Opvang Gastouder

27-04-2017 22:09 95 berichten
Hallo

Hoe kom ik erachter welke kinderopvang of gastouder in Rotterdam een beetje ok is?

Ik heb namelijk geen flauw idee.
Alle reacties Link kopieren
quote:MinkeDeWit schreef op 28 april 2017 @ 18:54:

[...]

Het is niet alleen maar naar school brengen. Met een beetje pech om 08.30 brengen, 12 uur halen, 13 uur brengen en 15 uur halen. Als je dan een baby hebt met slaaptijden is dat een aardige inbreuk op het ritme. Thuis heb je dat natuurlijk ook, maar ik liet de oudste overblijven en hoefde niet per uitstapje drie kleine kinderen in een jasje te hijsen.Als er zoveel gesleept zou worden zou ik ook niet blij zijn nee. Maar dat Kun je gelukkig van te voren bespreken. Wij hadden alleen het ochtend-brengen 2 x per week, bij de nieuwe GO helemaal niets, is helemaal afgesteld op de opvangkids.
@Minke, ontbijtkoekje, Eloise:

Die hormonen helpen ook altijd zo mee hè, argh
There are three ways to do it: the right way, the wrong way and the Janeway.

Die hormonen helpen ook altijd zo mee hè, argh
quote:Janeway schreef op 28 april 2017 @ 20:01:

Die hormonen helpen ook altijd zo mee hè, argh Ik snap het wel hoor. Toen ik voor het eerst dochters tasje maakte voor mee te nemen naar go, tranen met tuiten. Maar met een paar keer ben je erover heen en vind je het misschien wel fijn
quote:ontbijtkoekje schreef op 28 april 2017 @ 20:12:

[...]

Ik snap het wel hoor. Toen ik voor het eerst dochters tasje maakte voor mee te nemen naar go, tranen met tuiten. Maar met een paar keer ben je erover heen en vind je het misschien wel fijn Dat had ik de eerste keer dat zoon (toen 6) in de taxi stapte, op weg naar zijn nieuwe school. Tranen met tuiten heb ik gehuild. Tegenweurdig vind ik het heerlijk, als de taxi voor de deur staat .
quote:Lady_Voldemort schreef op 28 april 2017 @ 20:18:

[...]

Dat had ik de eerste keer dat zoon (toen 6) in de taxi stapte, op weg naar zijn nieuwe school. Tranen met tuiten heb ik gehuild. Tegenweurdig vind ik het heerlijk, als de taxi voor de deur staat .Het is toch een soort van loslaten. Maakt niet uit hoe oud je kind is, zoiets is altijd een terugkomend iets Ik denk dat ik volgend jaar nadat ik dochter voor de eerste keer naar school heb gebracht ook gewoon weer een potje sta te janken
Ja als (nog ongeboren) kind ooit een broertje/zusje krijgt moet hij of zij idd ook mee naar school. Maar dat is in ons eigen gezin. Heel veel dingen die je als gezin doet zou ik van een opvang niet accepteren

Misschien heb ik gewoon de verkeerde voorbeelden gezien hoor. Ik ken 3 gastouders en ik zou bij geen van de 3 mijn kind brengen. O.a. omdat bij 2 van de 3 ook nog een paar eigen kinderen rondlopen. Maar de hoofdreden is het gebrek aan sociale controle en dat je gelijk bij een halve vreemde zit bij ziekte/vakantie van de GO. Samengevat vind ik het hele concept GO niet voldoen aan wat ik verwacht van professionele opvang.
quote:Kashri schreef op 28 april 2017 @ 20:52:

Ja als (nog ongeboren) kind ooit een broertje/zusje krijgt moet hij of zij idd ook mee naar school. Maar dat is in ons eigen gezin. Heel veel dingen die je als gezin doet zou ik van een opvang niet accepteren

Misschien heb ik gewoon de verkeerde voorbeelden gezien hoor. Ik ken 3 gastouders en ik zou bij geen van de 3 mijn kind brengen. O.a. omdat bij 2 van de 3 ook nog een paar eigen kinderen rondlopen. Maar de hoofdreden is het gebrek aan sociale controle en dat je gelijk bij een halve vreemde zit bij ziekte/vakantie van de GO. Samengevat vind ik het hele concept GO niet voldoen aan wat ik verwacht van professionele opvang.Mijn go, waar zoon volgende week voor het eerst heengaat, heeft twee kinderen die nog niet naar school gaan. Het lijkt me juist een voordeel omdat er altijd iemand is om mee te spelen en haar zoon scheelt jaar met zoon. Waarschijnlijk vullen wij ziekte van go op met opa/oma maar denk niet dat dit vaak voor zal komen. Alleen zomervakantie is lastig.
Ik kan me ook heel goed voorstellen dat sommige mensen een GO juist fijn vinden hoor!
Als ik zo om me heen kijk, denk ik wel dat kdv populairder is dan een gastouder.

Badmeester, al wat wijzer geworden?
quote:ontbijtkoekje schreef op 28 april 2017 @ 21:06:

Als ik zo om me heen kijk, denk ik wel dat kdv populairder is dan een gastouder.

Badmeester, al wat wijzer geworden?

Ik denk dat dat echt verschilt per sociale kring. In mijn omgeving wordt juist bewust en veelvuldig voor GO gekozen. Voor baby's dan, voor peuters is wat meer reuring juist leuk en dan worden de didactische programma's ook wat meer van belang.

Over opleidingen: mijn go's hebben beiden eerst op een kdv gewerkt en dus exact dezelfde diploma's. Als je zomaar thuis wilt gaan zitten oppassen mag je jezelf geen gastouder noemen.
quote:ontbijtkoekje schreef op 28 april 2017 @ 20:12:

[...]

Ik snap het wel hoor. Toen ik voor het eerst dochters tasje maakte voor mee te nemen naar go, tranen met tuiten. Maar met een paar keer ben je erover heen en vind je het misschien wel fijn Oh dat is wel een fijn vooruitzicht. Hopen dat zoon daar ook zo over denkt
quote:Lady_Voldemort schreef op 28 april 2017 @ 18:53:

[...]

Dat probleem zie ik niet zo eigenlijk. Jaarlijks draaien er duizenden jongste kinderen mee met hun oudere siblings die naar school moeten en zo, en ik kan me nauwelijks voorstellen dat dat voor al die kinderen een probleem oplevert.Eens. Ik snap niet zo goed dat mensen zich daar zo druk om maken als het gaat over kinderen van andere terwijl vele zelf meer dan een kind krijgen en ze het thuis dus ook zo zullen moeten doen. Thuis heet dat meedraaien in het gezin en bij de GO is het ineens gesleep. Als ik op dit forum lees heb ik het idee dat veel jonge ouders tegenwoordig echt overal tot uit den treuren over nadenken uit angst het tere zieltje van hun kind te beschadigen. Niets mis met voorzichtig zijn met je kind natuurlijk maar aangezien men vroeger veel grotere gezinnen had en er helemaal geen tijd was om na te denken over wat elke stap gaat betekenen voor elk kind en er toch niet hele generaties door verpest zijn geraakt denk ik dat het nu een beetje doorslaat bij sommige. (ik heb het trouwens niet over TO die gewoon ervaringen vraagt maar over het algemeen)
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Maar de GO is niet thuis. Dus daar heb ik andere verwachtingen van dan het leven thuis.
Tvp, moet nog verder lezen, maar vind het nu al leerzaam... En mag een baby helemaal niet in een wipper?
quote:dennen schreef op 29 april 2017 @ 13:00:

Tvp, moet nog verder lezen, maar vind het nu al leerzaam... En mag een baby helemaal niet in een wipper?

Waarom zou een baby niet in een wipper mogen?

Thuis wel en opvang niet ofzo?

Het gaat erom dat het niet zo moet zijn dat een kind vooral in de wipper zit. Of dat het lijkt dat er niks met je baby gedaan wordt maar gewoon hup in wipper en klaar.

Lang in een wipper is nl niet goed voor de rug van een kind.
Badmeester wordt vader! gefeliciteerd!

Wij hebben heel bewust gekozen voor een KDV met horizontale groepen. Nadeel van een gastouder vind ik dat het idd de bedoeling is dat het kind "meedraait met het gezin" en dat als er dan veel oudere kinderen zijn, mijn baby dus niet op eigen tijd slaapjes en voedingen kan krijgen, omdat de Go een ander kindje naar school moet brengen of moet ophalen.

En ookal is het jaren geleden, die dame die hier op het forum schreef dat ze haar gastkinders achterliet in de opvang van de sportschool om zelf lekker te gaan sporten, heeft mijn vertrouwen in gastouders wel doen afnemen. Al ken ik ook een dame die gastouder is hier in het dorp en die zou ik mijn kind best toevertrouwen, maar ook daar weer teveel verschillende leeftijden.

Datzellfde nadeel heeft een verticale groep, de grote peuters kunnen niet doen wat ze willen omdat ze rekening moeten houden met de baby's. (Ik kan me nog herinneren toen ik zelf peuter was dat ik het rete-irritant vond dat ik altijd maar zachtjes moest doen als de baby's sliepen en niet met de duplo mocht spelen als de babies wakker waren want dan was het gevaarlijk).

Omdat ik wist dat mijn kind 4 dagen naar de opvang zou gaan en omdat we er vanuit gingen dat ze enig kind zou blijven, vond ik het voorla belangrijk dat het KDV een pedagogisch plan had waar we ons in konden vinden en dat er veel aandacht si voor het aanleren van sociale vaardigheden. Thuis hoeft ze immers haar speelgoed niet te delen en/of op har beurt te wachten, en ik ben ook niet zo'n knutselmoeder, dus fijn als dat op het KDV kan. naast pedagogisch plan vind ik ook een mooie buitenruimte belangrijk, en ook dat de de kinderen daadwerkelijk naar buiten gaan. Ook is het fijn als er niet teveel personele wisselingen zijn en als je kindje wel een vaste groep heeft.
quote:badmeester schreef op 28 april 2017 @ 13:05:

Holy fuck als in: waar ik me allemaal in moet verdiepen.

Ik dacht je loopt binnen bij een KDV en zegt hoi babbeltje en dan drop je dat kind daar enzo en dan is het klaar. Maar badmeester blijkt de simpelheid ten top.

Ik denk dat er nog heel veel luikjes in mijn hoofd open zullen gaan de aankomende jaren.Dit kan prima hoor. Hier ook gedaan en ging gewoon goed er zit hier in onze stad maar 1 organisatie voor kinderopvang. Dus dan is het makkelijk. We hebben dochter gewoon via de site aangemeld en welkomstgesprek gehad. Maar dingen als, hoe vaak naar buiten, dagindeling, hoe gaan ze om met huilen enz heb ik allemaal niet gevraagd. Ik had het volste vertrouwen in de opvang dat dat allemaalwel goed zat. Ze hebben ervaring met kinderopvang, dus doen het vast goed wij zijn daar heel makkelijk in. Dochter zat in een groep van 0-4 en dat is ook nooit een probleem geweest. Voldoende rust op de groep en ze leerde veel van de oudere kinderen. Met 3 jaar is ze naar een groep van 3-4 gegaan, die was toen nieuw. Ook dat ging gewoon goed en ze heeft er een hele leuke tijd gehad dus wat jij denkt, ik loop binnen en maakt een praatje, kan ook. Het is maar net wat je zelf wil en hoe je zelf bent. Hier dezelfde methode gebruikt bij de basisschool keuze. Vriendin van ons geeft er les, prima. Heb niet eens een rondleiding gehad, we geloven het allemaal wel maar goed, dat is gewoon hoe wij in elkaar zitten.
quote:Whomi schreef op 30 april 2017 @ 09:27:

[...]

Dit kan prima hoor. Hier ook gedaan en ging gewoon goed er zit hier in onze stad maar 1 organisatie voor kinderopvang. Dus dan is het makkelijk. We hebben dochter gewoon via de site aangemeld en welkomstgesprek gehad. Maar dingen als, hoe vaak naar buiten, dagindeling, hoe gaan ze om met huilen enz heb ik allemaal niet gevraagd. Ik had het volste vertrouwen in de opvang dat dat allemaalwel goed zat. Ze hebben ervaring met kinderopvang, dus doen het vast goed wij zijn daar heel makkelijk in. Dochter zat in een groep van 0-4 en dat is ook nooit een probleem geweest. Voldoende rust op de groep en ze leerde veel van de oudere kinderen. Met 3 jaar is ze naar een groep van 3-4 gegaan, die was toen nieuw. Ook dat ging gewoon goed en ze heeft er een hele leuke tijd gehad dus wat jij denkt, ik loop binnen en maakt een praatje, kan ook. Het is maar net wat je zelf wil en hoe je zelf bent. Hier dezelfde methode gebruikt bij de basisschool keuze. Vriendin van ons geeft er les, prima. Heb niet eens een rondleiding gehad, we geloven het allemaal wel maar goed, dat is gewoon hoe wij in elkaar zitten.

Wauw. Ik vind het knap.

Ik zou best willen dat ik net ietsje relaxer was. Leer het mij haha.

Toch zou ik niet zo mijn kind kunnen achter laten zonder ook maar iets te vragen. Ook al heb ik het volste vertrouwen ( dat moet ook anders laat je je kind sowieso niet achter).

Ik zou nooit bv een school kunnen kiezen zonder rondleiding. Ze gaan er toch 8 jaar naar toe.
quote:Eloise_Xennakiss schreef op 30 april 2017 @ 09:59:

[...]

Wauw. Ik vind het knap.

Ik zou best willen dat ik net ietsje relaxer was. Leer het mij haha.

Toch zou ik niet zo mijn kind kunnen achter laten zonder ook maar iets te vragen. Ook al heb ik het volste vertrouwen ( dat moet ook anders laat je je kind sowieso niet achter).

Ik zou nooit bv een school kunnen kiezen zonder rondleiding. Ze gaan er toch 8 jaar naar toe.

Klopt, maar het feit dat een vriendin van ons er werkt was genoeg ze zou niet op een school werken die niet prettig is en qua opvoeding en levensstijl hebben we wel dezelfde ideeën. Voor ons was de keus dus heel makkelijk. En dochter zit nu ook bij haar in de klas, echt heel prettig!

Op het kdv destijds wel een rondleiding gehad hoor. Maar er was hier toch niet meer keus, alleen de locatie maar de organisatie is overal dezelfde dus dan maakt het ook niet uit wat je kiest. De bso is ook van dezelfde organisatie, daar heb ik alleen de inschrijving afgegeven en dat was het

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven