ouderschapsverlof

06-01-2011 17:10 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds november 1 dag in de week ouderschapsverlof. Bevalt echt super goed, quality-time met je kind!

Nu wil ik per 1 maart fulltime ouderschapsverlof opnemen (verhogen van 1 dag naar 5 dagen per week).

Mijn ouderschapsverlof wordt voor 55% betaald.

Weet iemand of dit kan of dat ik een jaar lang gebonden ben aan 1 dag per week.

ouderschapsverlof ophogen?

Totaal aantal stemmen: 4

ouderschapsverlof (100%)
Als het goed is heb je je ouderschapsverlof schriftelijk aangevraagd en daar goedkeuring voor gehad van je werkgever.

Ik weet niet of je dit kan veranderen binnen het jaar dat je verlof neemt. Zou even overleggen met je werkgever. Misschien is het niet gebruikelijk maar doen ze het wel.
Ouderschapsverlof mag je toch voor maximaal de helft van je contracturen opnemen, gedurende maximaal een jaar?
Ik heb ouderschapsverlof gestemd.

Op deze site kun je van alles over het ouderschapsverlof vinden:

http://www.mkbservicedesk ... chapsverlof-hoe-werkt.htm

Volgens mij heb je geen recht op full time ouderschapsverlof, maar dat betekent niet dat je het niet kunt krijgen, het verlof. Als je dat in overleg met je werkgever kunt regelen dan kan het wel.
Info Rijksoverheid:

Wanneer een werknemer voor het eerst ouderschapsverlof opneemt na 1 januari 2009 gelden de nieuwe regels. Een werknemer heeft dan recht op 26 keer de wekelijkse arbeidsduur aan ouderschapsverlof.
Kijk je CAO even na.

Maar bij full time moet je werkgever altijd toestemming geven.
quote:Vl43inder schreef op 06 januari 2011 @ 17:19:

Ik heb ouderschapsverlof gestemd.

ik ook!
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
huh, misschien begrijp ik het niet!!

Maar je gaat dus gewoon op kosten v.d. baas fulltime op verlof?

Mag dat? En hoelang wil je dat doen dan?
Sowieso heb je geen recht op full time ouderschapsverlof, je werkgever mag dit weigeren. Hij mag dat niet tot max de helft van je uren die je volgens je contract moet werken.

In overleg lijkt me dat er meestal wel veel mogelijk is. Bij mijn werkgever is het overigens zo dat ik maar 13 weken betaald krijg, en 13 weken onbetaald, ook iets om rekening mee te houden.
quote:himalaya schreef op 06 januari 2011 @ 17:23:

[...]

ik ook! verrassend
kan je net zo goed ontslag nemen toch? of stel ik nu een rare vraag.
quote:Gebakje21 schreef op 06 januari 2011 @ 17:28:

kan je net zo goed ontslag nemen toch? of stel ik nu een rare vraag.ja, want als je ontslag neemt ben je je baan kwijt, als je volledig ouderschapsverlof neemt, heb je daarna gewoon nog werk.
hmm oke!

maar hoelang mag je dat maximaal doen dan? fulltime?
ik dacht drie maanden
Je hebt wettelijk recht op een half jaar verlof voor de helft van je werktijd. Elke regeling die je wil treffen die hier vanaf wijkt is geen wettelijk recht en zal dus met instemming van de baas moeten gebeuren. In arbeidsovereenkomsten/CAO's/regelingen kunnen regels gesteld worden omtrent het aanvragen en opnemen van verlof, alsook met betrekking tot het aanvragen en opnemen van wijzigingen. Wij kunnen deze vraag dus niet voor jou beantwoorden, want wij kennen de details van jouw contract / CAO / regeling niet.
ben werkzaam in het onderwijs. Ouderschapsverlof is voor 55% betaald met een max van 26 weken. Ik wil eigenlijk ontslag nemen, maar dacht kan net zo goed eerst nog even gebruik maken van de regeling. Is uiteraard in overleg, maar wil graag weten of je tussentijds je verlof kan verhogen.

p.s. dank voor de reacties tot nu toe
Hoi ik ben ook werkzaam in het onderwijs en heb mijn osv fulltime opgenomen direct na mijn zwangerschapsverlof. Mijn baas vond dit geen probleem, sterker hij vond het wel gemakkelijk, want degene die mijn zwangerschapsverlof deed kon dit ook doen.

Ik kwam daarna terug voor maar twee dagen. Daar moest ik wel rekening mee houden in het aantal uren verlof dat ik opnam. Je moet nl. terugkomen voor het aantal uren waarop je verlof berekend is. Ik heb dus maar osv opgenomen gerekend voor 2 dgn werken.

Ik had nu iets meer dan 10 weken fulltime osv. Als jij voor 4 of 5 dagen terugkomt heb je recht op meer.

Ik heb trouwens alleen de eerste 13 weken opgenomen, want daar krijg je 55% voor en voor die tweede 13 weken niet. Je krijgt daar overigens wel een vergoeding voor van de belastingdienst. Maar aangezien de zomervakantie toen begon vond ik het niet nodig.

Niet helemaal dezelfde situatie dus, maar misschien heb je er iets aan.
Lees nu je andere reactie. Maar hou er rekening mee dat je terug moet betalen als je niet terugkomt!
Bij ons, overheid, is het zo dat je het ouderschapsverlof moet terugbetalen als je binnen een jaar ontslag neemt.
quote:vader79 schreef op 06 januari 2011 @ 18:01:

ben werkzaam in het onderwijs. Ouderschapsverlof is voor 55% betaald met een max van 26 weken. Ik wil eigenlijk ontslag nemen, maar dacht kan net zo goed eerst nog even gebruik maken van de regeling. Is uiteraard in overleg, maar wil graag weten of je tussentijds je verlof kan verhogen.

p.s. dank voor de reacties tot nu toeDan moet je alles terug betalen. Beetje zonde van je geld toch?
Juist in het onderwijs is het volgens mij lastig om minder uren terug te komen dan je OSV gehad hebt, dat moet je wel goed uitzoeken.
Nogmaals, je zult je CAO moeten lezen om te kijken of het verlof tussentijds gewijzigd mag worden.

En het is idd gebruikelijk dat doorbetalingen weer terug betaald moeten worden bij een ontslag binnen een bepaalde termijn na afloop van het osv.
In overleg met je school mag en kan je verlof tussentijds gewijzigd worden trouwens, maar als je na je verlof niet terug wilt komen dan moet je alle verlofuren terugbetalen.

Je directie hoeft trouwens niet akkoord te gaan met je wijzigingsvoorstel, maar het mag wel.
Oh, ik heb ook een vraag! Misschien dat iemand het weet..

Ik sprak iemand van mijn werk, ook onderwijs, die zei dat als ik (gedeeltelijk) ouderschapsverlof neem geen kolfrecht meer heb. Wie weet hoe dit zit? Wilde sowieso de bond nog vragen hoe het zit.
@zaza

Ik ken de CAO niet, maar het lijkt mij hoogstonwaarschijnlijk. Ovs doet niets af aan de noodzaak tot kolven bij het geven van bv.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven