Peuter en avondeten

28-12-2019 18:59 91 berichten
Hoi allemaal,
Nu toch maar eens een topic openen omdat ik aardig met m’n handen in het haar zit. Wij hebben een peuter jongetje van bijna drie jaar. Hij eet al bijna een jaar bijna geen avondeten meer. Voor die tijd dus echt de babytijd kreeg hij gepureerd eten en dat at hij wel. Daarna ook een poos goed met de pot meegegeten maar sinds minimaal een jaar/ misschien nog wel langer eet hij echt bijna niks meer. Als ik een bordje eten voor hem neerzet roept hij meteen: dat lust ik niet! Elke dag weer. Bij de macaroni krijgt hij wat kaas en bij de aardappelen een klein beetje appelmoes. Dat gaat er wel in. Af en toe ook wat kale aardappelen of kale stukjes macaroni maar absoluut geen vlees of groente. Hierom serveer ik alles ook apart want dan gaat er tenminste nog iets in. Maar al een jaar echt helemaal geen groente begin ik me toch zorgen te maken of hij geen vitamine gebrek krijgt. Bij het consultatiebureau zeggen ze dat ik er geen aandacht aan moet besteden en dat heb ik ook nooit gedaan. Niet eten was gewoon bordje weg en klein beetje toetje. O ja hij heeft wel gewoon honger als we gaan eten. Hij krijgt einde van de middag geen tussendoortjes of drinken meer en de rest van de dag ook gewoon gezond en niet te veel. Vanavond had ik er zo’n genoeg van dat hij van mij in ieder geval een hapje moest proeven. Drama natuurlijk! Hij was totaal overstuur maar heeft uiteindelijk wel een hap genomen. Daarna geknuffeld en gezegd dat ik trots op hem ben. Eigenlijk wil ik deze lijn graag voortzetten. Wel elke dag hap proeven ook al wordt dat drama. Want ik denk dat hij anders de smaken nooit leert kennen. Maar ik twijfel omdat zowel het consultatiebureau als de site van Voedingscentrum adviseren om te proberen ‘machtsstrijd’ over eten te voorkomen. Wat is jullie mening hierover? O ja nog goed om te weten: hij heeft nog een broertje van anderhalf die hem in alles na doet en nu dus ook al vaak niet meer wil eten.
Hecamel schreef:
28-12-2019 19:21
Oh ja, toen ik las dat ze aan 5 snoeptomaatjes per dag genoeg hadden qua groente heb ik het losgelaten. Ze krijgt voor het eten een bakje tomaatjes. Wat ze daarna doet maakt me dan niet zoveel uit. Dat zit er dan iig alvast in.
Fijn om te lezen, want die van mij eet elke dag wel een aantal van die kleine tomaatjes en een klein beetje fruit, maar gekookte groenten zoals bloemkool krijg ik er ook echt niet in.

Vandaag wist ik hem te paaien met een ouderwets gerecht als lunch: wentelteefjes met een klein beetje suiker; hij at een hele snee brood op die manier op en de winst is dat hij wat ei binnenkrijgt.

Mijn oma deed altijd appelmoes bij de groenten zodat de kinderen tenminste toch iets van de groente aten, maar dat werkt hier niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik at ook geen warm eten to als kind vanaf 2 jaar. Geen groentes. Enkel brood met pindakaas. Mogelijk had het te maken met prikkels in mijn mond. Ik had daar op gegeven moment logopedie voor maar toen was ik al 8. Mijn moeder heeft alles geprobeerd van aan tafel blijven tot in de gang eten enz. Veel strijd om eten. Dat heeft er nooit in geresulteerd dat ik ging eten. Wel in dat ik echt mijn moeder gehaat heb vroeger en zij mega veel frustratie richting mij had. S morgens begon het al vroeg met wat gaan we eten en gelijk mijn moeder geïrriteerd ik gefrustreerd.
Heeft mijn jeugd aardig overheerst.
Als ik elders moest eten had ik al stress.

Uiteindelijk ben ik pas op mijn 24e! Toen ik uit huis was en alleen woonde normaal avond eten gaan eten. Mijn moeder wist niet wat ze mee maakte toen ik een keer kwam eten ( deed ik al nooit) en ook nog echt at.

Het heeft lang geduurd voordat onze band hersteld is.

Ik zou zeggen geen druk geen strijd en geef hem gewoon wat hij wel eet op een speelse manier. Verdiep je eens in bento misschien helpt op die manier aanbieden in vorm van een monkey platter. Maar forceer het er niet zo in dat gaat je relatie met je kind kosten.
where ever you go, go with your heart
Ik heb altijd hele makkelijke eters gehad, en áls ze een keer niet aten verving ik het avondeten niet door een toetje of iets anders daarna, maar dan zette ik het avondeten opnieuw voor als ze om eten vroegen.

Overdag geef je neem ik aan volkorenbrood en wat gezond beleg (waaronder vlees dus dat eet hij dan wel), fruit, een schaaltje yoghurt ? Dan zal het met de tekorten wel meevallen.

Hoe gaan jullie om met groenten? Scheppen jullie royaal op, nemen jullie tussendoor groenten op brood/ groentensoep/salades/snackgroenten? Zien doet volgen. En als je alleen gezonde voeding in huis hebt, wordt er vanzelf gezond gegeten en hoef je je al helemaal niet druk te maken.
Vervelend hè, zo’n slechte eter! Ik lees allemaal goeie tips van rauwkost enzo voor het eten maar onze echte slecht etende peuter trapte daar mooi niet in. Zij at van haar 1e tot haar 3e absoluut geen groente, aardappels, vlees. Spaghetti met rode saus (gepureerde groente) gelukkig wel dus dat aten we 2x per week en heel af en toe wilde ze iets proeven van de rijst, curry, bami, etc. Ze kreeg elke dag een vitamine pil en we hebben ons mega druk gemaakt maar het hielp niks. Fruit moest ze ook niet trouwens en brood ook weinig maar ze groeide prima.

En nu, is ze 3,5.. en ze eet! Oké lang niet alles (gekookte groente proeft ze soms, vaak niet) maar heel veel meer dan eerst. En ze vraagt ineens zelf om fruit (oké, ook alleen nog banaan, appel en peer maar het begin is er dus ik ben al meer dan tevreden). Wat helpt is dat er nu toch vaker een filmpje aanstaat (wilden we liever niet maar in alle drukte na ophalen kdv en dan snel eten want anders eet ze niks) waardoor ze wat happen naar binnenschuift. Dan blijkt het ineens toch lekker en kan het filmpje op geluid uit en kletst ze mee aan tafel.

Er is nu een klein broertje van ruim 1 wat echt alles eet. We weten niet wat ons overkomt! Hij schuift alles naar binnen en spaghetti met rode saus is het minst favoriet haha. Echt heel erg fijn zo’n kind erbij :). En met die oudste komt het vast ooit goed. Je druk maken heeft helaas geen zin, hoe frustrerend ook.
Mijn dochter van 5 heeft nooit avondeten gegeten. Dus helemaal niks van groente, zelfs geen komkommer of tomaat.
Ze krijgt altijd een multivitamine.
Onlangs bloed geprikt voor iets anders en gelijk haar vitamines en ijzerwaarde gecheckt: alles is in orde!
Nu maak ik me heel wat minder zorgen. Een kind krijgt blijkbaar niet zo snel tekorten.
Wat mij hielp was het inzicht dat als je kind goed fruit, brood, melk een stukje kip en soms wat vis binnen krijgt hij daar prima mee toe kan tot een jaar of 6.

En dan de moeilijke tijd doorkomen door niet te veel te pushen, als kind goed groeit, gaat het goed.
Wij hebben de regel: je proeft ergens 1 hap van. En ja, dat was/is soms even drama. Ik vind het alleen wel belangrijk, want regelmatig bleek dochter het dan wél lekker te vinden. Dat betekende dat ik het soms afdwong. Nu doet ze het eigenlijk altijd zelf. Vindt ze het niet lekker dan hoeft ze niet verder te eten. Vitamines krijgt zo vooral door worteltjes, tomaatjes, paprika etc, die ze rauw graag eet.
Meestal eet ze gewoon mee, soms maar een heel klein beetje. Dat is prima.
Tip: pompoenpannenkoeken.
Vervang 3/4 van de melk in pannenkoeken door pompoenpuree.

Pompoen in stukken in weinig water koken en met het kookvocht pureren in de blender.
Kan ook met zoete aardappel, pastinaak of courgette, maar pompoen doet het hier het beste.
De strijd om eten win je nooit!

Onze zoon is vanaf z'n 1e tot z'n 11e een slechte eter geweest als het om avondeten ging.
Hij kreeg elke dag een bordje voorgezet en zodra wij klaar waren ruimde ik af zonder er veel worden over vuil te maken.
Hij kreeg altijd een toetje omdat dat een onderdeel van de maaltijd is. Als je het als een beloning ziet benadruk je dat avondeten vies is. Lijkt me vreemd. Bovendien had hij dan in elk geval íets binnen.

Inmiddels is hij 13 en eet als een bootwerker. Soms ben ik er nog verbaasd over. Dingen waar hij voorheen van gruwelde schept hij nu 2x op.

Mits je kind geen ondergewicht heeft of ziek is zou ik me er dus niet druk om maken.
patchouli_ schreef:
28-12-2019 20:06
Tip: pompoenpannenkoeken.
Vervang 3/4 van de melk in pannenkoeken door pompoenpuree.

Pompoen in stukken in weinig water koken en met het kookvocht pureren in de blender.
Kan ook met zoete aardappel, pastinaak of courgette, maar pompoen doet het hier het beste.

Slim! Ik doe dat met bananen. Maar zal ze ook eens met pompoen maken.
She was brave and strong and broken, all at once.
Ik zet elke dag warm eten voor. Wil ze dit niet, mag ze rauwkost eten of een boterham. Niet eten is geen toetje.

Ik ben met haar bij de pre-logopedist geweest, die zag niks afwijkende. Heb haar tips geprobeerd zoals een eet-spel met dingen proeven, extra drinkvoeding (Niet te pruimen) etc... Moet er wel bijzeggen dat dochter ondergewicht kreeg en aanhoudend ziek was. Ze krijgt ook elke dag vitamines. Het blijft gedoe, maar geen drama's hier.
Er zijn twee dingen die je bij kinderen niet kunt afdwingen: slapen en eten.
Hier een 5 jarige dochter die tot 4 jaar als avondeten alleen Olvarit/geprakt eten wilde. Soms dan. Ook heel vaak niet....
Ik heb er tussendoor vitamines in proberen te krijgen. Paprika, snoeptomaatjes en komkommer lukte wel. Vooral als ze mocht dippen in een mooi bakje met yoghurt erin.
En paar keer per week een smoothie van yoghurt, water, spinazie (boerenkool), en rode vruchtjes (of bietjes).
Het goede nieuws is, is dat ze sinds een half jaar zonder morren bijna alles eet. En veel ook.
Ik zou het loslaten. Hoe moeilijk ook en tussendoor er her en der groentes in proberen te krijgen.
Als laatste gaf ik dochter paar keer per week een vitaminetablet.
Hier ook een slechte eter. Het leek ook de druk van het moment te zijn, allemaal aan tafel en móeten eten. Ze eet makkelijker groente niet aan tafel, wortel in dr knuist tijdens het duploën.

Wat wel hielp was een learning tower, dan kon ze 'helpen' met koken. Ik ben er heel goed in geworden om kindertaakjes tijdens het koken te bedenken.

Ik probeer haar dan af en toe iets te laten proeven. Sperzieboon even onder de koude kraan en dan vragen 'is deze al gaar?' (Expres niet 'is hij lekker') zelf ook 1 proeven en 'ik denk het wel, wat denk jij?'

Ze mag bijvoorbeeld ook bonen/kikkererwten/linzen afwassen voordat ze de pan in gaan. Op dr bord at ze ze eerst niet, maar recht uit het vergiet 'pikken' en mama die dan nepboos wordt, vond ze hilarisch.
Mijn kind heeft ook een jaar geen avondeten op. Spaghetti ging soms nog wel en gelukkig at hij veel fruit. Ik gaf toen wel multivitamine.
Toevallig ging hij toen naar een ander kinderdagverblijf, waar ze ook avondeten aanbieden. Vanaf dag 1 at hij daar gewoon. En toen hij ontdekte dat t best lekker was, ging hij thuis ook weer eten.
Ik heb 4 kids.
De oudste 3 eten al, en bij alle 3 heb ik altijd 0% aandacht besteed aan ze bij het eten.

Dat resulteerde eerst in niet eten, spelen en alles eraf gooien

Maar het komt helemaal goed.
Na een tijdje kunnen ze het bestek vasthouden en eten ze alles op of proberen het tenminste.
Als ze zien dat de rest lekker zit te eten en te kletsen dan hebben ze al binnen een paar maanden al hun fratsen afgeleerd hoor. De lol gaat er al gauw vanaf als de rest het leuk heeft zonder jou.

Mijn man was een groter probleem want die ging dus wel stukjes wortel tellen, klagen over rotzooi, meehelpen als het niet wou vlotten met bestek vasthouden etc.
Dus ik maakte eigenlijk met hem ruzie aan tafel :P

Maar hoe moeilijk ook, bemoei je gewoon met jezelf dan gaat een kind ook rustig op zijn gemak e.a. proberen. Dat haalt de druk van de ketel, zelf doen en zelf proberen is meestal ook nog eens leuker voor ze.
Gewoon gezellig aan tafel gaan zitten, hem een klein beetje van alles opscheppen en verder geen aandacht aan besteden. Ze hongeren zichzelf echt niet uit.

Met een jaar of vijf ben ik wel begonnen met verplicht proeven. Mijn oudste heeft nooit veel gegeten in de avond, maar nu is hij iig bereid om van alles een hap te nemen om de smaak te leren kennen. Hoeft hij daarna niet meer, dan maar niet.
Je wil je kind aan de sondevoeding hebben? Daar lijkt het namelijk wel op.

Als je zo doorgaat wet hij binnenkort die kale aardappels namelijk ook niet meer.
Waarom zijn er nog steeds mensen die tegen alle pedagogische adviezen in een toetje inzetten als straf of beloning?
Hier wilde peuter ook niks, en even later vooral nooit groente. Wij vinden hier dat er wel iets gegeten moet worden, ten eerste proeven (als niet lekker dat kan, maar niet geproefd dan weet je dat niet) en van groente waarvan ik wist dat ze het prima kon eten moest ze ook wat eten. En ja, dat was soms drama. Maar peuter had een stevig temperament dus bij de zin niet krijgen was het wel vaker drama, dus dat kwam wel vaker voor. Vaak mag iets wel maar soms mag iets niet (bijv.. ook proberen de auto te sturen, om maar wat te noemen). Dus dat het drama was soms was heus niet zo erg. Wel hielden we het verder gezellig aan tafel. Iedereen vertellen over de dag etc. Aandacht in overvloed maar wel een hapje proeven.
Maar ze ontdekte met het proeven en eindeloos aan tafel zitten (want hapje groente niet geproefd = geen toetje en dat wilde ze wel) ook dat ze een paar groenten eigenijk wel lustte, plus saus van tomaten met wat er doorheen gepurreerd zat. Dus dat proeven bleef er in, en op de dagen dat we een van die groenten aten, moest ze een bepaald hoeveelheidje eten. Op de dagen dat we dan groente aten waarvan ik wist dat ze het niet zo lekker vond was het 1 hapje en op de dagen dat het iets is wat ze vies vond (al probeerden we dat te vermijden) hoefde ze er niet van te eten.
Daarmee was het avondeten na een ruim half jaar veranderd van alleen brood met pindakaas naar bijna elke dag vlees + aardappels/rijs/pasta + regelmatig wat groente. En geen strijd meer, gewoon duidelijkheid. Ze is nu wat groter en vind steeds vaker opeens een nieuwe groente toch lekker. Dus 'afwachten' en jarenlang iets anders eten + dat het een eetstoornis wordt als je wat druk zet vind ik nogal overdreven. Ze moest het gewoon leren en dat ging niet met volle borden tegelijk maar wel met regels en te overziene kleine stapjes.
Is je peuter wel al verbaal genoeg om er afspraken mee te maken? Ik kan met mijn peuter bijvoorbeeld gewoon de afspraak maken dat ze 3 grote happen moet nemen omdat ze 3 jaar is. En dan luistert ze zelfs ook nog wel naar "nee, dat is een klein hapje, iets meer op je vork doen". Maar ja, mijn kind kan ook heel erg goed praten, de jouwe misschien nog niet. Die afspraak maak ik dan wel op een ander moment dan het eten zelf, bijvoorbeeld bij het verhaaltje lezen en naar bed gaan en de dag doornemen. Dan praten we over dat ze slecht gegeten heeft en dat ze het morgen beter gaat doen, en dan kan ik dus de volgende dag zeggen "weet je nog wat we afgesproken hadden?"
Am Yisrael Chai!
sugarmiss schreef:
28-12-2019 20:54
Waarom zijn er nog steeds mensen die tegen alle pedagogische adviezen in een toetje inzetten als straf of beloning?
Verbazingwekkend hè?

Waarom? Daarmee zeg je dus eigenlijk dat de maaltijd een straf is?
Nee, volgorde. Pyjama aan, tanden poetsen, boekje lezen, naar bed.
Avondeten, toetje.
Logisch.
Hier ook een peuter van bijna 3 die al langer dan een jaar slecht eet bij het avondeten. Hij heeft heel lang alleen krieltjes, slavinken, erwtjes en witte bonen in tomatensaus gegeten qua warm eten. En frietjes. Al het andere wou hij niet eten/proeven terwijl hij gepureerd alles at. Geen ei, vlees, pasta, rijst, pizza of pannenkoeken, 1 blik erop en het was niet lekker. We hebben er nooit aandacht aan besteed aan tafel of hij al of niet, ik vind het veel belangrijker dat het gezellig blijft aan tafel, en dat laatste lukte wel want hij bleef er wel altijd gezellig bij zitten. Maar heb wel vanalles uitgeprobeerd om hem aan het eten te krijgen natuurlijk. Mee laten kiezen wat we gingen eten in de winkel, mee helpen koken, een mooi vakkenbord in de vorm van een auto, kids proof recepten, toch maar weer pureren, ''s middags warm eten, buiten de deur eten of lunchen, pannen op tafel en zelf opscheppen. Hielp allemaal geen reet.

Maar nu gaat zijn babyzusje mee eten en vindt zij van alles lekker en wil hij het ook wel proberen, en nu heeft hij dus ontdekt dat gekookte aardappels, hutspot, zuurkool, worteltjes, boontjes, etcetera ook heel lekker zijn. Zit hij dus ineens aan tafel te verkondigen dat het echt heel lekker is :bonk:
Hij is een peuter hè. Hij heeft nog een heel leven om zich een uitgebreid smakenpalet eigen te maken. Dat hoeft echt niet allemaal de komende paar jaar.

Zorg dat eten een leuk, ongedwongen en gezellig familiemoment is. Leg altijd iets op zijn bord waarvan je weet dat hij het lust.

En verder niks mee doen zolang hij geen ondergewicht heeft en niet ziek is. Komt vanzelf wel goed op een dag.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Ik heb trouwens ook het idee dat warm eten in de avond soms ook het probleem is. Na een lange drukke dag heeft mn 3jarige soms geen energie meer voor eten. Zo lijkt het iig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven