Peuter en avondeten

28-12-2019 18:59 91 berichten
Hoi allemaal,
Nu toch maar eens een topic openen omdat ik aardig met m’n handen in het haar zit. Wij hebben een peuter jongetje van bijna drie jaar. Hij eet al bijna een jaar bijna geen avondeten meer. Voor die tijd dus echt de babytijd kreeg hij gepureerd eten en dat at hij wel. Daarna ook een poos goed met de pot meegegeten maar sinds minimaal een jaar/ misschien nog wel langer eet hij echt bijna niks meer. Als ik een bordje eten voor hem neerzet roept hij meteen: dat lust ik niet! Elke dag weer. Bij de macaroni krijgt hij wat kaas en bij de aardappelen een klein beetje appelmoes. Dat gaat er wel in. Af en toe ook wat kale aardappelen of kale stukjes macaroni maar absoluut geen vlees of groente. Hierom serveer ik alles ook apart want dan gaat er tenminste nog iets in. Maar al een jaar echt helemaal geen groente begin ik me toch zorgen te maken of hij geen vitamine gebrek krijgt. Bij het consultatiebureau zeggen ze dat ik er geen aandacht aan moet besteden en dat heb ik ook nooit gedaan. Niet eten was gewoon bordje weg en klein beetje toetje. O ja hij heeft wel gewoon honger als we gaan eten. Hij krijgt einde van de middag geen tussendoortjes of drinken meer en de rest van de dag ook gewoon gezond en niet te veel. Vanavond had ik er zo’n genoeg van dat hij van mij in ieder geval een hapje moest proeven. Drama natuurlijk! Hij was totaal overstuur maar heeft uiteindelijk wel een hap genomen. Daarna geknuffeld en gezegd dat ik trots op hem ben. Eigenlijk wil ik deze lijn graag voortzetten. Wel elke dag hap proeven ook al wordt dat drama. Want ik denk dat hij anders de smaken nooit leert kennen. Maar ik twijfel omdat zowel het consultatiebureau als de site van Voedingscentrum adviseren om te proberen ‘machtsstrijd’ over eten te voorkomen. Wat is jullie mening hierover? O ja nog goed om te weten: hij heeft nog een broertje van anderhalf die hem in alles na doet en nu dus ook al vaak niet meer wil eten.
Alle reacties Link kopieren
Eten is dus toch echt vies. Dat moet wel als mama zegt dat ze trots op je is als je een hapje genomen hebt
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Dus je vindt elke dag drama aan tafel - binnenkort nog x 2 - wel lekker gezellig?

Zet hen elke dag een mini-portie voor.
Eten ze 't niet ... ook goed.
Dat wordt een eetstoornis

Niet doen hoor TO. Focus op wat hij wel eet. Fruit wellicht? Rauwkost?
Voer hem fruit en volkoren brood en maak je verder geen zorgen.
Euhm nee dat is zeker niet wat ik wil maar ik denk dus ook dat het niet gezond is als kinderen helemaal geen avondeten eten. Dat is mijn zorg
Geen aandacht aan schenken. Hij krijgt gewoon gezond eten voorgeschoteld en eet hij niet, dan niet. Krijgt vanzelf honger.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik snap het wel hoor, hier wordt er regelmatig meer mee gespeeld dan gegeten. Meestal besteden we er weinig aandacht aan en eten zelf gewoon ons bord leeg. Spelen wordt overigens niet getolereerd dus dan schuiven we het bord weg. Soms krijg ik er dan nog wat losse hapjes in, soms niks. Kind eet wel heel prima fruit dus daar richt ik me dan maar op. (kind is overigens 25 mnd)
Natte tosti..
Onze zoon is nu 4 en heeft al bijna 2 jaar geen groente, aardappels, pasta of rijst gegeten. Alleen z’n stukje vlees/vega gaat erin, of pannenkoeken/poffertjes ofzo. Eet ook geen friet of pizza bijvoorbeeld. Brood en fruit (beperkt aantal soorten) eet hij wel heel goed. Tot zijn 2e at hij echt alles. Wij geven al 2 jaar een multivitamine en van die knijpfruit-dingen voor wat extra vitamines. Kind groeit op fotosynthese ofzo. :proud: Wij hebben er nog nooit drama van gemaakt, gewoon blijven aanbieden maar verder niks (ook geen “straf” zoals geen toetje oid). We hopen dat het ooit vanzelf goedkomt.
Persoonlijk zou ik zeggen, geen avondeten is ook geen toetje, want dat eet hij namelijk wel met smaak op zeker?
Kun je niet proberen al het eten door elkaar te gooien en hem te belonen als hij bijvoorbeeld welde helft op heeft met een sticker oid?
Lijkt mij niet erg gezond als hij dit al zo langere tijd door zet. Kun je misschien tips krijgen van een gastouder of iemand die gewend is met kinderen te werken?
bibabloem schreef:
28-12-2019 19:07
Euhm nee dat is zeker niet wat ik wil maar ik denk dus ook dat het niet gezond is als kinderen helemaal geen avondeten eten. Dat is mijn zorg
Dan stop je er desnoods elke dag een vitamine-pil in.

Maar blijkbaar groeit hij, drinkt hij, eet hij aardappelen en (kale) pasta ... dus zo rampzalig lijkt het mij niet.
Dus je hebt straks 2x dit drama voor 1 hap aan tafel.. En je kind leert nu dat het eten niet alleen vies is maar dat het ook nog eens heel stom is want ruzie en drama. Lijkt mij geen goede manier om te leren dat eten lekker en leuk is..
bibabloem schreef:
28-12-2019 19:07
Mijn oudste eet al 3 jaar geen groenten en ontwikkelt zich prima. Ik geef wel vitaminepillen.
Wat bij mij hielp was hard maar ik dekte de tafel voor een persoon minder. Hij mocht op de bank zitten uiteraard zonder tv tot wjj klaar waren. Hij vroeg waarom krijg ik geen bord , nou je eet toch niet, dit heeft drie avonden geduurt. Vorm van negeren en geen aandacht. Toen zei hij ik wil ook een bord en geen drama meer gehad.
Ik zou me er ook niet druk over maken, ooit gaat ie vast eten en als ie echt honger krijgt eet ie uiteindelijk vast ook wel wat. Vraag me alleen wel af waarom kind aan het einde van de middag/dag ook geen drinken meer krijgt?

Drinkt ie wel iets van smoothies ofzo? Kan je extra veel groente en fruit in stoppen :lol:
Mijn kind eet ook eigenlijk alleen pasta, soms een visstick. Geen aardappels, geen groente en geen vlees. Ik leg altijd gewoon alles op haar bordje en als we klaar zijn met eten haal ik het weer weg. Heeel soms stopt ze ineens (per ongeluk?) een stuk bloemkool ofzo in haar mond, maar vervolgens weer 2 weken niets. Als ze wel iets eet wil ik een gat in de lucht springen, maar in plaats daarvan reageer ik er niet op. Eerst deed ik dat wel, maar daardoor ging ze juist alleen maar slechter eten. Alsof ze zich enorm bekeken voelde.
Ik geloof ook echt niet dat het een goed idee is om er een strijd van te maken. Je krijgt dan een negatieve associatie met eten en er zit dan een prestatie aan verbonden: je kan het goed of fout doen. Dat geeft dan weer stress en ik denk dat dat op de lange termijn een gezond eetpatroon alleen maar in de weg staat. Ok, je kind krijgt nu misschien een hap groente binnen, maar juist door dat zo te belonen bevestig je inderdaad dat groenten dus vies zijn, want het is knap als je ze opeet.
Eet je kind wel fruit en volkorenproducten? Mijn dochter heeft nog nooit vlees gegeten bij het avondeten, ik geef haar af en toe maar een plakje worst tussendoor en dat eet ze dan weer wel. Niet ideaal en natuurlijk zie ik liever dat ze nu al een gezond eetpatroon ontwikkelt, maar dat komt vast later nog wel.
Wijffie55 schreef:
28-12-2019 19:13
Wat bij mij hielp was hard maar ik dekte de tafel voor een persoon minder. Hij mocht op de bank zitten uiteraard zonder tv tot wjj klaar waren. Hij vroeg waarom krijg ik geen bord , nou je eet toch niet, dit heeft drie avonden geduurt. Vorm van negeren en geen aandacht. Toen zei hij ik wil ook een bord en geen drama meer gehad.
Deze eet dus wel.

Kale pasta en aardappelen is namelijk wel eten :-).

En in sommige culturen worden die aardappelen zelfs als groente aanzien :-).

Als ie vroeger wel gemixt bliefde ... Al gemixte groentensoep geprobeerd?
Is vloeibaar en drinkt misschien makkelijker weg.
Geen aandacht aan besteden en kleine porties aanbieden.

Mijn dochter lijkt er in te trappen om te proeven als ik zeg dat ik haar toch niet iets vies voor zal zetten.

En proeven moet ze hier. Niet roepen dat ze iets niet lust zonder te proeven. Maar niet met drama, maar gewoon uitleggen.

Er was een periode dat ze zelfs geen gebak wilde proeven. Het is natuurlijk ook gewoon een machtsmiddel. En het enige dat ze hebben
Eet hij ook geen rauwkost zoals snoeptomaat, komkommer, reepjes paprika, stukje wortel?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Oh ja, toen ik las dat ze aan 5 snoeptomaatjes per dag genoeg hadden qua groente heb ik het losgelaten. Ze krijgt voor het eten een bakje tomaatjes. Wat ze daarna doet maakt me dan niet zoveel uit. Dat zit er dan iig alvast in.
Wat ik ook vaak doe is haar tijdens het koken al te eten geven. Bijvoorbeeld plakjes tomaat, plakjes komkommer etc. Die hongerlap van mij eet zelfs rauwe champignons maar doorgaans aan tafel eet ze ook niet erg veel. Maar dan heeft ze dus wel al het een en ander op.
Goed dat je hem niet volstopt met tussendoortjes.

Zet hem het eten voor zoals jullie het eten. Dus niet kale pasta maar pasta met saus. Hij kiest zelf hoeveel hij eet (of niet). Hij krijgt vanzelf honger. Niet benadrukken of hij wel of niet eet. Zn dat lust ik niet negeren. Ik zou persoonlijk geen toetje geven als hij niets eet.

Eten jullie zelf wel normaal in de zin dat er (graag) groenten worden gegeten?
Hier wordt ook geen normale agv gegeten. Wel schotels waar vanalles in zit in kleine stukjes. Dus rijst/pasta/aardappel met verschillende stukjes groenten in tomatensaus met kruiden.
Of tomaten/pompoen/linzen/erwtensoep met couscous of risottorijst erdoorheen.

En andere avonden weer helemaal niets, enkel schaaltje yoghurt.

En morgen kan hij zomaar besluiten dat hij niet wil eten en ook geen yoghurt wil.

Eet je zoontje wel fruit en bruin brood? Dan komen er heus wel vitamines en vezels binnen.

Vooral geen trauma maken van eten. Hij groeit heus wel.

Een vriend van mij at als kind niets, weigerde alles. Heeft tot aan z'n puberteit bijna enkel droog bruin brood, wat fruit en 3 soorten groente gegeten. Nu reist hij de wereld over en eet hij alles wat daar wordt aangeboden; van gefrituurde spinnen tot slakken.
She was brave and strong and broken, all at once.
viva-amber schreef:
28-12-2019 19:19
Eet hij ook geen rauwkost zoals snoeptomaat, komkommer, reepjes paprika, stukje wortel?
Rauwkost geven wij altijd tijdens het filmpje kijken als we koken. Dat gaat er dan meestal zonder morren in.
Verder: goede voorbeeld geven en loslaten. Meer kun je niet doen. Het is een lastige leeftijd. Wat ik hier wel probeer is de taal over het eten normaal te krijgen (dus geen bah, maar vind ik niet lekker. En als je het nog niet geproefd hebt, kun je er niks over zeggen.)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven