Opzeggen bso?

23-01-2019 10:52 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Er zijn al heel veel topics met dit onderwerp maar niet mijn situatie.
Ik ben even benieuwd naar ervaringen.

Ik heb 2 kinderen, met allebei (uiteraard) een eigen karakter. De oudste is 10, dromerig en behoorlijk onhandig. De jongste is 9, dominant en opvliegend.

Ze kunnen niet met maar ook niet zonder elkaar, spelen veel samen maar kunnen ook flink vechten samen.

Nu hebben ze bedacht dat ze na school niet meer naar de bso willen.
Ze gaan nu 3x per week (korte middagen) maar vinden het niet meer leuk.
In de ochtend gaan partner en ik naar ons werk en gaan de kinderen 10 minuten later naar school. Zij sluiten samen af en dat gaat super goed.

Ze zijn om 15.30 thuis uit school en om 16.45 is partner thuis. Er is 1 dag dat dat 17.30 is.

Ik heb echte buitenkinderen dus een uurtje op de tablet zit er niet in.
Wat te doen?? Bso opzeggen of toch nog even niet? En welke afspraken hierover maken?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Bso opzeggen?

Totaal aantal stemmen: 41

Ja (17%)
Nee (29%)
Bso aanhouden maar langzaam laten wennen, bijvoorbeeld eerst 1 dag opzeggen (54%)
Bedankt voor de reacties. Ik merk dat er heel veel verschillende meningen zijn. Begrijpelijk, ze zijn nog erg jong. Daarentegen gaat het om 1 uur en een kwartier.

Ergens zag ik voorbij komen of ze verder wel lief zijn, die vraag had ik verwacht en ik twijfelde om de karakters zo neer te zetten. Natuurlijk hou ik van mijn kinderen. Ik gun ze de wereld net als iedere ouder. Die omschrijving heb ik laten staan omdat dat eigenlijk hetgeen is waar mijn twijfel om draait. De oudste zie ik in gedachte sleutels verliezen, deur open laten enz, de jongste wil niet onder doen en gaat bazen.

De jongste is qua ontwikkeling op dat gebied veel verder en er eerder aan toe. Hem alleen op de bso zetten vind ik dan ook gevoelsmatig niet kloppen.

Ik denk dat de optie 1 dag per week alleen thuis een goeie is. Bevalt dat goed dan kunnen we uitbreiden.
Vakanties zijn trouwens het probleem niet, die zijn goed op te lossen.
Dat ze nog wel eens ruzie hebben zou ik mij denk ik niet zo veel zorgen om maken. Waarschijnlijk voelen ze zich in deze situatie heel verantwoordelijk en hebben ze minder aanvaringen dan wanneer jij gewoon thuis bent.

Maar wat doen ze als er iets echts onverwachts gebeurt, zoals brand, vreemde mensen aan de deur, etc...

En drie middagen per week zonder toezicht lijkt mij ook wel veel.
Als je echte buitenkinderen hebt is er dan geen andere BSO in de buurt die daar meer op inspeelt?
er zijn toch diverse praktische oplossingen te verzinnen
buurvrouw met sleutel voor als ze de hunne kwijtraken, gsm meenemen.
pamelacourson schreef:
23-01-2019 11:15
Oh, ik zie nu dat het op twee dagen maar om een uur en een kwartier gaat. Dan zou ik misschien wel beginnen met 1 dag minder. Maar dan mochten ze van mij niet naar buiten in die tijd!
Dat lijkt me vragen om moeilijkheden als het 2 buitenkinderen zijn. "opgesloten" zitten in huis haalt binnen de kortste keren bij alle 2 het slechtste boven
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
hoe groot is het risico echt op brand? en bij ene vreemde kun je toch gewoon de deur open doen. De kans dat een bekende iets fouts doet is veel groter dan dat een vreemde ze iets aan doet.
Kinderen kunnen niet leren als ze niet de kans krijgen om te leren.
Woont opa ook aan dat speelplein of in de buurt van dat speelplein? En is hij in de middagen altijd thuis? Ik moest me vroeger na schooltijd bij mijn oma (die bij ons in het huizenblok woonde) melden en mocht daarna dan buitenspelen, in de loop van de middag kwamen mijn ouders thuis. Dat was ongeveer zo vanaf groep 7.

Als opa verder weg woont of niet altijd thuis is, zou ik het nog niet doen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik zou denk ik beginnen met 1 dag te minderen. Mits je een goede achterban hebt waar ze terecht kunnen als er wat is
Ik heb met regelmaat kinderen van vrienden aan dr deur. Zijn ze gaan buitenspelen en sleutel vergeten. Of ik heb dan een reservesleutel of ik app de ouders dat kind niet binnen kan
lisbeth schreef:
23-01-2019 11:49
hoe groot is het risico echt op brand? en bij ene vreemde kun je toch gewoon de deur open doen. De kans dat een bekende iets fouts doet is veel groter dan dat een vreemde ze iets aan doet.
Kinderen kunnen niet leren als ze niet de kans krijgen om te leren.
Ik bedoelde met vreemde mensen geen vreemd als in onbekend, maar meer als in rare snuiters. En dat kunnen inderdaad ook prima bekenden zijn. Ik zou in ieder geval in het begin het heel belangrijk vinden dat er een achterwacht bereikbaar is die er binnen 5 a 10 minuten kan zijn.
En dan beginnen met zo’n dag van 1 uur en een kwartier.
met 10 zitten ze in groep 7 normaal ongeveer. dat betekent dat ze binnen anderhalf jaar naar het vo gaan. volledige dagen vrij. alleen vertrekken alleen thuiskomen.
ik zou dan toch echt gaan opbouwen.
Ik denk dat het hier misschien anders zou zijn als wij achtervang in de omgeving hadden. Maar familie woont op afstand. We hebben wel burencontact maar die werken allemaal ‘s middags. Verder zitten we in een binnenstedelijke omgeving. Ik heb er waarschijnlijk om die redenen zelfs nog nooit over nagedacht om mijn kinderen structureel alleen thuis te laten zijn na school. Maar in jouw situatie zou ik het misschien toch overwegen.
Zelf was ik vanaf groep 8 ‘s middags alleen thuis. Maar dat was in een buitenwijk en mijn ouders werkten in dezelfde stad. Man en ik werken allebei in een andere plaats en het duurt wel even voordat wij ter plekke kunnen zijn.
Opa woont op 5 min afstand en is elke dag thuis. Natuurlijk heb ik buren etc, maar ik ben altijd van mening geweest: mijn kinderen mijn probleem. Ik zou niet graag willen dat ze maar bij iedereen aanbellen.

Ik ga het gewoon 1 dag proberen, goeie afspraken als even bellen als ze thuiskomen. Als er iets is dan naar opa en mij bellen. Als de nood echt aan de man is ben ik zelf met 20 minuten thuis...
Mina81 schreef:
23-01-2019 12:01
...Opa woont op 5 min afstand en is elke dag thuis. Natuurlijk heb ik buren etc, maar ik ben altijd van mening geweest: mijn kinderen mijn probleem. Ik zou niet graag willen dat ze maar bij iedereen aanbellen....
Nee natuurlijk niet. Maar het is toch fijn als ze ergens terecht kunnen als er iets is als ze alleen thuis zijn
Mijn oudste zit in de 2e klas van het VO. Ook zij kan bijv. een ongelukje krijgen waarbij ze hulp nodig heeft en dan is het fijn te weten dat ze bij onze buren aan kan kloppen (of mijn zus, of haar oma...)
Is het geen optie het eerst met alleen de oudste te proberen? Dan is het risico op ruzie sowieso al uitgesloten.
Of wil hij/zij niet alleen thuis zijn?
Of kan opa eventueel de eerste dagen bij jullie in huis zijn om (op de achtergrond) een oogje in het zeil te houden?
Mijn oudste is 10. Ze zit in groep 8 dus ter voorbereiding op t vo is ze 1 middag in de week alleen thuis. Ze vindt dit heerlijk en t gaat goed. De jongste is 8 , zit in groep 5. Zij wilde ook niet meer naar de bso,maar is echt nog te jong om een hele middag alleen thuis te zijn ( ook wil ik niet dat dr oudste zich daarin verantwoordelijk voelt). De jongste gaat nu een middag in de week naar een gastouder waar ze t heerlijk vindt.

Als ik jou was zou ik de oudste 1x in de week alleen thuis laten om te beginnen en mogelijk n ander soort opvang voor de jongste zoeken.
Je kunt echt versteld staan van het verantwoordelijkheidsgevoel van kinderen. Een stukje vrijheid betekent ook groei.
Mina81 schreef:
23-01-2019 12:01
Opa woont op 5 min afstand en is elke dag thuis. Natuurlijk heb ik buren etc, maar ik ben altijd van mening geweest: mijn kinderen mijn probleem. Ik zou niet graag willen dat ze maar bij iedereen aanbellen.
Het gaat om noodgevallen he?
Bloed of Brand
lisbeth schreef:
23-01-2019 11:58
met 10 zitten ze in groep 7 normaal ongeveer. dat betekent dat ze binnen anderhalf jaar naar het vo gaan. volledige dagen vrij. alleen vertrekken alleen thuiskomen.
ik zou dan toch echt gaan opbouwen.
TO schrijft dat ze in groep 5 en 6 zitten (of eigenlijk dat ze na de zomer naar 6 en 7 gaan, maar dat duurt dus nog dik een half jaar). Ik zou dat zelf nog wel erg jong vinden. De oudste alleen kan misschien nog, maar twee van zulke jonge kinderen die vaak ruzie hebben niet. Dan eerder een oppas aan huis als ze klaar zijn met de bso.
Hier gaat de bso tot een jaar of 9. Bij uitzondering 10. Maar dat is al zeldzaam. Ik begrijp het ook wel ze zitten daar tussen de kinderen van een jaar of 5/7. Er is wel een 7+ groep maar daar is echt geen 11 jarige meer te vinden! Straks gaan ze naar de middelbare en dan moeten ze alles alleen doen. Kunnen ze maar beter tijdig aan wennen.

Ik zou dus eerst je oudste een tijd alleen laten. Kijken hoe dat gaat. Geef hem een telefoon en laat iedere dag een ap sturen als hij thuis is met wat hij gaat doen. Vraag iemand als achterwacht (oma/de buurvrouw etc). En maak duidelijke afspraken over buiten spelen, geen anderen binnen laten en eten.

Als dat een tijdje goed gaat jongste kind ook.

Ze zijn oud genoeg geen kleuters meer.
Hier hebben buren elkaars sleutel. Dat zou ik bij jou ook doen TO.
Ik vind de combinatie van de 2 kinderen samen op dit moment absoluut een no go.
Je hebt écht geen zin dat ze elkaar de kop inslaan of elkaar voortdurend uitdagen en dat je huis in de fik vliegt ("wie durft het langst met gas spelen").

De oudste in zijn ééntje 1 à 2 keer per week - bijvoorbeeld de momenten dat pap thuis is om 16u45 - zou ik eventueel nog zien zitten.
Het gaat idd maar om een korte tijd samen, idd maar 1 uur en een kwartier, ik zou samen ingesprek gaan dat ze zich sowieso gehoord voelen en bespreken wat de opties zijn (natuurlijk binnen jouw wensen).

Ik zou het gaan afbouwen en misschien eerst wel met de oudste beginnen.
Hier is na schooltijd altijd iemand thuis, maar ik moet ook wel eens werken (studiedag of vakantie) en dan zijn ze ook rustig een paar uur alleen (ook die van 9)
We hebben gewoon contact, zelfs als ze een snoepje willen, dan appen ze me!

Gewoon doen en langzaam afbouwen en bouw evaluatie momenten in!
yeps1 schreef:
23-01-2019 12:35
Mijn oudste is 10. Ze zit in groep 8 dus ter voorbereiding op t vo is ze 1 middag in de week alleen thuis. Ze vindt dit heerlijk en t gaat goed. De jongste is 8 , zit in groep 5. Zij wilde ook niet meer naar de bso,maar is echt nog te jong om een hele middag alleen thuis te zijn ( ook wil ik niet dat dr oudste zich daarin verantwoordelijk voelt). De jongste gaat nu een middag in de week naar een gastouder waar ze t heerlijk vindt.

Als ik jou was zou ik de oudste 1x in de week alleen thuis laten om te beginnen en mogelijk n ander soort opvang voor de jongste zoeken.
Ik snap dat 10 jr en gr 8 best een verschil is, maar ik zou toch sneller opbouwen als ik jou was. Over 5 mnd zijn ze klaar en moeten ze zichzelf toch echt wel kunnen redden, alle dagen van de week!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven