PCOS

13-11-2008 14:39 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik start dit onderwerp, omdat ik mijn verhaal kwijt wil en graag met mensen wil praten dit in hetzelfde schuitje zitten...Vanaf het eerste moment dat ik ongesteld werd heb ik nooit een regelmatige cyclus gehad. Ik was maar ongeveer 3 a 4 keer per jaar ongesteld. Dan was ik ook goed ongesteld voor ongeveer twee weken lang. Na 6 jaar ben ik uiteindelijk aan de pil gegaan, omdat ik graag wilde weten wanneer ik ongesteld werd en ieder geval ook korter dan 2 weken. Sinds begin februari ben ik gestopt met de pil, omdat mijn vriend en ik graag een baby willen. En je raadt het misschien al ik ben niet ongesteld geworden. Ik maakte me er niet zo druk om, omdat ik al had gelezen over het beruchte "ontpillen". Ik begon me toch zorgen te maken nadat ik na ongeveer 150 dagen nog steeds niet ongesteld was geworden. Ik heb toen een afspraak gemaakt met de huisarts.Ik heb het gehele verhaal uitgelegd aan de huisarts. Het was een vrouw dus je denkt dat zij je goed begrijpt. Maar haar reactie was echt kwetsend. Het lag gewoon aan mijn lijf, deze was nog bezig met het ontpillen. Maar ik had echt het gevoel dat er iets niet goed zat en drong er vriendelijk op aan of ik naar de gyneacoloog mocht. Ze vond het ronduit belachelijk, maar stemde toch toe. Ze zei dat de gyneacoloog geen onderzoek zou doen aangezien ik met de pil gestopt was en nog maar 25 jaar ben. Nou ik was echt ontzettend pissig. Helemaal omdat je verwacht dat een vrouw je begrijpt, maar bovendien zat zij voor mij met een buik van 7 maanden! Twee weken later kon ik naar het ziekenhuis. Een arts-assistente hielp mij. Ik kreeg een echo. Mijn gevoel dat er iets niet klopte, werd steeds sterker. Zij zette namelijk steeds het beeld stil en zei helemaal niets. Dit heeft ongeveer 10 minuten geduurd. Na verloop van tijd kwam ze met de mededeling dat de gyneacoloog er even bij moest komen. Nou toen had ik het echt helemaal niet meer. De gyneacoloog kwam er bij en keek. Hij vertelde mij dat ik pco had, maar ik moest over twee weken terug komen voor de officiele uitslag. Twee weken later, vertelde ze niets nieuws wat ik dus eigenlijk al wist. We werden alleen gelijk doorgestuurd naar de vruchtbaarheidsarts. Mn vriend moest een aantal weken later zijn goedje inleveren omdat te testen. Medicatie heb ik niet gekregen, omdat het er grote onzekerheid is over de kwaliteit van de sperma van mijn vriend. Hij heeft namelijk in het verleden een bijbalonsteking gehad met als gevolg dat deze verwijderd moest worden. Ik weet nu ongeveer 2 maand dat ik pco heb, maar het drong me pas na een maand door. Aanstaande dinsdag (18 november) krijgen wij de uitslag van het sperma onderzoek. En dus ook van hoe het nu verder zal gaan. Ik ben echt ontzettend zenuwachtig. Als de kwaliteit goed is krijg ik alleen clomid. Als het van mindere kwaliteit is wordt het of IUI of IVF. Maar de kans bestaat dus ook dat het niet leeft.... Ik ben echt bang en zit in de stress...
Alle reacties Link kopieren
Ik kom je even een hart onder de riem steken



Ik heb zelf ook PCOS, was bijna de MM ingerold, maar ben inmiddels 2 kinderen rijker zonder clomid, IVF of IUI. Bij mij was mijn gewicht (mede) de oorzaak van het PCOS, met een paar kilo afvallen was ik al zover dat mijn hormoonhuishouding dusdanig veranderde dat ik dus wel spontaan zwanger werd.
Alle reacties Link kopieren
Dank je!



Ben echt blij voor je dat je het hele medisch circus niet door hoefde. Lijkt me namelijk geen pretje, maar heb het er allemaal voor over.



Helaas weten ze bij mij de oorzaak niet. Wel testen gedaan naar mijn hormonen maar de uitslagen waren allemaal goed.
Alle reacties Link kopieren
Ik ook .

Ik weet dat ik PCOS heb sinds mijn 22ste. Ik werkte toen op een poli gynaecologie en dat maakte de diagnose een stuk sneller.

Inmiddels ben ik 33 en heb ik 4 kinderen. Zoon 1 en zoon 2 zijn met hulp van clomid verwekt, zoon 3 was een cadeautje. En dochter ook weer met clomid.



Maar ik ken ook een aantal dames die ook PCOS hebben en die inmiddels met ivf bezig zijn, niet bij iedereen gaat het van een leien dakje, het is maar net hoe je lichaam op de medicijnen reageert.



Ik hoop op een goede uitslag van het zaadonderzoek, dan ben je alweer een stukje verder!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er ook blij mee dat we niet de medische molen in hoefden. Want we waren wel al zover dat de afspraak om met clomid te gaan beginnen stond (week na mijn zwangerschapstest had ik een afspraak met de gyn om te starten met clomid).
Alle reacties Link kopieren
Paradijsvogeltje; maak je niet druk. PCOS kan lastig zijn, maar hoeft geen probleem zijn. Heb ik ook, inmiddels (na een clomid trial) een dochtertje. Hoe drukker je je maakt, hoe lastiger het wordt!!!!!



Inmiddels kan ik er ook (een klein beetje) de voordelen van inzien, namelijk ben niet vaak ongesteld en hoef me op dit moment niet druk te maken over antoconceptie (we willen in de toekomst nog een tweede, maar als dat nu al gebeurd is he tniet erg).



Wat betreft spermakwaliteit, geen ervaring mee. Maar ook daar zijn genoeg oplossingen voor.
Alle reacties Link kopieren
lievie, die tweede kan er dus zeker wel komen! Een vriendin van me heeft PCOS, 2 kinderen gekregen mbv hormonen en op een gegeven moment had de jongste buikgriep en zij dacht zij ook, zo moe en misselijk als ze was. Maar haar kleding ging ook wel wat strak zitten en toen heeft ze dus toch maar een testje gehaald en uiteindelijk bleek ze op dat moment 9 weken zwanger. Zeker welkom en het is een beeldschoon meisje geworden. Maar ze is nu dus toch maar wel aan de anticonceptie.
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof dat Lievie dat ook geen probleem vindt aan haar post te lezen. Ik heb ook jarenlang geen anticonceptie gebruikt en ben 1 keer spontaan zwanger geworden. Maar na de geboorte van ons vierde kind wil ik het risico niet meer nemen, ons gezin is groot genoeg nu en ik ben uitgezwangerd. Dus ben ik na een jaar of 10 weer aan de pil. Voordeel is dat ik nu weet wanneer ik ongesteld wordt . Veel vaker dan zonder pil, maar het komt iig niet meer onverwacht en ik hoef ook niet meer een week met kraamverband in mijn onderbroek te lopen:-)
Alle reacties Link kopieren
Mocht ik nu zwanger raken, geen probleem idd, maar ben er nog niet echt me bezig. Vind het de moeite niet om aan anticonceptie te beginnen (wel als ik geen kk meer wil), met name omdat ik niet tegen de pil kan en andere middelen toch voor wat langere tijd zijn.



Hebben meer mensen met een PCOS klachten van de pil? Ik heb jaren lang microgynon 30 geslikt, vrij lichte pil, maar bleek achteraf niet goed voor mij te zijn (kreeg migraine ervan en in de loop van de jaren steeds vaker!!!). Ben benieuwd of het gerelateerd is.
Alle reacties Link kopieren
Lievie, ik slikte dezelfde pil, maar heb nooit ergens last van gehad.



Maar ik had PCO al voordat ik aan de pil ging....
Alle reacties Link kopieren
Ik slik nu ook microgynon 30, maar geen klachten. Vanaf mijn 16e tot mijn 21ste heb ik trigynon geslikt, ook nooit klachten gehad.
Alle reacties Link kopieren
Ik had wel ergere buikpijn bij de menstruatie toen ik aan de microgynon was, daarom heb ik nu een spiraal.
Alle reacties Link kopieren
Over die bijbal: mijn man heeft balkanker gehad. De bewuste testikel is toen verwijderd en het hele gebied is bestraald. Ondanks al die heisa is hij toch vruchtbaar gebleken, toen ze hem een jaar laten testten. Bovengemiddeld zelfs



Inmiddels is die test vier jaar geleden, maar we hebben geen reden om aan te nemen dat hij nu minder vruchtbaar is dan toen. Hij is vorige week eindelijk genezen verklaard en we zijn aan het proberen een kind te concipieren.



Ik weet niet waarom de artsen reden hebben om aan te nemen dat je man verminderd vruchtbaar is, maar het hebben van 1 bal hoeft echt niet te betekenen dat het moeizaam zal gaan.



Veel sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Denkt dat het mede komt, omdat hij 52 jaar is...
Alle reacties Link kopieren
Oja, da's aardig aan de leeftijd.



Ik hoop voor je dat alles toch goed blijkt!
Alle reacties Link kopieren
Dank je!



Ik zal jullie sowieso op de hoogte houden!
Alle reacties Link kopieren
Hoi! Hier ook een pcos-er! Wist al vanaf mijn 19e dat het moeilijker zou zijn om kinderen te krijgen, dus heb me daar altijd op in kunnen stellen. Ik ben op mijn 19e aan de pil gezet omdat ik helemaal niet ongesteld werd (was het in de pubertijd 3 keer geweest ofzo). Toen manlief en ik besloten dat we graag kinderen wilden, ben ik dan ook meteen de mm ingegaan (zonder een jaar zelf proberen) ik heb eerst een jaar clomid gehad, maar dat zorgde bij mij niet voor eisprongen. Daarna heb ik ruim een jaar puregon gespoten, hierdoor kreeg ik wel eisprongen, maar werd ik niet zwanger. Uiteindelijk heb ik zelf de overstap gemaakt naar een fertiliteitskliniek, waar ik meteen (terwijl alles vergoed werd door de verzekering) zonder wachtlijst met IVF mocht beginnen. Na twee pogingen zijn we overgestapt naar ICSI en daardoor ben ik nu 12 weken zwanger van een tweeling!



Moraal van het verhaal is dat PCOS voor iedereen heel anders is, dat de een reageert op pillen en de ander helemaal niet, en dat het gewoon balen is dat je het hebt. Maar je zult het er helaas mee moeten doen, dus hou moed, grijp de kansen aan die de medische wetenschap je kan bieden en kom goed voor jezelf op!!! Heel veel succes!
Alle reacties Link kopieren
Nog een positief verhaal!



PCOS en ik was al 4 jaar niet ongesteld geweest. Ik wist dan ook al dat ik het had toen we aan kindjes begonnen. Ik ben dan ook meteen naar mijn gynaecoloog gestapt en die adviseerde metformine. Een medicijn voor diabetici die in de VS veel wordt ingezet bij PCOS.



6 weken later was ik zwanger! Het was een tweeling, 2 meisjes, maar helaas zijn ze niet levend ter wereld gekomen (had niks met de medicatie of pcos te maken).

Nog steeds geen natuurlijke cyclus, weer metformine, en na 7 maanden proberen was ik opnieuw zwanger. Weer een dochter, zij is nu 19 maanden :-)



Geen clomid, geen ivf of icsi maar een arts die erg goed op de hoogte is en net zoals wij vond dat je beter vanaf dag 1 met iets relatief simpels als metformine start ipv aanmodderen zonder eisprong om dan maar over te gaan op hormonen..
Alle reacties Link kopieren
Trouwens, ik heb nu een perfecte cyclus van 28 dagen. De cyclus kwam op gang na de laatste bevalling en nu ik ook nog bijna 50kg afgevallen ben en totaal geen overgewicht meer heb is het dus ook nog eens heel regelmatig.
Alle reacties Link kopieren
Metformine is in Nederland ook al aardig ingeburgerd hoor. Maar het werkt bij lang niet iedereen, dus een wondermiddel zou ik het niet willen noemen. Een goed hulpmiddel kan het wel zijn.



Een goed gewicht is idd al een heel eind op weg naar een regelmatige cyclus, maar ik ben een zgn "slanke PCOS-er" en heb alleen een regelmatige cyclus als ik net bevallen ben. Na een half jaar is het weer het oude liedje.
Alle reacties Link kopieren
Ook hier een PCOS-erd. Nooit geweten dat ik PCOS had, vroeg aan de pil gegaan en nooit opgemerkt. Toen we aan de kinderen wilden ben ik gestopt met de pil en klein jaar een gekke cyclus gehad. De langste was 56 dagen, de kortste 30 dagen.



Diagnose PCOS was snel gesteld al ben ik geen typische PCOS-erd. Geen overgewicht (nou ja een beetje) of overbeharing oid. Maar het is een syndroom dus je krijg al snel het etiket PCOS is mij verteld.



Aan de Clomid gegaan 50Mg zorgde 2x voor een cyclus van 30 dagen de 3e keer wassie 36 dagen. Toen 100 mg gaan slikken en het was raak! Nu ben ik 33 weken zwanger.



Ik heb dus geluk gehad dat de Clomid goed aansloeg en dat er geen verdere complicaties waren. Het hoeft geen drama te zijn.



Ik wens jullie heel veel succes en hou ons op de hoogte!
Alle reacties Link kopieren
Oh maar ik noem het ook zeker geen wondermiddel. Maar ik ken zelf, naast mijzelf, nog 2 meiden die niet geholpen waren met Clomid maar uiteindelijk met Metformine zwanger zijn geraakt. Dus het is het proberen waard gezien het veel onschuldiger is dan Clomid.



Ik spreek trouwens over bijna 5 jaar terug (de eerste keer dat ik met metformine begon) en ik woonde toen in Vlaanderen.



Wat overgewicht betreft; ik had geen ernstig overgewicht, kreeg PCOS, ben daardoor enorm aangekomen (30kg in 1 jaar!) en sinds de laatste bevalling kwam mijn cyclus op gang (ook niet na de eerste) en nu heb ik dus ook weer een normaal, gezond gewicht én is het eigenlijk allemaal in orde. Enfin, voor zover ik weet want ik heb op dit moment geen kinderwens verder.



Het lijkt me duidelijk dat ik enkel voor mijzelf spreek, maar wie weet heeft iemand er wat aan, toch?
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig was alles goed! Voel me wel opgelucht. We gaan nu met de Clomid beginnen en we zien wel hoe het gaat.
Alle reacties Link kopieren
Paradijsvogeltje: goede instelling van je, gewoon beginnen en zien hoe het gaat. Bij mij is twee maanden terug de diagnose PCOS gesteld (door 2 gyn's). En heb inmiddels al 5 gyn's gesproken, die allen aangaven dat de slagingskansen aanzienlijk zijn. Ben zelf overigens nog niet aan de pillen of prikken begonnen (vriendlief moet nog even aan het idee wennen dat we eerder dan gepland aan de slag gaan).



Zelf ben ik de slanke variant van PCOS en afvallen heeft dus geen zin. Ik ga daarom proberen of acupunctuur helpt...en wellicht binnenkort met Clomid aan de slag.
Alle reacties Link kopieren
Ben inmiddels begonnen. De bedoeling was begin januari, dan zou ik de provera gaan slikken om ongie te worden en dan aan de clomid. Maar ben donderdag voor de eerste keer na dat ik gestopt ben met de pil uit mezelf ongie geworden!!! Vrijdag naar gyn voor echo om te kijken of de clomid aanslaat.



Haas heel veel succes! Het zal ons zeker gaan lukken!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven