Overdrijf ik???

04-12-2011 19:58 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Situatie, dochter 5 zit in groep 2. Normaal kind waar verder weinig problemen mee zijn. Ze zit op zwemles en daar is het een en ander voor gevallen met klasgenootje. Ze is door dat meisje tegen haar hoofd geschopt, met haar hoofd onder water geduwd, en wordt flink onder druk gezet. Dit alles zie ik in de 10 minuten dat wij per zwemles mogen kijken. Op zwemles heb ik met de instructrice gesproken en zijn er nu oplossingen.

Afgelopen week heb ik geholpen met koekjes bakken in de klas. Dochter zit bij het bewuste klasgenootje in de werkgroep. Binnen 10 seconden dat ik dit werkgroepje meenam wil klasgenootje even gaan regelen wat dochter moet doen. Gelijk afgekapt door uit te leggen dat ik diegene ben waarna geluisterd wordt.... Juf vertelde ook nog even heel duidelijk dat juffen en moeders de baas zijn.....

Thuis hebben wij het er met dochter over en wat ze kan doen als er dingen gebeuren die zij niet leuk vindt. Dochter benoemt ook regelmatig het baasje spelen van klasgenootje en dat ze dit niet leuk vindt.

Na aanleiding van het incident, hoofd onder water duwen, bij zwemles is de maat bij mij vol qua gedrag van klasgenootje. Als ik dit elke week wel niet in 10 minuten zie wat gebeurd er in de klas dan wel niet? Moeder van klasgenootje accepteert veel, en zegt er werkelijk niets van. Zo is klasgenootje nu eenmaal. Ik wil eigenlijk dinsdag met de juf gaan praten en vragen hoe zij vindt dat het tussen dochter en klasgenootje gaat. Qua werkgroepje zou ik het niet erg vinden als dochter in een ander groepje wordt geplaatst alleen vind ik dat dochter ook moet leren omgaan met dit soort types, want in het grote mensenleven kom je die ook tegen.

Omdat ik niet al te beschermend over wil komen is mijn vraag: Vinden jullie dat ik overdrijf door met de juf te willen spreken??
In een (kleuter)klas gebeurt veel, zo veel dat een juf onmogelijk alles mee kan krijgen. Ik zou haar zeker op de hoogte brengen van wat jij ervaren hebt en van je dochter hebt gehoord. De juf van mijn zoontje praat heel veel met de kinderen in haar klas en zou dan zo nu en dan eens apart gaan zitten met (1 van) beiden en verder natuurlijk wat alerter zijn op wat er gebeurt tussen die twee.
Alle reacties Link kopieren
Kanjertraining is voor groep 1 t/m 8 en richt zich op de hele groepssfeer, maar voor het hele verhaal moet je maar eens de site bekijken. Heb je de leerkracht al gesproken?
Let's have tea...
quote:vosje78 schreef op 04 december 2011 @ 20:11:

Nee. hoofd onderwater duwen had ook mis kunnen gaan... Dat moet idd besproken worden en niet alleen met jou kind, klasgenoot moet ook leren dat zoiets niet kan. Kinderen hebben nog geen frontale cortex: ze snappen niet wat wel en niet kan, overzien de gevolgen niet, dus volwassenen moeten ze dat vertellen.

Hier moet ik toch deels off topic reageren want het klopt gewoon niet wat je zegt. Kinderen hebben wel degelijk een frontale cortex, alles is er al bij de geboorte. De hippocampus is de enige structuur die niet ontwikkeld genoeg is bij de geboorte om actief te zijn. Wat er gaande is op neuraal niveau, als je het daar op wil gooien, is dat de hersengebieden op verschillende kritieke fasen pas volgroeid zijn op een eigen tempo en dat die kritieke fasen ("groeispurten") juist bepalend zijn voor de cognitieve ontwikkeling (zie Piaget met zijn 4 fasen van cognitieve ontwikkeling die gelinkt zijn aan deze groeispurten). Het is juist door het aanleggen van neurale verbindingen dat ze vaardigheden verkrijgen, maar de structuren zijn al aanwezig.

Anyway, OT: Ik zou het zeker aankaarten bij de leerkracht, maar ik weet niet hoeveel het zal uithalen als de moeder van het kind er zelf niet mee aan de slag wil gaan. Kan je het niet nogmaals met de moeder bespreken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven