Overgang naar groep 3, intelligent kind, wie denkt/praat mee

20-06-2018 18:05 126 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat er best een aantal (ervarings)deskundigen zijn op dit gebied, dus ik dacht laat ik toch maar een topic openen. Ik verwacht er best wat aan te hebben.

Zoon is behoorlijk intelligent (ik zeg bewust geen hb, hij is namelijk niet getest). Wat gedragsproblematiek gehad, dit is nu na observaties en goede tips richting de leerkracht zo goed als verdwenen (nog wel soms aanwezig, maar niet meer in zeer erge mate). De lijn zal doorgezet worden in groep 3 (denk aan: smileysysteem om goed gedrag te belonen, picto's voor het uitvoeren van meervoudige handelingen om bijvoorbeeld dwalen door de klas te voorkomen). Presteert behoorlijk onder op school op eigenlijk alle gebieden, school ziet dit gelukkig ook. Hij geeft bijvoorbeeld aan helemaal niet te kunnen lezen, maar leest 'stiekem' wel de opdrachten van andere kinderen aan ze voor om ze te vertellen wat ze moeten doen (dit ziet juf dus ook).

Nu straks dus groep 3. School is zeer meewerkend en staat voor van alles open, wat echt heel fijn is. Wat kan en ga ik doen om school en daarmee ook mijn kind zoveel mogelijk te helpen. Gedragsproblemen (is wat zwaar, maar wel erg boos worden, niet willen doen wat juf zegt en de klas storen horen er zeker bij) kwamen en komen voornamelijk voort uit verveling. Er komt nog een gesprek tussen leerkracht groep 3, zoon en mijzelf. Daarin wil ik graag afspraken maken over wat zoon straks aangeboden gaat krijgen (begin alsjeblieft niet bij 3+3=6 zeg maar, als je wil dat hij bij de les blijft). Wat zijn jullie ervaringen met scholen en welwillendheid van de school en vooral de leerkracht?

Hoe groot is de rol van de ouder bij kinderen met vermoedelijke hoge intelligentie? Ik ben overigens bereid daar een zeer grote rol in te spelen.

Met zoon is prima te praten en te overleggen, dat wil ik juf sowieso meegeven.
Zoon is ook enorm gebaat bij duidelijkheid en kaders. Hoe duidelijker hoe beter, als hij ruimte heeft, pakt hij die en is het enorm lastig hem weer terug te krijgen zeg maar.

Hoop geraaskal zo van mijn kant. Ik ben denk ik vooral op zoek naar ervaringen van anderen...
Alle reacties Link kopieren
Shit, vervelend dat hij vastgelopen lijkt te zijn :(

Hier gaat zoon ook slechts redelijk op school, maar die heeft volgens mij wel redelijk aansluiting in de klas en zo. Is behoorlijk op zichzelf, hoewel hij altijd met anderen speelt. Heeft twee kinderen in de klas tot vrienden benoemd en in de parallelklas zit er ook nog 1. Voor de rest spelen ze in groepen en loopt hij er meestal ergens tussen. Zijn beste vrienden heeft hij buiten school... Hij heeft genoeg zelfvertrouwen, als zijn aanwezigheid eens niet op prijs wordt gesteld, zoekt hij anderen op.

Maar goed, school... Zoon is slecht in schrijven vanwege zijn jonge leeftijd ( afgelopen augustus zes geworden, zit in groep vier) maar daar besteden we nu extra aandacht aan. Ik las ergens in dit topic dat er gewerkt wordt met beloningen, de meeste HB kinderen trappen daar echter niet in. Wat misschien wel kan werken, is uitleggen waarom schrijven moet worden geleerd...

Ik lees ook over uitdagender werk... Ga heel goed na of dat de oplossing is, die van mij heeft daar dus geen trek in, dus die zal doen alsof hij ineens niet meer kan lezen of rekenen. Wat voor hem goed werkt is opdrachten die het eigen denken stimuleren. Hij zit nu in een klasje voor Paradijsvogels ( zoals ik het noem) daar doen de kinderen opdrachten waarvoor creativiteit vereist is. Dus niet meer leren uit een boek of tablet, maar leren door bedenken....

De plusklas is op zijn school voorbehouden aan goed scorende kinderen, maar die van mij scoort gewoon gemiddeld en slecht met schrijven... In de plusklas leren ze op schoolse wijze extra dingen zoals Spaans... Ook leuk, maar misschien voor een HB er niet de juiste manier om zijn ei kwijt te kunnen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven