Peutertopic III

15-10-2019 22:12 3010 berichten
Na het babytopic en het dreumestopic nu alweer het derde peutertopic!
Voor iedereen die mee wil schrijven over hun leuke (of nu even niet zo leuke) peuter!
rosings schreef:
28-02-2020 10:00
Met dezelfde intonatie als mn moeder.....
Hahahaha ja.
Probeer hem de elleboog te leren maar hij snapt er nog weinig van
Alle reacties Link kopieren
Joepie, we zijn onderweg!

Man en ik hadden gisteren blijkbaar allebei niet zo'n lekkere dag, dus toen we 's avonds aan een drankje zaten en om eens heen keken hebben we besloten lekker niks op te ruimen en niks in te pakken. Nog nooit zo relaxed een vakantie ingegaan :proud:

Nou is niks natuurlijk een beetje overdreven, maar er zit gewoon een winkelcentrum in Doetinchem, dus als we straks aangekomen zijn in het park dumpen we de spullen die we wel bij ons hebben en rijden we daarna even door naar de Hema. En de H&M. En de C&A.
Beterschap voor de zieken. Ik lees hier wel altijd mee maar reageer niet altijd.

Wilde even reageren op de speelotheek vraag. Wij zijn lid en dochter vindt het geweldig. Het kost hier 22 euro per jaar voor 1 stuk speelgoed. Maar je kan ook een abonnement afsluiten voor meer stuks tegelijk. Aanbod is groot. Van spelletjes (ook veel Haba etc.), Puzzels tot duplosets en buitenspeelgoed. Ik vind het zó fijn dat het na 3 weken weer weg kan voor iets anders. Dan is ze er toch alweer op uitgekeken. Ze kan niet altijd mee uitzoeken maar ze noemt altijd wel iets waar ze mee wil spelen.
Zoon heeft hier nog steeds wat moeite met praten, maar hij heeft nu eindelijk een zin waar hij heel veel aan heeft:

"Dat zei ik niet!"

Wel een beetje jammer dat hetgeen wat hij dan wél probeert te zeggen er niet opeens wel verstaanbaar uitkomt :facepalm:
Wij hebben geen speel-o-theek meer helaas.

Hier is er gedoe met eten.... jammer. Mijn motto is 'ik bepaal wat ze eet, zij bepaalt hoeveel ze eet'; maar nu bepaalt zij dat ze niet wil eten wat ik heb bepaalt. Nog voor ik begin met koken is het 'lust ik niet/wil ik niet'.

Prima schat, dan eet je niet. Heel frustrerend maar t is niet anders. Moeten jullie peuters aan tafel blijven zitten als ze niet willen eten?
Ze moeten het in elk geval vragen als ze van tafel willen.

En soms eten ze inderdaad niets (dochter vaker dan zoon), of eten ze alleen de aardappels met jus (zoon) of het vlees (dochter). Dan ruil ik halverwege hun borden om en blijft er aan het eind alleen nog garnering groente over.
rosings schreef:
28-02-2020 13:40
Wij hebben geen speel-o-theek meer helaas.

Hier is er gedoe met eten.... jammer. Mijn motto is 'ik bepaal wat ze eet, zij bepaalt hoeveel ze eet'; maar nu bepaalt zij dat ze niet wil eten wat ik heb bepaalt. Nog voor ik begin met koken is het 'lust ik niet/wil ik niet'.

Prima schat, dan eet je niet. Heel frustrerend maar t is niet anders. Moeten jullie peuters aan tafel blijven zitten als ze niet willen eten?
In principe hebben wij hetzelfde motto maar tegenwoordig onderhandelen we wel aan tafel. Bijvoorbeeld. "je mag kiezen, of drie happen eten en dan van tafel af of niks eten en aan tafel blijven tot wij ons bord leeg hebben"

Yoghurt komt altijd op tafel zodra man zijn bord leeg heeft (ik eet langzamer dus als we daar op moeten wachten duurt het te lang)
Maartje heerlijk lekker genieten van de vakantie!
fijen he zo een zin die ze volledig kunnen zeggen , peuter ha ook wat moeite met praten , tenminste ze vond het niet boeiend blijkbaar. En sinds een maand of 3 gaat het heel hard, van amper woorden naar 3 woordzinnen, haar favoriete 4 woordzin is Ikke wil het weten !!!! Fjn dochter dat je alles wil weten

Ik probeer dochter aan te leren in har hand te proesten.

Eten gaat met peuter super goed, als ze haar bord leeg heeft gaat ze verder met de restjes van ons bord.
Dreumes is nog steeds drama op sommige dagen alleen de tip van Teckel zijn stoel wegdraaien heeft indruk gemaakt , als hij nu niet wilt eten dan krijst hij in ieder geval niet meer heel de polder bij mekaar.
Zoon is diegene die als eerste van tafel wilt maar dat mag pas na het toetje, dochter zit nog rustig 10 minuten daarna borden leeg te likken.
Catco ik moet altijd zo om jouw posts lachen :hihi:

Eten wisselend hier. Avg gaat eigenlijk altijd goed. Sperziebonen, broccoli, wortel en snijbonen zijn favoriet. Andere keukens wisselt. Vaak zegt hij nu meteen dat hij het niet lust maar moet wel altijd proeven. 9 vd 10 keer vindt hij het dan toch lekker. Of in ieder geval delen ervan vindt hij dan lekker.
Maartje, veel plezier. Doetinchem heeft ook winkels lijkt me een heerlijke instelling om mee op vakantie te gaan. Hoop dat het weer bij jullie beter is dan hier!

Eten: dochter ik gek op brood, geen probleem. Avondeten is een ander verhaal. Al een jaar is ze erg kieskeurig, en eet ze veel niet meer wat ze als baby zonder problemen at. Wat hier wel lukt: pasta met rode saus, andere pasta, gebakken aardappelen/frietjes, tomaat, komkommer, artisjokharten, alle kaas, olijven, kappertjes, (vega) balletjes, soms vis. Op vakantie met haar naar Griekenland of Italië gaat prima, Hollandse pot is een drama.

Ze krijgt altijd yoghurt, en dat is dus ook regelmatig het enige wat ze eet. We eten namelijk niet iedere dag pasta.
Proeven gaan we binnenkort mee beginnen, maar daar moet ik nog even moed voor verzamelen, want dat wordt de eerste paar keer natuurlijk drama. Ze weiger nu namelijk dingen waarvan ik zeker weet dat ze het lust, maar ze keurt het af als ze het ziet. Terwijl ik denk dat als ze het zou proeven ze veel toch lekker blijkt te vinden.
Maisnon3 schreef:
28-02-2020 16:54
Ze krijgt altijd yoghurt, en dat is dus ook regelmatig het enige wat ze eet.We eten namelijk niet iedere dag pasta.
Proeven gaan we binnenkort mee beginnen, maar daar moet ik nog even moed voor verzamelen, want dat wordt de eerste paar keer natuurlijk drama. Ze weiger nu namelijk dingen waarvan ik zeker weet dat ze het lust, maar ze keurt het af als ze het ziet. Terwijl ik denk dat als ze het zou proeven ze veel toch lekker blijkt te vinden.
Wij ook niet, maar we hebben periodes dat de kinderen dus wel een week achter elkaar pasta met kaas eten. Ze eten vaak wortels of komkommers voor de tv, als het er maar in gaat :whistle:
maartje2016 wijzigde dit bericht op 28-02-2020 19:31
0.07% gewijzigd
Ik ga er maar vanuit dat ze op hun 18de gewoon eten en niet meer aan tafel krijsen.

Kreeg vandaag een bericht via mijn kind dossier! Moesten een vragenlijst invullen en blijkbaar aan de hand daarvan en overleg met de opvang willen ze dochter een extra dagdeel naar de opvang sturen!
Mooi verhaal wie gaat dat betalen? Ben er nog steeds boos om! Ten eerste waarom wordt er niet even een belletje gepleegd dat cb en opvang hebben overlegd? Kan er dan een gesprek komen? Dochter heeft de afgelopen 3 maanden enorme sprongen gemaakt. Haar woordenschat was echt minimaal en nu komen er 3 woordzinnen uit dat betekent toch dat ze nu echt vooruit gaat? Begrijp ook niet dat ze dan niet eerst voorstellen om logopedie te doen maar nee hoor dag extra naar de opvang! Vind echt onzin! Mijn kippen leggen verdorie geen paarse briefjes van 500! Sorry moest het even kwijt!
Jeetje catco, kan het CB dat zomaar beslissen voor jullie, lijkt me niet toch? Lekker ook dat ze dat op die manier kenbaar maken. Snap dat je boos bent.
Even een domme vraag, maar wat is een kind dossier? En hoe krijg je daar berichten via binnen? :$
Maartje2016 schreef:
28-02-2020 13:49
Ze moeten het in elk geval vragen als ze van tafel willen.

En soms eten ze inderdaad niets (dochter vaker dan zoon), of eten ze alleen de aardappels met jus (zoon) of het vlees (dochter). Dan ruil ik halverwege hun borden om en blijft er aan het eind alleen nog garnering groente over.
Haha zo gaat het hier ook zijn straks denk ik. Peuter is geen vleeseter, baby juist minder van de noedels etc.
Nou ik ga er sowieso niet akkoord mee, daag hoor ga mijn kind niet zomaar ff drie dagen wegbrengen.

Maartje mijn kind dossier hebben jullie dat niet? Daar log ik in om afspraken te maken bij het cb, daar staan de groei curves in en ook de vragen lijsten voor de kidneren
Hier ook geen online kind dossier (zover ik weet). Ik heb nog zo'n boekje en maak afspraak voor keer erna als ik er toch ben.
Due ik heb je pb terug gestuurd
Toevallig laatst een folder gekregen voor dat online kind dossier maar kwijt.

Jemig Catco dat lijkt me totaal niet de bedoeling op deze manier. Ik vind het ronduit onbehoorlijk dat ze dit via de mail aan je communiceren. Werkelijk waar. Ik zou eisen om een gesprek en ook dat ze dochter opnieuw zien. Zijn dat die vragenlijsten die je bij 2 jaar invult? Dat is nu toch helemaal niet meer relevant?
Kan echt boos worden van dit soort dingen. Want juist door dit soort gezeik staat het CB zo slecht bekend terwijl het juist voor de kwetsbare gezinnen en kinderen zo belangrijk is dat ze wel gevolgd worden. Grrrr.
Nou teckel kan je vertellen dat ik maandag aan de telefoon zit! Niemand gaat zomaar even bepalen waar mijn kind heen moet! Ik heb altijd al gezegd dochter loopt achter schaam me niet om hulp te vragen of advies. Ik heb altijd gezegd wacht maar als ze gaat praten dan gaat ze van 0 naar honderd en zo is het gegaan, geen grap maar met kerst zei ze nog geen 30 woorden, en ik ben het bij gaan houden haar woordenschat is nu enorm ben bij 250 woorden gestopt Met opschrijven , tot aan vorige maand was het allemaal 2 woordzinnen en nu alles 3 woordzinnen! En ik ben rete trots op mijn muppet!

Dit was de vragenlijst voor 2.5 jaar!
Dat klinkt relaxed Maartje, veel plezier!

Hier wisselt het per dag, soms maak je iets waarvan je denkt goh dat zal ze lekker vinden en dan worden er 3 hapjes van gegeten en soms denk je mwoah weet niet hoe ze dit gaat vinden, en dan eet ze haar bord helemaal vol smaak leeg.

Jemig Catco, wat idioot zeg. Terwijl er duidelijk een stijgende lijn in zit. Ieder kind ontwikkelt zich ook anders.
Wij hebben ook nog een ouderwets boekje.
Catco schreef:
28-02-2020 19:46
Nou ik ga er sowieso niet akkoord mee, daag hoor ga mijn kind niet zomaar ff drie dagen wegbrengen.

Maartje mijn kind dossier hebben jullie dat niet? Daar log ik in om afspraken te maken bij het cb, daar staan de groei curves in en ook de vragen lijsten voor de kidneren
Lopen we nog voorop ook in onze provincie met dat kinddossier 😉🤣
Haha ja indd sneeuwbal dat is voor het eerst dan :facepalm:
Hier zou baby een van de laatste zijn met het boekje en daarna gingen ze over op een app.
Wat belachelijk Catco! Ik vind het ook heel raar van het kdv...

Wij willen graag 3 dagen opvang en staan al sinds september op de wachtlijst voor een extra dag maar er is geen plek. Zo kak!

Hier ook een kind dosier trouwens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven