peuters en middagdutjes

12-03-2010 15:48 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
onze zoon van 2 heeft het een beetje gehad met de middagdutjes. Ik breng hem wel nog steeds naar zn bed tussendemiddag, maar het komt nog maar zelden voor dat hij echt slaapt.

Heb het idee dat het een beetje over is, hoe hebben jullie dat gedaan? Breng je hem nog wel standaard naar bed en laat je hem proberen om te slapen of breng je hem alleen naar bed als hij zelf aangeeft of als je merkt dat hij echt moe is? Dat zal dan dus een paar keer per week zijn.
Ik lees mee!

Hier dochter van 2 die loopt te rommelen ipv slapen smiddags

Vanaf volgende week gaan ze op de creche proberen om haar wakker te laten (2x per week dus) en dan kijk ik eens hoe het thuis gaat.
hier sliepen beiden met 12 mnd niet meer smiddags.

niet moeilijk over gedaan en gewoon op gelaten. tenzij ze zelf aangevan/ik kon zien dat ze erg moe waren..dan deed ik ze in bed
oja wat ik vaak wel deed is de avond bedtijd wat vervroegen als tussen oplossing omdat ze het anders net niet trokken
Mijn zoon heeft een klein beetje hetzelfde. Op de kinderopvang slaapt hij nauwelijks tot niet (altijd al zo), en daar gaat hij 2 dagen naartoe. Meestal wil hij de dag erna hier thuis dan wel slapen. De dag daarna is het weer alleen maar keten en zingen en praten geblazen in bed, en vaak de dag daarna weer slapen.

Is het een optie om het een beetje om en om te doen? Ene dag wel slapen, andere dag niet? Als mijn zoon een dag niet heeft geslapen, dan is hij 's avonds uiteraard wat eerder moe, en dan zeg ik wel eens: Ga je morgenmiddag dan wel slapen? en dan knikt hij 'ja', en 9 van de 10 keer wil hij dan ook echt slapen de volgende dag. Tis een beetje proberen, en tja, ze komen nou eenmaal op de leeftijd dat het middagslaapje er af gaat..
Leuke tip Wolletje, maar zou hier helaas niet werken. Dochter slaapt bijzonder slecht, dus ik wil niet met haar nacht gaan rommelen. Dan blijft er helemaal niks van over, vrees ik
Mijn zoon hield op met middagdutjes een maand voor hij 2 werd. Maar in het begin begon hij tegen 4 uur in te kakken. Soms liet ik hem dan op de bank een klein dutje doen van een halfuurtje, niet langer anders vertikte hij het om om 19 uur te gaan slapen. Nu kan hij gewoon opblijven behalve soms als we in de auto zitten, dan dommelt hij vaak toch in.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Mijn dochter van 3,5 gaat nog steeds naar bed 's middags en dat voor nog zo'n 2 uur. Je kunt het toch ook eens proberen om hem op te laten? Bijvoorbeeld om de dag of een paar dagen niet en dan weer een keertje wel. Afhankelijk van de toestand van je kindje.
quote:wolletje schreef op 12 maart 2010 @ 15:54:

oja wat ik vaak wel deed is de avond bedtijd wat vervroegen als tussen oplossing omdat ze het anders net niet trokkenJa dat is hier ook het geval, maar dat nam ik even als vanzelfsprekend aan, dat je je kind 's avonds eerder op bed legt als hij overdag niet geslapen heeft.
ik ben een beetje bang dat als ik het ritueel er uit haal van het naar bed brengen dat hij helemaal niet meer wil maar moet er toch aan geloven ben ik bang.
dan dus gewoon oplaten tot de normale bedtijd?

dan is ze vast en zeker wel moe
quote:Sanmi schreef op 12 maart 2010 @ 15:55:

Mijn dochter van 3,5 gaat nog steeds naar bed 's middags en dat voor nog zo'n 2 uur. Je kunt het toch ook eens proberen om hem op te laten? Bijvoorbeeld om de dag of een paar dagen niet en dan weer een keertje wel. Afhankelijk van de toestand van je kindje.Die van mij (zoon) gaat sindskort niet meer (echt sinds 3 weken ofzo) en is ook 3,5. Maar ik weet nu al dat dochter dat echt niet zo lang gaat doen
quote:wolletje schreef op 12 maart 2010 @ 15:56:

dan dus gewoon oplaten tot de normale bedtijd?

dan is ze vast en zeker wel moe

Waarschijnlijk te moe om normaal te gaan slapen.

Dat is tenminste waar ik wel bang voor ben
quote:Sarah Scott schreef op 12 maart 2010 @ 15:51:

Ik lees mee!

Hier dochter van 2 die loopt te rommelen ipv slapen smiddags

Vanaf volgende week gaan ze op de creche proberen om haar wakker te laten (2x per week dus) en dan kijk ik eens hoe het thuis gaat.

Die van ons (2 geworden in december) slaapt juist op de creche vrij vaak wel, en thuis meestal niet. Of het komt doordat zijn dagen op de creche intensiever zijn of doordat hij het voorbeeld volgt van alle andere kinderen die wel gaan slapen, weet ik niet, maar bij ons gaat het dus eigenlijk andersom.

Hij gaat, behalve als het ons slecht uitkomt (oeps) wel altijd even naar bed en gaat dan vrolijk een boekje lezen of liggen zingen. Ik heb het idee dat die rustpauze wel helpt voorkomen dat hij 's avonds te moe en sikkeneurig is.

Ook zonder slaapje slaapt hij 's nachts van half 9 tot kwart voor 7: het is echt geen grote slaper.
quote:ramiaatje schreef op 12 maart 2010 @ 15:56:

ik ben een beetje bang dat als ik het ritueel er uit haal van het naar bed brengen dat hij helemaal niet meer wil maar moet er toch aan geloven ben ik bang.Dat kan me voorstellen, dat gevoel had ik ook, maar dat valt bij ons dus mee. Ik zou het proberen, om en om...
quote:ramiaatje schreef op 12 maart 2010 @ 15:56:

ik ben een beetje bang dat als ik het ritueel er uit haal van het naar bed brengen dat hij helemaal niet meer wil maar moet er toch aan geloven ben ik bang.het ging hier eigenlijk als vanzelf....
quote:Miffy schreef op 12 maart 2010 @ 16:01:

[...]

Die van ons (2 geworden in december) slaapt juist op de creche vrij vaak wel, en thuis meestal niet. Of het komt doordat zijn dagen op de creche intensiever zijn of doordat hij het voorbeeld volgt van alle andere kinderen die wel gaan slapen, weet ik niet, maar bij ons gaat het dus eigenlijk andersom.

Hij gaat, behalve als het ons slecht uitkomt (oeps) wel altijd even naar bed en gaat dan vrolijk een boekje lezen of liggen zingen. Ik heb het idee dat die rustpauze wel helpt voorkomen dat hij 's avonds te moe en sikkeneurig is.

Ook zonder slaapje slaapt hij 's nachts van half 9 tot kwart voor 7: het is echt geen grote slaper.

Ik heb liever dat ze thuis slaapt

Hier zijn de nachten nog steeds R-U-K (al moet ik zeggen dat ze ein-de-lijk de afgelopen 2 nachten van 19.30 tot 7.30 heeft geslapen!) ben wel huiverig om iets te gaan veranderen, omdat ik bang ben dat ze dan nog minder slaapt dan ze al doet...
Zolang je peuter zijn kamer niet afbreekt of gaat liggen krijsen zou ik hem wel een uurtje in ieder geval op zijn kamer laten 's middags. Dan kan hij er altijd voor kiezen om wel te gaan slapen. Zo niet, dan heeft hij (en jij ) wel zijn rustmoment waardoor hij de rest van de dag beter doorkomt?

Gelukkig slaapt mijn dochter van 2 jaar en 4 maanden nog anderhalf uur 's middags. Moet ze voorlopig nog even blijven doen aangezien ik 39 weken zwanger ben van haar broertje en 's middags graag nog even naar bed wil .
bij ons ook zo hoor op de creche slaapt hij wel.

Maar goed, toch maar eens proberen; om en om.
quote:Sarah Scott schreef op 12 maart 2010 @ 16:06:

[...]

Zou ik ook liever hebben, maar ik kan 'm moeilijk knock out slaan
quote:Sarah Scott schreef op 12 maart 2010 @ 16:06:

[...]

Hier zijn de nachten nog steeds R-U-K (al moet ik zeggen dat ze ein-de-lijk de afgelopen 2 nachten van 19.30 tot 7.30 heeft geslapen!) ben wel huiverig om iets te gaan veranderen, omdat ik bang ben dat ze dan nog minder slaapt dan ze al doet...Misschien gaat ze 's nachts wel beter slapen als ze overdag wakker blijft?
Mijn zoon (sinds januari 3) slaat de laatste tijd alleen slapen over als hij 's ochtends niet zo actief is geweest; op de creche of na een paar uurtjes buiten, heeft hij die slaap echt wel nodig.
Hier ging oudste 's middags soms nog wel naar bed, en soms niet. Het soms niet was dan meer dat we dan 's mdidags wat hadden, en hij dat prima trok. Dat was overigens van kleins af aan al. Op zijn derde verjaardag besloot hij zelf dat hij niet meer wilde slapen 's middags, jammer, maar prima verder. Die keren dat hij nog wel wil slapen, is het 's nachts ook hommeles.

Jongste is nu net twee maanden twee, sputtert altijd heftig tegen (5 minuten brullen en heel hard nee roepen bij het naar bed brengen), maar na 5 minuten hoor je die niet meer. Op onze thuisdagen kan ze een stuk korter slapen omdat oudste dan weggebracht en opgehaald moet worden van school, en dat merken we wel. Op de creche slaapt ze zo nog twee uur.

Ik vermoed ook dat zij wel wat langer haar middagslaap nodig zal hebben.

Ik zou hem voor zijn rustmoment wel naar bed brengen, en hem de mogelijkheid geven om bijvoorbeeld zelf een boekje te lezen. Of, als hij zijn bed niet meer inwil, even rustig met hem op de bank een boekje te lezen, of tv te kijken. Dat hij wel even wat rust heeft.
Zoon (2 jaar en 4 maanden) slaapt inmiddels al een tijdje niet meer smiddags. Op 'normale' tijd naar bed doen, haalt ie echt niet. De laatste paar uur van de dag zijn DRAMA. Hij is te moe om te willen eten, te moe om te willen badderen, te moet om normaal te doen.

Maar slaapritueel 45 minuten vervroegd en hij gaat nu over het algemeen prima slapen(want moe )

Alleen het doorslapen vind ie moeilijk, maar we hebben besloten dat ie dan toch nog even een speentje mag. Dan valt hij 9 van de 10 keer nog wel in slaap.

Ik vind op laten tot normale (voorheen) bedtijd wel erg zwaar voor peuters die nu geen middagslaapje meer hebben. Dat houden ze toch nooit vol?!?!

Op de creche slaap ie trouwens soms nog wel, met de limiet van 45 minuten tot een uurtje.
Mijn dochter van 2 jaar en vier maanden slaapt meestal nog 3 a 3,5 uur s middags. Het komt weleens voor dat ze niet wilt slapen en dan gaat ze s avonds rond 6 uur naar bed omdat ze anders omvalt.

Op de opvang slaapt ze meestal maar 3 kwartier tot anderhalf uur. Maar dat komt waarschijnlijk omdat ze andere kindjes hoort waarmee ze wilt gaan spelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven