Peutertopic II

20-05-2019 21:38 3002 berichten
Deel 2, deel 1 zat rammetje vol.

Originele OP (met dank aan Nijntje):
Na het babytopic en het dreumestopic..

Tijd voor de eigenwijze peuters!

Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie


Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters! :love:
Hebben jullie ook een ontzettend maandag gevoel? Één dagje vrij en ik ben van de leg :facepalm:

Qua koken en avondspits maken wij het onszelf makkelijk. Ik kook op mamadag ergens gedurende de dag en dan gelijk voor 2x. Als manlief dan thuis komt is het eten ruimschoots klaar en geen stress. Op de andere dagen eten we wat ik eerder heb gekookt of ik kook terwijl peuter zit te kleuren/knippen, tv kijkt of zelf gaat koken in zijn keukentje.

Of ik kook wat eieren en laat die peuter pellen. Dan heb ik gelijk eiersalade voor de volgende dag. Of hij mag zelf de komkommer en tomaatjes verminken snijden :-D

Toen peuter nog baby was trok ik koken totaal niet en schoot ik er van in de stress. Als hij dan ging huilen en ik vieze handen had en hem niet gelijk kon oppakken was reden voor mij om mee te gaan huilen :-$ Dus toen aten we alleen dingen uit de oven die niet vtv geschild of gekookt hoeven worden. En ik had toen veel aan de slowcooker. Dat zette ik dan smorgens op voordat man vertrok. Onderin kipfilet of runderlappen, in het midden gedroogde bonen/erwten of dikke vastkokende aardappelen en bovenop vaste groente zoals peen. Aan het eind van de dag hadden we dan lekker mals eten zonder moeite :worship:
Alle reacties Link kopieren
Zussel, dat geeft me wel wat hoop! We hebben wel door dat we dochter niet meer later in de middag moeten laten slapen. Ze heeft eergisteren niet geslapen en gister van 11-11.45 en hoewel ze 's avonds compleet gesloopt was, ging ze dus wel direct slapen. Ik moest er evengoed naast liggen, maar binnen 10 minuten was ze weg.

Aapje, wat vervelend dat jullie nachten ook weer zo slecht zijn! Hier komen ook kiezen door, deze maand zijn van twee kiezen nu de eerste puntjes doorgekomen. Ik zal blij zijn als ze alles heeft want ook hier worden de nachten daar extra onrustig van.

Glitter, geen maandaggevoel hier, maar wij hebben eigenlijk nooit iets te maken met feestdagen. Vaak moet mijn man dan juist wel werken. Ik zie mezelf ook nog wel per ongeluk een keer op het schoolplein staan op een feestdag.. :roll: Gisteren dachten we even gezellig eropuit te gaan en pas toen ik zag hoe druk het was op het parkeerterrein viel het kwartje dat het Hemelvaartsdag was. :facepalm:

Over de avondspits, daar hebben wij geen last van. Mijn man werkt erg onregelmatig en is dus bijna altijd thuis rond het avondeten. Hij kookt dan meestal en ik hou me met dochter bezig. Als ik wel alleen met haar eet, eten we vaak iets simpels of restjes van de vorige dag. Als ze echt vervelend of moe is zet ik de tv aan voor haar. Ik ben wel benieuwd hoe dat straks gaat met de baby erbij.

Dochter sliep vannacht eindelijk goed door, maar ik heb de hele nacht wakker gelegen van de voorweeën. Vals alarm. Wanneer komt die baby nou? :-|
Avondspits met jonge baby en peuter vond ik ook waardeloos. Mijn baby sliep niet in zijn bedje, dus daar liep ik dan de hele tijd mee rond in de draagzak en zo maakte ik ook het eten als het zo uitkwam. Hier wel een luxepositie, want zo vaak hoef ik niet zelf te koken nu ik weer werk; in mijn verlof was het zwaarder ;-D

Meestal bereid ik wat ik kan voorbereiden al eerder voor en als het één en ander dan in de pan zit, hoef ik er verder niet veel meer naar om te kijken. En soms eet ik ook extra vroeg, zodat ze ook weer extra vroeg naar bed kunnen. Ik doe ze nooit meer in bad na het avondeten, dat houden ze beide niet vol. En ze vinden het bad zo leuk, dat dat ook ruim een half kan vóór het eten.

Wat vervelend voor de ouders van moeilijke in- en doorslapers. Ik voelde me vaak een uitzondering, maar misschien is het toch wel normaal? That is, het is toch fijn als je niet de enige bent, want als dat zo is, ga je toch wel denken dat je zelf misschien iets fout doet. Ik kan het momenteel bij mijn jongste nog niet voor me zien dat hij net zo'n makkelijke slaper gaat worden als zijn broer, maar die hoop moet ik toch wel houden. Bij peuter ging het vanaf ~2-2.5 jaar wat beter. Nog maar 1.5 jaar te gaan dan :facepalm:

Ik heb trouwens een vriendin met twee mega makkelijke kinderen qua slapen. Krijg dan ook wel een beetje het gevoel alsof ze denkt dat het wel aan mij/ons ligt. Zijn jullie open over jullie lastige slapers?
Fiona, hoeveel weken ben je nu? Ik vond de laatste weken van mijn zwangerschap van de jongste echt zwaar, want sliep ook belabberd en dan overdag wel een peuter om je heen die geen dutje meer deed. Hopelijk kan je nog wat bijtanken voordat de bevalling begint.
Alle reacties Link kopieren
Dochter vindt in bad gaan ook fantastisch, daar wordt ze alleen maar wakkerder van. Dat doen we dus alleen overdag, nooit na het eten. Wij hebben niet zoveel kinderen in onze omgeving, dus geen commentaar van ouders met goede slapers. Ik vind het forum wel heel fijn, het geeft me toch het gevoel dat we niet alleen zijn. Ik gun jullie allemaal een hele goede nachtrust maar vind het ergens toch geruststellend dat we niet de enige zijn die door zo'n fase gaan.

Morgenstond, ik ben nu 38+3. Het zal dus nog wel drie weken duren, dochter kwam ook veel te laat :roll:
Alle reacties Link kopieren
Ach Fiona wat balen zeg, voorweeen als dochter eindelijk eens goed slaapt... Ik duim voor je dat het ofwel doorzet, ofwel nog even wegblijft zodat je wel door kan slapen (op de plaspauzes na...).

@avondspits: valt hier nog mee, met 1 kindje. We proberen vooruit te koken voor de dagen dat wij beiden werken en hij naar kdv gaat. Als dat niet lukt koken we iets simpels en kijkt peuter even tv als de ander nog niet thuis is. Badje doen we wel nog voor het slapengaan, maar dat doen we maar 2x per week (ivm eczeem) en niet op dagen dat we beiden werken.

Met koken wil hij trouwens ook vaak helpen, leuk om te zien. Hij staat in z'n 'learning tower' (met dank aan het viva forum!!) en mag wat in de pan roeren.
happiness = reality - expectations
Je bent zeker niet alleen @Fiona. Onze peuter sliep tot 2,2 niet door. Dus hij viel wel snel in slaap maar vanaf 22.00 tot 05.00 werd hij telkens wakker en om 05.00 was het bal. We probeerde en schoven veel maar uiteindelijk hielp de peuterwekker godzijdank.

Toen ik dat deelde waren er zat vrienden (wij hebben elke maand wel borrels, etc met 30 vrienden + hun 24(!) kinderen onder de 6 + er zijn er 3 zwanger) die het volledig herkende. Sommige sliepen al jaren apart, ieder op een kamer van een kind. Anderen hadden twee twee-persoonsbedden aan elkaar geschoven en sliepen zo wel. En degene die bij de eerste nog trots vertelde dat de baby na 8 dagen doorsliep, kreeg daarna een nachtbraker.

Nu ik dit zo schrijf word ik wel een beetje verdrietig weer. Één van onze vrienden is afgelopen week een baby in buik verloren met 24 weken. Ik loop er mee rond en vind het zo erg voor ze :sigh:

Wij zijn peuter trouwens aan het voorbereiden op verhuizen en een nieuw huis. Als ie ook maar iets op mijn man lijkt moeten we daar tijdig mee beginnen. Ook al hebben we nog niks van ons bod op een huis gehoord.. we vertelde dus dat we een groter huis kregen. Peuter vond ons huis al heeeeeeul groot :biggrin: Toen zei mijn man dat peuter dan een eigen kamer kreeg. Dat snapte peuter niet.

- Eigen kamer?
- Ja een grote kamer voor jou met speelgoed en een bed.
- Maar onze slaapkamer is groot?
- Straks heb je een kamer helemaal voor jou.
- En papa en mama dan?
- Straks krijg jij een eigen kamer en papa en mama een eigen kamer.
- Neeee joh gekkie! :clown: Papa, mama en peuter samen slapen op 1 kamer!

Manlief: :| dan slapen we straks in een groter huis als nog met een peuter op 1 kamer. Ik: ja én een baby!

Manlief :'(
Haha GC, grappig hoe normaal het voor jouw peuter is om samen op een kamer te slapen. Het is ook veel gezelliger dan alleen natuurlijk! Onze peuter heeft nu een grote slaapkamer, waar ook een logeerbed staat, en hij vraagt regelmatig of man of ik daar kom slapen. Ik vind het prima als man daar slaapt, want dan slaap ik beter, want hij snurkt vaak. We verhuizen over 2 weken en dan krijgt hij een kleinere kamer en daar gaat niet standaard een logeerbed bij. Dus ben benieuwd hoe dat dan gaat.
Hebben jullie nu een huis gekocht?

Whoopsadaisies, heb je een link naar die learning tower? 8-)

Fiona, ik heb de 38+3 volgens mij (wat erg dat ik niet direct precies weet met welke termijn mijn jongste is geboren..) nog nooit gehaald. Gek voelt dat wel!
Alle reacties Link kopieren
Spannend of het bod geaccepteerd wordt Glitter, wanneer verwachten jullie wat te horen?

Wij hebben ook een learning tower met dank aan dit forum topding!
@morgenstond, idd peuter heeft geen idee dat andere kindjes hun eigen kamer hebben :-D En het is wel gezellig maar ik vertrek regelmatig naar de huiskamer omdat beide mannen liggen te snurken ;)

@envelop Ik weet niet wat ik moet verwachten :-? Het bod is van dinsdag en daarna niks vernomen. Radiostilte. Ik had eigenlijk verwacht dat er niet zo lang overheen gaat maar dat had ik al mis.

Wij hebben geen learningtower :-$ ik wilde er wel één. Peuter is als dreumes gewoon 2x van het Ikea trapje gevallen en daarna bleef ie staan :$ #loedermoeder
Ik kom alvast een beetje meeschrijven en lezen. Dreumes is inmiddels 22 maanden maar al meer peuter dan dreumes aan het worden. Een sterke eigen wil, veel nee mama, veel praten (soms al zinnen van 5 woorden) en alles zelf doen met grootste frustratie als dat niet lukt.

@Fiona wat rot dat het slapen nog steeds bal is bij je dochter. Ik hoop echt dat het snel beter gaat. Sterkte met de laatste loodjes.

Voor de Learning tower hebben wij deze site gebruikt: http://zonderhandleiding.nl/diy-learning-tower/
Morgenstond_ schreef:
31-05-2019 10:07
Zijn jullie open over jullie lastige slapers?
Als iemand er naar vraagt zal ik het niet ontkennen maar begin er niet zelf over. Ik heb geen zin in gewoon laten huilen of je hebt hem verwend adviezen.

Merk dat man dingen nogal eens positiever laat blijken dan ze zijn, maar dat doe ik niet.

Man en ik slapen inderdaad vaak beiden bij 1 kind. Of beiden bij mij en man in zoons bed. Vriendin kon zich er niks bij voorstellen, maarja ik dacht we praten wel verder als je er zelf 2 hebt. Man zegt ook wle eens dat dit geen jaar meer moet duren, maar wat hij er dan aan wil doen weet ie ook niet.
anoniem_370071 wijzigde dit bericht op 31-05-2019 12:47
29.11% gewijzigd
Haha, wat een grappig ding. Wij hebben ook 'gewoon' een trapje en een krukje. Peuter is een keer van het krukje gekukeld en op het trapje gaat het wel goed.
Ons model is dermate onhandig dat een gewoon krukje echt geen optie is. Hij zit sinds enkele weken zonder baby set op de triptrap en dat moet ook echt met tuigje. Hij vergeet gewoon dat hij er af kan vallen.

@gc spannend trouwens van het bod. Hopelijk hoor je voor het weekend nog wat maar wellicht heeft de makelaar een lang hemelvaartsweekend.
Hier ook learning tower.

Geen tuigje op kinderstoel trouwens want Rapley dus ook nooit gedaan. Nooit eraf gevallen trouwens
Wat heeft een tuigje met rapley te maken?
Alle reacties Link kopieren
GlitterCupcake schreef:
31-05-2019 12:23

Wij hebben geen learningtower :-$ ik wilde er wel één. Peuter is als dreumes gewoon 2x van het Ikea trapje gevallen en daarna bleef ie staan :$ #loedermoeder
Peuter is al 3 of 4x achterover van de learning tower gevallen. We wilden er nog een riem ofzo achterlangs maken maar inmiddels heeft ze door dat ze in haar enthousiasme ook moet oppassen en blijven staan.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn open over lastige nachten en ik heb ook geen last van adviezen. Iedereen doet het op zijn eigen manier en soms heb ik iets aan een advies en zo nee dan niet. Het kan dat iemand vind dat wij het niet goed doen, dat mag.
Teckeltje88 schreef:
31-05-2019 13:16
Wat heeft een tuigje met rapley te maken?
Als je je kind vast zet in de stoel, kan deze niet voorover leunen om te hoesten als hij of zij zich verslikt. Bij Rapley geef je stukken en wordt dus afgeraden om een tuigje te gebruiken je moet je kind goed rechtop zitten.
Alle reacties Link kopieren
Teckeltje88 schreef:
31-05-2019 13:16
Wat heeft een tuigje met rapley te maken?
Bij de eerste kennismaking van rapley moeten ze vrij zitten zodat ze voorover kunnen leunen als ze zich verslikken en eruit willen spugen. Maar dat stadium is al een hele tijd voorbij als ze twee zijn geweest lijkt mij.
Als dreumes deden ze dochter ook in een tuigje op het kdv, thuis hadden we het blad aan de tripp trapp dan zat ze ook enigzins vast.
Ik begrijp het. Maar dat lijkt me nu idd niet meer nodig. Toen zoon nog in de baby set zat geen tuigje. Maar het in de baby set tillen wilde hij niet meer en was zo'n gevecht dat hij nu los op de stoel zit. En voor z'n eigen veiligheid zit hij dan in een tuigje anders zitten we gegarandeerd een keer op de eerste hulp. En daar ben ik al vaak genoeg geweest. En wekadviezen en onze dreumes is geen succes. Ofwel we krijgen hem niet wakker (en dan hebben wij paniek) ofwel hij gaat niet meer slapen.
Alle reacties Link kopieren
Wat heftig dat jullie echt naar de eerste hulp moesten voor een val! Hier ook vaak vallen en ook wel eens met een harde bult in alle kleuren van de regenboog tot gevolg maar we hebben gelukkig nog nooit naar het zkh hoeven rijden voor een valpartij. Wel idd soms van de tripp trapp gevallen met een tand in de lip wat er door al het bloed altijd direct heel naar uit ziet. :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Ik ben open over slechte nachten maar heb wel het idee dat men denkt dat we overdrijven, dat het wel mee valt óf dat we het zelf in de hand hebben gewerkt.
Hier hebben we het middagslaapje eraf gehaald,(net 2) dan gaat ze wel iets makkelijker slapen in de avond.. Maar de nachten zijn nog steeds wel rot. Bij ons in bed slaapt ze dan het beste.. En soms ben ik ook zo moe dat we daar toe over gaan. Ook hebben we een groot bed besteld, kijken of dat werkt.. We proberen van alles uit.
(en eerlijk gezegd vind ik het erg jammer dat het middagslaapje eraf is, ik vond die 1,5u rust nog even zó lekker maar ik voel me zo'n loedermoeder als ik dat zeg)
Alle reacties Link kopieren
Hoi Teckeltje :bye:.

@ learning tower: gelukkig nog niet eruit gedenderd, we hebben wel een balkje aan de achterkant laten zitten dus hij kan niet zomaar achteruit denderen. Wel kan hij al aardig 'omhoog' klimmen en op de bovenste rand gaan zitten :bonk: .

@ stoel: hij zit al een hele poos zonder tuigje of blad op zijn kinderstoel. Echt stilzitten is er niet bij, we hebben zo vaak gezegd dat hij op z'n billen moet gaan zitten dat hij nu denkt dat 'zittenbillen' een werkwoord is :proud:. Maar thuis is hij er verder nooit vanaf gedenderd.

@ glitter: spannend zeg, het zal wel gewoon aan het hemelvaart-weekend liggen dat je nog niets hebt gehoord. Hopelijk maandagochtend goed nieuws!
happiness = reality - expectations
Geen loedermoeder hoor obelix! Ik kijk op tegen het moment dat de middagslaap er af moet. We moeten er nu al voorzichtig mee zijn om 's avonds geen gezeur te hebben. Ik plan de meeste uitjes ook spastisch om die middagslaap heen. Een enkele keer slaan we hem over of dan slaapt hij (kort) in de auto. Maar dat zijn heftige dagen dan. Voor ons maar ook voor zoon.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven