Peuter en avondeten

zaterdag 28 december 2019 om 18:59
Hoi allemaal,
Nu toch maar eens een topic openen omdat ik aardig met m’n handen in het haar zit. Wij hebben een peuter jongetje van bijna drie jaar. Hij eet al bijna een jaar bijna geen avondeten meer. Voor die tijd dus echt de babytijd kreeg hij gepureerd eten en dat at hij wel. Daarna ook een poos goed met de pot meegegeten maar sinds minimaal een jaar/ misschien nog wel langer eet hij echt bijna niks meer. Als ik een bordje eten voor hem neerzet roept hij meteen: dat lust ik niet! Elke dag weer. Bij de macaroni krijgt hij wat kaas en bij de aardappelen een klein beetje appelmoes. Dat gaat er wel in. Af en toe ook wat kale aardappelen of kale stukjes macaroni maar absoluut geen vlees of groente. Hierom serveer ik alles ook apart want dan gaat er tenminste nog iets in. Maar al een jaar echt helemaal geen groente begin ik me toch zorgen te maken of hij geen vitamine gebrek krijgt. Bij het consultatiebureau zeggen ze dat ik er geen aandacht aan moet besteden en dat heb ik ook nooit gedaan. Niet eten was gewoon bordje weg en klein beetje toetje. O ja hij heeft wel gewoon honger als we gaan eten. Hij krijgt einde van de middag geen tussendoortjes of drinken meer en de rest van de dag ook gewoon gezond en niet te veel. Vanavond had ik er zo’n genoeg van dat hij van mij in ieder geval een hapje moest proeven. Drama natuurlijk! Hij was totaal overstuur maar heeft uiteindelijk wel een hap genomen. Daarna geknuffeld en gezegd dat ik trots op hem ben. Eigenlijk wil ik deze lijn graag voortzetten. Wel elke dag hap proeven ook al wordt dat drama. Want ik denk dat hij anders de smaken nooit leert kennen. Maar ik twijfel omdat zowel het consultatiebureau als de site van Voedingscentrum adviseren om te proberen ‘machtsstrijd’ over eten te voorkomen. Wat is jullie mening hierover? O ja nog goed om te weten: hij heeft nog een broertje van anderhalf die hem in alles na doet en nu dus ook al vaak niet meer wil eten.
Nu toch maar eens een topic openen omdat ik aardig met m’n handen in het haar zit. Wij hebben een peuter jongetje van bijna drie jaar. Hij eet al bijna een jaar bijna geen avondeten meer. Voor die tijd dus echt de babytijd kreeg hij gepureerd eten en dat at hij wel. Daarna ook een poos goed met de pot meegegeten maar sinds minimaal een jaar/ misschien nog wel langer eet hij echt bijna niks meer. Als ik een bordje eten voor hem neerzet roept hij meteen: dat lust ik niet! Elke dag weer. Bij de macaroni krijgt hij wat kaas en bij de aardappelen een klein beetje appelmoes. Dat gaat er wel in. Af en toe ook wat kale aardappelen of kale stukjes macaroni maar absoluut geen vlees of groente. Hierom serveer ik alles ook apart want dan gaat er tenminste nog iets in. Maar al een jaar echt helemaal geen groente begin ik me toch zorgen te maken of hij geen vitamine gebrek krijgt. Bij het consultatiebureau zeggen ze dat ik er geen aandacht aan moet besteden en dat heb ik ook nooit gedaan. Niet eten was gewoon bordje weg en klein beetje toetje. O ja hij heeft wel gewoon honger als we gaan eten. Hij krijgt einde van de middag geen tussendoortjes of drinken meer en de rest van de dag ook gewoon gezond en niet te veel. Vanavond had ik er zo’n genoeg van dat hij van mij in ieder geval een hapje moest proeven. Drama natuurlijk! Hij was totaal overstuur maar heeft uiteindelijk wel een hap genomen. Daarna geknuffeld en gezegd dat ik trots op hem ben. Eigenlijk wil ik deze lijn graag voortzetten. Wel elke dag hap proeven ook al wordt dat drama. Want ik denk dat hij anders de smaken nooit leert kennen. Maar ik twijfel omdat zowel het consultatiebureau als de site van Voedingscentrum adviseren om te proberen ‘machtsstrijd’ over eten te voorkomen. Wat is jullie mening hierover? O ja nog goed om te weten: hij heeft nog een broertje van anderhalf die hem in alles na doet en nu dus ook al vaak niet meer wil eten.
zaterdag 28 december 2019 om 23:50
Ook dat. Tussen de middag warm eten of rond 16.30 a 17.00 uur werkt hier het best.PlayingTheAngel schreef: ↑28-12-2019 23:13Ik heb trouwens ook het idee dat warm eten in de avond soms ook het probleem is. Na een lange drukke dag heeft mn 3jarige soms geen energie meer voor eten. Zo lijkt het iig.
zondag 29 december 2019 om 00:26
Ik was een slechte eter, toetjes hadden we alleen op zondag toen ik kind was, en toen ik ouder werd en er toetjes waren had je me ook niet kunnen paaien met een toetje, ik vind vla nog steeds niet lekker(boterhammen met zoet ook niet trouwens)
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
zondag 29 december 2019 om 06:47
Rauwe champignons zijn licht giftig. De meeste paddenstoelen kun je niet rauw eten.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
zondag 29 december 2019 om 06:48
Dan krijgt hij zijn groente toch al binnen.COtweepuntnul schreef: ↑28-12-2019 19:35Rauwkost geven wij altijd tijdens het filmpje kijken als we koken. Dat gaat er dan meestal zonder morren in.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

zondag 29 december 2019 om 07:05
Wow wat is er veel geschreven! Ik zal even wat verder ingaan op dingen. Dwingen om te eten is absoluut niet mijn bedoeling maar mijn zoontje eet ook geen tomaatjes of komkommer op andere momenten. Oftewel er komt totaal geen groente in en fruit ook minimaal. Ik denk ook dat het een opvoedkundige ding is in plaats van dat hij dingen echt niet lust want zoals ik al zei hij proeft het ook niet. Vandaar dus mijn aanpak van 1 hapje proeven. Maar daar zijn de meningen dus over verdeeld... eerlijk gezegd weet ik zelf ook niet wat de ‘goede’ manier is om hier mee om te gaan. Om me heen hoor ik wel kinderen die slecht eten maar nooit kinderen die niks eten.
zondag 29 december 2019 om 07:12
Nou, hij eet 's avonds geen warm eten toch? Dan zou ik hem zelf laten opscheppen en dan zelf lekker gaan eten. Niet letten op wat hij eet of hoeveel er op het bord blijft liggen.
Hij verhongert echt niet en tekorten lopen ze ook niet zo snel op.
Zelf meerdere kinderen die nu volwassen zijn, één was een drama met eten, een andere schoof alles naar binnen, de rest zat er tussen in. Nu allemaal gezonde volwassenen, het komt goed.
Hij verhongert echt niet en tekorten lopen ze ook niet zo snel op.
Zelf meerdere kinderen die nu volwassen zijn, één was een drama met eten, een andere schoof alles naar binnen, de rest zat er tussen in. Nu allemaal gezonde volwassenen, het komt goed.
zondag 29 december 2019 om 07:14
De mijne proeft ook niet hoor. Maar dus ook geen snoepje, pizza, taart enzobibabloem schreef: ↑29-12-2019 07:05Wow wat is er veel geschreven! Ik zal even wat verder ingaan op dingen. Dwingen om te eten is absoluut niet mijn bedoeling maar mijn zoontje eet ook geen tomaatjes of komkommer op andere momenten. Oftewel er komt totaal geen groente in en fruit ook minimaal. Ik denk ook dat het een opvoedkundige ding is in plaats van dat hij dingen echt niet lust want zoals ik al zei hij proeft het ook niet. Vandaar dus mijn aanpak van 1 hapje proeven. Maar daar zijn de meningen dus over verdeeld... eerlijk gezegd weet ik zelf ook niet wat de ‘goede’ manier is om hier mee om te gaan. Om me heen hoor ik wel kinderen die slecht eten maar nooit kinderen die niks eten.

Nu hij langzaamaan wel wat begint te proeven en dan ontdekt dat het lekker is, benadruk ik wel dat hij door te proeven pas weet of iets lekker is.
Maar moet wel zeggen dat brood en fruit er altijd erg goed in gaat, dat scheelt wel voor mijn gemoedsrust.
zondag 29 december 2019 om 07:19
Ik weet niet lf het genoemd is, ik heb niet alle antwoorden gelezen.
Maar er is een moment vanaf een jaar of 2 waarbij ze ineens een stuk minder hard groeien en vooral veel gaan leren. Dan gaan ze vaak ook moeilijk doen over eten want ze hebben gewoon minder nodig. Kinderen kunnen prima aangeven of ze eten nodig hebben of niet. Als ze weer een flinke groeispurt gaan maken, gaan ze vaak weer meer eten. Bied het aan, besteed er geen aandacht aan en maak er geen machtsstrijd van. Dat maakt het erger.
Maar er is een moment vanaf een jaar of 2 waarbij ze ineens een stuk minder hard groeien en vooral veel gaan leren. Dan gaan ze vaak ook moeilijk doen over eten want ze hebben gewoon minder nodig. Kinderen kunnen prima aangeven of ze eten nodig hebben of niet. Als ze weer een flinke groeispurt gaan maken, gaan ze vaak weer meer eten. Bied het aan, besteed er geen aandacht aan en maak er geen machtsstrijd van. Dat maakt het erger.

zondag 29 december 2019 om 07:30
Smoothies? Misschien wat zoets erin doen zoals een banaan en dan daarnaast spinazie bijvoorbeeld? Mooi rietje laten uitkiezen en eventueel laten helpen met het maken.
En samen koken? Dus samen boodschappen doen, kind alles laten pakken van het lijstje, het samen maken, samen tafel dekken etc. Doen alsof het een soort restaurant is
En samen koken? Dus samen boodschappen doen, kind alles laten pakken van het lijstje, het samen maken, samen tafel dekken etc. Doen alsof het een soort restaurant is

zondag 29 december 2019 om 09:15
bibabloem schreef: ↑29-12-2019 07:05Wow wat is er veel geschreven! Ik zal even wat verder ingaan op dingen. Dwingen om te eten is absoluut niet mijn bedoeling maar mijn zoontje eet ook geen tomaatjes of komkommer op andere momenten. Oftewel er komt totaal geen groente in en fruit ook minimaal. Ik denk ook dat het een opvoedkundige ding is in plaats van dat hij dingen echt niet lust want zoals ik al zei hij proeft het ook niet. Vandaar dus mijn aanpak van 1 hapje proeven. Maar daar zijn de meningen dus over verdeeld... eerlijk gezegd weet ik zelf ook niet wat de ‘goede’ manier is om hier mee om te gaan. Om me heen hoor ik wel kinderen die slecht eten maar nooit kinderen die niks eten.
Het is wel verdeeld maar gelukkig geeft de meerderheid aan om er vooral GEEN druk op te leggen. Niet dwingen om te proeven of zoveel hapjes te eten. Het komt echt wel goed, maar er nou geen machtsstrijd van.
zondag 29 december 2019 om 09:40
Die van mij is 5,5 en eet sinds hij 1,5 is ook nagenoeg niets aan avondeten. Kale pasta met kaas, pannenkoeken, friet, pizza margarita, dat gaat erin. Verder niets. Hij lust ook geen toetjes, geen taart, maar 1 soort chips, bijna geen snoep en koek. Op kinderfeestjes en bij traktaties lust hij 9 van de 10 keer niets.
Hij eet wel brood met kaas, pindakaas, smeerworst, zoet beleg. En behoorlijk wat soorten fruit. Daar wordt hij groot op icm vitaminepillen.
Dwingen is het laatste wat ik doe. Een kokhalzend kind aan tafel kan niet bevordelijk zijn, voor niemand.
Zolang hij groeit, zich ontwikkelt, en fit is, doen we er niks aan. Ik heb ooit bloed laten prikken toen hij een periode erg lamlendig was, maar alles was in orde. Diëtiste kon ook niks voor ons betekenen, het zit tussen zijn oren. We hopen dat hij uiteindelijk toch uit zichzelf dingen gaat proeven omdat hij meer wil lusten.
Hij eet wel brood met kaas, pindakaas, smeerworst, zoet beleg. En behoorlijk wat soorten fruit. Daar wordt hij groot op icm vitaminepillen.
Dwingen is het laatste wat ik doe. Een kokhalzend kind aan tafel kan niet bevordelijk zijn, voor niemand.
Zolang hij groeit, zich ontwikkelt, en fit is, doen we er niks aan. Ik heb ooit bloed laten prikken toen hij een periode erg lamlendig was, maar alles was in orde. Diëtiste kon ook niks voor ons betekenen, het zit tussen zijn oren. We hopen dat hij uiteindelijk toch uit zichzelf dingen gaat proeven omdat hij meer wil lusten.
zondag 29 december 2019 om 09:48
Maar als jij wordt gedwongen om iets te doen wat jij niet wil en waar jij het nut niet van inziet... ga je het dan doen? En als je het dan doet, ga je er dan van genieten?bibabloem schreef: ↑29-12-2019 07:05Wow wat is er veel geschreven! Ik zal even wat verder ingaan op dingen. Dwingen om te eten is absoluut niet mijn bedoeling maar mijn zoontje eet ook geen tomaatjes of komkommer op andere momenten. Oftewel er komt totaal geen groente in en fruit ook minimaal. Ik denk ook dat het een opvoedkundige ding is in plaats van dat hij dingen echt niet lust want zoals ik al zei hij proeft het ook niet. Vandaar dus mijn aanpak van 1 hapje proeven. Maar daar zijn de meningen dus over verdeeld... eerlijk gezegd weet ik zelf ook niet wat de ‘goede’ manier is om hier mee om te gaan. Om me heen hoor ik wel kinderen die slecht eten maar nooit kinderen die niks eten.
Nee, natuurlijk niet. Dus wat heeft het voor zin om te proberen hem te dwingen? Zolang hij groeit en energie heeft gaat er kennelijk genoeg in. Punt. Loslaten.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.

zondag 29 december 2019 om 11:22
Misschien heb ik een tip die werkt.
Probeer groente en fruit eens in te vriezen en dan aan te bieden als lekkernij. Mijn kind is wel jonger dan jouw kind, maar ze is bijvoorbeeld gek op bevroren (eerst gekookte) erwten. Die noemen we ice peas. Ze bedelt er zelfs om. Zo ook met bloemkool en wortel. Ze krijgt af en toe wat gedurende de dag, net een echte snack.
Probeer groente en fruit eens in te vriezen en dan aan te bieden als lekkernij. Mijn kind is wel jonger dan jouw kind, maar ze is bijvoorbeeld gek op bevroren (eerst gekookte) erwten. Die noemen we ice peas. Ze bedelt er zelfs om. Zo ook met bloemkool en wortel. Ze krijgt af en toe wat gedurende de dag, net een echte snack.

zondag 29 december 2019 om 11:51
Ik neem aan dat jij ook weleens vind dat je peuter iets moet waar hij niet wil. Daar dwing je hem dan ook toe. Bijvoorbeeld dat hij naar bed moet. If zijn tanden moet poetsen. Je kan het leek en gezellig maken waardoor het meestal geen probleem is, maar ik neem aan dat niet tandenpoetsen bij de meesten geen optie is. Dat hoop ik tenmiste. Zo zijn er nog wel meer dingen. Dus net doen alsof het heel raar is een peuter ergens toe te dwingen vind ik nogal vreemd.lux- schreef: ↑29-12-2019 09:48Maar als jij wordt gedwongen om iets te doen wat jij niet wil en waar jij het nut niet van inziet... ga je het dan doen? En als je het dan doet, ga je er dan van genieten?
Nee, natuurlijk niet. Dus wat heeft het voor zin om te proberen hem te dwingen? Zolang hij groeit en energie heeft gaat er kennelijk genoeg in. Punt. Loslaten.

zondag 29 december 2019 om 12:19
Ik had twee lastige eters. Qua groente aten ze drie soorten, maar dan 2 wortels of 3 doperwten, niet noemenswaardig. Fruit aten ze gelukkig wel goed, dus ik gaf ook wel eens gewoon een boterham en een banaan. Gedwongen heb ik nooit, en ik maakte me ook niet echt zorgen omdat ze gewoon bleven groeien en niet vaak ziek waren. Grofweg vanaf hun 2e tot hun 8e hebben ze geen warme groenten gegeten. Mondjesmaat gingen ze meer proeven, ongeveer vanaf 8 jaar, en inmiddels eten ze buiten de deur gewoon wat ze voorgezet krijgen. Thuis zijn ze wat kritischer, maar ik ben er nog steeds makkelijk in. Graag of niet en anders warm je maar een blik soep op.
Laten proeven is mij dus ook nooit gelukt als ze niet wilden. Sowieso laten ze zich niet makkelijk dwingen.
Laten proeven is mij dus ook nooit gelukt als ze niet wilden. Sowieso laten ze zich niet makkelijk dwingen.
zondag 29 december 2019 om 12:22
Eens, sommige dingen zijn geen keuze.aaaanne schreef: ↑29-12-2019 11:51Ik neem aan dat jij ook weleens vind dat je peuter iets moet waar hij niet wil. Daar dwing je hem dan ook toe. Bijvoorbeeld dat hij naar bed moet. If zijn tanden moet poetsen. Je kan het leek en gezellig maken waardoor het meestal geen probleem is, maar ik neem aan dat niet tandenpoetsen bij de meesten geen optie is. Dat hoop ik tenmiste. Zo zijn er nog wel meer dingen. Dus net doen alsof het heel raar is een peuter ergens toe te dwingen vind ik nogal vreemd.
Daar vind ik ook onder vallen dat kale pasta (of met alleen kaas) of kale rijst ook geen optie is als hoofdmaaltijd. Je eet het met groentensaus of niet. Daarna mag je nog wat kale rijst of pasta als je dat echt zo lekker vindt.
Naast het feit dat het kaal amper voedingswaarde heeft leren ze ook smaken te ontwikkelen.
zondag 29 december 2019 om 12:53
Hij eet niet niks andere leefde hij niet meer of lag in t Z-H aan een sonde.bibabloem schreef: ↑29-12-2019 07:05Wow wat is er veel geschreven! Ik zal even wat verder ingaan op dingen. Dwingen om te eten is absoluut niet mijn bedoeling maar mijn zoontje eet ook geen tomaatjes of komkommer op andere momenten. Oftewel er komt totaal geen groente in en fruit ook minimaal. Ik denk ook dat het een opvoedkundige ding is in plaats van dat hij dingen echt niet lust want zoals ik al zei hij proeft het ook niet. Vandaar dus mijn aanpak van 1 hapje proeven. Maar daar zijn de meningen dus over verdeeld... eerlijk gezegd weet ik zelf ook niet wat de ‘goede’ manier is om hier mee om te gaan. Om me heen hoor ik wel kinderen die slecht eten maar nooit kinderen die niks eten.
Hij eet alleen niet wat jij denkt dat hij moet eten.
En een hap laten proeven is natuurlijk goed als dat kan met overredingskracht zonder strijd. Als ik tegen mijn dochtertje zegt je proeft eerst 1 hapje voor je iets anders krijgt heel streng doet ze dat. Prima maar bij jou leest t alsof je hem in de houdgreep neemt en t naar binnen propt dan zal hij nooit echt proeven en ervaren maar alleen onthouden dat het naar binnen gepropt werd.
where ever you go, go with your heart
zondag 29 december 2019 om 12:57
Dan legde ik de lat toch echt lager hoor. Ik deed gewoon alles los op het bord: pasta, saus etc. En er waren inderdaad avonden dat er alleen maar pasta gegeten werd, nou ja, jammer dan. Ik kookte gewoon een paar keer per week iets waarvan ik zeker wist dat ze het lekker vonden en dan een paar dagen varieerde ik wat. Inmiddels zijn ze 13 en 10. De oudste moet wel altijd iets proeven, maar hoeft echt niet zijn bord leeg te eten of iets dergelijks. De jongste is geïnteresseerd in eten en proeft graag nieuwe dingen. Ik probeer van eten altijd een ontspannen aangelegenheid te maken. Ze zijn bijna nooit ziek, ze groeiden altijd goed etc., dus ik heb het maar losgelaten.Zalmsnipper schreef: ↑29-12-2019 12:22Eens, sommige dingen zijn geen keuze.
Daar vind ik ook onder vallen dat kale pasta (of met alleen kaas) of kale rijst ook geen optie is als hoofdmaaltijd. Je eet het met groentensaus of niet. Daarna mag je nog wat kale rijst of pasta als je dat echt zo lekker vindt.
Naast het feit dat het kaal amper voedingswaarde heeft leren ze ook smaken te ontwikkelen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
zondag 29 december 2019 om 13:13
Eens.Zalmsnipper schreef: ↑29-12-2019 12:22Eens, sommige dingen zijn geen keuze.
Am Yisrael Chai!
zondag 29 december 2019 om 13:44
Maar het kind doet het prima. Nergens lees ik dat hij niet groeit of niet energiek is of tekorten heeft. Dus waarom zou je? Kennelijk krijgt hij voldoende binnen.aaaanne schreef: ↑29-12-2019 11:51Ik neem aan dat jij ook weleens vind dat je peuter iets moet waar hij niet wil. Daar dwing je hem dan ook toe. Bijvoorbeeld dat hij naar bed moet. If zijn tanden moet poetsen. Je kan het leek en gezellig maken waardoor het meestal geen probleem is, maar ik neem aan dat niet tandenpoetsen bij de meesten geen optie is. Dat hoop ik tenmiste. Zo zijn er nog wel meer dingen. Dus net doen alsof het heel raar is een peuter ergens toe te dwingen vind ik nogal vreemd.
Ik las eens een artikel van een kinderarts die vond dat groente voor peuters het meest overgewaardeerde onderdeel van de maaltijd was: amper calorieën, dus je groeit er nauwelijks van.
En alle onderzoeken die gedaan zijn naar eten wijzen uit dat hoe minder aandacht je besteedt aan het eten, of het nu positieve of negatieve aandacht is, hoe beter het is voor de ontwikkeling van een gezonde relatie met eten.
En mijn kind moet aan tafel, maar hoeft niet te eten. Aan tafel gaan is gezellig, dus nooit een probleem. Hij moet naar bed, maar hij hoeft niet te slapen. Goed, tandenpoetsen vindt hij enig, dus misschien is hij daarin afwijkend.
Maar ik dwing mijn peuter echt zeer zelden ergens toe, eerlijk gezegd. En zeker niet om te gaan eten of slapen, want dat zijn nu eenmaal dingen die je niet kunt afdwingen, hoe makkelijk dat misschien ook zou zijn.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
zondag 29 december 2019 om 13:55
+1. Pick your battles. Ik dwing mijn kinderen alleen tot iets als het echt niet anders kan. Tandenpoetsen was zoiets. Daar is geen discussie over mogelijk, dus dat betekende dat ik mijn kind soms in de houdgreep moest nemen om de tanden te kunnen poetsen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin

zondag 29 december 2019 om 14:34
Ik ben juist bang dat jarenlang alleen maar beetjes geraspte kaas en hapjes appelmoes als avondeten een verstoorde relatie met eten oplevert. Misschien nog wel meer dan hem dwingen een hapje te proeven. Het is natuurlijk niet zo dat ik het naar binnen prop bij hem. Maar ik zeg wel dat hij pas verder mag met de volgende gang als hij een hapje geproefd heeft. Ik dreig dus niet met dat hij geen toetje krijgt want die krijgt hij wel! Ik vind ook niet dat hij zijn eten op moet eten want hij mag best laten staan wat hij niet lust. Wat ik wel graag wil is dat hij op den duur meer smaken leert kennen en dus leert om af en toe een hapje te proeven. En tja het is een peuter dus als ik iets wil wil hij het meestal niet
en ja verder heb ik alles al geprobeerd: smoothies, pannenkoeken met groente erdoor, eerder eten, auto’s maken met tomaat wielen etc. Vandaar dat ik gisteren de maat even vol vond. Ik ben trouwens totaal niet boos op hem geweest maar wel streng. Hij heeft uiteindelijk wel zelf het hapje in zijn mond gestopt