Peuter van 2,5 jaar gooit overal mee

12-07-2020 21:38 18 berichten
Ik heb er al heel vaak wat van gezegd maar hij blijft het doen. Onze zoon gooit met spullen. Gelukkig niet met breekbaar spul (laatst toevallig wel 1 keer een bakje) maar wel met speelgoed, plastic bekers etc. Iemand tips hoe je hiermee om gaat? Alles wel geprobeerd, negeren en boos worden. Het lijkt hem niet te interesseren. Het is eigenlijk al heel lang zo. Gaat dit zelf over of kunnen we er nog wat aan doen?
Alle reacties Link kopieren
Eindeloos herhalen dat je niet mag gooien met spullen. Eens valt het kwartje.
Vind hij het gewoon leuk of gooit hij uit boosheid met spullen?
Alle reacties Link kopieren
Meestal is het omdat een kind overgevoelig is voor prikkels.

Kijk eens of je een patroon kunt ontdekken in de momenten dat hij gooit. je kunt dan proberen deze situaties te voorkomen. Dat helpt op deze leeftijd beter dan boos worden.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
Zoon heeft dit met fases.
Ik blijf herhalen dat hij niet mag gooien met "wat hij dan ook heeft op dat moment" en geef hem dan vaak een zachte bal waar hij wel mee mag gooien.
Ook hebben we zo'n zacht dartboard waar je dan klittenband poppetjes op kan gooien.
https://www.bol.com/nl/p/sportline-klit ... 013327849/
Zoiets maar dan een totaal andere.
Dat dus als afleiding. Werkt niet altijd maar boos worden werkt ook niet.
Tralalalala
Alle reacties Link kopieren
Kun je alternatief geven waar hij wel mee mag gooien? Dus bal buiten of kinderdartbord oid?
Alle reacties Link kopieren
Hier 1 van bijna 2 die dat ook de hele dag door met van alles doet. Ik probeer nu te zeggen wat ie wel met het voorwerp moet doen en niet wat ie niet moet doen. De auto is om mee te rijden etc. Hij weet dat zelf ook wel maar er mee gooien is een stuk leuker natuurlijk.
Vind ik zelf ook een stuk prettiger dan de hele dag zeggen: niet doen of dat mag niet. En als hij blijft gooien zet ik het gewoon buiten zijn bereik! Dan “speel” je er maar even niet meer mee.
nm1717 wijzigde dit bericht op 12-07-2020 21:56
13.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dit doet onze zoon ook al een hele tijd maar dat is een teken van vermoeidheid bij hem. Hij is bijna 3 en maaide vanaf ongeveer 6 maanden oud alles van tafel. Niet altijd, alleen als hij te vermoeid raakt. Het is verder een vredelievend kind.
Alle reacties Link kopieren
Vindt hij het niet gewoon leuk om te gooien? Misschien is een basketbalnetje iets voor hem, of van die plastic kegels met ballen, blikjes omgooien met pittenzakjes. Ik pakte dingen waar niet mee gegooid mocht geworden gewoon af, en dan gaf ik ze een ballon of zo om mee over te gooien. Dat richt ook geen schade aan :)
Mijn oudste was altijd erg grappig. Als ze klaar was met eten gooide ze haar bordje op de grond en zei ‘opperdepop’. Dat moment moest je dus voor zijn als je niet steeds wilde dweilen.
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
12-07-2020 22:04
Vindt hij het niet gewoon leuk om te gooien? Misschien is een basketbalnetje iets voor hem, of van die plastic kegels met ballen, blikjes omgooien met pittenzakjes. Ik pakte dingen waar niet mee gegooid mocht geworden gewoon af, en dan gaf ik ze een ballon of zo om mee over te gooien. Dat richt ook geen schade aan :)
Mijn oudste was altijd erg grappig. Als ze klaar was met eten gooide ze haar bordje op de grond en zei ‘opperdepop’. Dat moment moest je dus voor zijn als je niet steeds wilde dweilen.
Griekse voorouders, of Griekse reïncarnatie? ;-)
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Ja dat bord is heel herkenbaar. En beker op de kop houden
Alle reacties Link kopieren
Ja heel herkenbaar. Hier ook een zoon van 2,5 met gooien als hobby. Ook nog geen oplossing gevonden dus ik lees mee voor dé tip.
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)
Alle reacties Link kopieren
Handjes aan elkaar vasttapen
Alle reacties Link kopieren
2,5 jaar is nog wel erg jong om veel te leren. Ik zou hem afleiden en hem geen extra aandacht geven als hij gooit.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Metallover schreef:
13-07-2020 00:05
Handjes aan elkaar vasttapen
Op de rug!
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Bij onze zoon (net 3) werkt het om hem het op te laten rapen en terug op tafel te leggen.
She was brave and strong and broken, all at once.
Alle reacties Link kopieren
Ik pak dan zijn favoriete knuffel en ga daar ook mee gooien. Dan leert hij hoet het voelt.
Zelf oprapen doen we ook maar is wel vaak een enorme strijd.
We geven ook aan waar hij wel mee mag gooien.
Hij doet het meer als hij moe is of zich niet helemaal prettig voelt in een situatie (vreemde mensen). Het is dan een houding geven oid.
Dartbord hebben we toevallig laatst gekocht. Maar nog niet uitgepakt. Is voor als hij na de vakantie op een grotere kamer gaat.
Verder houd hij gewoon van gooien. Met de bal gooien, tennissen, frisbeeen. Het lijkt alsof hij zijn energie daar goed in kwijt kan. Maar goed...nu nog leren om dus alleen met de bal te doen en niet met andere spullen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven