Overgang naar groep 3, intelligent kind, wie denkt/praat mee
woensdag 20 juni 2018 om 18:05
Ik weet dat er best een aantal (ervarings)deskundigen zijn op dit gebied, dus ik dacht laat ik toch maar een topic openen. Ik verwacht er best wat aan te hebben.
Zoon is behoorlijk intelligent (ik zeg bewust geen hb, hij is namelijk niet getest). Wat gedragsproblematiek gehad, dit is nu na observaties en goede tips richting de leerkracht zo goed als verdwenen (nog wel soms aanwezig, maar niet meer in zeer erge mate). De lijn zal doorgezet worden in groep 3 (denk aan: smileysysteem om goed gedrag te belonen, picto's voor het uitvoeren van meervoudige handelingen om bijvoorbeeld dwalen door de klas te voorkomen). Presteert behoorlijk onder op school op eigenlijk alle gebieden, school ziet dit gelukkig ook. Hij geeft bijvoorbeeld aan helemaal niet te kunnen lezen, maar leest 'stiekem' wel de opdrachten van andere kinderen aan ze voor om ze te vertellen wat ze moeten doen (dit ziet juf dus ook).
Nu straks dus groep 3. School is zeer meewerkend en staat voor van alles open, wat echt heel fijn is. Wat kan en ga ik doen om school en daarmee ook mijn kind zoveel mogelijk te helpen. Gedragsproblemen (is wat zwaar, maar wel erg boos worden, niet willen doen wat juf zegt en de klas storen horen er zeker bij) kwamen en komen voornamelijk voort uit verveling. Er komt nog een gesprek tussen leerkracht groep 3, zoon en mijzelf. Daarin wil ik graag afspraken maken over wat zoon straks aangeboden gaat krijgen (begin alsjeblieft niet bij 3+3=6 zeg maar, als je wil dat hij bij de les blijft). Wat zijn jullie ervaringen met scholen en welwillendheid van de school en vooral de leerkracht?
Hoe groot is de rol van de ouder bij kinderen met vermoedelijke hoge intelligentie? Ik ben overigens bereid daar een zeer grote rol in te spelen.
Met zoon is prima te praten en te overleggen, dat wil ik juf sowieso meegeven.
Zoon is ook enorm gebaat bij duidelijkheid en kaders. Hoe duidelijker hoe beter, als hij ruimte heeft, pakt hij die en is het enorm lastig hem weer terug te krijgen zeg maar.
Hoop geraaskal zo van mijn kant. Ik ben denk ik vooral op zoek naar ervaringen van anderen...
Zoon is behoorlijk intelligent (ik zeg bewust geen hb, hij is namelijk niet getest). Wat gedragsproblematiek gehad, dit is nu na observaties en goede tips richting de leerkracht zo goed als verdwenen (nog wel soms aanwezig, maar niet meer in zeer erge mate). De lijn zal doorgezet worden in groep 3 (denk aan: smileysysteem om goed gedrag te belonen, picto's voor het uitvoeren van meervoudige handelingen om bijvoorbeeld dwalen door de klas te voorkomen). Presteert behoorlijk onder op school op eigenlijk alle gebieden, school ziet dit gelukkig ook. Hij geeft bijvoorbeeld aan helemaal niet te kunnen lezen, maar leest 'stiekem' wel de opdrachten van andere kinderen aan ze voor om ze te vertellen wat ze moeten doen (dit ziet juf dus ook).
Nu straks dus groep 3. School is zeer meewerkend en staat voor van alles open, wat echt heel fijn is. Wat kan en ga ik doen om school en daarmee ook mijn kind zoveel mogelijk te helpen. Gedragsproblemen (is wat zwaar, maar wel erg boos worden, niet willen doen wat juf zegt en de klas storen horen er zeker bij) kwamen en komen voornamelijk voort uit verveling. Er komt nog een gesprek tussen leerkracht groep 3, zoon en mijzelf. Daarin wil ik graag afspraken maken over wat zoon straks aangeboden gaat krijgen (begin alsjeblieft niet bij 3+3=6 zeg maar, als je wil dat hij bij de les blijft). Wat zijn jullie ervaringen met scholen en welwillendheid van de school en vooral de leerkracht?
Hoe groot is de rol van de ouder bij kinderen met vermoedelijke hoge intelligentie? Ik ben overigens bereid daar een zeer grote rol in te spelen.
Met zoon is prima te praten en te overleggen, dat wil ik juf sowieso meegeven.
Zoon is ook enorm gebaat bij duidelijkheid en kaders. Hoe duidelijker hoe beter, als hij ruimte heeft, pakt hij die en is het enorm lastig hem weer terug te krijgen zeg maar.
Hoop geraaskal zo van mijn kant. Ik ben denk ik vooral op zoek naar ervaringen van anderen...

woensdag 20 juni 2018 om 20:04
lilalinda schreef: ↑20-06-2018 19:51Het type school bepaalt ook wel hoe er met een kind wordt omgegeaan. Die van mij zaten op een uberblanke montessorischool met hoogopgeleide ouders. Kunnen lezen in groep 3 was echt vrij standaard.
Voordeel van bijvoorbeeld montessori-onderwijs is dat kinderen in hun eigen tempo kunnen werken. Klas overslaan kwam ook niet voor, wie in groep 8 klaar was deed vast wiskunde, latijn of leerde een vreemde moderne taal.
Toevallig vandaag gesprek gehad op school en is wel benoemd dat zoontje indien de trend zich nu zo voortzet, hij misschien groep 5 en 6 wel in 1 jaar kan doen.
En dat is een montessorischool.
woensdag 20 juni 2018 om 20:05
Ik denk dat het voor jouw kind heel anders ligt dan voor vele hoog intelligente kinderen. Fijn hoor dat her bij jouw kind wel goed kwam en ja: de meeste kinderen uit gr 2 kennen de letters en simpele rekensommen, maar bij hoog intelligente speelt veel meer en dan komt niet alles goed in die 6 jaar dat ze nog op de basisschool moeten overleven.mariska1974 schreef: ↑20-06-2018 19:21Eind groep 2 herkennen alle kinderen de letters van het alfabet, kunnen ze eenvoudige woordjes en zinnetjes lezen en kunnen eenvoudige sommetjes met plaatjes oplossen. Dat heeft niks met hoogbegaafdheid te maken. De een is wat sneller dan de ander. Die Van mij was geen vlotte vergeleken de rest maar bleek in groep 8 uiteindelijk best goed te scoren. Ik denk dat hij zich ook verveelde en daardoor geen uitdaging zag in het werk wat hij in groep 1/2 kreeg. Het kwam uiteindelijk wel goed...
Hier een kind dat dit heeft moeten doen. Wel heel veel geluk dat onze zoon sociaal heel lekker in zn vel zat maar het is niet fijn een tweede meester te moeten spelen, veel alleen te moeten werken en uitgeblust te raken.
Heeft geresulteerd in een kind wat nu op het gymnasium nog steeds niet weet hoe te leren. Is met 15 minuten klaar per dag, dus ik hou mn hart vast hoe lang dit goed gaat. Hij gaat nu nr de derde. 0

woensdag 20 juni 2018 om 20:07
Het kan alle kanten uit en op dit moment is niet te zeggen hoeveel TO's kind voorloopt. En dat is ook niet erg. Het is alleen belangrijk om een beetje op dit kind te letten, net zoals je op alle kinderen let. Mocht hij echt veel verder voorlopen dan de rest, dan kan de school ook sneller iets veranderen in benadering en lesstof.
Het is echt heel jammer dat ouders van intelligente, meerbegaafde of hoogbegaafde kinderen steeds geconfronteerd worden met kritische stemmen die de intelligentie van het kind in twijfel trekken en aannames doen over de beweegredenen van de ouders. Laat ik het nogmaals heel helder zeggen: als ik mocht kiezen voor haar, dan was mijn kind niet hb. Ze heeft er op dit moment vooral veel last van, het is geen cadeautje en het is gewoon ongelooflijk zuur dat je het met niemand kunt bespreken. Als ik zie met hoeveel gemak mijn "gewone" kind naar school gaat, hoe fijn het is als je op dezelfde golflengte zit als je klasgenoten, hoe heerlijk als je kleuter kunt zijn zonder na te denken over wereldproblemen, dan weet ik wel wat ik liever voor mijn kind wil.
Het is echt heel jammer dat ouders van intelligente, meerbegaafde of hoogbegaafde kinderen steeds geconfronteerd worden met kritische stemmen die de intelligentie van het kind in twijfel trekken en aannames doen over de beweegredenen van de ouders. Laat ik het nogmaals heel helder zeggen: als ik mocht kiezen voor haar, dan was mijn kind niet hb. Ze heeft er op dit moment vooral veel last van, het is geen cadeautje en het is gewoon ongelooflijk zuur dat je het met niemand kunt bespreken. Als ik zie met hoeveel gemak mijn "gewone" kind naar school gaat, hoe fijn het is als je op dezelfde golflengte zit als je klasgenoten, hoe heerlijk als je kleuter kunt zijn zonder na te denken over wereldproblemen, dan weet ik wel wat ik liever voor mijn kind wil.
woensdag 20 juni 2018 om 20:08
Dat laatste sowieso natuurlijk!vrouwjagersma schreef: ↑20-06-2018 19:58Mijn hb-kind is gedrild (door ons) in tafels (dat heb ik hier wel vaker gezegd). Volgens de juf kende ze ze allang uit haar hoofd, maar dat was niet zo, ze rekende ze gewoon uit. Omdat de andere kinderen een wat langzamere processor hebben (dat zie ik aan mijn andere kind), vond de juf daar verder niets van. Wij kennen haar beter natuurlijk, dus wij wisten dat ze ze niet had geautomatiseerd.
Dit is een heel ander type kind en de dingen die bij kinderen met een gemiddelde intelligentie kunnen, kunnen bij deze kinderen niet en vice versa.
Of optie twee: we zijn allemaal hoogmoedige ouders die hun eigen minderwaardigheidscomplex proberen uit te leven via de volstrekt fictieve intelligentie van ons gebroed.
Toen ik ontdekte hoe mijn kind (dan wel met optellen/aftrekken) sommen uitrekent moest ik wel even lachen trouwens. Neem bijvoorbeeld 25+7, dat gaat niet op de vingers ofzo, dat gaat dan in zijn hoofd: 26 is 1, 27 is 2, 28 is 3, 29 is 4 enz tot hij bij het goede antwoord is. Duurt even, maar dat is de manier die hij zelf heeft bedacht. Toch knap dat je dat bedenkt op je vijfde, al is het niet een heel handige manier, maar daar is hij lastig vanaf te brengen.
Daar moet je wel iets mee vind ik, want wanneer de sommen echt groot worden is dat natuurlijk ondoenlijk en om dan te wachten tot groep 5 lijkt me zeer onverstandig zeg maar. Groep 3 en 4 kom je denk ik prima door met die methode.
woensdag 20 juni 2018 om 20:10
Heel erg eens!vrouwjagersma schreef: ↑20-06-2018 20:07Het kan alle kanten uit en op dit moment is niet te zeggen hoeveel TO's kind voorloopt. En dat is ook niet erg. Het is alleen belangrijk om een beetje op dit kind te letten, net zoals je op alle kinderen let. Mocht hij echt veel verder voorlopen dan de rest, dan kan de school ook sneller iets veranderen in benadering en lesstof.
Leuke tv tip: de monitor op npo3 van vorige week dinsdag. Wat een erkenning!

woensdag 20 juni 2018 om 20:12
Amaqanda schreef: ↑20-06-2018 20:08Dat laatste sowieso natuurlijk!
Toen ik ontdekte hoe mijn kind (dan wel met optellen/aftrekken) sommen uitrekent moest ik wel even lachen trouwens. Neem bijvoorbeeld 25+7, dat gaat niet op de vingers ofzo, dat gaat dan in zijn hoofd: 26 is 1, 27 is 2, 28 is 3, 29 is 4 enz tot hij bij het goede antwoord is. Duurt even, maar dat is de manier die hij zelf heeft bedacht. Toch knap dat je dat bedenkt op je vijfde, al is het niet een heel handige manier, maar daar is hij lastig vanaf te brengen.
Daar moet je wel iets mee vind ik, want wanneer de sommen echt groot worden is dat natuurlijk ondoenlijk en om dan te wachten tot groep 5 lijkt me zeer onverstandig zeg maar. Groep 3 en 4 kom je denk ik prima door met die methode.
Dat heeft bij mijn dochter zo ongeveer heel groep drie geduurd voor ze aannam van de juf dat er meerdere manieren waren om tot het antwoord te komen. Dat wilde er gewoon niet in; haar manier was de juiste.
Maar als jouw kind dan groep 3 of 4 zou overslaan dan maak je het probleem dan toch juist groter? Dan zou je toch denken dat het dus niet voor elk kind goed is om een klas over te slaan, of dat je heel goed moet bedenken in welk jaar je dat het beste kan doen.Amaqanda schreef: ↑20-06-2018 20:08Dat laatste sowieso natuurlijk!
Eens.vrouwjagersma schreef: ↑20-06-2018 20:07Het kan alle kanten uit en op dit moment is niet te zeggen hoeveel TO's kind voorloopt. En dat is ook niet erg. Het is alleen belangrijk om een beetje op dit kind te letten, net zoals je op alle kinderen let. Mocht hij echt veel verder voorlopen dan de rest, dan kan de school ook sneller iets veranderen in benadering en lesstof.
En nogmaals, ik zeg ook nergens dat mijn zoon hb is. Maar er is wel ‘iets’ en ik wil dat wel in de gaten houden.
Ik ken ook teveel verhalen qua afwachten waarbij het uiteindelijk hartstikke mis gaat.

woensdag 20 juni 2018 om 20:13
Precies zo. Ik zie alleen maar een heel verdrietig kind dat nergens echt past.vrouwjagersma schreef: ↑20-06-2018 20:07Het kan alle kanten uit en op dit moment is niet te zeggen hoeveel TO's kind voorloopt. En dat is ook niet erg. Het is alleen belangrijk om een beetje op dit kind te letten, net zoals je op alle kinderen let. Mocht hij echt veel verder voorlopen dan de rest, dan kan de school ook sneller iets veranderen in benadering en lesstof.
woensdag 20 juni 2018 om 20:14
Er is ook helemaal geen sprake van een klas overslaan. Zeker niet op dit moment.

woensdag 20 juni 2018 om 20:14
Of school leert hem versneld de juiste strategieën aan. Meest logische optie.

woensdag 20 juni 2018 om 20:15
Terzijde; dat kinderen die vroeg kunnen lezen en rekenen zegt op zich niets over intelligentie. Als je ermee begint leren ze het met 3/4 jaar makkelijk. Dus dat heeft meer met aanbod dan intelligentie te maken. Omgekeerd; late lezers zijn niet minder intelligent.
Als volwassene maakt het geen bal uit op welke leeftijd je hebt leren lezen, niemand weet ook van elkaar wanneer ze hebben leren lezen. Maar als kind wordt het al snel gekoppeld aan intelligentie.
Maar goed, er zullen bij het kind in dit topic vast meer signalen zijn, maar er valt me op dat mensen het vaak illustreren aan de hand van het lees- en rekenniveau, terwijl dat meer een vaardigheid is. Wel een vaardigheid die snel begrip stimuleert.
Als volwassene maakt het geen bal uit op welke leeftijd je hebt leren lezen, niemand weet ook van elkaar wanneer ze hebben leren lezen. Maar als kind wordt het al snel gekoppeld aan intelligentie.
Maar goed, er zullen bij het kind in dit topic vast meer signalen zijn, maar er valt me op dat mensen het vaak illustreren aan de hand van het lees- en rekenniveau, terwijl dat meer een vaardigheid is. Wel een vaardigheid die snel begrip stimuleert.
woensdag 20 juni 2018 om 20:16
Ohja, zal erg liggen aan het basisniveau van de school.
Groep 8 ging ook met zijn allen naar vwo en gymnasium. Echt klassieke bevoorrechte kindertjes
woensdag 20 juni 2018 om 20:17
Ik bedoelde mijn laatste opmerking ook meer algemeen, niet specifiek jouw situatie.
Maar als ik dat lees, denk ik dat niet elk kind er bij gebaat is om een bepaalde klas over te slaan.
Ben nog wel benieuwd wat je van mijn eerste reactie op dit topic vind.
Waarom niet gewoon eerst aankijken hoe het in groep 3 gaat?
Wat ik zeg herken veel van wat je schrijft in je kind in mijn kind. En ik ben er juist niet gelijk bovenop gaan zitten.
Maar als ik dat lees, denk ik dat niet elk kind er bij gebaat is om een bepaalde klas over te slaan.
Ben nog wel benieuwd wat je van mijn eerste reactie op dit topic vind.
Waarom niet gewoon eerst aankijken hoe het in groep 3 gaat?
Wat ik zeg herken veel van wat je schrijft in je kind in mijn kind. En ik ben er juist niet gelijk bovenop gaan zitten.

woensdag 20 juni 2018 om 20:17
Oef door dit topic zou ik bijna gaan denken dat mijn kind heel slim is. Terwijl ik het gevoel helemaal niet heb. Ik vind hem gemiddeld.
Mijn kleuter (5) leest. En begrijpt dat wat hij leest. Leest ondertiteling mee en rekenen zoals jij omschrijft is normaal. Ook is hij zeer geïnteresseerd in klokkijken en kan dat redelijk goed en oefent steeds vaker de tafels. Hij schrijft briefjes aan ons met verhaaltjes.
Toch zie ik hem niet als een bijzonder slim kind. Er zitten slimmere kinderen in de klas en minstens even veel kinderen die zo goed kunnen lezen en nog een aantal die nog veel beter lezen en rekenen.
De juf vindt hem ook niet bijzonder. Het is hier wel de norm. Ja een school met veel hoogopgeleide ouders.
We zien wel hoe groep 3 loopt, maar ik maak me geen enkele zorgen en heb niet het gevoel dat ik me hier druk om moet maken.
Ben ik nu een loedermoeder?
Mijn kleuter (5) leest. En begrijpt dat wat hij leest. Leest ondertiteling mee en rekenen zoals jij omschrijft is normaal. Ook is hij zeer geïnteresseerd in klokkijken en kan dat redelijk goed en oefent steeds vaker de tafels. Hij schrijft briefjes aan ons met verhaaltjes.
Toch zie ik hem niet als een bijzonder slim kind. Er zitten slimmere kinderen in de klas en minstens even veel kinderen die zo goed kunnen lezen en nog een aantal die nog veel beter lezen en rekenen.
De juf vindt hem ook niet bijzonder. Het is hier wel de norm. Ja een school met veel hoogopgeleide ouders.
We zien wel hoe groep 3 loopt, maar ik maak me geen enkele zorgen en heb niet het gevoel dat ik me hier druk om moet maken.
woensdag 20 juni 2018 om 20:19
Zoals je in een andere reactie hebt gelezen, volgens mij van star, hebben zij een jaar nodig gehad om kind te overtuigen van andere methoden. Dus versneld iets aanleren is niet altijd aan de orde.

woensdag 20 juni 2018 om 20:20
Ik geloof dat dit inderdaad is hoe ik naar onze kleuter kijk.LizBakker schreef: ↑20-06-2018 20:15Terzijde; dat kinderen die vroeg kunnen lezen en rekenen zegt op zich niets over intelligentie. Als je ermee begint leren ze het met 3/4 jaar makkelijk. Dus dat heeft meer met aanbod dan intelligentie te maken. Omgekeerd; late lezers zijn niet minder intelligent.

woensdag 20 juni 2018 om 20:20
Dat is wel een dingetje inderdaad. Daarom toch doortoetsen, als school daarvoor open staat. En dan de getallenlijn (of welke methode ze ook gebruiken) dan inzetten maar wel op het niveau van de sommetjes die hij uit zijn hoofd niet op kan lossen.Amaqanda schreef: ↑20-06-2018 20:08Dat laatste sowieso natuurlijk!
Mijn dochter goochelde op die leeftijd iets met negatieve getallen bij aftrekken over het tiental heen (had ze zelf bedacht), en in de klas moest ze dan de getallenlijn gebruiken om 3+4 op te lossen of zo. Kind wist natuurlijk precies wat 3+4 was dus met die getallenlijn deed ze maar wat en toen het echt tijd werd om er iets mee te gaan doen werkte haar negatieve getallen methode ook niet meer, maar hoe die getallenlijn nou werkte wist ze ook niet. Het recept om een slechte rekenaar te kweken was dat, hoewel het inmiddels aardig is bijgetrokken.
woensdag 20 juni 2018 om 20:29
Er zijn inderdaad meer signalen. Maar ik voel opzich niet de behoefte om daar heel uitgebreid op in te gaan.LizBakker schreef: ↑20-06-2018 20:15Terzijde; dat kinderen die vroeg kunnen lezen en rekenen zegt op zich niets over intelligentie. Als je ermee begint leren ze het met 3/4 jaar makkelijk. Dus dat heeft meer met aanbod dan intelligentie te maken. Omgekeerd; late lezers zijn niet minder intelligent.
Er zijn genoeg mensen die prima reacties geven waar ik wat aan heb en waar het topic voor bedoeld was voor mij, dar is erg fijn.

woensdag 20 juni 2018 om 20:30
vrouwjagersma schreef: ↑20-06-2018 20:07Het kan alle kanten uit en op dit moment is niet te zeggen hoeveel TO's kind voorloopt. En dat is ook niet erg. Het is alleen belangrijk om een beetje op dit kind te letten, net zoals je op alle kinderen let. Mocht hij echt veel verder voorlopen dan de rest, dan kan de school ook sneller iets veranderen in benadering en lesstof.
Het is, voor leerkrachten, natuurlijk ook heel lastig om te zien. Het is mooi dat ouders hun kind het beste kennen en het beste voor hun kind willen. Leerkrachten zouden dat als uitgangspunt moeten nemen. Kinderen die hun intelligentie kunnen laten blijken zijn worden vaak wel opgemerkt, maar een soort verborgen hb, blijft lastig.
Echter niet elk kind dat intelligenter is dan de ouders is hb.

woensdag 20 juni 2018 om 20:33
Er daar bestaan nou testen voor, daar hoeft de leerkracht niets aan te doenAndersom schreef: ↑20-06-2018 20:30Het is, voor leerkrachten, natuurlijk ook heel lastig om te zien. Het is mooi dat ouders hun kind het beste kennen en het beste voor hun kind willen. Leerkrachten zouden dat als uitgangspunt moeten nemen. Kinderen die hun intelligentie kunnen laten blijken zijn worden vaak wel opgemerkt, maar een soort verborgen hb, blijft lastig.
Echter niet elk kind dat intelligenter is dan de ouders is hb.Dus als leerkracht moet je die er uit zien te filteren en dat is niet gemakkelijk.

woensdag 20 juni 2018 om 20:40
woensdag 20 juni 2018 om 20:42
Loedermoeder haha.kylie_ schreef: ↑20-06-2018 20:17Oef door dit topic zou ik bijna gaan denken dat mijn kind heel slim is. Terwijl ik het gevoel helemaal niet heb. Ik vind hem gemiddeld.
Mijn kind is gewoon ‘anders’. Dusdanig anders dat hij op zijn eerste school bijvoorbeeld als autistisch en verstandelijk beperkt bestempeld werd door de (zeer slechte) juf.
En uiteraard zijn mijn zorgen niet alleen gebaseerd op mijn eigen mening, daar is al een traject met oa een gz-psycholoog en observaties in de klas aan vooraf gegaan.