Peutertopic II

20-05-2019 21:38 3002 berichten
Deel 2, deel 1 zat rammetje vol.

Originele OP (met dank aan Nijntje):
Na het babytopic en het dreumestopic..

Tijd voor de eigenwijze peuters!

Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters! :love:
Wij hebben toevallig gister ook de wishbone tot 2wieler gemaakt. Hij heeft een klein rondje in de tuin gedaan. Ben benieuwd hoe het gaat met de hond uitlaten.

Vormenstoof al heel lang en hebben we ook niet meer staan. Niet uitdagend en interessant meer.

Puzzelen vind hij echt leuk, kan dit ook echt al knap en goed.

Domino nog nooit geprobeerd, hebben we ook niet in huis. Memorie alleen op de telefoon en dat gaat ook best aardig.
Alle reacties Link kopieren
Whoehoe rosings! Wat worden ze dan opeens groot he?
Vormenstoof kan ze maar de laatste tijd zijn we veel buiten. In de zandbak en op de loopfiets zijn nu favoriet.
Ik heb laatst deze puzzel gekocht en die vindt ze ook leuk:
https://ilovespeelgoed.nl/djeco-domino-dieren.html
En houten kralen van de Hema om mee te rijgen valt ook in de smaak.
Zo. Otis is 1 kilo afgevallen door verkoudheid maar begint weer op krachten te komen gelukkig.
oef. Een kilo is veel bij die kleintjes! Fijn dat hij weer aan de beterende hand is
Vormenstoof/noppenpuzzels zijn hier ook niet meer interessant maar dochter is dan ook al net 3. Ze vond dat wel altijd leuk en had er ook geduld voor.

Leuke tip voor de oudere peuters: spelletje kroko loko. Heeft ze met haar verjaardag gehad en een dikke hit!
pavo07 schreef:
30-07-2019 11:51
Vormenstoof/noppenpuzzels zijn hier ook niet meer interessant maar dochter is dan ook al net 3. Ze vond dat wel altijd leuk en had er ook geduld voor.

Leuke tip voor de oudere peuters: spelletje kroko loko. Heeft ze met haar verjaardag gehad en een dikke hit!
Hier is zoon ook net 3, ga eens kijken naar kroko loko
Ga ik ook eens zoeken! Kreeg ook de tip voor een boomgaard spel waarbij je samen tegen een raaf speelt. Gaat er bij iemand hier een belletje rinkelen? Ik weet de naam zo niet.
Envelop schreef:
30-07-2019 13:33
Ga ik ook eens zoeken! Kreeg ook de tip voor een boomgaard spel waarbij je samen tegen een raaf speelt. Gaat er bij iemand hier een belletje rinkelen? Ik weet de naam zo niet.
Boomgaard ;-)

De toren van Pisa spelen we hier trouwens ook, aangepaste regels en geen wiebelvoet eronder (wij focussen eerst om om-de-beurt en rollen met een dobbelsteen)
Maartje2016 schreef:
30-07-2019 13:46
Boomgaard ;-)

De toren van Pisa spelen we hier trouwens ook, aangepaste regels en geen wiebelvoet eronder (wij focussen eerst om om-de-beurt en rollen met een dobbelsteen)
Haha, dat had ik ook wel kunnen googelen :facepalm: heeft iemand hier het wel eens gespeeld? Is het een aanrader?
Eerste boomgaard van Haba. Haba heeft sowieso leuke spelletjes voor kinderen vanaf 2/3 jaar.
Ik heb laatst nieuwe smart game opgehaald. Ook leuk voor die leeftijd

Ik denk dat we echt klaar zijn met mjddagslaapje. Inmiddels al ruim een uur bezig na 1,5 uur slaap vanmiddag terwijl hij tegenwoordig uiterlijk half 8 slaapt.
Oef heftig zonder middagslaap met baby erbij. Zal wel zoeken zijn maar nieuw evenwicht maar peuter op tijd in bed 's avonds is ook wel heel fijn. Hier gaat het inslapen (met korter middag dutje) gelukkig wel weer heel goed. Hij is ook niet meer zo chagrijnig als als als we hem uit zijn dutje halen. Dat scheelt.

Vanmiddag toen ik uit werk kwam nog even memory geprobeerd, open en dan gewoon paren maken. Dat ging redelijk. De grote noppenpuzzel met 20 stukjes kon hij ineens. Ze blijven je verbazen he die kinderen!

Hier is het bad trouwens ineens uit de gratie. Hij wil elke avond douchen. En zegt dat lekker op z'n plat Rotterdam: doese haha.
@WP: jeetje, dat is veel afgevallen ja. Fijn dat hij weer aan de beterende hand is!

@spelletjes: snapt hij nog niet zo. We oefenen soms met een paar memory-kaartjes maar behalve benoemen wat erop staat schiet het niet zo op. Wel had hij een oud spelletje zeeslag uit de kast gehaald en zich kostelijk met de pinnetjes vermaakt. Niet helemaal de juiste strategie om ze allemaal bij elkaar te zetten maar ach :proud: .
happiness = reality - expectations
Dat is wel veel inderdaad WP.

Spelletjes: ik heb de Nijntje app op mijn oude telefoon en die spelletjes snapt ze erg goed. Verder heeft ze toen haar zusje geboren werd Lottino gekregen (Dick Bruna) en dat is ook een hit. Ze moeten dan de juiste plaatjes op elkaar leggen.

Dochter pakte net het IKEA-krukje, pakte een mandarijn uit de fruitschaal, begon hem te schillen en at hem op. Ik heb haar dat echt nog nooit zien doen. Ze wordt zo groot!
Hoera! Net de uitslag van een nieuwe test gehad bij de logopedie :cheer2:

Voor taalbegrip scoort zoon onverminderd hoog. Zou hoger kunnen zijn, maar dat komt door zijn eigenwijsheid, en we zouden ons zorgen gaan maken als hij die karaktertrek kwijt zou raken, dus dit is meer dan prima.
Voor taalgebruik scoort hij ondertussen op de ondergrens van het gemiddelde van zijn leeftijd, dat was een half jaar geleden nog zo laag dat het niet eens te meten was.

De afgelopen dagen heb ik ook 2x gehad dat zoon iets zei, ik hem niet verstond maar totale vreemden wel, dat is ook iets nieuws :proud:

We gaan de goede kant op!

:jump: :jump: :jump:
Ah wat fijn Maartje! Er zit dus duidelijk een stijgende lijn in! :cheer2:
Wat fijn Maartje :yes:

Het leek erop alsof zoon de hand, voet en mond ziekte heeft gehad. Bij hem zijn de blaasjes ingedroogd/weg maar nu heb ik een paar op mn handen, 1 op mn voet en 1 in mn mond :facepalm: heb ik weer... gelukkig ben ik er niet ziek van ofzo.
Wat fijn Maartje!!! Weer een zorg minder!

Jee wat rot aardbei! Hopelijk heb je er niet al te veel last van!

Opa en oma waren er weer vanmorgen want ik moest eea regelen en dat lukt niet met 2 kids. Zijn met hem naar de binnenspeeltuin krijspaleis geweest. Ze waren eigenlijk van plan om te wandelen en ergens te lunchen, maar ja regen, regen, regen en nog eens regen. Ze vonden het niet zo geslaagd. Wat ik mij kan voorstellen op een regenachtige dag in de zomervakantie. Maar goed, zoon vond het voor even wel leuk maar vond de grote kinderen die het peuter gedeelte bestormden maar heel erg vervelend. Daarna zijn ze nog ergens een hapje gaan eten. Hij ligt nu met een volle buik, moe van alle indrukken in bed.
Grappig rosings ik had vandaag de loopfiets met twee wielen weer eens gepakt en ze fiets er opeens zo op weg haha. Zij is even oud als rozetje ☺️

Wat jammer van het weer teckel, hier nog geen regen gehad vandaag, dochter is al bijna de hele dag buiten. Wij zijn eigenlijk nog nooit in zon krijspaleis geweest 😆.

Hopelijk blijft t hierbij dan aardbei banaan

Fijn dat hij vooruit gaat Maartje!
Wat goed ook Naniene! Fijn Maartke dat het de goede kant op gaat.

@fiona hoe gaat het nu alleen thuis?

Op een regenachtige dag in de vakantie zou ik ook niet graag naar zon krijspaleis gaan,. Wij zijn 1x op een zaterdag geweest dat was ook verschrikkelijk. Was dr ook nog kwijt toen... dochter wil altijd het grote kinder gedeelte in en vind dan heel makkelijk een ander ouder kind die ze zo gek krijgt haar overal op te tillen waar ze zelf niet bijkomt. Opletten voor ons dus.
Op een door de weekse dag in de ochtend is het voor dochter wel leuk maar ik doe liever iets anders.
Eens envelop. Ik had ze beter maar het museum kunnen sturen, ze hebben toch allebei een museum jaarkaart. Maar goed, al met al hebben ze wel van hem genoten.
Oh ik ben dol op binnenspeeltuinen. Wij gaan alleen op doordeweekse ochtenden (schooldagen) en dan is er meestal geen kip, vaak zijn we in t begin alleen en daarna hooguit 5-10 peuters. Kind vermaakt zich uitstekend, tis redelijk veilig (zachte matten) en hij kan niet weglopen. Is echt de enige plek waar ik serieus ff rustig kan zitten en warme koffie kan drinken.

Maar nee in een weekend of vakantie zou ik nooit gaan, zeker niet als het ook nog regent.

Kroko loko was hier ook lange tijd de hit en ook best leuk om.mee te spelen. Boomgaard en sommige andere peuterspellen vind ik zo suf, dat trek ik echt niet (hebben opa en oma).

Nijntje speelt tikkertje vinden ze ook leuk is een 'standaard' bordspel, dobbelen en stapjes vooruit, met grote pionnen. Er is ook een variant met Kikker en andere kinderboekfiguren. Peuter is nu 3,5 en speelt naast kroko loko graag uno junior en met wat hulp ook al kwartet. (Hulp vooral om te checken of hij niet valsspeelt, want hij maakt graag zn eigen regels :whip: )
Wij zijn hier ook fan van binnenspeeltuinen! We zorgen altijd dat we er vroeg zijn, en nu peutergym vakantie heeft óók op regenachtige zaterdagen. Ervaring leert dat het dan nog wel mee valt met oudere kinderen, die stromen pas binnen tegen de tijd dat wij weer weggaan (na 1,5 uur ofzo, middagslaapje voor dochter). Er zit wel verschil in de tuinen, zelfs in de tuinen van hetzelfde merk. Uiteindelijk is onze richtlijn nu "hoe slechter de koffie, hoe beter de speeltuin". Helaas voor ons dus geen goede koffie meer :-D

Wij hebben voor dit soort uitjes trouwens een fel (fluor)shirt voor zoon in de kast liggen, dan kan je hem lekker snel herkennen en zie je hem weleens in je ooghoeken voorbij flitsen. Niet geheel volgens alle trends, maar wel een aanrader! Zeker nu hij ook sommige speeltoestelen in het oudere gedeelte zelf op en in kan klimmen :biggrin:
Ik vind ze ook alleen leuk op maandagochtend direct na openingstijd.
Maartje2016 schreef:
31-07-2019 20:52
Wij zijn hier ook fan van binnenspeeltuinen! We zorgen altijd dat we er vroeg zijn, en nu peutergym vakantie heeft óók op regenachtige zaterdagen. Ervaring leert dat het dan nog wel mee valt met oudere kinderen, die stromen pas binnen tegen de tijd dat wij weer weggaan (na 1,5 uur ofzo, middagslaapje voor dochter). Er zit wel verschil in de tuinen, zelfs in de tuinen van hetzelfde merk. Uiteindelijk is onze richtlijn nu "hoe slechter de koffie, hoe beter de speeltuin". Helaas voor ons dus geen goede koffie meer :-D

Wij hebben voor dit soort uitjes een fel (fluor)shirt voor zoon in de kast liggen, dan kan je hem lekker snel herkennen en zie je hem weleens in je ooghoeken voorbij flitsen. Niet geheel volgens alle trends, maar wel een aanrader! Zeker nu hij ook sommige speeltoestelen in het oudere gedeelte zelf op en in kan klimmen :biggrin:
Haha hier ook! Helpt echt. Bij uitjes trek ik beide kids ook vaak dezelfde kleur kleding aan. Niet omdat ik dat er leuk uit vind zien ofzo maar zodat ik maar 1 outfit hoef te onthouden. :facepalm:

Oudste gaat ook 1x per week naar BSO en die dag moet hij van mij altijd en felgekleurd shirt aan zodat ik m snel kan spotten tussen 150 kinderen in overwegend grijze en legergroene shirts. :proud:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven