ouderschapsverlof
donderdag 6 januari 2011 om 17:10
Ik heb sinds november 1 dag in de week ouderschapsverlof. Bevalt echt super goed, quality-time met je kind!
Nu wil ik per 1 maart fulltime ouderschapsverlof opnemen (verhogen van 1 dag naar 5 dagen per week).
Mijn ouderschapsverlof wordt voor 55% betaald.
Weet iemand of dit kan of dat ik een jaar lang gebonden ben aan 1 dag per week.
Nu wil ik per 1 maart fulltime ouderschapsverlof opnemen (verhogen van 1 dag naar 5 dagen per week).
Mijn ouderschapsverlof wordt voor 55% betaald.
Weet iemand of dit kan of dat ik een jaar lang gebonden ben aan 1 dag per week.
donderdag 6 januari 2011 om 20:06
Zaza, hoe ga je dat dan opnemen? Als van 10 tot 2 gaat werken ofzo, dan kan ik mij er iets bij voorstellen. (denk niet dat die uren haalbaar zijn in het onderwijs)
Maar als je 2 ipv 3 dagen gaat werken, dan lijkt mij dat er nog recht op hebt. Alsof je op die derde dag even een inhaalslag kan maken..Zo werkt het niet.
De bond heb ik toen ook gebeld. Ben heel goed en vakkundig geholpen.Echt wat aangehad.
Maar als je 2 ipv 3 dagen gaat werken, dan lijkt mij dat er nog recht op hebt. Alsof je op die derde dag even een inhaalslag kan maken..Zo werkt het niet.
De bond heb ik toen ook gebeld. Ben heel goed en vakkundig geholpen.Echt wat aangehad.
donderdag 6 januari 2011 om 20:08
13 x je arbeidsduur per week. En je moet het twee maanden van tevoren aanvragen. In principe heb je niet zomaar recht op wijzigen van je verlof. Je hebt nu afspraak voor 1 dag per week, dus overleg met baas is nodig indien vijf dagen per week.
Daarnaast kun je nog 13 x je arbeidsduur per week ónbetaald verlof opnemen,.
Daarnaast kun je nog 13 x je arbeidsduur per week ónbetaald verlof opnemen,.
donderdag 6 januari 2011 om 20:21
donderdag 6 januari 2011 om 20:29
Hmm, dat is een lastige, zou ik ook niet zo weten. Idd maar even de bond bellen. En anders hangt het een beetje af van de goeie wil van je leidinggevende.
Werk je in het basisonderwijs? Dan is een middag toch niet het maximale? Ik heb meerdere collega's die op ma, di, woe werkten en een jaar lang de hele woensdag vrij konden hebben door osv op te nemen. Bij een lang schooljaar moesten ze misschien 2x een woensdag terugkomen. Omdat de woensdag geen hele werkdag is, maar als slechts 6 uur telt, heb je daar wat speling in.
Werk je in het basisonderwijs? Dan is een middag toch niet het maximale? Ik heb meerdere collega's die op ma, di, woe werkten en een jaar lang de hele woensdag vrij konden hebben door osv op te nemen. Bij een lang schooljaar moesten ze misschien 2x een woensdag terugkomen. Omdat de woensdag geen hele werkdag is, maar als slechts 6 uur telt, heb je daar wat speling in.
donderdag 6 januari 2011 om 21:24
Zaza, je krijgt kolfverlof over de uren dat je daadwerkelijk werkt, en -natuurlijk- niet ook nog over de uren waarvoor je ouderschapsverlof opneemt. Misschien bedoelde je collega dat? Als je een contract hebt voor 36 uur en je neemt 4 uur ouderschapsverlof op, mag je van de overgebleven 32 uur nog 25% aan kolven besteden - en niet 25% van 36 uur.
vrijdag 7 januari 2011 om 10:22
je moet er echt even je eigen CAO op naslaan.
Je hebt wettelijk gezien namelijk recht op 26x je contracturen.
Dus een half jaar volledig of een jaar 50% van je contracturen.
Bij mijn bedrijf is het volledig onbetaald, maar daarvoor krijg je weer een tegenmoetkoming van de belastingdienst.
Maar als jij toch ontslag wil nemen, moet je dat wel van te voren doen mijn inziens. Want je werkgever betaald je met het idee dat je weer terugkomt, dus denk wel dat je het ontvangen bedrag terug moet betalen. Ook dan krijg je volgens mij wel een aantal toeslagen hoor, komt dat niet in de buurt van de 55% die je nu krijgt? Zou dat gewoon eens uitlaten rekenen door een accountant
Je hebt wettelijk gezien namelijk recht op 26x je contracturen.
Dus een half jaar volledig of een jaar 50% van je contracturen.
Bij mijn bedrijf is het volledig onbetaald, maar daarvoor krijg je weer een tegenmoetkoming van de belastingdienst.
Maar als jij toch ontslag wil nemen, moet je dat wel van te voren doen mijn inziens. Want je werkgever betaald je met het idee dat je weer terugkomt, dus denk wel dat je het ontvangen bedrag terug moet betalen. Ook dan krijg je volgens mij wel een aantal toeslagen hoor, komt dat niet in de buurt van de 55% die je nu krijgt? Zou dat gewoon eens uitlaten rekenen door een accountant
vrijdag 7 januari 2011 om 12:07
vrijdag 7 januari 2011 om 16:30
zondag 6 februari 2011 om 14:26
quote:_zaza_ schreef op 06 januari 2011 @ 19:55:
Oh, ik heb ook een vraag! Misschien dat iemand het weet..
Ik sprak iemand van mijn werk, ook onderwijs, die zei dat als ik (gedeeltelijk) ouderschapsverlof neem geen kolfrecht meer heb. Wie weet hoe dit zit? Wilde sowieso de bond nog vragen hoe het zit.
@Zaza, heb je al contact met de AOB/bond gehad???
hier zelfde verhaal namelijk. Vriendin in het voortgezet onderwijs, ouderschapsverlof en het kolven niet door willen betalen.
Hierbij de uitspraak van de VO-raad uit 2008.
Kolven: In de cao staat niets over borstvoeding.
Wat zijn de rechten van een werknemer als
het gaat om kolven tijdens het werk?
En hoe zit het in geval van ouderschapsverlof?
Omdat het hier een wettelijke regeling betreft, staat er
niets over in de cao-VO. De Arbeidstijdenwet bepaalt dat de
werkneemster gedurende de eerste negen levensmaanden
van de baby de arbeid mag onderbreken om haar baby te
zogen of te kolven. Zo vaak en zo lang als nodig, tot ten
hoogste een kwart van de arbeidstijd per dag. Wanneer een
werknemer volledig met betaald ouderschapsverlof gaat,
vervalt het recht op kolfverlof.
[Bron: VO-Magazine, september 2008, p.19]
Hierbij gaan ze volgens mij voorbij aan onderstaand lid 3 en voornamelijk lid 4 van Artikel 4:8 van de Arbeidstijdenwet:
Voedingsrecht
1. Een vrouwelijke werknemer, die een borstkind voedt, heeft, indien zij de werkgever hiervan in kennis heeft gesteld, gedurende de eerste 9 levensmaanden van dat kind het recht de arbeid te onderbreken ten einde in de nodige rust en afzondering haar kind te zogen dan wel de borstvoeding te kolven. De werkgever biedt haar daartoe de gelegenheid en stelt, waar nodig, een geschikte af te sluiten besloten ruimte ter beschikking.
2. De onderbrekingen, bedoeld in het eerste lid, vinden plaats zo vaak en zo lang als nodig is doch bedragen gezamenlijk ten hoogste een vierde van de arbeidstijd per dienst. De vaststelling van het tijdstip en de duur van de onderbrekingen vindt plaats door de betrokken vrouwelijke werknemer na overleg met de werkgever.
3. De duur van de onderbrekingen, bedoeld in dit artikel, gelden voor de toepassing van deze wet en de daarop berustende bepalingen als arbeidstijd, waarover de vrouwelijke werknemer haar aanspraak op het naar tijdruimte vastgesteld loon behoudt.
4. Elk beding waarbij ten nadele van de vrouwelijke werknemer wordt afgeweken van dit artikel, is nietig.
[Bron: http://www.bvborstvoeding.nl/werk_borst ... e_wet.html]
We zijn er namelijk nog mee bezig en overwegen ook de AOB te raadplegen. Volgens mij is de uitspraak van de VO raad namelijk niet rechtsgeldig, maar om nu een kort geding aan te laten spannen tegen de VO-raad...
Graag hoor ik dus als er hier meer vrouwen zijn die tegen hetzelfde aanlopen.
Oh, ik heb ook een vraag! Misschien dat iemand het weet..
Ik sprak iemand van mijn werk, ook onderwijs, die zei dat als ik (gedeeltelijk) ouderschapsverlof neem geen kolfrecht meer heb. Wie weet hoe dit zit? Wilde sowieso de bond nog vragen hoe het zit.
@Zaza, heb je al contact met de AOB/bond gehad???
hier zelfde verhaal namelijk. Vriendin in het voortgezet onderwijs, ouderschapsverlof en het kolven niet door willen betalen.
Hierbij de uitspraak van de VO-raad uit 2008.
Kolven: In de cao staat niets over borstvoeding.
Wat zijn de rechten van een werknemer als
het gaat om kolven tijdens het werk?
En hoe zit het in geval van ouderschapsverlof?
Omdat het hier een wettelijke regeling betreft, staat er
niets over in de cao-VO. De Arbeidstijdenwet bepaalt dat de
werkneemster gedurende de eerste negen levensmaanden
van de baby de arbeid mag onderbreken om haar baby te
zogen of te kolven. Zo vaak en zo lang als nodig, tot ten
hoogste een kwart van de arbeidstijd per dag. Wanneer een
werknemer volledig met betaald ouderschapsverlof gaat,
vervalt het recht op kolfverlof.
[Bron: VO-Magazine, september 2008, p.19]
Hierbij gaan ze volgens mij voorbij aan onderstaand lid 3 en voornamelijk lid 4 van Artikel 4:8 van de Arbeidstijdenwet:
Voedingsrecht
1. Een vrouwelijke werknemer, die een borstkind voedt, heeft, indien zij de werkgever hiervan in kennis heeft gesteld, gedurende de eerste 9 levensmaanden van dat kind het recht de arbeid te onderbreken ten einde in de nodige rust en afzondering haar kind te zogen dan wel de borstvoeding te kolven. De werkgever biedt haar daartoe de gelegenheid en stelt, waar nodig, een geschikte af te sluiten besloten ruimte ter beschikking.
2. De onderbrekingen, bedoeld in het eerste lid, vinden plaats zo vaak en zo lang als nodig is doch bedragen gezamenlijk ten hoogste een vierde van de arbeidstijd per dienst. De vaststelling van het tijdstip en de duur van de onderbrekingen vindt plaats door de betrokken vrouwelijke werknemer na overleg met de werkgever.
3. De duur van de onderbrekingen, bedoeld in dit artikel, gelden voor de toepassing van deze wet en de daarop berustende bepalingen als arbeidstijd, waarover de vrouwelijke werknemer haar aanspraak op het naar tijdruimte vastgesteld loon behoudt.
4. Elk beding waarbij ten nadele van de vrouwelijke werknemer wordt afgeweken van dit artikel, is nietig.
[Bron: http://www.bvborstvoeding.nl/werk_borst ... e_wet.html]
We zijn er namelijk nog mee bezig en overwegen ook de AOB te raadplegen. Volgens mij is de uitspraak van de VO raad namelijk niet rechtsgeldig, maar om nu een kort geding aan te laten spannen tegen de VO-raad...
Graag hoor ik dus als er hier meer vrouwen zijn die tegen hetzelfde aanlopen.