Peutertopic III

15-10-2019 22:12 3010 berichten
Na het babytopic en het dreumestopic nu alweer het derde peutertopic!
Voor iedereen die mee wil schrijven over hun leuke (of nu even niet zo leuke) peuter!
Alle reacties Link kopieren
Teckeltje88 schreef:
09-03-2020 14:46
Iemand tips voor een uitje met peuter as zondag in de omgeving van Haarlem?
Genoeg! Wat voor soort uitje zoek je?
Maisnon3 schreef:
09-03-2020 15:23
Genoeg! Wat voor soort uitje zoek je?
Niet echt specifiek iets. Wel iets waar we ongeveer 1,5 a 2u kunnen vullen. Niet te ver rijden vanaf Haarlem (max 15 min). Niet te duur qua entree.
Ja heftig die maatregelen ivm Corona, hoop dat het over is zodra het weer beter wordt.

Hier is peuter ook wat heftiger aan het worden. In juni wordt ze 3, ik wijt het ook een beetje aan de veranderingen dat er een baby aankomt. Ben op sommige punten streng zoals slaan maar soms probeer ik het ook een beetje te laten vieren en laten weten dat ik het best begrijp.

Uitjes bij Haarlem:
-Strand vind ik altijd leuk, Tijn akersloot is een leuke tent die het hele jaar open is.
- kraantje lek, heeft een klimduin en bij het pannenkoeken huisje zit een leuk vernieuwde speeltuin
- als het regent gaan we weleens naar de monkeytown.
- in het centrum is downies & downies leuk om te zitten met een leuke speelhoek
- in de haarlemmerhout zit een hertenkamp en kinderboerderij. Er zit ook een leuk tentje waar je iets kan drinken.
- als het goed is is speeltuin Groenendaal in Heemstede komend weekend weer open.

Dat is even wat ik zo snel kan bedenken in de omgeving.
Teckeltje88 schreef:
09-03-2020 15:32
Niet echt specifiek iets. Wel iets waar we ongeveer 1,5 a 2u kunnen vullen. Niet te ver rijden vanaf Haarlem (max 15 min). Niet te duur qua entree.
Met een beetje weer: klooien op het strand van Bloemendaal of bij het Wed (meertje in de duinen) en daarna warme chocolademelk drinken bij een strandtent

Wandelen bij Landgoed Elswout en hertjes kijken (misschien heeft het theatertje daar en voorstelling voor peuters die dag) en daarna even gaan spelen bij kraantje lek. Hebben een kleine speeltuin en een grote klimduin.

Naar boerderij Zorgvrij om de lammetjes, biggetjes en geitjes te bekijken. Er is ook een café, speeltuintje en klimbosje.

Good old Monkey Town in mijn achtertuin ;-)

Speelkasteel in Hoofddorp

Kinderboerderij het molentje in Heemstede. Ligt in een mooi wandelbos. Er is ook een (betaalde) speeltuin die nu weer open is als het goed is. Vlakbij een pannenkoekenhuisje.

In de stad, geen uitjes voor 2 uur maar wel leuk:
- Meneer Paprika. Kindercafe met veel speelgoed, treinbaan waar mee gespeeld mag worden. Vaak druk, erg kindvriendelijk.
- Speeltuin het paradijsje
Wat grappig Maisnon, dan hebben wij tot voor kort dicht bij elkaar gewoond!
Wat leuk Pip, ben je naar ver weg gegaan, of wel in de stad gebleven?
Maisnon3 schreef:
09-03-2020 16:40
Wat leuk Pip, ben je naar ver weg gegaan, of wel in de stad gebleven?
Je hebt een pb ;-)
Pip_pip schreef:
09-03-2020 16:54
Je hebt een pb ;-)
Pb terug!
Thnx Maisnon en Pip!
Lastig hoor dat corona virus. Ik snap de maatregelen maar met twee kinderen die zo ongeveer altijd verkouden zijn bijna niet te doen.

Dochter is hier ruim 2,5 en inderdaad ook sinds een tijdje weer ergere driftbuien. Ze zit ook in de overgang naar geen slaapje meer. Oef dat valt me zwaar merk ik. Maar misschien is het ook wel fijn nu baby onderweg is van 3 naar 2 slaapjes.
Joepie, dochter heeft hier vandaag 3 (!) mijlpalen gehaald:
- eerste keer peuterspeelzaal
- eerste keer peuterbed
- eerste keer zonder fles naar bed

@corono: tja, woon niet in brabant, en er zijn 3 besmettingen in het dorp, maar geen idee waar, dus kan er niet zoveel aan doen. Hebben wel handzeep- en gel in huis, maar we zien wel wanneer we dat (moeten) gaan gebruiken.

@driftbuien: volgens mij ligt het aan ontwikkeling van taal, dat zijn in elk geval de momenten dat zoon er last van heeft. Bij dochter speelt het vooral als ze vermoeid is, maar dat is omdat ze te weinig slaapt (maar we hopen dat dat vanaf vandaag beter gaat)
Wauw Maartje wat goed zeg!!
Lastig idd Corona, kleine kinderen zijn toch vaak verkouden.

Hier in onze provincie nog niet zoveel aan de hand.

Peuter gaat richting 4 jaar en pfff hij is momenteel echt heel lastig. Zijn broertje pijn doen, overal dwars tegenin en totaal niet luisteren. Fase!! Hoop dat dit het befaamde aan school toe zijn is.
Wat goed Maartje!

Zoon heeft gisteren voor de tweede keer op het KDV het slapen over geslagen, ik ga toch maar vragen om hem minimaal een halfuur in bed te leggen. Hij was zo moe, er was geen land mee te bezijlen. Alleen maar huilen/krijsen en driftbuien krijgen. Hij is er nog niet aan toe om zijn slaap over te slaan.
Nou ik werd vannacht wakker van dochter die lag te hoesten in bed. Heb een hele poos liggen malen, wel/niet naar psz, grote kans dat ze gewoon verkouden is, rivm nalezen, etc. Vanochtend haar temperatuur opgenomen en die was 37 graden, dus ik heb haar gewoon gebracht en verteld aan de leidster dat ze was hoest maar geen koorts had. Was prima, zolang ze geen koorts heeft. Zou zo jammer zijn als ze uitgerekend deze week thuis moet blijven. Ze kijkt zo uit naar het trakteren op de psz en kdv! Ze liet vorige week al helemaal trots haar feestmuts zien die ze op kdv had gemaakt! :lol:

Ow Aardbei, doen ze dat dan zomaar zonder overleg? Volgens mij is het hier juist proberen en als we willen dat ze een kort slaapje ,omdat ze anders avonds pas laat in slaap valt, halen ze haar er eerder weer uit. Zou zelf ook aangeven wel te proberen.

@dirftbuien: dat herken ik wel maartje. Vorige keer was het ook de ontwikkeling met de taal, dus ben benieuwd wat er weer is veranderd als we deze fase weer door zijn!
Zo, dag twee van sociaal afstand houden gehad. We hoesten allebei al weken en ik heb geen aanleiding te denken dat het corona is, maar ja, de RIVM is duidelijk; symptomen is thuisblijven. Wel gedoe aan een kant, maar als het niet te lang duurt is het wel te overzien. Als het wel te lang duurt hebben we stront aan de knikker in NL en dan zijn mijn gedoetjes ook maar relatief.

Wel fijn dat Rozetje en ik nu echt even goed de tijd hebben voor elkaar. Niet nog naar opa of oma, de boodschappen zijn gedaan, het huis is netjes. Spelen en knuffelend tv kijken, dat doen we.

Vandaag tent gebouwd en cakejes gebakken. Ik laat de tent staan tot morgen, is dan vast ook nog leuk. Morgen wel even kijken of we een speeltuin kunnen vinden op een droog moment, even uitlaten.
Wat heerlijk dat je daar zo van geniet rosings. De liefde spar er vanaf.

Hier is peuter klaar met z'n slaapje. Klaar klaar. Nu echt. Ik vind het echt rete moeilijk. En ik baal van mezelf dat ik het er zo moeilijk mee heb. Maar ik raak een beetje in paniek dat ik niet meer eventjes tijd zónder peuter heb als we samen thuis zijn. Ik bedoel, ik weet heus wel dat tijd voor mezelf schaars is, zeker op dagen thuis met ze. Maar peuter behoeft echt continue mijn aandacht. Als ik geluk heb speelt ie af en toe een paar minuten zelf zonder te huilen. Zodat ik snel een paar slokken koffie kan nemen. Maar verder moet ik hem echt de God ganse dag faciliteren in zijn spel. Niet alleen meedoen, maar ook alles verzinnen. Elke 5 min is ie verveeld en moet er wat anders. Zeurt ie om eten uit vervelling. Of tv kijken. Omdat ik dan even niks verzin. Ik raak er zelf gewoon echt overprikkeld van. Ben ik dan niet geschikt om moeder te zijn. Dat ik dat niet zo goed kan. En dat ik angstig wordt van een dag zonder 1,5u peuter pauze. Ik voel me er zo rot over. Alsof ik door mij zo te voelen peuter diskwalificeer.
Teckeltje88 schreef:
10-03-2020 21:08
Wat heerlijk dat je daar zo van geniet rosings. De liefde spar er vanaf.

Hier is peuter klaar met z'n slaapje. Klaar klaar. Nu echt. Ik vind het echt rete moeilijk. En ik baal van mezelf dat ik het er zo moeilijk mee heb. Maar ik raak een beetje in paniek dat ik niet meer eventjes tijd zónder peuter heb als we samen thuis zijn. Ik bedoel, ik weet heus wel dat tijd voor mezelf schaars is, zeker op dagen thuis met ze. Maar peuter behoeft echt continue mijn aandacht. Als ik geluk heb speelt ie af en toe een paar minuten zelf zonder te huilen. Zodat ik snel een paar slokken koffie kan nemen. Maar verder moet ik hem echt de God ganse dag faciliteren in zijn spel. Niet alleen meedoen, maar ook alles verzinnen. Elke 5 min is ie verveeld en moet er wat anders. Zeurt ie om eten uit vervelling. Of tv kijken. Omdat ik dan even niks verzin. Ik raak er zelf gewoon echt overprikkeld van. Ben ik dan niet geschikt om moeder te zijn. Dat ik dat niet zo goed kan. En dat ik angstig wordt van een dag zonder 1,5u peuter pauze. Ik voel me er zo rot over. Alsof ik door mij zo te voelen peuter diskwalificeer.
Ah niet te rot over voelen teckeltje! Ja, je bent moeder, maar dat betekend niet dat je 100% van je aandacht aan t kind kan geven, betekend ook niet dat je je eigen karakter en wensen overboord moet gooien (of als het dan toch even moet, je daar niet van mag balen)
Wat gezellig Rosings!

Ja teckel, ik vond het ook pittig dat ze met twee stopte met het middagslaapje. En ik mis het nog steeds weleens, zeker met de zwangerschap nu ik minder energie heb. Wat ik nu regelmatig doe is samen op de bank filmpjes kijken en zo een relax moment pakken.
Teckel, je bent heus goed als moeder. Juist! Je hebt tijd voor jezelf nodig om een goede moeder te zijn.
Zoon doet ook al 3 maanden ongeveer geen middagdutje meer en ik mis het ook enorm. En mijn zoon kan wel goed zelf spelen.
Even opladen is nodig.

Ik moet wel zeggen dat ik die eerste 2 maanden wel vaak een filmpje aanzette in zijn slaaptijd om zo ook een rustmomentje te creeeren, en nu loopt dat eigenlijk wel vanzelf.

Morgen gaan peuter en baby naar kdv en ik ben vrij. Kijk er ook naar uit, even tijd voor mezelf. (En hond en huishouden)

Hopelijk duurt het niet te lang rosings en is juist even genieten nu. Hopelijk morgen mooi weer!
Ach Teckel, natuurlijk ben je geen slechte moeder! Het lijkt me volkomen normaal dat je ook behoefte hebt aan tijd voor jezelf, en dat niet je hele leven, ieder moment, draait om je kind. Of eigenlijk doet het dat natuurlijk wel, maar het lijkt me logisch dat je dat echt niet altijd leuk hoeft te vinden. De ouders die blij ieder moment van de dag alles laten vallen voor hun kind en dat allemaal prima vinden bestaan volgens mij alleen in tijdschriften.

Het lijkt mij ook heel zwaar als dochter haar slaapje zou laten vallen. Gelukkig lijken we nog lang niet zo ver, maar het is mijn moment om even bij te tanken (en vaak te slapen), zodat ik daarna er een leukere moeder kan zijn.
Is er iets waarmee peuter zich wel even zonder jou mee kan vermaken (bv de tv), zodat jij op dat moment ook even iets voor jezelf kan doen?
Lavendel_12 schreef:
10-03-2020 11:33

Ow Aardbei, doen ze dat dan zomaar zonder overleg? Volgens mij is het hier juist proberen en als we willen dat ze een kort slaapje ,omdat ze anders avonds pas laat in slaap valt, halen ze haar er eerder weer uit. Zou zelf ook aangeven wel te proberen.
Is niet geheel zonder overleg gegaan hoor :) ik heb aangegeven dat zoon maar max 1,5 uur mag slapen. Dus vroegen ze wat ze moeten doen als hij aangeeft niet te willen slapen, toen heb ik aangegeven dat wanneer hij er niet moe uit ziet hij ook best wakker mag blijven.
Dat schijnt dus niet zo'n succes te zijn. Vanochtend maar weer aangegeven dat hij even naar bed moet ookal zit hij er fit uit. Op het KDV kan hij zich goed houden maar zodra we daar zijn groep uitlopen stort hij al in van de moe-heid.
Teckeltje: Ik herhen je post. Ik kijk ook op tegen de periode dat zoon niet meer in de middag slaapt. Die anderhalf uur dat je even helemaal niks hoeft, alleen even voor jezelf te zorgen is zo fijn. Al is het maar dat je anderhalf uur even op de bank een programma voor jezelf kijkt op tv bijvoorbeeld.
Ik denk dat dit weer een nieuwe fase is waar je weer flink aan moet wennen, uiteindelijk zitten er ook best veel voordelen aan als ze niet meer slapen smiddags.

Succes :hug: en voel je je er ajb geen slechte moeder door!
@teckel: ik herken het ook hoor! Vind het zo fijn als ik even niet hoef op te letten of met haar bezig hoef te zijn. Gelukkig kan ze zich wel redelijk vermaken. Ze wordt nu drie en slaapt nog tussen de middag. Zolang ze nog niet tegen stribbelt breng ik haar nog naar boven, maar merk wel dat ze savonds langer wakker is.

Daarintegen besef ik me ook heel goed dat we het laatste jaar in gaan waarin we doordeweeks nog spontaan dingen kunnen ondernemen. Straks zit ze op school en heb ik nog meer tijd voor mezelf, maar zal ik vast ook momenten hebben dat ik uitkijk naar de schoolvakanties omdat we dan kunnen doen waar we op dat moment zin in hebben.

@vooruitzichten weer: hoop zo dat de voorspellingen kloppen. Dochter wil super graag naar buiten, gisteren heeft ze in de tuin in de regen gestept en gisteravond om 19 trok ze de jas weer aan omdat ze naar buiten wilde. 🤦‍♀️

Ze heeft vannacht ook weer een poos liggen hoesten en daar lig ik dan zelf ook weer wakker van beetje jammer, maar voor haar ook niet leuk.

Als het beetje droog blijft ga ik straks maar eens het kabouterpad met haar lopen!
Leuk lavendel, veel plezier.

Verder bedankt voor de reacties het is idd een nieuwe fase waar ik mij op moet instellen. Ik kan het immers niet veranderen en het biedt idd ook mogelijkheden. Dus vrijdag gaan we dan eindelijk naar het nijntje museum. Is daar een fijne stalling voor de kinderwagen? Want het is wel 10min lopen vanaf de parkeer garage en met peuter dus een half uur dus wil hem op het plankje doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven