Peutertopic II

maandag 20 mei 2019 om 21:38
Deel 2, deel 1 zat rammetje vol.
Originele OP (met dank aan Nijntje):
Na het babytopic en het dreumestopic..
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie
Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!
Originele OP (met dank aan Nijntje):
Na het babytopic en het dreumestopic..
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie
Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!

vrijdag 31 mei 2019 om 13:59
Het is gewoon pittig met kleine kids die slecht slapenobelix84 schreef: ↑31-05-2019 13:52Ik ben open over slechte nachten maar heb wel het idee dat men denkt dat we overdrijven, dat het wel mee valt óf dat we het zelf in de hand hebben gewerkt.
Hier hebben we het middagslaapje eraf gehaald,(net 2) dan gaat ze wel iets makkelijker slapen in de avond.. Maar de nachten zijn nog steeds wel rot. Bij ons in bed slaapt ze dan het beste.. En soms ben ik ook zo moe dat we daar toe over gaan. Ook hebben we een groot bed besteld, kijken of dat werkt.. We proberen van alles uit.
(en eerlijk gezegd vind ik het erg jammer dat het middagslaapje eraf is, ik vond die 1,5u rust nog even zó lekker maar ik voel me zo'n loedermoeder als ik dat zeg)

En over het middagslaapje, ik geniet er ook maar van nu het nog kan

happiness = reality - expectations

vrijdag 31 mei 2019 om 14:33
Teckeltje
Hier gelukkig geen valpartijen van de stoel. Tot ze bijna twee was heeft ze in zo'n IKEA stoel gezeten en sindsdien los op een Triptrap. En dat gaat eigenlijk prima. Bij het koken staat ze op een IKEA trappetje en daar is ze ook nog niet afgevallen. Ze houdt wel van klimmen en zet nu vaak alle stoeltjes/opstapjes/trappetjes achter elkaar zodat er een soort parcours ontstaat waar ze dan overheen klimt. Ze springt ook regelmatig van de tafel op de bank en weer terug
Obelix, je bent geen loedermoeder hoor! Ik vond het ook superzwaar toen het slaapje er vorige maand af ging. Nu slaapt ze af en toe nog wel, maar dan bovenop mij

Hier gelukkig geen valpartijen van de stoel. Tot ze bijna twee was heeft ze in zo'n IKEA stoel gezeten en sindsdien los op een Triptrap. En dat gaat eigenlijk prima. Bij het koken staat ze op een IKEA trappetje en daar is ze ook nog niet afgevallen. Ze houdt wel van klimmen en zet nu vaak alle stoeltjes/opstapjes/trappetjes achter elkaar zodat er een soort parcours ontstaat waar ze dan overheen klimt. Ze springt ook regelmatig van de tafel op de bank en weer terug

Obelix, je bent geen loedermoeder hoor! Ik vond het ook superzwaar toen het slaapje er vorige maand af ging. Nu slaapt ze af en toe nog wel, maar dan bovenop mij

vrijdag 31 mei 2019 om 14:37
Ik heb nog nooit hoeven zeggen dat hij op zijn billen moest zitten!
Hij gaat zitten en blijft zitten tot iedereen van tafel gaat
Van het weekend waren we met meer jonge kinderen en die gingen tussen de gerechten door van tafel of kwamen niet meer terug. Onze peuter zat wat te geinen met andere tafelgasten en dronk intussen wat. Net als wij. Hij keek wel naar de spelende kindjes maar meer met zo’n blik van ‘moeten die niet eten’ of ‘straks zijn ze te laat voor het toetje..’
En toen we klaar waren zei hij ‘mag mijn slab af en gaan spelen?’. De tafel was onder de indruk, maar wij hebben daar niks aan gedaan

Van het weekend waren we met meer jonge kinderen en die gingen tussen de gerechten door van tafel of kwamen niet meer terug. Onze peuter zat wat te geinen met andere tafelgasten en dronk intussen wat. Net als wij. Hij keek wel naar de spelende kindjes maar meer met zo’n blik van ‘moeten die niet eten’ of ‘straks zijn ze te laat voor het toetje..’
En toen we klaar waren zei hij ‘mag mijn slab af en gaan spelen?’. De tafel was onder de indruk, maar wij hebben daar niks aan gedaan

vrijdag 31 mei 2019 om 14:38
Zeker geen loedermoeder hoor, zoon slaapt ook nog 2 uur in de middag (langer als ik hem niet wakker maak) en dat vind ik zo fijn. Even momentje rust voor mezelf. Heb je gewoon nodig met die kleintjes om bij te tanken.
Zoon staat hier gewoon op een (kinder)stoel om mee te kijken in de keuken, is hij nog nooit van afgevallen.
Op de tripp trapp heeft hij nog nooit vast gezeten en sinds hij 1,5 was zit hij ook helemaal los erop.
Zoon staat hier gewoon op een (kinder)stoel om mee te kijken in de keuken, is hij nog nooit van afgevallen.
Op de tripp trapp heeft hij nog nooit vast gezeten en sinds hij 1,5 was zit hij ook helemaal los erop.

vrijdag 31 mei 2019 om 14:41

vrijdag 31 mei 2019 om 14:51
Ik hou niet van de term loedermoeder. Het wordt naar mijn mening teveel gebruikt door mensen die helemaal geen loedermoeder zijn. Sowieso zijn moeders (en misschien ook vaders) snel te streng voor zichzelf. Was ik ook bij mijn peuter. Ik moest zo nodig en kind en dan was ik blij dat hij sliep zodat ik tijd had voor mezelf. Ik weet niet hoe zoiets ontstaat. Als je een relatie hebt word je ook niet geacht alle tijd aan diegene te besteden (behalve als je net verliefd bent misschien een beetje). Mijn baby heeft het me in ieder geval wel afgeleerd. Nu ben ik gewoon blij wanneer ze slapen.

vrijdag 31 mei 2019 om 14:59
Begrijp wat je bedoelt Morgenstond. Ik vind het ook normaal dat je tijd voor jezelf nodig hebt. En die kun je nu eenmaal het beste/makkelijkst nemen als de kindjes slapen. Of als ze uitbesteed zijn aan papa/een ander maar dat is toch meer geregel. Dus als de middagslaap dan komt te vervallen is dat gewoon best even schakelen. En dat is helemaal slecht ofzo. Moet trouwens zeggen dat als zoon en dochter tegelijk slapen ik me vaak ook wel verveel of ze mis. Dan vind ik het toch gauw saai en stil in huis.
Hier moet ook met enige regelmaat meermaals tijdens de maaltijd gezegd worden dat zoon op z'n billen moet. Hij moet van ons ook aan tafel blijven zitten tot iedereen klaar is met eten. Hij mag dan wel een boekje oid om aan tafel mee te 'waggeten' (wachten) tot wij klaar zijn. Dat gaat steeds beter. Hij vindt z'n stoel nu ook heel stoer omdat de baby set er af is en hij zelf op z'n stoel kan klimmen.
We gaan binnenkort voor een peuterbed. Baby slaapt nu nog in de cosleeper bij ons en dat vinden we fijn maar die moet ooit naar d'r eigen kamer en dan gaat zij in het ledikant waar zoon nu nog in ligt. Omdat ik niet allebei de kinderen tegelijk aan een verandering wil blootstellen (gelet op ieders nachtrust) komt er straks dus een peuterbed en ledikant op z'n kamer te staan zodat we hem als het niet gaat in het peuterbed alsnog in ledikant kunnen leggen. Ik ben heel benieuwd. Meneer is super ondeugend dus ik verwacht eigenlijk dat hij er uit zal gaan klimmen. Maar dat zullen we zien!
Hier moet ook met enige regelmaat meermaals tijdens de maaltijd gezegd worden dat zoon op z'n billen moet. Hij moet van ons ook aan tafel blijven zitten tot iedereen klaar is met eten. Hij mag dan wel een boekje oid om aan tafel mee te 'waggeten' (wachten) tot wij klaar zijn. Dat gaat steeds beter. Hij vindt z'n stoel nu ook heel stoer omdat de baby set er af is en hij zelf op z'n stoel kan klimmen.
We gaan binnenkort voor een peuterbed. Baby slaapt nu nog in de cosleeper bij ons en dat vinden we fijn maar die moet ooit naar d'r eigen kamer en dan gaat zij in het ledikant waar zoon nu nog in ligt. Omdat ik niet allebei de kinderen tegelijk aan een verandering wil blootstellen (gelet op ieders nachtrust) komt er straks dus een peuterbed en ledikant op z'n kamer te staan zodat we hem als het niet gaat in het peuterbed alsnog in ledikant kunnen leggen. Ik ben heel benieuwd. Meneer is super ondeugend dus ik verwacht eigenlijk dat hij er uit zal gaan klimmen. Maar dat zullen we zien!

vrijdag 31 mei 2019 om 15:06
Ik vind loedermoeder wel lekker bekken
Maar ik ben ook iemand die een kind ziet als ultiem verliefd op iemand zijn en dan keer op keer een tik op de neus krijgen van diegene. Ik bedoel: er is niemand anders die het moet flikken om je elk uur wakker te maken door een vinger in je oor te proppen of bij alles wat je zegt NEE! te gillen, waar je de volgende dag gewoon weer een bammetje voor staat te smeren. Toch? Tis een soort van Stockholmsyndroom.
Een heel lief klein Stockholmsyndroompje

Maar ik ben ook iemand die een kind ziet als ultiem verliefd op iemand zijn en dan keer op keer een tik op de neus krijgen van diegene. Ik bedoel: er is niemand anders die het moet flikken om je elk uur wakker te maken door een vinger in je oor te proppen of bij alles wat je zegt NEE! te gillen, waar je de volgende dag gewoon weer een bammetje voor staat te smeren. Toch? Tis een soort van Stockholmsyndroom.
Een heel lief klein Stockholmsyndroompje

vrijdag 31 mei 2019 om 15:52

vrijdag 31 mei 2019 om 16:28
Wij hebben de keukenkastjes opnieuw ingericht zodat het eten niet meer voor hem te pakken is. Hij liep continue naar dat kastje om soepstengels, ontbijtkoek, crackers etc. Hadden er een slotje op maar dat kan die open maken. Dus nu staan daar bakjes en pannen etc. De eerste keren toen hij die deur weer opentrok was hij heel teleurgesteld. Stond ie daar voor die kast te peinzen en zei heel serieus 'oh'. Haha.
Alleen het fruit kan hij zelf wel pakken. Dus soms loopt hij ineens met een bilaan (banaan) of appel rond. Maar meestal vraagt hij het eerst.
Alleen het fruit kan hij zelf wel pakken. Dus soms loopt hij ineens met een bilaan (banaan) of appel rond. Maar meestal vraagt hij het eerst.
vrijdag 31 mei 2019 om 17:02
Onze peuter kan zelf bij de snoeplade... laatst liep een bezoekend kind opeens met een grote koek rond. Netjes gekregen van onze peuter die er meteen ook maar een voor zichzelf had gepakt.
Toen hij al 2 tony chocolonely-eieren had gepikt, vond ik het minder leuk.
En ja, we kunnen alles opnieuw inrichten maar we hopen dat we het hem gewoon nog kunnen afleren.
Toen hij al 2 tony chocolonely-eieren had gepikt, vond ik het minder leuk.
En ja, we kunnen alles opnieuw inrichten maar we hopen dat we het hem gewoon nog kunnen afleren.

vrijdag 31 mei 2019 om 19:02

Wij krijgen na het weekend een reactie op ons bod

vrijdag 31 mei 2019 om 19:51
Bij ons kunnen ze ook zelf bij de snoep- en koekla, en bij het fruit ook... Oudste is 6 en zal 't áltijd vragen.. Jongste is iets minder braaf (en ze genieten echt dezelfde opvoeding) en pakt het zelf als ze de kans krijgt.. Ze moet 't dan overigens wel meteen inleveren als ze pakt zonder te vragen.. En dat is natuurlijk heel heel heel heel dramatisch

vrijdag 31 mei 2019 om 20:02
Morgenstond_ schreef: ↑31-05-2019 19:04Ik vind je helemaal niet gws overkomen hoorSpannend van het bod! Killing he, dat wachten? Waren jullie met anderen?
Ik vind het verschrikkelijk dat wachten. In mijn hoofd ben ik een nieuwe keuken aan het zoeken. In het echte leven hebben we tientallen duizenden euro’s onder de vraagprijs geboden en vragen we ons af hoe realistisch de verkoper is.. We waren wel de enige. Er zijn 4 maanden geleden kijkers geweest. Dat was het

vrijdag 31 mei 2019 om 20:08
Spannend GC! Als jullie de enige kijkers zijn dan is er wel ruimte voor onderhandeling lijkt mij! Ik ken dat al het huis inrichten voor je het gekocht hebt. Dat heb ik ook al een keer of 10 gedaan maar elke keer worden we overboden. We wonen nu nog huur maar weer de maximale huurverhoging gekregen en we zijn er zó klaar mee. Maarja dat kopen wil maar niet lukken.
Hier overigens in de middag ook een monkey platter. Zoon bleef maar vragen om eten de hele tijd. Nu staat dat bordje er en dan kan hij pakken wat hij wil en wanneer hij dat wil. Scheelt enorm qua gezeur en dramatische buien omdat ook hier zoon het zelf gepakte eten vaak in moet leveren.
In de ochtend zeurt hij minder om eten maar dan zijn we ook vaak de hort op en hij vraagt ook wel uit verveling om eten.
@lola-lily flink ziek geweest dus. Hopelijk nu weer helemaal fit!
Hier overigens in de middag ook een monkey platter. Zoon bleef maar vragen om eten de hele tijd. Nu staat dat bordje er en dan kan hij pakken wat hij wil en wanneer hij dat wil. Scheelt enorm qua gezeur en dramatische buien omdat ook hier zoon het zelf gepakte eten vaak in moet leveren.
In de ochtend zeurt hij minder om eten maar dan zijn we ook vaak de hort op en hij vraagt ook wel uit verveling om eten.
@lola-lily flink ziek geweest dus. Hopelijk nu weer helemaal fit!
vrijdag 31 mei 2019 om 20:51
Hier ligt ook vaak eten op het aanrecht wat ze kan pakken en anders vraagt ze er om en krijgt ze een boterham, stukje kaas of wat komkommer. Op het kastje met de koek en gedroogd fruit zit wel een slot, chocolade of snoep e.d. heeft ze denk ik nog nooit gehad en eten wij zelf ook nooit (chocolade wel als zij in bed ligt). We vergeten het slotje er overigens regelmatig op te doen maar ze weet dondersgoed dat ze daar niet aan mag zitten, zo lang we in de buurt zijn luistert ze wel maar als ze heel graag iets wil en ik ga naar de wc denk ik dat ze alles wel overhoop trekt.
Ik vind je overigens totaal niet geitenwollen sokken overkomen maar wellicht dat we daar dan een andere definitie van hebben.
Over het algemeen ben ik niet jaloers aangelegd maar ik kan echt wel jaloers zijn op kinderen die wel in de middag gaan slapen. Dat uurtje rust in de middag zou ik echt heel relaxt vinden al is het maar omdat ik soms tussendoor nog wat mails voor mn werk wil beantwoorden wat echt niet te doen is met peuter erbij.
Maar wij mogen verder absoluut niet klagen, beide kids slapen nu heel erg goed nachts en wij hebben onze avonden weer terug.
Ik vind je overigens totaal niet geitenwollen sokken overkomen maar wellicht dat we daar dan een andere definitie van hebben.
Over het algemeen ben ik niet jaloers aangelegd maar ik kan echt wel jaloers zijn op kinderen die wel in de middag gaan slapen. Dat uurtje rust in de middag zou ik echt heel relaxt vinden al is het maar omdat ik soms tussendoor nog wat mails voor mn werk wil beantwoorden wat echt niet te doen is met peuter erbij.
Maar wij mogen verder absoluut niet klagen, beide kids slapen nu heel erg goed nachts en wij hebben onze avonden weer terug.