Opstandig

19-01-2018 22:42 138 berichten
Alle reacties Link kopieren
/Gesloten/heb voldoende tips nu ga naar cjg.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 21-01-2018 16:31
Reden: We hebben maatregelen genomen ivm het verwijderen van de OP
98.76% gewijzigd
Moiren’ schreef:
19-01-2018 23:12
JEUGD EN GEZIN!!!!
Nog een keertje :whip:

Je hebt hulp van buitenaf nodig TO
Zit hem iets dwars? Praat je met je zoon over dat soort dingen?
Ik denk dat het ook zou kunnen dat jij de enige bent bij wie hij zich veilig genoeg voelt om dwars te liggen en daarmee hoopt een signaal af te geven van: Help!!
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_356311 wijzigde dit bericht op 18-02-2018 14:23
Reden: Pvc
99.67% gewijzigd
CJG is wel een goede hoor, snap niet waarom je daar niet op ingaat TO. Vaak ook laagdrempelig, bij ons op school is er elke maandag inloopuurtje van CJG.
Lastig TO!
Als ik jou was dan zette ik alle tips van Moiren even onder elkaar. Selecteer en kopieer. En dan plakken x20.
Maandag opvoedpoli bellen! Komt goed!
Sunny2017 schreef:
19-01-2018 23:20
Zou ook kunnen hij zegt wel altijd dat hij bij mij wilt blijven en me gaat missen als hij terug moet. En zegt ook vaak je bent zo lief. Misschien is het inderdaad wel een soort van afreageren omdat hij bij mijn ex te strak wordt gehouden en op school ook niet zichzelf durft te zijn. Ik zal jeugd en gezin eens bellen.
Als hij zich zo af moet reageren door normaal gezag op school heb je een nog veel groter probleem.
Alle reacties Link kopieren
Sunny2017 schreef:
19-01-2018 23:12
Ja dat is het denk ik dat hij mijn grenzen constant opzoekt omdat hij bij mij veel meer mag dan bij zijn vader.
Maar hoe kan ik mezelf hierin dan veranderen als ik niet eens weet hoe ik dat moet doen?
Dat een andere plek andere regels heeft, hoeft geen probleem te zijn. Ik denk dat je eens goed moet kijken naar wat jij belangrijk vindt. Bijvoorbeeld: niet schreeuwen/schelden. Als je niet normaal kunt praten dan ga je maar even afkoelen op jouw kamer. Dat zal jouw zoon in het begin niet doen, stampvoetend naar boven gaan en daar zitten mokken. Dan negeer je hem totdat hij voor rede vatbaar is. En iedere keer blijven herhalen: "Ga eerst maar eens afkoelen op jouw kamer".
Je gaat eigenlijk een inhaalslag maken. En het is echt niet verkeerd om eens een professional mee te laten kijken. Als je Jeugd en Gezin niets vindt, kun je ook naar de huisarts (doorverwijzing naar een praktijk voor orthopedagogiek).

Ik bedoel het niet vervelend, ik ben ook geen pedagogisch wonder.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Sunny2017 schreef:
19-01-2018 22:59
Heb hem wel eens gevraagd waarom luister je niet naar mij en wel naar papa? Toen zei hij omdat jij toch lief bent en papa doet dan boos.
Dat klinkt hetzelfde als mijn buurkinderen jaren geleden. Luisterden nooit naar moeder, vader hoefde maar 1 keer iets te zeggen en ze deden of lieten het. Toen ze dus aan de kinderen vroeg waarom was het antwoord: "Jij gilt altijd zo" En dat klopt, dat ging ze doen uit frustratie omdat de kinderen niet luisterden,
In jouw geval is het: jij bent te lief, maar het resultaat is hetzelfde.
En medelijden heeft je kind niks aan, aan medeleven wel, maar eerst heeft hij meer aan consequent zijn. Dus niet na 5 keer nee zeggen toch nog met jouw I-Pad of wat dan ook laten spelen, zelfs al zijn dat maar 10 minuten (Zijn het echt 10 minuten of worden het er toch 20?)
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Sunny2017 schreef:
19-01-2018 23:20
Zou ook kunnen hij zegt wel altijd dat hij bij mij wilt blijven en me gaat missen als hij terug moet. En zegt ook vaak je bent zo lief. Misschien is het inderdaad wel een soort van afreageren omdat hij bij mijn ex te strak wordt gehouden en op school ook niet zichzelf durft te zijn. Ik zal jeugd en gezin eens bellen.
Ach.....wat sneu. Hoe is de verdeling qua tijd bij zijn vader en bij jou?
Alle reacties Link kopieren
lisaviva schreef:
19-01-2018 23:24
Ach.....wat sneu. Hoe is de verdeling qua tijd bij zijn vader en bij jou?
Helft van de week bij mij en helft bij hem.
Negeren vind ik vaak zo'n hard advies. Het kind is acht, het komt op mij over alsof hij ergens vreselijk gefrustreerd over is, er niet over praat en het in een voor hem veilige omgeving op een verkeerde manier uit.
Alle reacties Link kopieren
lisaviva schreef:
19-01-2018 23:29
Negeren vind ik vaak zo'n hard advies. Het kind is acht, het komt op mij over alsof hij ergens vreselijk gefrustreerd over is, er niet over praat en het in een voor hem veilige omgeving op een verkeerde manier uit.
Ja is alleen heel lastig om erachter te raken waarover hij gefrustreerd is. Ga morgen wel eens vragen of hij ergens boos over is.
Sunny2017 schreef:
19-01-2018 23:31
Ja is alleen heel lastig om erachter te raken waarover hij gefrustreerd is. Ga morgen wel eens vragen of hij ergens boos over is.
Dat kan ik me heel goed voorstellen! Probeer als het mogelijk is, met hem in gesprek te komen.
lisaviva schreef:
19-01-2018 23:29
Negeren vind ik vaak zo'n hard advies. Het kind is acht, het komt op mij over alsof hij ergens vreselijk gefrustreerd over is, er niet over praat en het in een voor hem veilige omgeving op een verkeerde manier uit.
Soms is het veel simpeler: gewoon omdat het kan. Er zijn geen grenzen, dus blijft kind er ook niet binnen.
Sunny2017 schreef:
19-01-2018 23:31
Ja is alleen heel lastig om erachter te raken waarover hij gefrustreerd is. Ga morgen wel eens vragen of hij ergens boos over is.
Goede kans dat hij dat zelf niet echt weet.
Ik zag dat je maandag het cjg gaat bellen. Goed zo TO! :thumbsup:
Dat hij niet naar zijn eigen bed wil, maar jouw nabijheid blijft zoeken, lijkt ook een vorm van zoeken naar geborgenheid te zijn.
Ik denk niet dat het een kwestie is van te weinig gezag. Kinderen willen door hun ouders lief gevonden worden dus zullen niet expres gaan klieren alleen omdat dat kan. Met mijn jongste heb ik exact hetzelfde probleem gehad. Ze gedroeg zich overal redelijk gezeglijk en was bij mij geregeld een draakje met anger issues. Volgens de deskundige moest ik vooral strenger worden, grenzen stellen, en straffen (de befaamde Triple P aanpak van Jeugd en Gezin), maar ik voed al jaren op zonder straffen dus dat ging hem niet worden. Mijn dochter voelde zich niet gehoord, en misschien 'ondergesneeuwd' in een gezin met een zus met problemen en een moeder die blij was als ze eens aan zichzelf toe kwam. Dat gecombineerd met een bovengemiddeld temperament, terwijl ik juist heel rustig en uiterlijk onbewogen blijf in de meeste situaties. Ze schreeuwde dus om aandacht, op een heel heftige manier, en kreeg niet de reactie die ze nodig had.
Uiteindelijk heb ik het liefdevol en zonder straffen vlot kunnen trekken door elke dag iets met haar te doen. Buiten skaten of een spelletje. Ook ben ik extra alert op non-verbale signalen omdat ze (nog steeds) van 0 tot 100 kan gaan in een seconde.
Ik denk ook dat kinderen dit gedrag alleen vertonen bij degenen die ze het meest vertrouwen en die onvoorwaardelijk van hen houden. Mijn ex heeft haar wel eens eerder thuis gebracht omdat hij het even niet meer trok met haar (het is nu een ultiem puberende puber). Ik laat haar zichzelf zijn, en zelf consequenties ervaren van haar acties. Tja, en dan kun je dus op je kop krijgen van de tandarts of in ons geval de ortho omdat de instructies niet adequaat zijn opgevolgd. Je kunt je kind moeilijk fysiek dwingen als het de kleuterleeftijd voorbij is, en dat zou je al helemaal niet moeten willen.
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_356311 wijzigde dit bericht op 18-02-2018 14:23
Reden: Pvc
99.76% gewijzigd
Mooie zelfreflectie TO
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
19-01-2018 23:36
Ik denk niet dat het een kwestie is van te weinig gezag. Kinderen willen door hun ouders lief gevonden worden dus zullen niet expres gaan klieren alleen omdat dat kan. Met mijn jongste heb ik exact hetzelfde probleem gehad. Ze gedroeg zich overal redelijk gezeglijk en was bij mij geregeld een draakje met anger issues. Volgens de deskundige moest ik vooral strenger worden, grenzen stellen, en straffen (de befaamde Triple P aanpak van Jeugd en Gezin), maar ik voed al jaren op zonder straffen dus dat ging hem niet worden. Mijn dochter voelde zich niet gehoord, en misschien 'ondergesneeuwd' in een gezin met een zus met problemen en een moeder die blij was als ze eens aan zichzelf toe kwam. Dat gecombineerd met een bovengemiddeld temperament, terwijl ik juist heel rustig en uiterlijk onbewogen blijf in de meeste situaties. Ze schreeuwde dus om aandacht, op een heel heftige manier, en kreeg niet de reactie die ze nodig had.
Uiteindelijk heb ik het liefdevol en zonder straffen vlot kunnen trekken door elke dag iets met haar te doen. Buiten skaten of een spelletje. Ook ben ik extra alert op non-verbale signalen omdat ze (nog steeds) van 0 tot 100 kan gaan in een seconde.
Ik denk ook dat kinderen dit gedrag alleen vertonen bij degenen die ze het meest vertrouwen en die onvoorwaardelijk van hen houden. Mijn ex heeft haar wel eens eerder thuis gebracht omdat hij het even niet meer trok met haar (het is nu een ultiem puberende puber). Ik laat haar zichzelf zijn, en zelf consequenties ervaren van haar acties. Tja, en dan kun je dus op je kop krijgen van de tandarts of in ons geval de ortho omdat de instructies niet adequaat zijn opgevolgd. Je kunt je kind moeilijk fysiek dwingen als het de kleuterleeftijd voorbij is, en dat zou je al helemaal niet moeten willen.
Ik denk dat er een wereld van verschil zit tussen een kind dat 'geregeld' zichzelf laat gaan en daarvoor iemand kiest die rustig blijft en na de bui nog steeds gewoon dezelfde moeder is of de situatie van TO. Waarin het gedrag standaard is en moeder toch altijd 'lief' (lees: 0,0 consequenties/interventies) blijft.

Hoe onveilig is dat, iemand die je met 8 jaar omver kunt duwen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Je hoeft helemaal niet heel steng te zijn, maar wel consequent. Ik heb weinig regels, ze mogen eigenlijk alles wel (binnen het normale), dus ik hoef ook niet vaak op mijn strepen te staan. Vroeger, toen ik nog best vaak in de 'nee-stand' stond had ik veel meer strijd met de kinderen. Het bleek echter dat je veel beter verantwoordelijkheden bij hen kunt neerleggen, of in overleg grenzen vaststellen. Dan zijn kinderen veel eerder geneigd zich eraan te houden.
MinkeDeWit schreef:
19-01-2018 23:49
Je hoeft helemaal niet heel steng te zijn, maar wel consequent. Ik heb weinig regels, ze mogen eigenlijk alles wel (binnen het normale), dus ik hoef ook niet vaak op mijn strepen te staan. Vroeger, toen ik nog best vaak in de 'nee-stand' stond had ik veel meer strijd met de kinderen. Het bleek echter dat je veel beter verantwoordelijkheden bij hen kunt neerleggen, of in overleg grenzen vaststellen. Dan zijn kinderen veel eerder geneigd zich eraan te houden.
Dat is mooi, als je dat kan. TO geeft aan dat ze dit niet kan. Beetje zuur om het dan twee keer te benadrukken..
Gewoon fijn het cjg bellen maandag TO! Goed bezig 👍🏻
Labalade schreef:
19-01-2018 23:53
Dat is mooi, als je dat kan. TO geeft aan dat ze dit niet kan. Beetje zuur om het dan twee keer te benadrukken..
Gewoon fijn het cjg bellen maandag TO! Goed bezig 👍🏻
Ik snap niet wat je bedoelt.
Alle reacties Link kopieren
In ieder geval TO, goed dat je ermee aan de slag gaat. Zet 'm op!
Nee heb je, ja kun je krijgen
Bedenk ook voor jezelf waaróm je het zielig vindt om consequent te zijn. Vaak heeft het met je eigen gevoel te maken. Je wilt bijvoorbeeld dat hij je lief blijft vinden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven