Peutertopic III

15-10-2019 22:12 3010 berichten
Na het babytopic en het dreumestopic nu alweer het derde peutertopic!
Voor iedereen die mee wil schrijven over hun leuke (of nu even niet zo leuke) peuter!
Alle reacties Link kopieren
Wat goed krullen-bol!


Wij doen ook alles op dezelfde tijd met de zomertijd. opstaan en naar bed gaan gaat in het oude ritme door. Dat gaat tot nu toe prima.

Wij hebben in zoverre geluk dat dochter een paar dagen naar de opvang gaat als man werkt. Maar als we samen thuis zijn dan ga ik wel 1x met haar naar buiten wandelen of picknicken bij een strandje waar het rustig is. en we zijn veel in de achtertuin.
Maar ik merk wel dat het vermoeiend is, vooral omdat het slapen al de hele zwangerschap moeizaam gaat, en nu wordt ik meerdere keren per nacht wakker om naar de wc te gaan. nou ja nog eventjes.
Alle reacties Link kopieren
Knuffel voor iedereen die het nodig heeft :hug: het ís ook een pittige tijd nu. Ik heb ook het gevoel alsof ik alleen maar aan het zorgen ben óf aan het werk.

Lijkt me nu inderdaad ook geen fijne tijd om zwanger te zijn. Hopelijk heb je een voorspoedige bevalling pip!

Ik merk dat zoon sochtends langer slaapt sinds de klok is verzet. Ik hoef nu geen wekker te zetten omdat ik sochtends thuis werk, dus als ik al wakker ben en zoon slaapt nog kan ik alvast werken, dat is wel ideaal.
Dat zal straks wel wennen zijn als ik weer normaal naar kantoor moet en zoon naar kdv.
Alle reacties Link kopieren
Tvp :)

Wij doen ook alles op de nieuwe tijd. Ik vind het lastiger dan rozetje!
Alle reacties Link kopieren
Paar vragen:

Gaan jullie nog naar de speeltuin met peuter (met afstand etc) mijn moeder vind het onverantwoord van me want iedereen roept toch dat we thuis moeten blijven. Maar als er verder niemand of weinig mensen zijn, dan mag dat toch ?

Pa gaat steeds slechter, zouden jullie een peuter meenemen naar de begrafenis van opa? Ik dacht eerst van wel maar nu twijfel ik.

Vandaag al over gehad.
'weet je nog dat mama had verteld dat opa ziek is?'
ja, opa ziek! Ik beter maken!
'opa kan niet meer beter worden meisje, hij gaat dood en dan is hij weg, daarom is mama verdrietig'
Mama drietig mama kusje.

Ik zal eens op YouTube een filmpje er over opzoeken van nijn of kikker ofZo.
Alle reacties Link kopieren
Rosings, wat naar dat het steeds slechter gaat met je vader. Of je Rozetje mee moet nemen is op deze leeftijd denk ik echt een afweging van hoe goed ze hem kent, en wat ze zelf al snapt. Zijn er al andere situaties geweest waarin ze afscheid heeft moeten nemen, bv van een huisdier? Dan zou je haar reactie daarop mee kunnen nemen in je overweging. Een optie is misschien ook om haar mee te nemen naar het condoleren (als dat in deze tijd nog plaats kan vinden). Dat is soms een wat vrijere situatie dan het afscheid zelf.
Boekjes voor peuters die wij op mijn werk (mensen met een verstandelijke beperking) gebruiken: kikker en het vogeltje en van Nijntje: dag oma pluis. Deze zijn heel geschikt voor peuters. Hier een site met heel veel kinderboeken over rouw.
https://www.uitvaart.nl/infotheek/boeken/kinderboeken

Wij benoemen vaak wel wat er gaat gebeuren, hoe de situatie er uit ziet, dat veel mensen verdrietig zijn/huilen, dat de dierbare in een kist ligt e.d. Dat geeft soms net wat meer houvast. Wat soms ook gedaan wordt is foto's maken van de uitvaart en deze laten zien. Dan heb je toch een moment van afscheid zonder dat peuter er bij is.

Naar buiten: wij gaan met dochter wel naar de speeltuin, maar alleen als het echt rustig is. Vanmorgen om 9:30 bv, er was niemand. Als er dan toch een kindje bijkomt ga ik niet meteen weg, maar als het er meer worden vaak wel. En als het druk is fietsen we verder. Samen spelen mag wel, maar ik probeer het een beetje te vermijden als het kan. Maar dochter lijkt het gezelschap van andere kindjes nog niet echt te missen, dus dat maakt het wel makkelijker.
Zo gaan we ook wandelen, beren zoeken, fietsen, bloemen zoeken, enz. Maar probeer anderen wel een beetje op afstand te houden.
Rosings, allereerst sterkte voor jou, wat verdrietig. Geen ervaring nog mee dus geen tips.

Speeltuin, ja dat doe ik wel eens. Niet meer zo vaak als 'vroeger' maar een enkele keer wel ja. Peuter speelt hier in de wijk ook met kindjes. Of vooral met 1 eigenlijk. Ik kan dat moeilijk verbieden, dan heb ik drama dagen. Ik doe dingen wel anders, ga vaak op de fiets ipv wandelen zodat ik zelf meer regie heb over de afstand. Doen geen boodschapjes of winkels meer aan. Speeltoestellen vind ik eigenlijk matig omdat covid kan overleven op metaal voor enkele uren. Dus heb altijd wipes mee voor de handjes voor op weg naar huis en thuis eerste wat we doen is handjes wassen.
Rosings, wat verdrietig. Sterkte en :hug: Maisnon geeft denk ik al heel veel goede tips.

Wat betreft buitenspelen. We maken een ommetje of gaan een stukje fietsen. Als we een speeltuin tegen komen mag ze daar best even spelen. Als het erg druk is gaan we verder, maar zoals maisnon al zegt als ze bv eerst alleen is en er komt 1 kindje bij gaan we nog niet meteen weg, maar bij meer wel.
Gelukkig kan ze zich ook heel goed vermaken in de achtertuin. Zandbak open, glijbaan, step, bellenblaas, helpen plantjes in de tuin zetten, met de gieter water geven, enz. Ik zit er lekker bij in de zon met een boek, helemaal fijn. Maar probeer toch wel 1x per dag even buiten huis en tuin te kijken, maar dat houdt bij een wandeling of fietstochtje want ze gaat de afgelopen weken zoiezo al niet meer mee naar de supermarkt of winkel.
Alle reacties Link kopieren
Wat verdrietig Rosings. Ik zou haar wel meenemen trouwens maar met achtervang die indien nodig met haar de zaal uit kan.

Wij gaan nog wel naar de natuurspeeltuin maar spelen alleen als het er rustig is (lees 1-3 kinderen). Merkte vorige week dat peuter toch echt wel mist om met anderen te spelen. Alleen zijn kleine broertje is natuurlijk anders dan gewoon grotere kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Heel veel sterkte komende tijd rosings.

Hier ook geen ervaring met kleine kinderen en overlijden van een oma/opa.

Ik vind de speeltuintjes hier in de buurt niet zo leuk, dus kwamen we al niet zo vaak. Hebben in eigen tuin wel glijbaan en schommel. Ze spelen dus veel in de achtertuin. Gisteren hebben we heerlijk gefietst. Dreumes voorop bij zijn vader en peuter achterop bij mij.
Alle reacties Link kopieren
Heel veel sterkte Rosings! :hug:

Wij gaan af en toe naar de speeltuin, alleen als er bijna niemand is en als het te druk wordt gaan we weer weg.
Wel zijn we vorige week met haar op een ochtend naar het tuincentrum geweest, het was heel rustig en we hadden afgesproken dat ze in de kar moest blijven. Ze mocht bloemen uitzoeken en die hebben we samen geplant.

We zijn nu veel in de tuin, ze speelt graag met de zandtafel, aquaplay, stoepkrijt en haar loopfiets en auto.

Het contact met anderen houden we een beetje af omdat ik op het punt sta te bevallen en niet wil dat we iets onder de leden krijgen.
Alle reacties Link kopieren
@Rosings: heftig, sterkte :hug:.

@speeltuin: ook alleen als het rustig is. Verder af en toe rondje fietsen. Thuis en de tuin gelukkig ook veel vermaak.

@pip_pip: logisch dat je zeker nu niet besmet wil worden. Ga je trouwens thuis bevallen of mag / moet je naar het ziekenhuis?
happiness = reality - expectations
Alle reacties Link kopieren
Omdat de vorige bevalling een spoed keizersnee werd moet ik in het ziekenhuis bevallen. Daar heb ik geen problemen mee, wel vind ik het heel jammer dat dochter mij en de baby niet mag bezoeken als ik langer moet blijven.

Heeft iedereen een beetje kunnen genieten van het mooie weer vandaag?
Alle reacties Link kopieren
Sterkte Rosings! Ik zou haar zelf op dit moment niet meenemen denk ik omdat het voor een kind niet te bevatten is om afstand te bewaren tijdens een dergelijke dienst. Maar ik zou het laten afhangen van meerdere factoren, hoe warm was hun band, denk je dat het goed is voor haar verwerking etc. Wellicht dat ik er dan toch wel weer voor zou kiezen om haar mee te nemen.

Hele lastige keuze, sterkte en wijsheid voor jou.
Sterkte rosings, ik heb er geen ervaring mee en ook geen tips. Doe boekjes schijnen inderdaad wel fijn te zijn.

Spannend pip, zo dichtbij komt de baby al! Hopelijk gaat alles goed en hoeven jullie ook niet lang in het ziekenhuis te verblijven.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vader is vanavond overleden.

Rozetje reageert heel lief op mijn verdriet.
Alle reacties Link kopieren
Ach Rosings, gecondoleerd en heel veel sterkte! :hug:
Alle reacties Link kopieren
Ach Rosings, wat een verdriet. Heel veel sterkte de komende tijd. Heb je iemand bij wie je je verdriet kwijt kan en die er voor jou kan zijn, of Rozetje soms even op kan vangen? :hug:
Sterkte Rosings :hug:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 2,5 week geleden mijn moeder in huis genomen ivm corona, dus dat helpt, en vriendinnen die kunnen helpen als oma het niet redt. Komt wel goed, dank je !
Alle reacties Link kopieren
Wat een rust hier op het forum, ook van mijn kant trouwens. Ik heb sinds het hele corona-gebeuren helemaal geen energie meer om te forummen, ik weet niet zo goed waardoor dat komt.

Rosings, heel veel sterkte :hug:

Pip, hoe gaat het met de laatste loodjes, hou je het nog een beetje vol?

Wij gaan weinig naar buiten, maar hebben gelukkig wel een redelijke tuin. Heel af en toe loop ik met haar naar de speeltuin, maar alleen als er geen andere kinderen zijn. Dat snapt ze ook gelukkig. Maar de speeltuinen zijn bijna nooit leeg, dus daarom probeer ik teleurstellingen te vermijden. Vandaag zijn we voor het eerst in weken even met zijn viertjes naar het bos gereden, dat was wel heel lekker. Maar evengoed te druk naar mijn smaak, en dat op een dinsdagochtend. Lang leve de randstad :-(

Verder gaat het hier wel goed. Mijn man zit nog steeds volledig thuis en ik werk nu tijdelijk even meer dan fulltime. We moesten dus een heel nieuw evenwicht vinden waarin mijn man voor de kinderen zorgt en ik voornamelijk boven zit te werken. Maar het gaat goed gelukkig.

Peuter wordt steeds ouder en wijzer. Ze was vorige week heel stil en leek niet zo lekker in haar vel te zitten, maar de laatste dagen lijkt ze weer haar oude vrolijke zelf. Ik denk dat ze zelf ook even tijd nodig had om aan alles te wennen.
Alle reacties Link kopieren
Fiona, geen idee hoe het bij jullie is, maar de speeltuin bij ons in de buurt is om 9 uur 's ochtends vaak helemaal verlaten. Wij gaan meestal rond die tijd even buiten spelen, en dan 's middags in de tuin. Dus als je wil, is dat misschien nog een tijd om uit te proberen? Als jullie dan tenminste al opgestaan zijn enzo ;-)
Alle reacties Link kopieren
Dat is inderdaad wel iets om te proberen! In de ochtend vermaakt peuter zich vaak heel goed, ze moet alleen in de middag soms haar energie even kwijt. Maar je hebt gelijk, dan heeft ze in elk geval alvast een frisse neus gehaald. Om 9.00 zijn we (helaas) al lang en breed opgestaan en heb ik meestal al 3 bakken koffie op :lol:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb express sneller dan gepland een andere fiets gekocht zodat ik door kan fietsen naar een ander speeltuintje als de eerste druk is.

Blijkt keileuk: we hebben echt goede in de buurt waar ik anders gekomen was.
Alle reacties Link kopieren
Ja, hier ook heel lang wakker rond 5 uur, de laatste dagen iets later gelukkig. Dus wij zijn rond 9 uur ook wel toe aan een activiteit :lol:
Dochter moet ook in de middag haar energie kwijt, maar die speeltuin hebben we dan mooi al gehad. Vind het ook zo sneu om steeds nee te moeten zeggen als er veel kinderen zijn. Zo kan ze toch even spelen op een verantwoorde manier. 'S middags gaan we vaak even beren zoeken, fietsen, voetballen of bloemen zoeken op een rustig fietspad met aangrenzend bosje bv. Of lekker in de tuin klooien met dit mooie weer, de zand water tafel is een grote hit op dit moment.
Gecondoleerd Rosings. Ik wen jou en je familie alle sterkte en goeds. Wat fijn dat je moeder bij jullie is.

Hier gaat het wel zijn gangetje. Kids 2 a 3 dagen naar kdv. Mijn werk begint heel erg druk te worden door de maatregelen en ook in het zkh bij man begint het toe te nemen in de werkdruk. Voor de kindjes is het vrij normaal allemaal denk ik, al mist peuter het wel heel erg om naar opa en oma te gaan. Maandag hebben we tekeningen gemaakt voor de grootouders, in envelop gedaan, postzegel geplakt en in de brievenbus gedaan. Peuter vond het prachtig. Dat vervolgens die zelfde tekeningen een dag later bij opa en oma aan de muur hingen was wel heel erg raar, haha. Andersom sturen de grootouders pakketjes of brieven deze kant op. Er zijn inmiddels van die houders voor eieren schilderen en eieren bezorgd dus we kunnen aan de bak vh weekend. Vanmiddag komt er nog een surprise pakket van de andere grootouders.

Qua speeltuinen wisselt het een beetje of het druk is of niet. Ik hou zelf vooral afstand vd volwassenen om me heen en merk dat anderen dat meestal ook doen. Peuter speelt niet echt samen met vreemde kindjes dus is dan toch vooral zelf aan sjouwen/mama moet met hem sjouwen. Contact is dus minimaal. Maar meestal gaan we fietsen of wandelen en idd op berenjacht. Dat vindt hij hartstikke leuk. En hij speelt regelmatig met zijn buurmeisje. Zo lang er niemand ziek is kan dat prima. Ik vertrouw haar ouders daar 100% in dat ze er verantwoordelijk mee om gaan. Zelf houden wij als ouders afstand van elkaar.
Voor de Pasen hebben ik bij het kinder café hier in de buurt een paas brunch besteld. Ze hebben het erg moeilijk in deze tijd en ik kwam er graag. Door die brunch af te nemen steun ik ze toch maar mooi.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven