Peutertopic II

maandag 20 mei 2019 om 21:38
Deel 2, deel 1 zat rammetje vol.
Originele OP (met dank aan Nijntje):
Na het babytopic en het dreumestopic..
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie
Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!
Originele OP (met dank aan Nijntje):
Na het babytopic en het dreumestopic..
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie
Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!

woensdag 31 juli 2019 om 21:38
Wat slim een fluo shirt! Dochter valt vooral op door haar haardos, die spot ik altijd wel. Als ik iemand wil laten zien wie mijn dochter is een groep zeg ik ook altijd "die rode krullenbol" valt iedereen altijd meteen op.
Het grappige is dat ik nog nooit een ander kind tegen ben gekomen die ook zo'n ontplofte rode haardos heeft en zoon nu precies zo'n kapsel aan het kweken is
Het grappige is dat ik nog nooit een ander kind tegen ben gekomen die ook zo'n ontplofte rode haardos heeft en zoon nu precies zo'n kapsel aan het kweken is

woensdag 31 juli 2019 om 21:41
Maartje2016 schreef: ↑31-07-2019 12:32Hoera! Net de uitslag van een nieuwe test gehad bij de logopedie![]()
Voor taalbegrip scoort zoon onverminderd hoog. Zou hoger kunnen zijn, maar dat komt door zijn eigenwijsheid, en we zouden ons zorgen gaan maken als hij die karaktertrek kwijt zou raken, dus dit is meer dan prima.
Voor taalgebruik scoort hij ondertussen op de ondergrens van het gemiddelde van zijn leeftijd, dat was een half jaar geleden nog zo laag dat het niet eens te meten was.
De afgelopen dagen heb ik ook 2x gehad dat zoon iets zei, ik hem niet verstond maar totale vreemden wel, dat is ook iets nieuws![]()
We gaan de goede kant op!
![]()
![]()
![]()

donderdag 1 augustus 2019 om 08:03
Wij hebben om die reden wel een fluor uv shirt voor zoon gekocht. Dan kunnen we hem straks op de camping direct spotten bij het zwembad.
Binnenspeeltuin kom ik eigenlijk amper. Helemaal nu met baby want zoon wilde altijd in grote deel maar dan moesten we nog wel mee.
Zoon heeft echt een papa fase en alles wat ik zeg is fout en niet waar. Ik word er best wel verdrietig van maar man zei ook van ja zo voelde ik me er eerste 2 jaar regelmatig. Dat papa alle luiers moet doen vind ik dan weer niet zo erg
Binnenspeeltuin kom ik eigenlijk amper. Helemaal nu met baby want zoon wilde altijd in grote deel maar dan moesten we nog wel mee.
Zoon heeft echt een papa fase en alles wat ik zeg is fout en niet waar. Ik word er best wel verdrietig van maar man zei ook van ja zo voelde ik me er eerste 2 jaar regelmatig. Dat papa alle luiers moet doen vind ik dan weer niet zo erg

donderdag 1 augustus 2019 om 08:32
Wie had het hier nou laatst over een soepmaker? Ik kan je wel zoenen
Wat een handig ding zeg. Ik heb deze gekocht en ik neem hem de komende week ook 2x mee als kraamcadeau
https://www.bol.com/nl/p/moa-soepmaker- ... 116799915/ en met onze aankomende verbouwing denk ik dat we er veel aan zullen hebben. Groente, water en kruiden er in en een half uurtje later soep uitschenken
Dan afspoelen en klaar.
En de tip om soep in een bekertje te geven is ook fantastisch. Dat zulke simpele dingen zo veel werk schelen

En de tip om soep in een bekertje te geven is ook fantastisch. Dat zulke simpele dingen zo veel werk schelen

donderdag 1 augustus 2019 om 08:51
Kan je daar ook mee pureren?GlitterCupcake schreef: ↑01-08-2019 08:32Wie had het hier nou laatst over een soepmaker? Ik kan je wel zoenenWat een handig ding zeg. Ik heb deze gekocht en ik neem hem de komende week ook 2x mee als kraamcadeau
https://www.bol.com/nl/p/moa-soepmaker- ... 116799915/ en met onze aankomende verbouwing denk ik dat we er veel aan zullen hebben. Groente, water en kruiden er in en een half uurtje later soep uitschenken
Dan afspoelen en klaar.
En de tip om soep in een bekertje te geven is ook fantastisch. Dat zulke simpele dingen zo veel werk schelen![]()

donderdag 1 augustus 2019 om 08:56
Ja het soepprogramma pureert automatisch. En er is een gewone ‘blender’ optie. Dan pureert het gewoon zonder eerst soep te koken.
Wat ik handig vind is dat de kan glad is en geen messen onderin heeft zoals bij een normale blender. Dus makkelijk uit te spoelen. De messen zitten in de deksel.

donderdag 1 augustus 2019 om 09:18
Maartje wat een goed nieuws zeg , super fijn!
Mag ik vragen hoe ze die testen doen ? ben wel beneiuwd.
Fel shirt voor binnenspeeltuin is wel retehandig zeg goeie tip. Ben ook geen fan ervan om op drukke dagen te gaan , dochter vindt het dan echt te spannend, en hangt alleen aan men broek.
Envelop ja voor jou is je dochter wel makkelijk te vinden , ik zie haar al lopen die springende krullen in de lucht
Die soepmaker ziet er heeeel handig uit , die ga ik eens bekijken, want ik zit echt te prutsen met een mixer maar heel de keuken zit er altijd onder
Vormenstoof en puzzels, hier geen succes ze kan het wel maar heeft serieus het geduld van niks! Tekenen en knutselen ook niet aan haar besteed, speelt liefst buiten , kipjes voeren en opjagen, water modder zand , klimt en rent de hele dag.
Dochter wordt morgen 2, cadeaus binnen en ik ben zo benieuwd wat ze ervan vindt, ze krijgt een sleutelhuisje van Melissa en Doug, loopfiets en nieuwe schoenen van ons.
Mag ik vragen hoe ze die testen doen ? ben wel beneiuwd.
Fel shirt voor binnenspeeltuin is wel retehandig zeg goeie tip. Ben ook geen fan ervan om op drukke dagen te gaan , dochter vindt het dan echt te spannend, en hangt alleen aan men broek.
Envelop ja voor jou is je dochter wel makkelijk te vinden , ik zie haar al lopen die springende krullen in de lucht
Die soepmaker ziet er heeeel handig uit , die ga ik eens bekijken, want ik zit echt te prutsen met een mixer maar heel de keuken zit er altijd onder
Vormenstoof en puzzels, hier geen succes ze kan het wel maar heeft serieus het geduld van niks! Tekenen en knutselen ook niet aan haar besteed, speelt liefst buiten , kipjes voeren en opjagen, water modder zand , klimt en rent de hele dag.
Dochter wordt morgen 2, cadeaus binnen en ik ben zo benieuwd wat ze ervan vindt, ze krijgt een sleutelhuisje van Melissa en Doug, loopfiets en nieuwe schoenen van ons.
donderdag 1 augustus 2019 om 10:06
Vast gefeliciteerd Quest! Hoe gaat het nu verder met haar gezondheid?
Dochter heeft weer iets nieuws bedacht, ze zegt sinds een paar dagen ipv "ja" de hele tijd "ja, graag". Het klinkt wel heel netjes...
Ik zit een beetje te twijfelen of we nachts de luier uit moeten doen, ze is eigenlijk altijd droog in de ochtend maar ze accepteert het ook dat ze nog een luierbroekje aan krijgt nachts. Voor het geval het toch een keer mis gaat vind ik het makkelijker morgens een luier te vervangen dan dat hele bed te wassen dus ik neig naar aanhouden tot ze er zelf om gaat zeuren. Hoe hebben jullie dat gedaan? In de auto en als we lang op stap gaan krijgt ze nog wel een luierbroekje aan, dat is in de supermarkt al eens handig gebleken. Stond ze vorige week ineens in paniek, "ik moet plassen" en 5min later, "ohoh.."
Dochter heeft weer iets nieuws bedacht, ze zegt sinds een paar dagen ipv "ja" de hele tijd "ja, graag". Het klinkt wel heel netjes...
Ik zit een beetje te twijfelen of we nachts de luier uit moeten doen, ze is eigenlijk altijd droog in de ochtend maar ze accepteert het ook dat ze nog een luierbroekje aan krijgt nachts. Voor het geval het toch een keer mis gaat vind ik het makkelijker morgens een luier te vervangen dan dat hele bed te wassen dus ik neig naar aanhouden tot ze er zelf om gaat zeuren. Hoe hebben jullie dat gedaan? In de auto en als we lang op stap gaan krijgt ze nog wel een luierbroekje aan, dat is in de supermarkt al eens handig gebleken. Stond ze vorige week ineens in paniek, "ik moet plassen" en 5min later, "ohoh.."

donderdag 1 augustus 2019 om 10:22
Ah lief van je Envelop ! Gezondheid gaat goed, eczeem is aardig onder controle, helpt ook wel dat ze veel in de zee zwemt denk ik.
Astma moetsen we proberen naar 1 keer te puffen , maar na een week begon ze alweer te hoesten dus we zijn weer bij 2 puffers.
Verder doet ze het goed , maar goed die stomme pinda allergie blijf ik gewoon een ding vinden , altijd dat opletten ergesn koffie drinken, of lunchen , en altijd alles lezen, ik wil gewoon dat ze hier overheen groeit maar ben bang dat dat niet gaat gebeuren en voor in de toekomst als ze straks naar school gaat vind ik het beetje lastig loslaten, nu hou ik het nog in de hand wat ze wel en niet eet, maar straks heb ik er minder grip op met alle kindjes die vanalles meekrijgen van thuis.
Haha goed opgevoed is ze , ja graag zo schattig.
Qua luier eraf laten snachts geen tips, wij zijn met dochter nog niet zover.
Maar ik zou persoonlijk indd kiezen om snachts die nog om te laten shceelt je hoop werk .
Hoe is het verder met haar ?
Astma moetsen we proberen naar 1 keer te puffen , maar na een week begon ze alweer te hoesten dus we zijn weer bij 2 puffers.
Verder doet ze het goed , maar goed die stomme pinda allergie blijf ik gewoon een ding vinden , altijd dat opletten ergesn koffie drinken, of lunchen , en altijd alles lezen, ik wil gewoon dat ze hier overheen groeit maar ben bang dat dat niet gaat gebeuren en voor in de toekomst als ze straks naar school gaat vind ik het beetje lastig loslaten, nu hou ik het nog in de hand wat ze wel en niet eet, maar straks heb ik er minder grip op met alle kindjes die vanalles meekrijgen van thuis.
Haha goed opgevoed is ze , ja graag zo schattig.
Qua luier eraf laten snachts geen tips, wij zijn met dochter nog niet zover.
Maar ik zou persoonlijk indd kiezen om snachts die nog om te laten shceelt je hoop werk .
Hoe is het verder met haar ?
donderdag 1 augustus 2019 om 10:45
Fijn dat het zo goed gaat quest en jullie het onder controle hebben. Zij is toch ook allergisch voor ei?
Persoonlijk vond ik de pinda geen lastige allergie, het zit in relatief weinig producten en het is een hele bekende allergie waardoor mensen er over het algemeen goed rekening mee houden. Als er pinda's of noten op peuterhoogte staan zet ik ze gewoon ergens anders neer en meld dat bij de gastvrouw/-heer. Als ze ook reageert op sporen van pinda of een contactallergie heeft is dat natuurlijk wel wat lastiger.
Dochter heeft nu geen allergie meer waarbij ze al op contact reageert en we hoeven ook geen rekening meer te houden met sporen van, dat geeft enorm veel vrijheid. Tegen de tijd dat ze naar school gaan kunnen ze zelf goed aangeven dat ze geen eten van anderen aan mogen nemen.
Persoonlijk vond ik de pinda geen lastige allergie, het zit in relatief weinig producten en het is een hele bekende allergie waardoor mensen er over het algemeen goed rekening mee houden. Als er pinda's of noten op peuterhoogte staan zet ik ze gewoon ergens anders neer en meld dat bij de gastvrouw/-heer. Als ze ook reageert op sporen van pinda of een contactallergie heeft is dat natuurlijk wel wat lastiger.
Dochter heeft nu geen allergie meer waarbij ze al op contact reageert en we hoeven ook geen rekening meer te houden met sporen van, dat geeft enorm veel vrijheid. Tegen de tijd dat ze naar school gaan kunnen ze zelf goed aangeven dat ze geen eten van anderen aan mogen nemen.

donderdag 1 augustus 2019 om 10:46
Naast dat ik het onbedachtzaam vindt om pinda’s neer te zetten als er iemand met een zware allergie langs komt, vind ik dat voedsel op dreumes/peuter hoogte neerzetten op verjaardagen stom.
Ik zie dan steevast één van de twee ouders de hele verjaardag achter die kleintjes aanrennen. Die hebben geen leuke tijd. Mijn zus weigert ook in te zien dat, omdat haar kinderen groot zijn, ze nog niet al het voedsel op hippe 40cm hoogte hoeft te serveren. Met messen, vorkjes en prikkers er bij. En dan verbaast zijn dat onze peuter op een onbewaakt moment de worstplank heeft meegenomen naar het speelhuisje in de tuin en daar samen met de rest van het peutervolkje lekker zitten te bunkeren op dure worsten

donderdag 1 augustus 2019 om 10:48
Fiona , lastig te zeggen ik denk persoonlijk niet echt op sporen, want ze heeft voordat ze per ongeluk een kwart pot uit de koelkast gejat heeft en dus reactie kreeg altijd mespuntjes gekregen , nu als man boterham gesmeerd heeft met pindakaas gebeurd het ook wel eens dat hij op datzelfde plankje haar boterham smeert , en dat gaat goed, maar ja wanneer is een spoor teveel ?
Ik ben gewoon na die ene keer met haar opgezette lijf en ambu op de stoep gewoon panisch dat het fout gaat , ik probeer dat echt los te laten hoor doe men best maar ik baal gewoon dat die ene k*t noot zo gevaarlijk is.
Ze heeft verde rook kippeie allergei , maar daar zijn we aan het opbouwen , zitten nu al bij d epannenkoek ( 2 stukjes) maar toch als ze ergens een stukje appeltaart eet hou ik haar 20 minuten in de gaten en daar baal ik van ben dan gewoon gespannen.
Zoon heeft tot op heden geen tekenen van allergei , maar doordat ik ook niks in huis heb voro haar krijgt hij dus ook niks eigenlijk , en zlefs bij hem ben ik voorzichtig!
Ik ben gewoon na die ene keer met haar opgezette lijf en ambu op de stoep gewoon panisch dat het fout gaat , ik probeer dat echt los te laten hoor doe men best maar ik baal gewoon dat die ene k*t noot zo gevaarlijk is.
Ze heeft verde rook kippeie allergei , maar daar zijn we aan het opbouwen , zitten nu al bij d epannenkoek ( 2 stukjes) maar toch als ze ergens een stukje appeltaart eet hou ik haar 20 minuten in de gaten en daar baal ik van ben dan gewoon gespannen.
Zoon heeft tot op heden geen tekenen van allergei , maar doordat ik ook niks in huis heb voro haar krijgt hij dus ook niks eigenlijk , en zlefs bij hem ben ik voorzichtig!
donderdag 1 augustus 2019 om 10:55
Juist wel geven bij zoon quest! Ben je via de allergoloog/diëtist niet bekend met de ontwikkeling van allergie en dat je juist tussen de 4-6 mnd ei, pinda en andere allergenen moet introduceren zodat de kans op de ontwikkeling van de allergie tot wel 60% minder is? Ik zou me daar zeker in verdiepen als ik jou was.
Wij zijn ook bezig met de ei ladder maar zitten nog bij de kwart lange vinger, ik durf haar verder nog echt geen hap te geven met iets waar ei in zit. Maar als je dochter al appeltaart mag eten is ze toch ook niet allergisch meer, hoogstens intolerant?
Ik snap je angst, ik ben heel blij dat ik het redelijk heb kunnen loslaten nu we standaard de epi pen bij ons hebben. Het kan natuurlijk altijd weer mis gaan maar ik probeer er zo relaxt mee om te gaan. Natuurlijk krijgt ze verder niks te eten hoor wat ik niet ken en zijn al onze vrienden op de hoogte van haar allergieën en houden zij daar rekening mee. Maar sinds ze geen contactallergie meer lijkt te hebben en we die pen hebben houd ik haar niet meer 24/7 in de gaten om te kijken of er een ander persoon is die iets aangeraakt heeft en daarna met dochter wil spelen.
Maar allergieën blijven gewoon kut.
Wij zijn ook bezig met de ei ladder maar zitten nog bij de kwart lange vinger, ik durf haar verder nog echt geen hap te geven met iets waar ei in zit. Maar als je dochter al appeltaart mag eten is ze toch ook niet allergisch meer, hoogstens intolerant?
Ik snap je angst, ik ben heel blij dat ik het redelijk heb kunnen loslaten nu we standaard de epi pen bij ons hebben. Het kan natuurlijk altijd weer mis gaan maar ik probeer er zo relaxt mee om te gaan. Natuurlijk krijgt ze verder niks te eten hoor wat ik niet ken en zijn al onze vrienden op de hoogte van haar allergieën en houden zij daar rekening mee. Maar sinds ze geen contactallergie meer lijkt te hebben en we die pen hebben houd ik haar niet meer 24/7 in de gaten om te kijken of er een ander persoon is die iets aangeraakt heeft en daarna met dochter wil spelen.
Maar allergieën blijven gewoon kut.
envelop wijzigde dit bericht op 01-08-2019 10:56
0.94% gewijzigd

donderdag 1 augustus 2019 om 10:55
Envelop, contact allergie van beiden niet, zove rik dat kan inschatten, maar stomme is ik blijf daar beetje voorzichtig mee.
Je hebt ook gelijk hoor dat ze straks op school ook zelf beter weet wat ze wel en niet kan.
Ik hoop dat ik het met de tijd wat losser kan laten.
Glitter nou precies wat jij zegt bij schoonouders zijn ze daar ook zo makkleijk, zetten met verjaardagen gerust op salon tafel bak met pindarotsen, taarten ect ect , ik haal het altijd weg! Maar hun zijn wat makkelijker, van de week kwam dochter binnen bij opa op schoot die zat zen muesli incl noten erdoor te eten en ik kon net op tijd de lepel weghalen die op weg naar haar mond ging, ja maar er zit DENk ik geen pinde in ? DENK IK is niet genoeg!!!!!!
Je hebt ook gelijk hoor dat ze straks op school ook zelf beter weet wat ze wel en niet kan.
Ik hoop dat ik het met de tijd wat losser kan laten.
Glitter nou precies wat jij zegt bij schoonouders zijn ze daar ook zo makkleijk, zetten met verjaardagen gerust op salon tafel bak met pindarotsen, taarten ect ect , ik haal het altijd weg! Maar hun zijn wat makkelijker, van de week kwam dochter binnen bij opa op schoot die zat zen muesli incl noten erdoor te eten en ik kon net op tijd de lepel weghalen die op weg naar haar mond ging, ja maar er zit DENk ik geen pinde in ? DENK IK is niet genoeg!!!!!!
donderdag 1 augustus 2019 om 10:57
Het is inderdaad een rotallergie omdat het zo gevaarlijk kan zijn. Andere allergieën zijn vaak minder heftig (hoewel dat bij jouw dochter niet gold Envelop). Hier worden de reacties elke keer heftiger, dus dat vind ik wel eng. We zetten geen stap meer buiten de deur zonder antihistamine. We eten zelf wel pindakaas, maar dochter reageert al op een kruimeltje dus we wassen alles steeds heel goed af.
donderdag 1 augustus 2019 om 11:00
Oh daar zou ik ook heel erg boos over kunnen worden, mijn schoonouders letten ook nooit goed op, wasten hun handen niet nadat ze ei hadden aangeraakt, vergaten altijd bij de bakker na te vragen of er iets in zat etc. Onze twee kinderen zijn hun enige twee klein kinderen en ze zijn er verder heel gek mee maar rekening houden met het eten blijft moeilijk. Ze heeft ook wel eens een broodje aan dochter gegeven die afgestreken was met ei, gelukkig zag ik het op tijd en kon ik het bij dochter uit de hand halen. (wat een driftbui tot gevolg had)
Dochter gaat dus niet meer alleen naar opa en oma en mag ook niet logeren daar. Als we er naartoe gaan geven we dochter extra Xyzal en we hebben al twee keer gehad dat ze daar een (gelukkig milde) allergische reactie heeft gekregen op weg naar huis. Als ik het er over heb word ik er alweer boos over.
Dochter gaat dus niet meer alleen naar opa en oma en mag ook niet logeren daar. Als we er naartoe gaan geven we dochter extra Xyzal en we hebben al twee keer gehad dat ze daar een (gelukkig milde) allergische reactie heeft gekregen op weg naar huis. Als ik het er over heb word ik er alweer boos over.
donderdag 1 augustus 2019 om 11:05

donderdag 1 augustus 2019 om 11:08
Nou precies dat Envelop, begrijp het gewoon niet , schoonmoeder heeft dochter toen de ambu in zien gaan met haar gezwollen gezicht en nog dringt het niet altijd door. Ik heb nu bij hun ook een lijst neergelegd met dikek stift geschreven en ze krijgt dus haar eten daar nu ook mee net als kdv. En geen andere kruimle die erin mag.
Mijn ouders zijn daar heel voorzichtig mee, maar die kennen het van mij van vroeger, ik heb dezelfde allergien en astma dus die zijn daar bekend mee.
bizar ook dat je gewoon naar je schoonouders gaat en haar al voorbereid op een reactie
Mijn ouders zijn daar heel voorzichtig mee, maar die kennen het van mij van vroeger, ik heb dezelfde allergien en astma dus die zijn daar bekend mee.
bizar ook dat je gewoon naar je schoonouders gaat en haar al voorbereid op een reactie
donderdag 1 augustus 2019 om 11:08
Ook stom van oma! Dochter is ook allergisch voor noten (behalve walnoot) en ik merk dat mensen daar veel meer rekening mee houden.fiona2018 schreef: ↑01-08-2019 11:05Oh daar zou ik ook heel boos van worden! Hier merk ik ook dat anderen wat laks zijn met de allergie. Gelukkig zit bijna nergens pinda in, maar met ei is dat veel moeilijker inderdaad. De bakjes pinda’s zijn ook altijd bij oma, je zou verwachten dat ze daar rekening mee houden..

donderdag 1 augustus 2019 om 11:09
wij moesten ook bij zoon gelijk beginnen met ei en pinda, en tot op heden gaat het goed .
ik weet niet of het eraan ligt dat hij dus vanaf 4 maanden alles al heeft gehad of dat het toeval is.
donderdag 1 augustus 2019 om 11:14
Wij hoefden er trouwens niet voor naar het ziekenhuis maar hebben zoon gewoon thuis geprovoceerd en opgebouwd volgens het algemene schema. Hij heeft nergens last van maar dat had ik eigenlijk ook verwacht. Vanaf dag 1 had dochter het moeilijk en was een enorme huilbaby terwijl hij altijd heel relaxt en makkelijk is.
@Fiona, waarom moesten jullie naar het ziekenhuis? Vind je het trouwens niet veel te spannend om zelf wel pindakaas te eten? Ons huis was helemaal ei-vrij en ik haal nu ook echt geen muesli met noten of dergelijke in huis.
@Fiona, waarom moesten jullie naar het ziekenhuis? Vind je het trouwens niet veel te spannend om zelf wel pindakaas te eten? Ons huis was helemaal ei-vrij en ik haal nu ook echt geen muesli met noten of dergelijke in huis.