Opstandig

19-01-2018 22:42 138 berichten
Alle reacties Link kopieren
/Gesloten/heb voldoende tips nu ga naar cjg.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 21-01-2018 16:31
Reden: We hebben maatregelen genomen ivm het verwijderen van de OP
98.76% gewijzigd
Frietmetmayo schreef:
20-01-2018 14:30
Heb niet alles gelezen maar wat hier helpt is de verantwoording bij kind zelf te leggen.

Dus om 20.00 lig jij in je bed dan is de dag klaar voor jou. Hoe je dit indeelt mag jijzelf bepalen als je maar om 20.00 gaat slapen.
Sinds we dit toepassen gaat het hier goed.



Niet om 20.00 in bed is de dag ervoor eerder erin.

En dit dan ook consequent uitvoeren maar dit miet gelijk als troef gebruiken. Kind echt op eigen regie en verantwoording richten.
En als hij dan niet gaat, maar gaat krijsen en gooien met dingen, of bijten en schoppen?
Sunny2017 schreef:
20-01-2018 12:36
We zijn twee jaar geleden al met hem bij een kinderpsycholoog geweest ivm de scheiding en of hij het wel goed verwerkt had. Zij heeft toen gezegd dat ons zoontje duidelijkheid nodig heeft en dat we op 1 lijn moeten komen qua opvoeding. Hij had geen hechtingsstoornis maar wel zei ze dat hij veel kenmerken had van HSP/ASS maar niet voldoende voor een diagnose.
Op school gaat ook alles super met hem qua leren en gedrag. Het enige probleem is dat mijn ex en ik niet op 1 lijn zitten en totaal verschillen van karakter wat tevens de reden is waardoor we tijdens de relatie steeds ruzie kregen en het uiteindelijk is uit gegaan.
Wat nu dus ons probleem is dat we strijden om welke lijn we moeten volgen of dat zijn strakke regels zijn of mijne lossere.
Het is misschien wel goed als ik nu zijn regels ga aanhouden aangezien hij toch never gaat toegeven dat hoe ik opvoed beter voor hem is.
Net alweer een dramaatje hij wilde chips eten als lunch. Normaal zeg ik dan Ok voor deze keer omdat het weekend is maar nu zei ik nee je moet eerst gezond eten en vanavond mag je een kommetje chips maar nu niet. Hij ging eerst zelf de chips proberen pakken en erna toen ik hem tegenhield ging hij huilen en uiteindelijk werd hij rustig toen hij zag dat ik niet ging toegeven. Ik denk zelf ook dat het aan mij ligt en hij het fijn vind dat ik zo makkelijk toegeef en er daardoor steeds verder in gaat.

Als jij vaders manier schadelijk vindt voor jullie kind, dan ga je toch niet mee in zijn manier?

Ik kan in mijn werk prima regels toepassen en handhaven die ik niet perse ook zou kiezen, maar als ik meen dat het schadelijk is voor het kind ben ik bereid ver te gaan.

Ik heb er ooit een baan voor opgezegd. Ik zou dat niet kunnen met mijn eigen kind.
Alle reacties Link kopieren
Moiren’ schreef:
20-01-2018 14:15
Voor een diagnose moeten er problemen zijn op verschillende plekken. Daarbij is er gezegd dat hij geen ASS heeft, want niet genoeg kenmerken en een psycholoog die in een moeite hsp erbij haalt zou ik ook niet zo serieus nemen.

Wat ik hier lees zie ik vooral een moeder die handelingsverlegen is en dat is helemaal niet erg, want veel is, met de juiste begeleiding, wel te leren.
Hij gedraagt zich gewoon als een verwende blaag.
+1!
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
20-01-2018 13:04
Niet alle striktheid is beter imo. Mijn ex liet onze dochter gerust tot 22.00 uur aan tafel zitten om haar bord leeg te eten. En dat weken achtereen, zonder dat het tot gedragsverandering leidde. Mijn eigen aanpak, koken wat ze wel lust en blij zijn met alles wat erin ging, is wellicht ook niet het toppunt van pedagogiek maar zorgde in ieder geval voor een betere sfeer en een blijer kind.
Consequent zijn en strikte regels hanteren kan best samen gaan met meeveren met je kind.

Je kind tot 22:00 aan tafel laten zitten en dwingen om zijn bord leeg te eten is nergens goed voor. Dat is gewoon machtsmisbruik en de baas willen spelen.

Koken wat jij en je kind lekker vinden zodat de sfeer goed blijft en kind laten bepalen hoeveel ze eet vind ik pedagogisch juist zeer verantwoord. Tenzij
Kind
niets gezond wil eten.

Maar dat tandenpoetsen overslaan zou ik weer niet in meegaan want dat schaadt de gezondheid.
Alle reacties Link kopieren
To en waarom is jouw manier van opvoeden dan beter denk je?
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_356311 wijzigde dit bericht op 18-02-2018 14:16
Reden: Privacy
99.57% gewijzigd
Sunny2017 schreef:
20-01-2018 22:32
Ik denk gewoon dat de manier van mijn ex te afstandelijk en te onempathisch is. Hij is te strak en zwart wit in zijn regels.
Ik ben dan wel weer het uiterste van hem natuurlijk, te betrokken, te gevoelig en te toegeeflijk, inconsequent en chaotisch.
Ik heb eigenlijk geen echte regels en geef ook nooit straf en wordt ook bijna nooit kwaad. En als ik dat wordt dan nog kom ik niet serieus over.
Wil het liefste een middenweg tussen mijn manier en de zijne vinden.
Besef je je dat alles wat jij over jezelf noemt ontzettend onveilig is voor een kind?
Consequent en liefdevol zijn gaan uitstekend samen.
Alle reacties Link kopieren
Ik bestrijd dat een ASS'er ook altijd op andere plekken problemen moet hebben. Ik heb recent een diagnostisch onderzoek gelezen over een autistisch kind dat het buitenshuis prima doet.
Overigens onthoud ik me van inschattingen maken over labels voor dit kind. CJG is een goed plan.
Alle reacties Link kopieren
Sunny2017 schreef:
20-01-2018 22:32
Ik denk gewoon dat de manier van mijn ex te afstandelijk en te onempathisch is. Hij is te strak en zwart wit in zijn regels.
Ik ben dan wel weer het uiterste van hem natuurlijk, te betrokken, te gevoelig en te toegeeflijk, inconsequent en chaotisch.
Ik heb eigenlijk geen echte regels en geef ook nooit straf en wordt ook bijna nooit kwaad. En als ik dat wordt dan nog kom ik niet serieus over.
Wil het liefste een middenweg tussen mijn manier en de zijne vinden.
Blijf met je ex praten over de gezamenlijke opvoeding van jullie zoon.
Neem dan niet het uitgangspunt dat jouw manier meer betrokken en empathisch is dan de zijne.
Probeer een gezamenlijke weg te zoeken, afspraken maken over dagelijkse dingetjes die jou zwaar vallen.
Hij kan jou steunen door tegen je zoon te zeggen dat hij gewoon zijn tanden moet poetsen, geen discussie wanneer mama dat vraagt, om maar een voorbeeldje te noemen.
Zoek dus niet de discussie op met je ex maar het gezamenlijke belang.
Dit is niet het einde. Het is zelfs niet het begin van het einde. Maar misschien is dit het einde van het begin.
Alle reacties Link kopieren
Sunny2017 schreef:
20-01-2018 22:32

Ik heb eigenlijk geen echte regels en geef ook nooit straf en wordt ook bijna nooit kwaad. En als ik dat wordt dan nog kom ik niet serieus over.
Wil het liefste een middenweg tussen mijn manier en de zijne vinden.
Als jij al niet eens weet aan wat voor regels je zoon zich moet houden kan je zoon dat al helemaal niet weten.

Ga dus eerst eens bedenken wat jij nu echt belangrijk vindt. Welke normen en waarden je hem mee wil geven en waar jij vindt dat hij zich aan moet houden.

Daarmee maak je het voor je zelf makkelijker.

Ten eerste kan je hem dan uitleggen waarom je iets van hem wil.

Ten tweede kan je hem dan ook gemakkelijker tegemoet komen voor een uitzondering. Omdat je kan uitleggen waarom hij van de regel mag afwijken.
Sterkte vandaag TO, met je belletje aan het CJG! Ik vind het echt top hoe jij naar jezelf kijkt en je eigen (on)mogelijkheden kan benoemen. Nu allen nog even een beetje hulp van buiten om het weer de goede kant op te buigen. Het komt vast goed! 👍🏻
Ontzettend verstandige en liefdevolle keuze TO. Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
hele goede keuze inderdaad. Ik heb zoveel baat gehad bij goede hulp! Het is alleen maar sterk dat je naar jezelf durft te kijken, top dat je je verantwoordelijkheid als ouder neem! Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven