Pdd nos en zwemles

03-10-2010 21:16 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van 8 heeft Pdd nos

Ze is een hele lieve en slimme meid en kan met bijna alles goed meekomen.

Ze kan helaas nog niet zwemmen, ze heeft op zwemles gezeten en heeft 3 keer blok 1 van het A diploma gedaan, ze toonde helaas geen vorderingen dus zijn we ermee gestopt.

Ze heeft daarna 2 jaar schoolzwemmen gehad en is toen gestrand bij blok 3.

Nu is het schoolzwemmen voorbij, in het 2e jaar heeft ze het hele jaar in blok 3 gezeten, ze maakte weer geen vorderingen.

Nu wil ik graag weten of er meer mensen zijn die dit herkennen van hun (autistische) kind, en wat is wijsheid? haar even een jaar laten rusten en volgend jaar weer proberen of binnenkort weer zwemles zodat er geen kennis verloren gaat?

Ik heb ook al nagedacht over privé zwemles, maar het pgb kun je dit jaar niet meer aanvragen omdat het geld op is.

Dit zou voor volgend jaar wel een optie kunnen zijn

Ze wordt nu beperkt door het gemis van een zwemdiploma, ze mist kinderfeestjes en omdat er hier in de buurt een vijver is mag ze niet te ver van huis, erg jammer!

We hebben haar overigens wel veel geprobeerd te stimuleren, zo mocht ze van mij opnieuw op zwemles als ze met schoolzwemmen blokje 4 zou halen en natuurlijk ook de belofte van meer vrijheid buiten.

Moet er wel bij zeggen dat ze rustig word van water, ze kan zich uren vermaken met een bakje water door te "voelen"

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Ik heb geloof ik 3 jaar op zwemles gezeten, van mijn 6e tot mijn 9e voordat ik mijn a-diploma had. Ik vond zwemles gewoon niet zo leuk....

Verder ben ik rellatief normaal
Ik ga nu naar bed, morgen ben ik weinig aanwezig ivm een crematie, blijf alsjeblieft tips/adviezen/ervaringen neerzetten!

Bedankt allemaal
quote:Wintermuts schreef op 03 oktober 2010 @ 22:27:

Ik heb geloof ik 3 jaar op zwemles gezeten, van mijn 6e tot mijn 9e voordat ik mijn a-diploma had. Ik vond zwemles gewoon niet zo leuk....

Verder ben ik rellatief normaal
Kun je niet een advertentie bij de ALO (academie voor lichamelijke opvoeding) ofzo ophangen? Veel studenten daar geven zwemles en zijn eigenlijk altijd wel leuk met kinderen. Die willen vast een uurtje prive les geven voor niet al te veel geld. Spreek vooraf eens af om te kijken of het klikt. Ik verschillende mensen die dat heel goed zouden doen..
Ik laat Muis ook niet zonder toezicht in het diepe.

Maar je doel moet zijn: weten wat je dochter doet als ze onverwacht in diep water (anywhere) terecht komt.

Heb je haar wel eens in paniek zien schieten omdat ze onverwacht in diep water kwam terwijl ze er niet op rekende of iets dergelijks? En kan ze dan nog wat, al is het maar op zijn hondjes? Uiteindelijk heb je qua veiligheid meer bereikt als ze op haar hondjes in elk geval aan de kant komt dan als ze 'mooi' zwemt maar alles vergeet in een noodsituatie.
mijn kind is nu 9 jaar, zwemmen een drama.

vorig jaar prive les gehad wat ook niet goed ging maar hij kan zwemmen. alleen borst en rug krol kan hij niet. helemaal boos en het water niet in te krijgen.

hij moet van mij 1 drempel over en dat is met kleren aan de schoolslag doen. en dan mag hij van mij stoppen.

het is alleen jammer dat het zwembad in de buurt weet dat mijn zoon geen zwemdiploma heeft dus niet zonder vleugeltjes in het zwembad mag (dit was vorig jaar) we gaan nu op dagen als de badjuf die hem les gaf toen hij 6 was er niet is.

als jou kind kan zwemmen dan zal ik met zwemles stoppen.
Ik heb zelf ook pdd-nos en ik heb ook relatief lang over zwemmen gedaan. Begon op mijn zesde en op mijn 9de haalde ik mijn A. Geen B meer gehaald.

Ik heb ook heel lang stilgestaan en mijn moeder overwoog toen me van zwemles te halen, maar toen ging ik als een speer (idem bij fietsen).
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
Fiekes: dat is wel een heel goed idee!

Mamzelle: ze was altijd wel paniekerig in het water, wilde niet met haar hoofd onder water, was bang om de controle kwijt te raken, dit gaat wel veel beter nu, ze kan zichzelf (met moeite) boven water houden en sparteld heen en weer

Graspolletje: het zwemdiploma is idd niet van groot belang, ik wil graag dat ze zich zeker voelt in het water, en dat ze een beetje kan zwemmen, het hoeft niet "mooi" dat kan ik zelf ook niet.

Droomz: het lijkt wel of 9 jaar een magische leeftijd is, ik heb het meer gehoord dat ze dan konden zwemmen of alleen naar huis konden fietsen oid

Bedankt allemaal voor de tips en adviezen!

(meer is altijd welkom )
Mijn (autistische) zoon heeft ook heel lang over zijn zwemdiploma gedaan Was 9 jaar toen hij B haalde. We hadden het geluk dat hij bij de zwemles een juf had die ook priveles gaf aan kinderen met een beperking.Dit hebben we via de PGB gedaan en mocht je daar volgend jaar aan gaan denken om het op die manier te doen dan geef ik je hierbij een hele belangrijke tip. Zwemles betalen d.m.v. PGB mag niet meer. Mocht je PGB aan willen vragen voor volgend jaar, vermeld dan ook asjeblieft niet dat je dat wil gaan doen. Dan wordt het bij voorbaat al afgewezen.

Je zou ook aan 1 van de zwemjuffen/meesters kunnen vragen of ze hem priveles willen geven. Die kan je dan inhuren op persoonlijke titel oftewel als ondersteunende begeleiding zonder erbij te vermelden dat het om zwemles gaat.

En ga ondertussen zelf met haar zwemmen, kies voor rustige momenten en voor kleine en simpele recht toe recht aan zwembaden. En hou het kort een half uurtje is vaak al voldoende. Zwembadgeluiden zijn al vaak harder maar bij ass-kinderen komt dit nog veel harder binnen. Onderschat dat niet. Belangrijk is dat ze zich er goed bijvoelt want een negatieve ervaring krijg je er niet zo maar uit.
Misschien een tip om eens te kijken of er een campings in je omgeving zijn met een (klein) zwembad. Ken verschillende mensen hier die daar regelmatig in het najaar en de winter met kleine kinderen gaan zwemmen in zwembaden die bij kleine campings horen. Die baden zijn vaak wel open (op beperkte tijden). En buiten het zomerseizoen is het er heel erg rustig.

Dit soort baden heeft ook weinig prikkels van glijbanen, wilde wateratracties en andere mogelijkheden. Mijn ervaring is dat er weinig tot geen gasten zijn en zeker geen andere (drukke) kinderen. Op die manier kan je in een rustige omgeving het zwemmen bijhouden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven