nagenoeg alles maatje 62 en 68, dus hoop maar dat ze dat allemaal een keertje aan kan.
quote:julia7 schreef op 22 december 2010 @ 12:09:

[...]

Ja het is wel zonde natuurlijk, maar iemand hier geen zin om op te zoeken zei dat ze aan het einde van de kraamweek al moest shoppen omdat ze geen kleertjes had.

Nu ben ik nooit bevallen, maar ik kan me voorstellen dat je er niet op zit te wachten na een week al weg te moeten.

Dan liever voor die paar euro meer, gerust thuis zitten..

Meld!

Dat was ik dus. Ik heb net als Aletta geluisterd naar mijn omgeving. Nu had ik zelf al bedacht dat maat 50 niet hoefde, aangezien mijn dochter steeds groter dan gemiddeld werd geschat. Het pakje maat 56 dat ik meegenomen had naar het ziekenhuis viel dus best klein uit, mijn vriend moest haar er in wurmen en dat kon ze erna dus niet meer aan (Muffin was 3935 gram en 53 cm bij geboorte). bleven er nog 2/3 pakjes over. En dat vind ik echt te weinig, maar ja, als iedereen zegt dat je kleertjes genoeg zult krijgen, is het ook gewoon zonde om een kledingkast vol te kopen!

Ik heb haar ook vrij snel shirtjes maat 62 aangetrokken, 56 was zo pieren en wurmen.

Ik zal ook meteen maar melden dat we 4 dagen nadat Muffin geboren was naar het zkh moesten voor een echo van Muffin. Na die echo ben ik naar de hema gegaan, ik had geen zoogcompressen gekocht en die waren toch echt wel nodig.

En aan het eind van de week snakte ik eigenlijk wel naar frisse buitenlucht, ik voelde me zo opgesloten. Niks leuker dan shoppen met en voor je kersverse kind!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven