Ouderschap vs je eigen dingen doen

09-10-2008 15:02 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochtertje is nu 1 jaar en ik merk dat ik steeds meer zin krijg om dingen voor mezelf te doen of samen met m'n partner. Lekker dagje shoppen met vriendinnen, een concert bezoeken, avondje stappen, weekendje weg met vriend...

Heel vaak hebben we het eerste jaar geen oppas gevraagd. Alleen als het echt noodzakelijk was, bijvoorbeeld omdat ik moest overwerken. Maar niet om samen met m'n partner iets leuks te gaan doen.

Ik ben van mening dat het niet de bedoeling is om je kind te pas en te onpas bij je ouders, buren of vrienden te stallen omdat jij weer dit of dat moet doen. Daarnaast denk ik dat het goed voor je relatie is om regelmatig samen dingen te ondernemen en even weer vriend/vriendin te zijn i.p.v. papa en mama.

Hoe vinden jullie daar een balans in?
Moeilijk, ik ben nu 13 jaar moeder, en heb altijd gezorgd dat ik thuis was als de kids dat ook waren. Dus alle avonden ook! Nu zijn het pubers en na een weekje vakantie samen met lief heb ik besloten meer qualitytime voor me, myself and I in te plannen. Alleen lukt het nog niet goed omdat ik dat doodgewoon niet gewend ben. Ik ben gewend te werken, boodschappen te doen, de kidneren uit school te halen en verder thuis te zorgen. Doorbreek dat maar eens! Dus, de tip is, begin nu met tijd voor jezelf in te plannen. De kapper bijvoorbeeld is zo'n hot item bij mij. (Ik ga nu bellen!)
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
wanneer je 1x per maand (ik noem maar wat) een oppas neemt dan stal je je niet toch niet te pas en ontepas?

wanneer jij 1x in de maand te veel vind, kan het ook 1x in de 2 maanden, of 3 maanden....

ik weet niet of je kind naar een kdv gaat, maar anders kunnen jij en je man beide eens een dag vrij nemen en die dag samen door brengen zonder dat je een oppas 'belast'. een oppas aan huis kan ook natuurlijk, je kindje ligt dan op bed en zal misschien niet eens door hebben dat je weggeweest bent.

die balans ligt voor iedereen anders en je moet dat doen waar jij en je partner je goed bij voelen, jouw balans hoeft namelijk niet de mijne te zijn bv.
Onze dochter gaat al vanaf kleins af aan een keer of 4 per jaar een nachtje logeren bij oma en opa. En papa en mama zetten dan de bloemetjes buiten

En daarbuiten soms een avondje weg, maar niet vaak.2 keer per jaar ofzo.

In mijn ogen heel normaal en onze dochter vaart er wel bij als onze relatie goed is...
Hupsakee, met met dat schuldgevoel! Lijkt me nergens voor nodig! Hier zijn de opa's en oma's dolgelukkig als kindlief mag komen logeren. Maar, je kunt toch ook ene oppas regelen? Die bataal je, zit bij jou thusi dus je kindje ligt gewoon in zijn/haar eigen bedje. die heeft nergens last van hoor. en lekker met zijn 2-en 1 avondje weg kan al zo heerlijk zijn! Laten logeren is helemaal top, want dan kan je ook weer eens een soort van uitslapen en lekker lang in bed blijven liggen met zijn 2-en. Je kindje vaart er wel bij als pa en ma gelukkig zijn. Dus dit soort dingen zijn zeker legitiem!
Ik heb zaterdag een afspraak bij de kapper Yeah, en ik neem puberdochter gezellig mee, is ook qualitytime, samen tutten!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Dan stal jij je kind toch niet bij ouders, buren of vrienden en blijf je lekker binnen zitten?

Ik vind dat geen probleem, ik zie dat ook niet als stallen. Ik word gek gezeurd door familie wanneer mijn kinderen weer eens mogen komen logeren.

Nou gaan wij ook echt niet wekelijks weg hoor, maar we proberen toch zeker 1x per maand uit eten te gaan of iets anders te doen. (al lukt dat niet altijd) en apart van elkaar gaan we ook regelmatig weg. Helemaal handig, want dan hoef je geen oppas te regelen.
Al toen mijn dochter 2 maanden oud was hebben mijn vriend en ik de afspraak gemaakt dat we elke maand een avondje uit gaan samen en dan onze ouders of mijn zus als oppas vragen. Ze is nu pas 3,5 maand, dus we hebben het pas 2x gedaan, maar wel tot volle tevredenheid van iedereen!

Verder hebben we allebei ongeveer 1x per 2 weken een afspraak met een vriend/vriendin ('s avonds) Maar dan is de ander dus thuis.

Ik vind het heel belangrijk dat we allebei ook nog een eigen leven hebben, en ik denk niet dat onze dochter aandacht danwel liefde tekort komt.
Wij hebben eens in de twee/drie weken een babysitter en dan gaan we een paar uurtjes weg (als de babies op bed liggen trouwens).

Ook gaan we regelmatig apart van elkaar met vrienden/vriendinnen weg, ook meestal als ze op bed liggen.

Dus er wordt niets "gestald" maar wel de mogelijkheid om ook eens wat anders te doen dan mammie/pappie zijn.

Allemaal blij, toch?
quote:Fame schreef op 09 oktober 2008 @ 15:06:

Dus, de tip is, begin nu met tijd voor jezelf in te plannen. De kapper bijvoorbeeld is zo'n hot item bij mij. (Ik ga nu bellen!)pfff, respect hoor! Ik zat 4 weken na de geboorte al in mijn eentje bij de kapper.. ik snap niet hoe je het 13 jaar zonder tijd voor jezelf hebt volgehouden!
Fame heeft nu heeeeel lang haar! ;o)
Wij gaan ook nog regelmatig even weg. Soms een dagje, soms een avondje of weekendje. Ik denk idd dat het goed is om de relatie zo te onderhouden. En dat is uiteindelijk ook alleen maar goed voor de kleine toch? Ik zie het ook niet als stallen. Maar ja ik ben dan ook zo`n ontaarde moeder die haar kinderen sowieso 4 dagen in de week wegbrengt en dan dus ook heel af en toe nog een weekendje. (Soms compenseer ik dat door ze door de week een dagje extra thuis te houden, soms ook niet). En als je het vervelend vind voor je dochtertje kun je ook weggaan als ze al slaapt en dan oppas in je huis regelen. Uiteten kan ook om 20.00 uur.

Verder ga ik ook nog wel eens alleen de hort op, dan is mijn man thuis bij de kinderen. Andersom gebeurd ook wel eens, maar minder vaak. Hij heeft die behoefte minder.

Het is niet zo dat ik elke week of elk weekend weg ben. Ik denk dat we afgelopen jaar 3 of 4 keer samen weg zijn geweest en nog een paar keer 1 van de twee. En de kinderen vinden het geweldig om te gaan logeren. En als we ze dan weer ophalen hebben we ze ook wel gemist en zijn we weer extra blij ze weer te zien.
Sja, als je een partner hebt is tijd voor jezelf inplannen natuurlijk niet direct hetzelfde als oppas inhuren. Mijn man en ik hebben allebei onze eigen dingen, op verschillende avonden, waardoor we eigenlijk nooit oppas nodig hebben.

Wel hebben van het begin af aan mijn ouders 1x per week opgepast, wat vanwege de afstand inclusief 1 à 2 nachtjes slapen was. En dat vonden de kinderen heeeeerlijk, wij ook, m'n ouders ook, dus waarom niet.

Ik zie het ook andersom: mijn ouders werkten vroeger allebei fulltime, daardoor gingen wij veel vakanties een weekje naar opa's en oma's. Heerlijk vonden we dat!! Lekker naar de camping, veel het bos in. Geweldig. Pas toen ik zelf schoolgaande kinderen had, begreep ik dat het pure noodzaak was, ik dacht vroeger dat de logeerpartijtjes voor ons plezier waren(verder ben ik over het algemeen vrij vlot van begrip hoor )

oftewel: waarom zou het verkeerd zijn om je kind bij opa en oma te brengen? Of een andere leuke oppas, als opa's en oma's niet in staat zijn of niet willen. Naast vader en moeder blijf je ook gewoon jezelf.

ohja, en wij gingen ook bijna elk jaar een weekendje samen weg.. Een relatieboost! Dat je even weer weet dat je ook partner bent en dus niet alleen vader en moeder.
Later is nu
een tip voor 'tijd voor jezelf' is natuurlijk ook van begin af aan de kinderen op tijd naar bed.. heb je nog de hele avond voor jullie 2en of voor iets voor jezelf (zoals ik dus heb, wanneer partner sporten is, 's avonds)
Later is nu
Gewoon doen!

Wij hadden voor het eerst oppas toen dochter 2 maanden was. Lekker even samen ergens een hapje eten.

Hier geen opa's of oma's om op terug te vallen, dus wij wisten van dag 1 dat we oppas moesten regelen als we eens weg wilden.

Wij gaan samen naar de schouwburg (zo'n 5 tot 7 keer per seizoen), daarnaast wel eens samen of met vrienden eten. Als er gemiddeld 1 keer per maand opgepast wordt, vind ik dat niet te pas en te onpas stallen.

Inmiddels is dochter 4,5 en heeft ze al een paar keer ergens een nachtje gelogeerd (oom en tante, goede vrienden) en dat vindt ze helemaal geweldig. Ze is zelfs helemaal verontwaardigd dat ze in de herfstvakantie nergens gaat logeren.

Op zo'n avond (is trouwens pas een paar keer gebeurd), gaan man en ik samen iets leuks doen.

Ieder z'n lol, maar de situatie die Fame beschrijft daar zou ik helemaal niet goed van worden (en lijkt me erg ongezond).

Maar goed, ik ben dan ook niet zo'n 'oermoeder' die het liefst altijd bij haar kind is
Onze oppas komt in huis zodra de kinderen slapen. Ze zijn 3, 5 en 7 jaar. Ze gaan om 19.00 uur naar bed en slapen zeker om 20.00 uur. Dan komt er een oppas (we hebben een heel lijstje). en gaan we samen uiteten, naar de bios, naar de sauna, op bezoek bij familie of vrienden.

En dit doen we dan minstens 1x per week.
Ik vind het positief dat mijn kinderen een goede band opbouwen met hun opa's, oma's, tantes en ooms. Een nachtje logeren, een weekendje logeren, of een middagje bij tante vinden mijn jongens een feest! Ze voelen dat zelf allerminst als stallen, ze vinden het super!

Ik weet dat het belangrijk is voor mijn kinderen dat hun ouders goed in hun vel zitten. Daarvoor is het nodig dat wij af en toe iets voor onszelf doen. Bovendien denk ik dat een van de mooiste dingen die we onze zoons kunnen geven is dat hun ouders een goede relatie hebben. Daarvoor hebben wij het echt nodig om af en toe samen weg te gaan. Hooguit 1 avond per maand, en twee weekenden per jaar.

Misschien helpt deze visie om je schuldgevoel te verminderen?
Sja, is voor iedereen anders. Je moet doen waar je je goed bij voelt.

Zelf denk ik dat tijd voor elkaar óók gewoon thuis kan. Kinderen in bed, samen in bad, wijntje erbij... je hoeft niet persé de deur uit.

Dingen voor mezelf doe ik wisselend, niet altijd dezelfde behoefte en/of dingen waar ik naartoe wil.
Ik zou een leuke en betrouwbare oppas zoeken die bij jullie thuis kan oppassen. Dan kunnen de kinderen gewoon in hun eigen bed slapen en merken ze misschien nauwelijks dat jullie weg zijn.

Misschien een scholiere of studente uit jullie kennissenkring?

Mijn tante (die nu kleine kids heeft) heeft een kennisje + een vriendin daarvan gevraagd. Die twee meiden passen nu samen op en vinden het prachtig.

(misschien even wennen om je kind aan een vreemde over te laten maar je kunt het langzaam opbouwen. Eerst een keer een uurtje weg, dan een avondje etc.)
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Ik vind tijd voor mijzelf en voor ons samen heel erg belangrijk, ook toen zoon er net was.

Ik geniet heel erg van mijn kind, maar vind persoonlijk dat we een kind hebben omdat we in eerste instantie elkaar zo leuk vinden en heb dus behoefte aan tijd samen. Hij heeft dat ook.

Dus we hebben zoon eigenlijk vanaf het begin regelmatig uitbesteed. Aan opa en oma, tante, oppas, of kdv.

Nog steeds lunchen we samen geregeld als zoon met zijn vriendjes op het kdv speelt, of als ie lekker bij opa en oma is.Of de vaste oppas komt, en we gaan samen lekker een dag naar de sauna, of lekker uit eten. Vaak gaat zoon ook gewoon mee uit eten, maar we gaan ook gewoon vaak genoeg met zn tweeen. Ik zou dat niet willen missen. Echt niet.
De eerste 2 jaar dat onze dochter er was gingen we af en toe een avondje naar de bios of uit eten, misschien 4 keer per jaar.

Vorig jaar ben ik begonnen met aan het begin van het theaterseizoen een berg kaartjes te bestellen voor alle voorstellingen die we graag wilden zien. Oppas de data doorgegeven en eigenlijk ging dat heel goed. We hebben 1 keer gehad dat we geen oppas hadden, toen ben ik met een vriendin gegaan en verder kwam het altijd rond. Op deze manier hebben wij in elk geval 1 of 2 keer per maand een avondje samen uit. Voor dit jaar hebben we zelfs ons buurmeisje in kunnen schakelen voor alle theateravonden, waardoor we onze 'vroegere' oppas (een goede vriendin) en mijn moeder tussendoor af en toe kunnen inschakelen voor een etentje of een bioscoopje. Heerlijk.

Verder ga ik geregeld ergens eten of naar de film of de stad in met een vriendin en man soms (die heeft daar minder behoefte aan) met een vriend. Ik sport 1 of 2 keer in de week als man thuis is. En onze kinderen (3 en 1) liggen altijd (ruim) voor 7-en in bed dus ook als we gewoon allebei thuis zijn hebben we tijd voor onszelf en elkaar.
Wij zijn ook eigenlijk pas sinds kort af en toe ons kind uit gaan besteden om leuke dingen te doen. Zo ben ik nu met een cursus bezig, op de avond dat mijn man altijd sport. Voor die avond hebben we nu oppas geregeld. En af en toe gaan we eens uit eten en brengen we mijn zoontje uit logeren bij opa en oma.

Het enige probleem vind ik dat mijn man al een heleboel dingen voor zichzelf doet, zodat het altijd mijn schuld is als we oppas moeten regelen als ik ook eens iets leuks voor mezelf wil doen. Dan voelt het wel zo, dat 'omdat ik ook zo nodig moet'. Bovendien vind ik het best een dure aangelegenheid om voor elk wissewasje een oppas in te huren. Een avondje weg wordt op die manier toch steeds een stuk duurder dan voorheen. Da's wel een nadeel. En we hebben nog steeds geen echte vaste oppas gevonden. Het kost me altijd heel veel moeite om iemand te vinden, zelfs als we al 3 weken vantevoren op zoek gaan. Alle scholieren/studenten waar ik uit kan putten hebben zelf blijkbaar een erg actief sociaal leven, haha.
..
@reizigster: dat gevoel heb ik ook, dat een man makkelijker op pad gaat dan andersom.

Het is trouwens ook niet zo dat ik altijd in huis opgesloten zit of al een jaar niet bij de kapper geweest ben Als vriend thuis is ga ik er wel eens tussenuit. Lekker naar de kapper, stukje fietsen of even uitgebreid shoppen. Maar vriendinnen verwachten dat ik m'n dochter meeneem als ik op bezoek kom en vinden het wat raar als ik haar thuis laat bij vriend. En dan kan ik haar net zo goed meenemen want ze hebben zelf ook kinderen. Maar ik vind het niet altijd even leuk dat je dan niet vrijuit met elkaar kan praten. Ook thuis is dat geval en moet ik me altijd inhouden. Ik heb een baan die een hoop stress met zich meebrengt, maar kan niet meer ongeremd van me af praten aan tafel want dan zijn er twee verschrikte oogjes die mee aankijken.

Verder lijkt het zo makkelijk om ff een oppas te regelen, maar ik vertrouw niet iedereen in m'n huis en met m'n kind. We wonen hier nog niet zo lang dus wat dat betreft ken ik de mensen in de omgeving nog niet zo goed. En de oma's en opa's staan nog middenin het leven en vragen ons niet wanneer ze eindelijk weer mogen oppassen. Wat dat betreft ben ik een beetje jaloers op sommigen die hier gereageerd hebben.

Maar goed, iedereen toch bedankt voor de reactie. Toch handig zo'n forum!!
Wyfke: ook al vragen je ouders/schoonouders niet of ze op 'mogen' passen, ze hebben zelf ook kinderen gehad en begrijpen best wel dat af en toe een avondje met zijn tweeen heeeeeel fijn kan zijn.

En opa's en oma's vinden het vaak ook leuk om tijd met hun kleinkinderen te hebben zonder de papa's en mama's!

Bel gewoon en ga een avondje inplannen!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven