Over blote billen, kinderen en wat 'men' er van vindt

18-05-2020 10:11 860 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kwam op kekmama.nl een leuk artikel tegen over naakt, kinderen en opvoeding;

https://www.kekmama.nl/artikel/kind/wat ... et-je-kind

Zonder echt waardeoordeel werpt schrijfster vragen op rondom verpreutsing, en naakt binnen gezin en opvoeding. Wat kan wel en wat niet?

Nu zijn wij van het naturistische soort en is naakt geen 2e natuur maar misschien wel eerste! Nergens deuren op slot. Weinig kleren aan en maandelijks gezinsuitje naar de sauna. Ook veel vrienden en bekenden voelen zich hierin vrij bij ons.

Ga me daarin ook niet laten beperken. De mening van mij en mijn gezin is leidend.

Maar ook ik hen de vragen wel eens gehad;

Ben je niet bang dat je vriend verkeerde gedachten heeft over je dochters?

Wat nou als iemand stiekem
foto's maakt?

Je moet je kinderen toch beschermen?

Ik geloof daar allemaal niet zo in. Veel media-bangmakerij, veel preutsheid, en in mijn ogen, veel onterechte angst.

Ik denk ook dat je kinderen niet moet "beschermen" maar weerbaar moet maken, zelfvertrouwen geven en wereldwijs moet opvoeden. Ik probeer mijn kinderen zélf gevaren te leren herkennen. Deze sámen aanpakken/oplossen.

Wat vinden anderen? Naïf? Gevaarlijk? Terecht? Bevrijdend?

Kan je anno 2020 naakt en kinderen (nog) combineren?
jouw leven is een keuze
fashionvictim schreef:
18-05-2020 16:21
Maar het een sluit het ander toch niet uit? Je kan toch ook die bekende niet op ideeën willen brengen?
Mijn ervaring is helaas dat er geen blote kont voor nodig is om sommige bekenden op ideeën te brengen. En een andere ervaring is gelukkig dat echt heel veel mensen helemaal niet op ideeën komen van een blote kont. Ergo: het maakt niet zoveel uit.

Daarom zie ik veel meer in het creëren van een open sfeer waarin een kind het zonder schroom kan aangeven als iemand zijn grenzen over is gegaan dan in het wantrouwen van iedereen met een piemel (want daar komt het toch op neer) en het zorgvuldig inpakken van alle 'vieze' delen.
calvijn1 schreef:
18-05-2020 16:15
Te groot.
Ik vind jou behoorlijk naïef hier in

Ben benieuwd naar de cijfers van misbruik door vreemde volwassenen in de speeltuin. Als jij ze kan vinden, graag. Ik vind alleen het geval waar die vent vervolgens vorig jaar (of alweer twee jaar terug) werd doodgemept.
Lady*Voldemort schreef:
18-05-2020 16:31
Mijn ervaring is helaas dat er geen blote kont voor nodig is om sommige bekenden op ideeën te brengen. En een andere ervaring is gelukkig dat echt heel veel mensen helemaal niet op ideeën komen van een blote kont. Ergo: het maakt niet zoveel uit.

Daarom zie ik veel meer in het creëren van een open sfeer waarin een kind het zonder schroom kan aangeven als iemand zijn grenzen over is gegaan dan in het wantrouwen van iedereen met een piemel (want daar komt het toch op neer) en het zorgvuldig inpakken van alle 'vieze' delen.
Oh, zo denk ik er zelf ook over, hoor. Maar ik snap ook wel weer dat sommige mensen dat anders zien. Het is nu eenmaal een beladen en extreem kwetsbaar onderwerp.
Am Yisrael Chai!
2east schreef:
18-05-2020 11:04
Maar doen net véél meer mensen dat? Bloot seksualiseren?

Ik heb de eerste 4-5 jaar nergens bij stil gestaan, totdat kinderen op school kwamen en een moeder mee aansprak "of ik dat niet een beetje anders moets doen." En of ik "niet bang ben" dan? Pas bij doorvragen nreegbik haar. Blote kinderen konden wel eens als lustobject gezien worden..... daar had ik totnop dát moment (noem me naïf) nog nooit bij stil gestaan. Dat heb ik haar ook geantwoord. Toen vond ze me dom. Is nooit meer goed gekomen tussen haar en mij....

Deze discussie vaak gezien op Viva.
Er is mij zelfs verteld hier dat ik m'n kinderen in gevaar bracht, door met ze naar een naturistencamping te gaan. Ik vind het eerder naïef te denken dat je kind dus 'veilig' zou zijn, met een stukje textiel van 1 dm2
Later is nu
Poeszie schreef:
18-05-2020 14:53
Maar dan heeft je dochter straks geen idee wat een piemel is. Of leert nu dat het kennelijk iets is om je voor te schamen en te bedekken

Een kind van 1 laat je sowieso niet uit je ooghoek verdwijnen, Dus die “vieze mannen” doen haar niks. En als ze er zijn zitten ze sowieso naar kinderen te gluren, of ze nou wel of geen zwembroek aan hebben
Dat heb ik ook tegen mijn man gezegd. Maar hij wil het niet en ik kan hem moeilijk dwingen.

Ik las verder ook over het langere broekje bij meisjes, wanneer ze een rokje / jurkje aan hebben. Dat zie ik hier bij bijna alle meisjes op school. Ik zou dat bij mijn eigen ook doen. Een iets langer onderbroekje.
Star3 schreef:
18-05-2020 16:36
Ben benieuwd naar de cijfers van misbruik door vreemde volwassenen in de speeltuin. Als jij ze kan vinden, graag. Ik vind alleen het geval waar die vent vervolgens vorig jaar (of alweer twee jaar terug) werd doodgemept.
Geen idee, maar ik neem aan dat niet alle gevallen waar in vent zich staat af te trekken terwijl hij naar spelende kinderen kijkt, bekend is/gemeld wordt
Frankly my dear, I don"t give a damn
S-Meds schreef:
18-05-2020 11:18
ach ja vroeger deden we dat allemaal. Maar: ik weet wel dat het als puber verschrikkelijk was op de naturistencamping en ik weet ook dat ik daar niet de enige in was. Ik moet er niet aan denken dat ik er dan ook nog een stiefvader ipv mijn biologische vader bij had gehad.

Toch geldt dit lang niet voor elke puber. Wij hebben wel een vriendin van oudste in de puberteit meegenomen naar de naturistencamping waar m'n ouders stonden. We hebben haar, haar moeder en onze zoon (ook puber) gevraagd of iemand daar problemen mee had, dat had niemand.
Later is nu
fashionvictim schreef:
18-05-2020 16:36
Oh, zo denk ik er zelf ook over, hoor. Maar ik snap ook wel weer dat sommige mensen dat anders zien. Het is nu eenmaal een beladen en extreem kwetsbaar onderwerp.
Precies. En daarom kan ik het soms toch niet laten een poging te wagen de boel een beetje in perspectief te zetten.
lilalinda schreef:
18-05-2020 16:20
je mag de grens aangeven van je eigen lichaam, niet dat van een ander
ik mag wel blootlopen, maar niet van een ander verwachten dat hij ook blootloopt
Dat vind ik het verschil
ongepast
calvijn1 schreef:
18-05-2020 16:41
Geen idee, maar ik neem aan dat niet alle gevallen waar in vent zich staat af te trekken terwijl hij naar spelende kinderen kijkt, bekend is/gemeld wordt

O ja als je dat slachtoffer noemt, dan zullen er inderdaad gevallen niet bekend zijn.
ardni schreef:
18-05-2020 16:43
ongepast

Waarom vind je dat ongepast?
Dreamer schreef:
18-05-2020 16:42
Toch geldt dit lang niet voor elke puber. Wij hebben wel een vriendin van oudste in de puberteit meegenomen naar de naturistencamping waar m'n ouders stonden. We hebben haar, haar moeder en onze zoon (ook puber) gevraagd of iemand daar problemen mee had, dat had niemand.
Ja, alles kan. Ik wilde zelf rond mijn elfde niet meer naar het naaktstrand, en toen ik zestien was ging ik er weer vrolijk naartoe want ik was helemaal zat van al dat gedoe met natte bikini's, en zand in mijn bilnaad kreeg ik toch wel :proud:

Maar ik vind het achteraf nog steeds heel fijn dat mijn ouders geen druk op me uitgeoefend hebben toen ik even tijdelijk niet meer wilde.
Een aantal jaar geleden wandelde ik met mijn ex, in een vakantiepark in Nederland. Een man in een invalide kar (? Hoe heet het?) hield ons aan met de vraag (hij kon moeilijk praten) waar de speeltuin was. In zijn kar had hij in het mandje; lotion, een camera en een zak snoepjes en een doos tissues. Wij zijn toen maar naar de speeltuin mee gegaan omdat we het wantrouwden. Hij ging daarna maar gauw weg toen we bleven. Altijd een naar gevoel aan overgehouden, wij vonden het iets om te melden(ook gedaan) Mijn neef en zijn vrouw vonden het dan weer belachelijk; gewoon een lieve man die gek is op kinderen. Mensen kunnen zo verschillend denken.
lilalinda schreef:
ik mag wel blootlopen, maar niet van een ander verwachten dat hij ook blootloopt
Dat vind ik het verschil
Mwah, hier ben ik het niet mee eens hoor. Ik heb ooit een overbuurman gehad die er zelf geen enkel probleem mee had om vol in het zicht van andere huizen naakt rond te lopen.

Je huisgenoten jouw naaktheid opdringen, en hun bewegingsvrijheid door het huis ontnemen omdat jij naakt wil rondlopen (zoals hier iemand als suggestie post 'jij moet hier wegblijven want ik wil naakt rondlopen') vind ik best bijzonder. Zodra ze het huis uit zijn, kan je weer. Ik snap dat opdringen van jouw naakte lijf aan je kinderen, die aangeven daar moeite mee te hebben, echt niet.

Ik loop makkelijk naakt rond, mijn man, komende uit een zeer gelovig gezin, helemaal niet. De pubers hier heb ik er nooit over gehoord, al lopen ze zelf met een handdoek om uit de badkamer naar hun kamer.
captain_hindsight schreef:
18-05-2020 12:17
Ik ga overigens wel graag naar de sauna maar ik ga niet zelf naar een naturistencamping of -strand. Maar als het zo uitkomt kan dat wel, hoewel ik niet de hele dag naakt zou willen lopen, ik vraag me af of je daar dan mag staan?

(Ik denk hierbij aan het scenario dat de enige camping met nog vrije plekken deze zomer toevallig een naturistencamping zou zijn bijvoorbeeld, dan zou ik wel boeken, maar als ik dus zelf ook hele tijd naakt moet misschien weer niet.)

Vaak wordt dat wel van je verwacht. Pubers mogen kleren aanhouden vaak, behalve in het zwembad
Later is nu
Trotter schreef:
18-05-2020 16:46
Waarom vind je dat ongepast?
Het is past ongepast als je je kind dwingt ermee te leven en zijn/haar gevoelens daarmee ontkent. Dat wil ik nog even benadrukken.
Sjulia schreef:
18-05-2020 16:46
Een aantal jaar geleden wandelde ik met mijn ex, in een vakantiepark in Nederland. Een man in een invalide kar (? Hoe heet het?) hield ons aan met de vraag (hij kon moeilijk praten) waar de speeltuin was. In zijn kar had hij in het mandje; lotion, een camera en een zak snoepjes en een doos tissues. Wij zijn toen maar naar de speeltuin mee gegaan omdat we het wantrouwden. Hij ging daarna maar gauw weg toen we bleven. Altijd een naar gevoel aan overgehouden, wij vonden het iets om te melden(ook gedaan) Mijn neef en zijn vrouw vonden het dan weer belachelijk; gewoon een lieve man die gek is op kinderen. Mensen kunnen zo verschillend denken.
Klinkt eng
captain_hindsight schreef:
18-05-2020 14:24
Mijn zoon trekt het liefst alles uit op het strand... dus die voelt zich blijkbaar beperkt ;-D

Maar waarom zijn billen privé en armen dat niet? Of je borstkas?

En.. vaak ook al bij jongere kinderen: waarom kunnen jongetjes wel met alleen een broekje lopen, maar zijn meisjestepels ineens spannend en privé, waardoor er een badpakje aan moet?
Later is nu
Sweed schreef:
18-05-2020 14:30
Ik denk omdat ik zeg dat het lichaam kostbaar is, dat het gelijk klinkt alsof ik het seksualiseer. Dat bedoel ik niet! Een naturist of sauna zie ik bv ook niet als iets seksueels. Dat zit in iemand zn eigen hoofd als je dat erbij bedenkt (bah)
Het is gewoon kostbaar, privé en voor jezelf.. zonder de seks gedachte erbij hor. Dat vind ik iets te kort door de bocht om die link gelijk te maken.
Netzoals je geest eigenlijk.. is ook kostbaar en om te beschermen, dat is mijn manier om haar de waarde ervan te leren.

Maar waarom is je arm minder kostbaar? Of mag die ook niet naakt?
En hoe ervaar je 'kostbaar' als het om billen gaat?

Ik snap dit dus echt niet.
Later is nu
Dreamer schreef:
18-05-2020 16:50
En.. vaak ook al bij jongere kinderen: waarom kunnen jongetjes wel met alleen een broekje lopen, maar zijn meisjestepels ineens spannend en privé, waardoor er een badpakje aan moet?
Ja dat. Met zo'n leuk bovenstukje vestig je je juist de aandacht op die tepels, denk ik dan.
Dreamer schreef:
Ik vind juist zo'n triangelbovenstukje echt heel gek bij een peuter of kleuter. Mijn dochter draagt wel badpakjes en ook bikini's met bovenstukjes maar dat is eigenlijk alleen omdat we dan de print van het badpakje of de bikini leuk vinden. Nu zit ze in haar televisieheldenfase dus het bovenstukje moet aan omdat Elsa daar op staat.
Am Yisrael Chai!
lilalinda schreef:
Dat vind ik het verschil
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Mijn zoon heeft er geen problemen mee als ik bloot loop, maar wel als een logerende klasgenoot mij bloot ziet lopen. Dus dan trek ik een keer een pyjama aan om die jongen een plezier te doen. Zo belangrijk vind ik dat blootlopen nou ook weer niet en ik geloof ook nooit dat mijn zoon voorgoed zal verworden tot preutse moraalridder vanwege die ene pyjama.
Judith1982 schreef:
18-05-2020 15:30
En als vader in je zwembroek met kind douchen vind ik trouwens niet meer dan normaal. Begrijp dat heel goed dat een man zich daar niet prettig bij voelt.
Bij mijn vrienden kennissen familie gebeurd dat precies zo

Ik kan me daar echt niets bij voorstellen en vind het dus niet normaal. Ik stond vroeger zelfs wel met m'n opa onder de douche en ging als puber nog met m'n vader in bad. Die had dan echt geen zwembroek aan hoor. En dat initiatief kwam bij mijzelf weg, dus het is niet zo dat ik heel erg gedwongen werd.

Niet om jou te schofferen, maar dat je beseft dat jou normaal niet dé normaal is. :)
Later is nu
Judith1982 schreef:
18-05-2020 15:30
En als vader in je zwembroek met kind douchen vind ik trouwens niet meer dan normaal. Begrijp dat heel goed dat een man zich daar niet prettig bij voelt.
Bij mijn vrienden kennissen familie gebeurd dat precies zo
:woa:
Dreamer schreef:
Precies.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven